När kan man klippa sin islänning?

V

Vidar

Hej, har efter nästan ett års sjukdom satt igång min Vidar. Undrar nu om man kan klippa hästen så här på våren, han svettas så himla mycket och torkar inte på nästan ett dygn. Vet ju att man klipper på hösten men undrar om det är någon fara att göra det nu?? :confused:
 
Sv: När kan man klippa sin islänning?

Att klippa nu är nog inget bra alternativ, dels genom att sommarpälsen nu kan bli ful och skadad även om det är den lindriga biten i det hela. Att klippa när hästen börjat fälla kan ge sk hårsäcksinflammation, håren vänder neråt och fastnar i huden. Detta kan ge upphov till denna inflammation i hårsäckar, och är plågsam med klåda och ont.
 
Sv: När kan man klippa sin islänning?

Nu borde ju hästen ha börjat fälla sin päls.Det har mina å jag bor i norra delen av landet.
Man brukar säga att det är för sent att klippa när de börjat fälla.Men mitt sto brukarbörja fälla redan i februari fast det brukar vara över -30 här :eek: å jag har nästan alltid klipp dem i februari å jag har aldrig varit med om att det "gått fel" med päls fällning eller sättning....
 
Sv: När kan man klippa sin islänning?

Jag ställde samma fråga förra året och fick då tipset av någon att man kunde klippa så här sent - under förutsättning att man klipper medhårs och vinklar ut skäret lite så att hästen inte blir lika kortklippt.

Jag testade och lämnade ca 1 cm päls - det funkade jättebra för mig! Inte blev det väl så vackert... jag förstår varför man enligt instruktionsboken ska klippa mothårs... det blev ju inte så jämnt... Men hästarna är ju ändå inte som vackrast när de släpper pälsen så det kan jag ta!
 
Sv: När kan man klippa sin islänning?

Min redan klippta islänning ska rakas nu för hans päls har vuxit ut en del.

Och mitt sto som fällt alla täckhår i januari ska också klippas nu för annars orkar hon inte jobba.

Och det brukar funka för mig...inga problem med sommarpälsen.
 

Liknande trådar

Utrustning Min shettis har märkbart varit störd av sin tjocka päls (väldigt kliig, vill rulla sig när hon rör sig etc), men hon har inte kommit...
Svar
16
· Visningar
1 041
Senast: Ise
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 550
Senast: Hoarfrost
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·
Ridning Hej! Måste först av allt skriva så att ingen påpekar det: Hästen är GRUNDLIGT genom kollad i hela kroppen, röntgen för ett år sedan osv...
Svar
5
· Visningar
1 067
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp