När kollade du brandvarnaren sist?

Den gamla tar man till återvinningen. Det finns en mätare upptill på släckaren, kolla om den är på grönt. Men har ni inte vänt på dem hade jag bytt ut alla (de ska heller inte vara äldre än 10 år). De ska vara på minst 6kg i ett vanligt hem.

När man vänder på dem ska det inte låta klonk. Då har pulvret klibbat ihop och är som en krita längst ner i den och den är värdelös.
Men det är väl bara om det är en pulversläckare den behöver vändas?
 
Jag kollar brandvarnarna lite nu och då.

Brandsäkerheten i huset är väl.. sjysst tror jag. En 6 kg släckare på varje våning som vänds lite nu och då under året. Vid ytterdörren ovanför släckaren på bottenvåningen (precis utanför mitt och makens sovrum) hänger en första förband-väska som man kan rycka med vid utrymning. Det hänger även en brandfilt i hallen utanför vardagsrummet, placerad där för att slippa spruta pulver där ifall det blir mindre olyckor med ljus. På övervåningen finns 2 sovrum till barnen. Det ena har ett altantak under fönstret så fallet blir inte jättehögt om man måste ut där. I det andra sovrummet är det lite högre fall så där sitter även en brandstege.
 
Kollar titt som tätt. Har ett gäng.
Den utanför köket provar vi i skarpt läge ibland 😎

Barnen 3,4 årtillsammans också gärna vara med och kolla brandvarnarna så det gör vi tillsammans.
Och patar om vad man gör och vart man springer om det börjar brinna. Vem som gör vad.

Brandfilt i köket och släckare vid sovrummet och ytterdörren och en mini vid öppna spisen.
Vänder brandsläckare då och då.
Har några gamla utbytta, funderar på att prova/tömma dom hemma innan de får åka till återvinningen. Så barnen får se o så.
 
Testar sällan brandvarnarna, men har å andra sidan fyra stycken. Har brandfilt och två brandsläckare.
 
Jag prövar min till och från med lite kreativitet i köket :angel:.

Sambon jobbar med brandskydd (och jag har gjort) så här vänds det på släckare och brandfiltar finns lite i varje låda - som presenter från arbetsgivare i julklapp m.m.
Jag tände lite ljus i sovrummet nyss och vi började nästan "gräla" (ja på skoj...) hur nära en gardin faktiskt kan hänga levande ljus vilket slutade med att sambon kastade in två extra brandfiltar i sovrummet med motiveringen "Dig vet man aldrig med" :rofl:
 
Jag prövar min till och från med lite kreativitet i köket :angel:.

Sambon jobbar med brandskydd (och jag har gjort) så här vänds det på släckare och brandfiltar finns lite i varje låda - som presenter från arbetsgivare i julklapp m.m.
Jag tände lite ljus i sovrummet nyss och vi började nästan "gräla" (ja på skoj...) hur nära en gardin faktiskt kan hänga levande ljus vilket slutade med att sambon kastade in två extra brandfiltar i sovrummet med motiveringen "Dig vet man aldrig med" :rofl:
Ska man vänta på brandfiltarna :confused::eek::nailbiting:
 
Nytt år så vill bara påminna alla bukefalister att kolla brandvarnarna så att de fungerar. Kan också vara bra att se över sitt övriga brandskydd i hemmet, vi har brandsläckare och brandfilt och sett till att vi kan ta oss ner från balkongen på andra våningen om man inte kan gå vanliga vägen ut.
På vilket sätt kan ni ta er ner från balkongen? Har ni en stege?
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 850
Senast: Krålus
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
444
Senast: Gnist
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 290
Kropp & Själ Har H och nära anhörigs tillåtelse att skriva detta men valt ett anonymt konto ändå. Har en nära anhörig med diabetes vi kan kalla hen...
2
Svar
31
· Visningar
2 024
Senast: Hajfisk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp