När klär man på flugtäcket?

dumletomten

Trådstartare
Ni som har hästar som börjar klia sig på sommarhalvåret, när börjar det bli dags att dra på flugtäcke och smörja? Tänker kanske främst på vilken temperatur det ska ha varit och så. Jag har inte haft min häst så länge att jag fått någon bra rutin, vet inte när knotten (om det ens är dom som är problemet?) kommer fram.Vill ju gärna att hästen ska få gå naken så mycket som möjligt. Jag använder probolja och flugtäcke och kombinationen är toppen, utan oljan så kliar det ändå. Har inte testat utan täcket men det kanske också är värt ett försök?

Alla tips och råd tas tacksamt emot :heart
 
Det beror ju mkt på vädret. Nu har inte jag eksemhäst eller så, jag håller bara koll och klär på täcke när jag märker att det är mer insekter och när man ser på hästen att den är irriterad. Inte än på länge iaf 😊
 
Ja jag tänker att det rimligen borde vara ett tag kvar men blev så osäker nu när det varit varmt ett par dagar, började frenetiskt söka igenom honom på täcken på kliande :confused: tack för svar!
 
Ja jag tänker att det rimligen borde vara ett tag kvar men blev så osäker nu när det varit varmt ett par dagar, började frenetiskt söka igenom honom på täcken på kliande :confused: tack för svar!
Jag vet inte vart i landet du bor men här är det fortfarande minus på nätterna även om vårsolen värmer på dagarna. Jag tror det brukar bli jobbiga insekter typ i juli, är de känsliga kanske det behövs även innan.
 
Ni som har hästar som börjar klia sig på sommarhalvåret, när börjar det bli dags att dra på flugtäcke och smörja? Tänker kanske främst på vilken temperatur det ska ha varit och så. Jag har inte haft min häst så länge att jag fått någon bra rutin, vet inte när knotten (om det ens är dom som är problemet?) kommer fram.Vill ju gärna att hästen ska få gå naken så mycket som möjligt. Jag använder probolja och flugtäcke och kombinationen är toppen, utan oljan så kliar det ändå. Har inte testat utan täcket men det kanske också är värt ett försök?

Alla tips och råd tas tacksamt emot :heart
Det beror ju helt på vad hästen är känslig mot, är det knott så är de värst tidig vår och sen höst, under sommaren är det andra insekter. En del hästar är känsliga mot solen. De som har hästar med stora problem väntar inte till hästen visar tecken på klåda utan förebygger. De använder exemtäcke, salvor och regelbunden schamponering. En del hästar behöver tas in på box den värsta tiden på dygnet.
 
Som skrivet ovan beror det ju på. Har hästen exem pga knott eller sol så klär jag på exemtäcke nästan förebyggande förebyggande, innan det börjat klia. Vid första tecken på att insekter börjar komma i luften.
 
Ni som har hästar som börjar klia sig på sommarhalvåret, när börjar det bli dags att dra på flugtäcke och smörja? Tänker kanske främst på vilken temperatur det ska ha varit och så. Jag har inte haft min häst så länge att jag fått någon bra rutin, vet inte när knotten (om det ens är dom som är problemet?) kommer fram.Vill ju gärna att hästen ska få gå naken så mycket som möjligt. Jag använder probolja och flugtäcke och kombinationen är toppen, utan oljan så kliar det ändå. Har inte testat utan täcket men det kanske också är värt ett försök?

Alla tips och råd tas tacksamt emot :heart
Haft exemhäst och runt +5 grader kan knotten börja.

Rekomenderar exemtäcke som är mer heltäckande än flugtäcke. Exemtäcke är tätare matreal som knotten inte kommer igenom.
 
Ni som har hästar som börjar klia sig på sommarhalvåret, när börjar det bli dags att dra på flugtäcke och smörja? Tänker kanske främst på vilken temperatur det ska ha varit och så. Jag har inte haft min häst så länge att jag fått någon bra rutin, vet inte när knotten (om det ens är dom som är problemet?) kommer fram.Vill ju gärna att hästen ska få gå naken så mycket som möjligt. Jag använder probolja och flugtäcke och kombinationen är toppen, utan oljan så kliar det ändå. Har inte testat utan täcket men det kanske också är värt ett försök?

Alla tips och råd tas tacksamt emot :heart
Är det eksem hästen har så hade inte jag testat utan täcke. Täcket ska på innan hästen börjar klia för att ha optimal funktion. När jag hade eksemhäst åkte täcket på när det inte längre var minusgrader på nätterna, oftast i april.

Har man eksemhäst är det tyvärr bäst att släppa tanken om att hästen ska få gå naken så mycket som möjligt, det är inte vad den i allmänhet mår bäst av.
 
Jag har haft eksemhäst (relativt lindrigt eksem) och har nu en ganska nyimporterad häst (från Island, han kom i april förra året) som jag har för avsikt att skydda. Eksemhästen fick inte täcke förrän i början på maj, när de släpptes på bete (gick i grushagar vintertid på det stället). Det kunde iofs finnas knott innan dess, men han kliade sig aldrig innan de släpptes på bete. Sedan hade han täcke fram till oktober nån gång, men inte helt utan undantag. Vid ihållande regn eller kraftig blåst fick han gå utan. Dock alltid eksemtäcke, aldrig bara flugtäcke. Flugtäcke skyddar inte mot knott.

Islandsimporten kommer att få täcke på sig när jag ser att det är insekter ute (brukar synas tydligt på hästarnas svansar!) men än så länge är det nattfrost så lugnt på insekstfronten. Räknar dock med att det blir aktuellt inom några veckor (södra Sverige).
 

Liknande trådar

Hästvård uootäckte i år att min häst fått eksem så har köpt eksemtäcke (Rambo sweet itch hoody) och smörjer honom varje dag med MTG olja. Har...
Svar
11
· Visningar
1 574
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 294
Senast: Luleå
·
S
Hästvård Jaa, jag har ju fått en eksem häst hit hem, och jag har absolut noll erfarenhet av detta. Inte så bra kombination kanske: eksemhäst +...
2
Svar
20
· Visningar
5 093
Senast: Simply me
·
Hästvård Ett stall, 4 hästar och bara en kliar sig! :crazy: Stora fläckar av halsens päls har hon kliat bort. Ullen närmast huden är ungefär...
Svar
8
· Visningar
1 291
Senast: sumile
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp