När kan man TIDIGAST avmaska styngflugan??

L

Lollo25

En kort fråga; När kan man tidigast avmaska mot styngflugan?
Vi brukar avmaska mot styngflugan runt november, men jag har hört att det är för sent. Kan man avmaska redan i september? Har redan sett lite ägg.
Vi har nämligen använt Bimectin i somras(ivomec preparat) och är inne i 8-veckors intervallen. Detta innebär att de ska avmaskas igen nästa vecka. Vi har just flyttat dem från sommarhagarna, och därför skulle det vara skönt om vi slapp avmaska dem mer sen. MEN är det för tidigt att ta styngflugan nu i slutet av sept??
 
Slutet av september är helt ok för styngflugan. November är lite väl sent i larvens utvecklingsstadium.
 
Det beror lite på var ilandet du bor och hur varm hösten är. Här i sydligaste halland så finns det fortfarande flugor och vi brukar väntá till mittan av oktober.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har två hästar som jag tog hem i somras till rena beten där inga hästar betat på minst 6 år utan bara kossor. Sen flyttade två...
Svar
6
· Visningar
1 607
Senast: L.N
·
Hästvård Avmaskning är i första hand för att skydda markerna. Alla avmaskningsmedel är receptbelagda. För att få ut recept måste veterinären...
79 80 81
Svar
1 601
· Visningar
153 837
Senast: Nevermind
·
Äldre Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid...
Svar
0
· Visningar
536
Senast: Bluefish
·
Hästmänniskan För snart sex veckor sedan blev jag tvungen att avliva min underbara häst som jag har haft i 8 år. Han fick fång för tredje gången och...
2
Svar
22
· Visningar
5 430
Senast: Hoppsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp