När kan man kastrera???

A

alma

Jag har köpt loss min gamla passhäst från travet som är en 12 år gammal hingst. När han var i träning så gick han ihop med 1-, 2-, ibland 3-åriga hingstar samt med valackar. Nu när jag har tagit honom till mitt stall så måste han gå med de andra hästarna vilket inte funkar så länge han är hingst...
Det är ju rötmånad nu men hur snart kan vi skära honom??? Jag blev rekommenderad att hålla honom åtskilld från stona i ialla fall 3mån efter, är de fertila så länge efter? Jag har hört 5-6 veckor. De andra tjejerna i stallet som har valackar vill inte släppa ihop sina hästar med honom eftersom han är hingst. Så det vore bäst för honom om det skedde så fort så möjligt så han slipper gå själv i sin hage, för det trivs han inte med!
 
Du ska nog prata med en veterinär om det där, men jag har hört att det inte är bra att kastrera gamla hingstar. De kan bli deprimerade och falla ur. Dessutom är det inte säkert du får bort hingstdriften även om du kastrerar. Du kanske skulle försöka hitta ett litet stall i stället där du kan behålla honom som hingst?
 
Tja. Min hingst var visserligen "bara" tre när jag skar honom. Men han hade tendenserna kvar drygt 6 månader men "paketet" är ju borta så några föl blir det ju inte. Men han gick med våra valacker och det funka bra.

Det enda jag hört är att man ska kastrera på klinik när dom är så gamla för det är större risk för komplikationer då kulor och blodkärl är större :confused:
 
Jag tror inte det är så besvärligt om din gamla hingst går ihop med valacker så länge han är hingst. Är han snäll som hingst,så är det en fördel att behålla han som hingst. Men visst, man kan kastrera honom bara för att dom andra inte vill ha sina valacker ( :D) ihop med din. Detta tycker jag är helt fånigt så länge han inte är bråkig eller markerar revir mot andra valacker. Hingstar är ju lätthanterliga än stona medan valacker brukar vara lugna fast lite griniga eller så är domväldigt trevliga.
Det går nog bra att kastrera en gammal hingst,det gjorde de iaf en av SHV:s hästar, en gammal hingst tror han var 14år när han kastrerats..... Kanske bäst att göra det på en klinik då det finns mindre risker för detta. ;)
Lycka till.
Carolrita
-------------
hem.passagen.se/aspbarkfoder
 
Han är inte direkt hingstig men igen vill ha sina hästar ihop med honom, bara för att han är just hingst.... Inte lätt att hitta stallplats heller....Vi rider ut ihop, de kan stå i boxarna brevid varann och han går i hagen brevid de andra(en gång på 2,5 m delar av hagarna från varann)
Kastreras SKA han men jag ville bara veta hur fort, om någon har liknande erfarenheter... Vissa rekomenderar stående andra att han välts omkull. Ska man åka till klinik eller göra det hemma?
Har bara varit med om unghingstar och de brukas kastreras stående hemma.
 
Jag skulle ev ha en hingt hemma för något år sedan som var 6-år som skulle kastreras och då sa vet på den kliniken vi rinde till att när de blir lite äldre så brukar de söva ner hästen och kastrera den, nu blev det inte av så jag vet inte om det hade blivit så..
 
hmmm...... pratade med tre veterinärer idag och fick lite blandade svar. Det gick att kastrera honom nu vad det gällde vädret men det som en vet sa var att travare helst skulle kastreras liggande pga risken med tarmframfall. De hingstar som jag såg kastreras på travet stod upp :confused:
Vill helst kastrera honom hemma istallet så han slipper åka transport, men vågar man ta risken att kastrera honom stående??? Vad det gällde hans ålder så skulle det inte vara svårare i alla fall :) Någon som haft problem med tarmframfall? Vill inte att något ska hända honom....
 
Har själv kastrerat en 12-åring. Skulle inte ens komma på tanken att göra det annat än på klinik. Punkterar du ett välutvecklat kärl/åder hemma har du inte en chans i världen att rädda hästen. Det scenariot är inte alls otroligt. Hittade inte ens någon veterinär som kunde tänka sig göra det i o m de stora riskerna.

Oavsett om han är fertil eller inte är det ju alltid en risk att släppa ihop om en av hästarna betäcker. Skaderisken är stor både för de som blir påhoppade och den som rider.

Min kuse fick inga komplikationer, men han sprutades två gånger/dag med penicillin och stod under sträng bevakning på konvalcentstall. Jag ville inte ta några risker.
 
Jag ringde dels till atg + två veterinärer och ingen sa att dett var större risk pga att han var äldre utan det var för att han var en travare. Det var att han var gammal som jag oroade mig mest för, som dem skrev att han är mer "välutvecklad" pga sin ålder. Risken finns alltid med kärl men det kan hända även på klinik. Så fall får det bli typ Helsingborg för Atg är nog inte mkt bättre, de har inte mkt mer utrustning än hemma.vet. Resa till Helsingborg känns som en jäkla risk.... behöva åka massor av mil och timmar i transport. Usch man kanske ska ta honom till atg i alla fall....

Vad det gäller att släppa ihop så är jag inte orolig, han gått med valacker och hingstar samt två dräktga ston för 2 vintrar sen. Han har inte förökt rida på någon av dem.... tror inte han bryr sig om stona på det sättet när han är kastrerad. Försöka ska vi göra, annars så måste jag byta stall, vilket jag inte vill.

Vad det en travare du hade _Lovisaleonora_?
 
Dräktiga ston är riktigt griniga monster om påflugna herrar får ideer för sig, och det brukar fungera bra att ha vettiag hingstar med dräktiga ston.

MEN det betyder INTE att hingsten är lika ointresserad av ett brunstigt sto.


Och, och nu kommer det tråkiga i sammanhanget. Om du kastrerar nu så är risken tyvärr stor att din hingst (sedemera valack) alltid kommer ha kvar hingsttendenserna när stona brunstar, dvs försöka klättra/betäcka. Så jag skulle INTE släppa honom med ston, utan med valacker, även när han är valack.

Vi hade en som kastrerades vid 4 års ålder (då han ränt byn runt och flirtat med stona, dock aldrig betäckt). Hans hingstighet i det fallet försvann aldrig. Han gick suveränt bra att ha ihop med alla olika sorters hästar UTOM brunstiga ston (obrunstiga gick bra). Men brunstade stona blev han hingst igen, skaftade ut och skulle upp. Och det är en enorm skaderisk dels för valacken som försöker bestäcka, dels för stona. Och så har man infektionsrisken med stona.

Så du får nog ställa in dig på att även som valack måste du ha honom med enbart valacker och inte ston.

Nu borde inte det vara några problem som jag fattat det, eftersom han ska gå med just valacker sen när han är kastrerad?
 
Nej, jag hade ett halvblod (med fullblodsfar). ATG har enligt utsago betydligt bättre resurser att hantera en olycka vid kastrering, nu gick det mer än väl med min (helt okomplicerat), men jag ville inte ta någon risk och gick på veterinärens ordination...

I mitt fall hade jag aldrig några problem med att han red, varken som hingst eller nykastrerad. Däremot har han senare visat tecken på ostimulans (dålig sysselsättning?) börjat
rida på valacker och uppvisa ett agressivt beteende mot andra hästar... (fast frågan är om det verkligen står i relation till sent kastrerad, det tolkar jag snarare som ett dominansbeteende...)
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 113
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 907
Senast: Stereo
·
Hästhantering Jag fick hem min unghingst i nov 21, hyrde in honom 2 mil bort hos en kompis som också hade unghingst. Han stod där till i höstas då han...
Svar
1
· Visningar
972
Senast: iNHALE
·
Anläggning Hej ville höra lite åsikter. I stallet vi står har dom en egen liten lösdrift med 1års hingst och en 2årig hingst som är på bete där den...
2
Svar
21
· Visningar
2 657

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp