När katten blir äldre...

ameo

Trådstartare
Moderator
Såvitt jag förstått så räknas katter som seniorer när de passerat 7 år. (rätta mig gärna om jag har fel!)
På vilket sätt ser man på dem redan då, att de börjar bli äldre? Vad har ni för erfarenheter?

Och vidare, när brukar ni börja se tydliga ålderstecken på era katter? Vad är det ni ser då?

Jag har två katter - mor och son. Mamman kom från ingenstans och flyttade självmant in på gården dagen efter att vi tog bort våra tidigare utekatter, för bortåt 10 år sedan. (erforderliga efterforskningar om ägare gjordes, osv). Det enda vi vet om henne är att hon inte var kattunge då (utan snarare troligen mer än 1 år) så hon är väl senior med råge vid det här laget. Och jag konstaterade just att det är sällan jag sett henne så fin i hull och päls som hon är just nu...
Hon är en bortskämd utekatt som numera föredrar innelivet till minst 75%. Lever på Royal Canins "sterilised"-foder kombinerat med det hon hittar utomhus (möss osv)
Sonen är ganska exakt 9 år och är mer ute än sin mor, men i övrigt lika bortskämd...
Senast det var dax att köpa ny torrfodersäck till dem funderade jag på om vi borde använda 7+varianten av nämnda foder (till båda - sen var det maken som handlade och köpte den vi brukar ha...) Vad gör seniorfodret för skillnad egentligen?
20190513_160004.jpg
 
Jag tycker det börjar synas först när de närmar sig runt 15+år. Min erfarenhet är att de då blivit mer bekväma, lagt på sig i vikt, är inte lika smidiga eller intresserade av att jaga.

Har en katt som bor inne i huset hos oss och kanske 10 st andra katter just nu som hittat till vår gård vid olika tidpunkter i sina liv (och givetvis blir omhändertagna.) Ingen har haft halsband eller varit märkta på ngt sätt så vi har inte hittat ägare till dem och vet inte alls i vilken ålder de är egentligen men det är främst två st som vi upplever vara "riktiga seniorer" Dvs säkert upp mot 15+år gamla.

Vet inte riktigt om ett seniorfoder skulle göra ngn skillnad. Alla våra utekatter äter samma foder och är lika fina i pälsen trots det säkert skiljer minst 10 år mellan vissa katter.
 
Grannens katt som flyttade hit för tre år sedan är väl 10-11 år. Hon verkar ha problem med avståndsbedömning nu de senaste åren. Jag tror det är synen som fallerar. Har aldrig tidigare haft en katt som verkat gammal förrän dom varit 14-15 år.
 
De flesta börjar köra med en årlig 'seniorkoll' efter sju år eller tidigare. Vet får klämma igenom katten, ta blod och urinprov för att se att allt ser bra ut. Sedan, tja, stelare och långsammare, vissa börjar se och höra dåligt - dålig hörsel kan ibland leda till att katten börjar jama högt och oroligt på natten, löses lätt med att ha ljuset på. Vissa katter blir lite gråa om nosen. Vissa katter kan ibland bli dementa och förvirrade tyvärr, börjar kissa utanför lådan osv.

Men det nödvändigaste är absolut att ta katten på en årlig kontroll med blod/urinprover och kolla munnen, ta bort tandsten och allmän sanering, och be veterinären kolla efter tecken på TR/FORL även om det är svårt utan röntgen. Praktiskt att göra det samtidigt med vaccination så slipper man släpa in den flera gånger.
 
Min ena började vara inne mer vid ca 13 år sen sov hon mer och mer och sista året gick hon aldrig ut. Det var nog det enda hon visade
Min andra katt är en hittekatt men han är minst 9-10 år. Ser inga tecken alls på ålder ännu.
 
@ameo seniorfoder till katt brukar vara mer lättsmält, innehålla tillskott för leder, samt vara anpassat för att främja njurar och motverka urinsten tex.... Men som alltid med foder är det en djungel och mycket reklam, och det är klokt att vara kritisk och jämföra osv..

Mina tidigare katter blev 14 och 18 år. 14 åringen blev akut sjuk (ej åldersrelaterat) och hon var lika aktiv som när hon var 7....

18 åringen blev gammal på ett annat sätt. Sov mera, blev ännu mer kelig, och fick hyperteryos samt ett litet blåsljud på hjärtat. Jag seniorkollade honom var 6:e månad pga de två nämnda sista 3 åren, samt han stod på specialfoder för hyperteryosen (behövde inte medicineras). Tog bort honom innan han hann bli riktigt sjuk då det märktes att han blivit så oerhört gammal tillsist.
 
Senast ändrad:
Jag har en 15 + årig honkatt, de man kanske märker av lite nu på henne är att hon är lite stelare en när hon var ung men annars så jagar hon som vanligt möss, skorkar och annat hon kommer över. Hon går ut som hon vill och på sommarhalvåret är hon ute massor medans vintertid föredrar hon att hålla sig inne men de är ingen skillnad från när hon var ung heller hon har vart likadan hela tiden 😂 Världens härligaste katt är de! Hon får samma mat som våra andra två, de lever till största del på blötmat men sen får de spannmålsfritt torrfoder på fritillgång då de är så aktiva.
 
Min 8-åring är kanske lite lugnare än tidigare, men annars märks inget alls på henne. Katter blir ju inte gråhåriga som hästar och hundar heller, vilket jag tycker är intressant.
Det där begriper jag inte, varför blir de inte gråhåriga? :confused: Flera människor skulle nog vilja veta deras hemlighet :p
 
Nikita fick en del vita hårstrån i pälsen, men det är tydligen vanligt bland bruna burmor. Megara är just fyllda två och hon är spräcklig som en höna över nacke och bogar. Så jag tror inte det har något med åldern att göra just där.
 
Kom på sen att just den katten ju är född gråhårig 😁
:rofl::rofl::rofl: Ja då är det lite svårt att bli mera gråhårig :D

Fast jag har nog sett mörka katter få enstaka vita hårstrån i pälsen men det känns ändå som att de blir väldigt få och kommer sent i jämförelse med hundar och människor.
De måste ha någon ungdomskälla :cautious: Eller så mår man så när man slipper allt ansvar :p
 
Nikita fick en del vita hårstrån i pälsen, men det är tydligen vanligt bland bruna burmor. Megara är just fyllda två och hon är spräcklig som en höna över nacke och bogar. Så jag tror inte det har något med åldern att göra just där.
Åh jaha, så kan det ha varit i de fallen jag sett mörka katter med vita hårstrån då.

Men varför ändrar de inte färg som hundar då? 🤔
 
:rofl::rofl::rofl: Ja då är det lite svårt att bli mera gråhårig :D

Fast jag har nog sett mörka katter få enstaka vita hårstrån i pälsen men det känns ändå som att de blir väldigt få och kommer sent i jämförelse med hundar och människor.
De måste ha någon ungdomskälla :cautious: Eller så mår man så när man slipper allt ansvar :p

Vita strån är inte ovanligt, det är därför jag inte vill ha en svartvit utställningskatt. På min ras ska man ha så rena färger som möjligt och man får helt enkelt plocka bort de vita stråna.
 
Vita strån är inte ovanligt, det är därför jag inte vill ha en svartvit utställningskatt. På min ras ska man ha så rena färger som möjligt och man får helt enkelt plocka bort de vita stråna.

Samma sak med burmor. Särskilt bruna där de syns så väl. Så de som ställer plockar bort vita hår med en pincett. Nu var Nikita riktigt dåligt typad (stora öron som satt för nära och rakt upp, svag käke osv) plus att hon skulle hatat utställning och blivit diskad för humörfel.

Megara håller utställningsklass men hon hatar att bli fasthållen och då kommer alla fyra tassarnas klor ut och dessutom bits hon och morrar :crazy: . Plus då att man isof skulle behöva plocka extremt mycket från min höna till katt. Eftersom vi jobbar med att klippa en klo i taget och bli upplyft i några minuter så nja. Mistlur de luxe och diskad för humörfel :rofl:
 
MIn 9-åring har först i år slutat väcka oss på vårnätterna med början i mars med högljutt jamande och brötande. Han sover lite mer men är precis lika full i fan som förut ;)
Damen på 12 (mamman till han ovan btw) sover mycket och går inte ut alls vid dåligt väder. På vintern är hon självmant innekatt. Annars inga ålderssymptom alls på henne heller.
Den tredje är bara 5 år.
 
Av alla katter vi haft har de varit sig själva hela tiden så att säga. När åldern på riktigt börjat ta ut sin rätt har de börjat tappa lite muskulatur och är liksom lite "försiktigare". Tar gärna ett extra steg på stolen ner för köksbordet osv. Typ då det börjar bli dags att få vandra vidare.
 
Apropå det där med gråa/vita hårstrån på katter, min katt som är ca 13 år har de senaste åren fått fler och fler vita morrhår (istället för svarta). Jag har tänkt att det är ett ålderstecken? Det första dök upp för tre år sen och nu är ca 75 % av morrhåren vita.
 
Apropå det där med gråa/vita hårstrån på katter, min katt som är ca 13 år har de senaste åren fått fler och fler vita morrhår (istället för svarta). Jag har tänkt att det är ett ålderstecken? Det första dök upp för tre år sen och nu är ca 75 % av morrhåren vita.
Det glömde jag nämna men det kan kanske stämma. Två av våra har fått vita morrhår med åldern, så i alla fall nästan 50% :)
 
Apropå det där med gråa/vita hårstrån på katter, min katt som är ca 13 år har de senaste åren fått fler och fler vita morrhår (istället för svarta). Jag har tänkt att det är ett ålderstecken? Det första dök upp för tre år sen och nu är ca 75 % av morrhåren vita.

Mina byter till vita morrhår i samma ålder. De kan också få ljusa fläckar på nosläder och trampdynor (det kommer tidigare, redan vid 8-9). Där pälsen är som tunnast i ansiktet syns också lite pigmentfläckar, som fräknar i huden.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej allihop! Min vapendragare Zorro har hunnit bli 18 år och efter att ha gjort ett blodprov konstaterades det att han har njurproblem...
Svar
19
· Visningar
2 222
Senast: Jamienoble
·
Katthälsa Hej. Vi behöver lite hjälp med fodertips till min mammas katter. Utekatter 8 & 12 år. Den äldre har problem med att hon kräks ofta och...
Svar
2
· Visningar
790
Senast: Rund
·
Katthälsa Min älskade katt börjar bli gammal :( I år blev han 12 och därmed officiellt senior. Pälsen är fin och han är precis som vanligt, men...
Svar
3
· Visningar
716
Katthälsa Veterinären ringde just och Missias sköldkörtelprov såg bra ut... men hon har som sagt gått ner i vikt. Han tyckte jag skulle leta upp...
2
Svar
23
· Visningar
2 418
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Arbetsintervju
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Att rensa i kalendern

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp