När kollade du brandvarnaren sist?

nickan1

Trådstartare
Nytt år så vill bara påminna alla bukefalister att kolla brandvarnarna så att de fungerar. Kan också vara bra att se över sitt övriga brandskydd i hemmet, vi har brandsläckare och brandfilt och sett till att vi kan ta oss ner från balkongen på andra våningen om man inte kan gå vanliga vägen ut.
 
Bra påminnelse!

Min egen kollade jag faktiskt i förra veckan då jag hade lånat en stege av en kompis och passade på då jag kunde nå brandvarnaren.
 
Jag testar med jämna mellanrum. Eldar med ved och får lite mycket rökbildning ibland när jag inte riktigt får fart på elden. :rofl:
Brandfilt i köket och en stor släckare.
 
Kollar dem inte så ofta men byter batteri vid första advent varje år.
Brandsläckarna borde bytas ut då de stått i många år, var inte så länge sen jag fick veta att de ska vändas på...
 
Det här är så bra och så viktigt!
Ändå lärde jag inte att det ska göras förrän jag var 31, då räknar jag mig ändå som rätt allmänbildad.

Har inte haft jordfelsbrytare så länge, det var är jag renoverade badrummet efter jag ärvt huset, dvs 2014. Jag har två eftersom jag har en lillstuga också och mitt trefas-uttag sitter på den.
 
Vi behöver byta brandsläckare, men var gör man av den gamla? Eller byta vi borde ha en större men håller sig släckare hur länge som helst?
Jag tänker att man tar den gamla till något annat utrymme kanske. Jag visste inte att man ska vända på dom så det är aldrig gjort.
 
Vi behöver byta brandsläckare, men var gör man av den gamla? Eller byta vi borde ha en större men håller sig släckare hur länge som helst?
Jag tänker att man tar den gamla till något annat utrymme kanske. Jag visste inte att man ska vända på dom så det är aldrig gjort.

Den gamla tar man till återvinningen. Det finns en mätare upptill på släckaren, kolla om den är på grönt. Men har ni inte vänt på dem hade jag bytt ut alla (de ska heller inte vara äldre än 10 år). De ska vara på minst 6kg i ett vanligt hem.

När man vänder på dem ska det inte låta klonk. Då har pulvret klibbat ihop och är som en krita längst ner i den och den är värdelös.
 
Testade och satte i nya batterier för någon vecka sedan :D har dock noll annat som brandsläckare och brandfilt. Däremot har jag ett kit till katten om det någonsin skulle brinna, en preparerad kattbur som är enkel att komma åt, bara ta och trycka ner katten i, den kollar jag ochså med jämna mellanrum, byter ut vattenflaskan i den och maten. Har ingen egen sådan väska men vem bryr sig - huvudsaken är att katten har det bra typ :p
 
Våra brandvarnare kollades när vi flyttade in i april -18. Vi har även en brandsläckare som vi kollar trycket i och vänder på lite då och då. Tyvärr är vi slarviga och har ingen brandfilt.
 

Liknande trådar

Hemmet Via mitt försäkringsbolag fick vi en gratis genomgång av Anticimex kring hur vi kan förebygga inbrott, vattenläckor, brand osv. Vi har...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
3 850
Senast: Krålus
·
Juridik & Ekonomi Jag har varit sjukskriven efter operation av en hand, sista sjukskrivningsdagen är i morgon. (Hade samma för andra handen i höstas, i...
Svar
7
· Visningar
444
Senast: Gnist
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
Svar
17
· Visningar
1 096
Senast: Enya
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 293

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp