När kan vi släppa ut katterna?

Bapelsin

Trådstartare
Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och vi har varit ute med dem i trädgården regelbundet sedan några veckor tillbaka. Båda verkar veta var dörren är och jag är rätt säker på att de skulle hitta hem igen, men hur stor hänsyn behöver man ta till vädret? Nu är det plusgrader dygnet runt men de är ju inte vana att vara ute så det kanske ändå är för kallt? Vi tänkte göra någon typ av låda med filtar på altanen men jag vet inte hur jag ska skydda den från väder och vind? Kan man klä in den i typ vaxduk?

Det rör sig tre katter i området, hur orolig behöver man vara för att det ska bli slagsmål? Min största rädsla är att det ska bli slagsmål och en annan katt ska ”vinna” vår trädgård, och att våra katter då inte ska våga gå hem. Är det stor risk för det?

Och ang. halsband, hur ska man tänka? Vi har köpt varsitt till dem med reflex och en flärp där man kan skriva sitt nummer. Problemet är bara att Miss Li får panik av att ha halsbandet på sig, och reflexen syns ändå inte i hennes långa päls.
Båda är chippade och registrerade hos Jordbruksverket.
 
Sök på reflexhalsband på facebook. Jag köpte sådana till mina långhåriga katter och syns, det gör de verkligen! Kan så klart kräva lite träning innan det accepteras. Med mina var det inga problem alls från första stund.

Angående temperatur tror jag inte du behöver oroa dig, dina ser ju välpälsade ut.
 
Kanske gps halsband så kan man ha koll på var de är..
JA, det har jag på mina, det mildrar mattemagsåret en hel del.
Bägge har säkerhetshalsband som löser ut ifall de skulle fastna någonstans.
Jag läste en bra artikel om hur man kan träna sin katt att se sig för när det kommer bilar; genom att ha dem i sele och stanna när det kommer bilar osv, men det förutsätter ju att katten kan gå i sele först. ;)
 
Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och vi har varit ute med dem i trädgården regelbundet sedan några veckor tillbaka. Båda verkar veta var dörren är och jag är rätt säker på att de skulle hitta hem igen, men hur stor hänsyn behöver man ta till vädret? Nu är det plusgrader dygnet runt men de är ju inte vana att vara ute så det kanske ändå är för kallt? Vi tänkte göra någon typ av låda med filtar på altanen men jag vet inte hur jag ska skydda den från väder och vind? Kan man klä in den i typ vaxduk?

Det rör sig tre katter i området, hur orolig behöver man vara för att det ska bli slagsmål? Min största rädsla är att det ska bli slagsmål och en annan katt ska ”vinna” vår trädgård, och att våra katter då inte ska våga gå hem. Är det stor risk för det?

Och ang. halsband, hur ska man tänka? Vi har köpt varsitt till dem med reflex och en flärp där man kan skriva sitt nummer. Problemet är bara att Miss Li får panik av att ha halsbandet på sig, och reflexen syns ändå inte i hennes långa päls.
Båda är chippade och registrerade hos Jordbruksverket.

Risk för slagsmål är alltid stor när flera ska samsas om ett område. Det hör liksom utekattlivet till. Vet inte hur många bölder min katt fick. Att de inte ska våga gå hem, är det nog en mindre risk för skulle jag tro.
Så länge de förstår kattluckan och kan välja själva att gå ut och in, kan ni släppa dom nu. Kanske till och med en fördel om det inte vill vara ute längre stunder. Men tänker ni lämna de utestängda med bara en isolerad låda redan första tiden, bör ni nog tänka om. Tycker jag.
 
Vi tänkte göra någon typ av låda med filtar på altanen men jag vet inte hur jag ska skydda den från väder och vind? Kan man klä in den i typ vaxduk?
Jag hade satsat på antingen takpapp eller en plåtbit på taket. Och lutning så det kan rinna av ordentligt. Gärna också att taket går ut en bit över kanten på väggarna.
Spontat virke eller något skivmaterial för att undvika drag i lådan. Tror du förr eller senare kommer få in vatten under en vaxduk och då blir funktionen att den istället stänger in fukten? Personligen hade jag oljat eller tjärat träet.
 
Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och vi har varit ute med dem i trädgården regelbundet sedan några veckor tillbaka. Båda verkar veta var dörren är och jag är rätt säker på att de skulle hitta hem igen, men hur stor hänsyn behöver man ta till vädret? Nu är det plusgrader dygnet runt men de är ju inte vana att vara ute så det kanske ändå är för kallt? Vi tänkte göra någon typ av låda med filtar på altanen men jag vet inte hur jag ska skydda den från väder och vind? Kan man klä in den i typ vaxduk?

Det rör sig tre katter i området, hur orolig behöver man vara för att det ska bli slagsmål? Min största rädsla är att det ska bli slagsmål och en annan katt ska ”vinna” vår trädgård, och att våra katter då inte ska våga gå hem. Är det stor risk för det?

Och ang. halsband, hur ska man tänka? Vi har köpt varsitt till dem med reflex och en flärp där man kan skriva sitt nummer. Problemet är bara att Miss Li får panik av att ha halsbandet på sig, och reflexen syns ändå inte i hennes långa päls.
Båda är chippade och registrerade hos Jordbruksverket.
Hade lärt dem kattluckan först.
Om de blir jagade har den jagande katten hos oss alltid stannat utanför luckan när de far in genom den. Nu händer ju det väldigt sällan ändå, men när det har hänt.

Katter brukar dessutom lära känna sina grannars rörelsemönster och kunna röra sig över samma ytor men oftast olika tider har jag märkt.
Kanske är det så att de lär sig vilka tider de kan slinka igenom andras revir osedda, inte vet jag 😇.

Blir lite fundersam över lådan bara.
Ska de inte alltid få komma in i huset? Eftersom ni vill ha en isolerad låda?
Frågar för om luckan är till lådan kanske de inte kan undkomma jagande katter med metoden mina har eftersom de nog inte kan fara in i den farten in i ett mindre utrymme.

Mina som går ut och in som de vill har jag aldrig sett behovet av någon speciell liggplats utomhus till.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Tanken har hela tiden varit att Kjellie och Miss Li ska få gå in och ut som de vill. Vi har köpt en kattlucka som borde komma idag och vi har varit ute med dem i trädgården regelbundet sedan några veckor tillbaka. Båda verkar veta var dörren är och jag är rätt säker på att de skulle hitta hem igen, men hur stor hänsyn behöver man ta till vädret? Nu är det plusgrader dygnet runt men de är ju inte vana att vara ute så det kanske ändå är för kallt? Vi tänkte göra någon typ av låda med filtar på altanen men jag vet inte hur jag ska skydda den från väder och vind? Kan man klä in den i typ vaxduk?

Det rör sig tre katter i området, hur orolig behöver man vara för att det ska bli slagsmål? Min största rädsla är att det ska bli slagsmål och en annan katt ska ”vinna” vår trädgård, och att våra katter då inte ska våga gå hem. Är det stor risk för det?

Och ang. halsband, hur ska man tänka? Vi har köpt varsitt till dem med reflex och en flärp där man kan skriva sitt nummer. Problemet är bara att Miss Li får panik av att ha halsbandet på sig, och reflexen syns ändå inte i hennes långa päls.
Båda är chippade och registrerade hos Jordbruksverket.

Det finns många risker för en utekatt. Andra katter är bara en av alla faror.
 
Vi har GPS-halsband, funkar kanon. I perioder har jag haft reflexhalsband med flärpar på för långhåriga katter, annars syns det inte i hans päls.

Vi har också kattlucka, den är med chipläsare så bara han kan gå in. Han är rädd för en katt som hänger hos oss ibland i perioder, det suger. Vi brukar jaga bort den när vi ser den. Men vår kommer hem ändå, men han kanske sitter i nån buske och kollar att kusten är klar först eller så.
 
Angående tak till värmeljus. Det måste andas. Det blir kondens då katt avger fukt från kroppen när den ligger i sitt varma bo. Så tjärpapp o några tegelpannor. Jag har lådan på altanen o då är den redan under tak. Den är inredd i en stor korg med yllefiltar. Handtaget på korgen är taknock. Dom ligger gärna uppepå också.
Angående grannkatter. Ställ ALDRIG ut mat till dina katter. Det är ett säkert kort att få andra katter att patrullera din tomt.
 
Angående tak till värmeljus. Det måste andas. Det blir kondens då katt avger fukt från kroppen när den ligger i sitt varma bo. Så tjärpapp o några tegelpannor. Jag har lådan på altanen o då är den redan under tak. Den är inredd i en stor korg med yllefiltar. Handtaget på korgen är taknock. Dom ligger gärna uppepå också.
Angående grannkatter. Ställ ALDRIG ut mat till dina katter. Det är ett säkert kort att få andra katter att patrullera din tomt.
Vi har aldrig haft mat ute, så fattar inte varför den hänger här emellanåt. Känns som att den är ute efter vår typ. 😭 Säkert okastrerad också. :banghead:
 
Angående tak till värmeljus. Det måste andas. Det blir kondens då katt avger fukt från kroppen när den ligger i sitt varma bo. Så tjärpapp o några tegelpannor. Jag har lådan på altanen o då är den redan under tak. Den är inredd i en stor korg med yllefiltar. Handtaget på korgen är taknock. Dom ligger gärna uppepå också.
Angående grannkatter. Ställ ALDRIG ut mat till dina katter. Det är ett säkert kort att få andra katter att patrullera din tomt.
Jag hoppas ingen tror att jag har värmeljus till katterna. 🤣 Värmehus skulle det ju stå.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Vi har problem med att Miss Li plockar in grodor, ibland flera varje dag. Hon bär dem försiktigt i munnen så som jag tänker mig att...
2
Svar
33
· Visningar
2 635
Senast: Mia_R
·
Katthälsa Jag har skrivit om att Kjellie grävt i min mans stora chilikrukor. Jag har tänkt att han antagligen är osäker/stressad eftersom han nyss...
Svar
6
· Visningar
1 421
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 341
Senast: jemeni
·
Övr. Katt Vi kommer förmodligen att åka iväg strax efter nyår och blir borta 2-3 veckor. Problemet är våra katter. De är 2 "hittekatter" och...
Svar
5
· Visningar
1 018
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp