När katterna ska få en hund :-o

Urigurien

Trådstartare
Vi kommer att få hem en valp, men har även två katter. Vi kommer förstås att försöka skapa så bra rutiner för detta som vi kan och ta övergången mycket långsamt och försiktigt.

Jag har läst om medlen Feliway och Zylkene som ska hjälpa katterna att klara av "chocken" under den första tiden. Är det nån som har erfarenheter av dessa medel? Hur väl fungerar de, och finns det tips för bästa effekt..?
 
Vi kommer att få hem en valp, men har även två katter. Vi kommer förstås att försöka skapa så bra rutiner för detta som vi kan och ta övergången mycket långsamt och försiktigt.

Jag har läst om medlen Feliway och Zylkene som ska hjälpa katterna att klara av "chocken" under den första tiden. Är det nån som har erfarenheter av dessa medel? Hur väl fungerar de, och finns det tips för bästa effekt..?

Jag testade Feliway då min ena är lite känslig för förändringar. Har ju svårt att jämföra med hur hon skulle mått utan Feliway dock - jag har ingen testgrupp. :D Men hon tog besök av främmande katt någorlunda ok, liksom besök av främmande hund, utan att blir uppskärrad och kissa på fel plats.

Se till att kissarna kan komma undan valpen, har platser att komma upp ifrån golvet samt gärna matskål på en bänk eller liknande.

Ha de hundvana sedan tidigare? I så fall skulle jag släppt in valpen under kontrollerade former bara. Är de helt hundovana så kanske du ska börja med att presentera en filt med valpens doft.
 
Vi kommer att få hem en valp, men har även två katter. Vi kommer förstås att försöka skapa så bra rutiner för detta som vi kan och ta övergången mycket långsamt och försiktigt.

Jag har läst om medlen Feliway och Zylkene som ska hjälpa katterna att klara av "chocken" under den första tiden. Är det nån som har erfarenheter av dessa medel? Hur väl fungerar de, och finns det tips för bästa effekt..?

Varför ge Zylkene som är lugnade tablett? Det tror jag inte på i denna situationen.

Feliway är feromoner och många katter svarar bra på det. Finns o vägg adapter och spray.
Men va noga att det finns ett rum som bara katterna kan komma in i och få vara i fred.

Börja med Feliway innan hunden kommer och gör i ordning så katternas låda/lådor mm står i fred för hunden i god tid så inte alla förändringar kommer på en gång för katterna.

Sen finns adaptil ( osäker på namnet hette d.a.p. Förr) feromoner och för hund finns liknande produkt där halsband är enklast sitter på hela tiden.

Det går säkert bra bara man tar det lugnt och försiktigt.
 
Varför ge Zylkene som är lugnade tablett? Det tror jag inte på i denna situationen.

Feliway är feromoner och många katter svarar bra på det. Finns o vägg adapter och spray.
Men va noga att det finns ett rum som bara katterna kan komma in i och få vara i fred.

Börja med Feliway innan hunden kommer och gör i ordning så katternas låda/lådor mm står i fred för hunden i god tid så inte alla förändringar kommer på en gång för katterna.

Sen finns adaptil ( osäker på namnet hette d.a.p. Förr) feromoner och för hund finns liknande produkt där halsband är enklast sitter på hela tiden.

Det går säkert bra bara man tar det lugnt och försiktigt.

Tack! Det är rätt länge sen katterna fick sin hund nu, och det gick bra! Vi hade feliway i ett par vägguttag och sen fick katterna vara inne ett par veckor. De var rätt chockade i början, men nu är de kompisar allihop 😊
20190808_134323.jpg
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
1 106
Senast: monster1
·
Katthälsa Mina katter går ute dagtid i den mån de vill och har då halsband med gps. Det har fungerat bra länge men för ett tag sen upptäcktes att...
Svar
11
· Visningar
435
Senast: cili
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
1 035
Senast: BornAgain
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
2 977
Senast: Dentaku
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp