När kommunens agerande är åt skogen

Jag hade börjat med att fråga handläggaren och bett hen hänvisa till vad de baserar detta på. Oftast är det smartast att bara ställa en öppen fråga. "Hur kommer det sig...".

Kommuner kan ha massa skumma "riktlinjer" som inte är förenligt med lagar. Ofta försöker de säga att "behovet är tillgodosett på annat sätt". Många kommuner avslår tex notoriskt kontaktperson om den som ansöker bor i gruppbostad (vilket det inte finns ngt lagstöd för). Tyvärr är det också så att vissa får höra att "det är ingen idé att du ansöker om denna insats eftersom du kommer få avslag". Sen presenteras statistik med kontentan "det är så få som söker denna insats". Man ba no shit sherlock?
De där två exemplen har jag råkat ut för när jag ansökt om just boendestöd.
En handläggare skrev ungefär: ”Behovet kan tillgodoses på annat sätt” och en annan handläggare sa till mig vid ett tidigare tillfälle ungefär: ”du kan ansöka men jag kommer inte bevilja”.
 
@Wille Har du inte fått någon skriftlig info om hur de behandlat dina ansökningar? Du kan skriva och begära ut samtliga handlingar de har om dig, så ser du vad de skrivit.
Det ska finnas en akt på dig och en journal på soc, det är de jag fått ut på mig iaf.
(Sen har boendestödet också en journal men den har jag inte begärt ut).
Det bästa är om du skriver att du begär ut ”alla handlingar från socialtjänsten som gäller mig”, för skriver man bara att man vill ha ut t.ex. besluten så skickar de bara dem och inget mer.
Man måste annars veta vad allt heter för att kunna begära ut det. Dumt tycker jag, vet inte om det fortfarande finns dokument om mig som jag inte fått eftersom jag inte vet om att de finns.
 
@Wille Har du inte fått någon skriftlig info om hur de behandlat dina ansökningar? Du kan skriva och begära ut samtliga handlingar de har om dig, så ser du vad de skrivit.
Det ska finnas en akt på dig och en journal på soc, det är de jag fått ut på mig iaf.
(Sen har boendestödet också en journal men den har jag inte begärt ut).
Det bästa är om du skriver att du begär ut ”alla handlingar från socialtjänsten som gäller mig”, för skriver man bara att man vill ha ut t.ex. besluten så skickar de bara dem och inget mer.
Man måste annars veta vad allt heter för att kunna begära ut det. Dumt tycker jag, vet inte om det fortfarande finns dokument om mig som jag inte fått eftersom jag inte vet om att de finns.
Nej, jag har inte fått någon skriftlig info.
 
Nej, jag har inte fått någon skriftlig info.
Snälla Wille, om du har minsta ork så gör det här
-skicka in en skriftlig ansöka om boendestöd.
Det måste de utreda, skriva en utredning och sedan fatta ett beslut som du får hem skriftlig.

Blir det ett avslag så ska du överklaga, skriver man "kan tillgodoses på annat sätt" behöver man också redogöra på vilket sätt det kan tillgodoses.

När du fått beslutet kan du PMA mig om du vill så kan jag råda dig hur du går vidare. (Jag har yrkeskunskap i sådana här frågor)

Det är nämligen så att det rent rättsligt är skillnad på att få ett avslag och att ett gynnande beslut inte kan verkställas för att man tex inte har personal som jobbar utanför kontorstider.

Det här en sån där sak jag blir upprörd på :-)
 
Snälla Wille, om du har minsta ork så gör det här
-skicka in en skriftlig ansöka om boendestöd.
Det måste de utreda, skriva en utredning och sedan fatta ett beslut som du får hem skriftlig.

Blir det ett avslag så ska du överklaga, skriver man "kan tillgodoses på annat sätt" behöver man också redogöra på vilket sätt det kan tillgodoses.

När du fått beslutet kan du PMA mig om du vill så kan jag råda dig hur du går vidare. (Jag har yrkeskunskap i sådana här frågor)

Det är nämligen så att det rent rättsligt är skillnad på att få ett avslag och att ett gynnande beslut inte kan verkställas för att man tex inte har personal som jobbar utanför kontorstider.

Det här en sån där sak jag blir upprörd på :-)
Jag har just nu ett beviljat boendestöd och enligt muntlig information skulle beslutet sträcka sig över 6 månader.

Eftersom jag just nu är arbetslös så funkar det med boendestöd, (förutom att den som kommer är så oerhört tafflig), men det kommer att ändras i ett slag så fort jag får jobb. Då kommer inte boendestödet att verkställas längre.
 
Jag har just nu ett beviljat boendestöd och enligt muntlig information skulle beslutet sträcka sig över 6 månader.

Eftersom jag just nu är arbetslös så funkar det med boendestöd, (förutom att den som kommer är så oerhört tafflig), men det kommer att ändras i ett slag så fort jag får jobb. Då kommer inte boendestödet att verkställas längre.
Och när du får ett jobb så ansöker du om boendestöd utanför kontorstider, för det är som jag sagt två olika saker att få avslag och att det inte verkställs och det vore bra om du orkade dra i den frågan om du får stöd.
 
De där två exemplen har jag råkat ut för när jag ansökt om just boendestöd.
En handläggare skrev ungefär: ”Behovet kan tillgodoses på annat sätt” och en annan handläggare sa till mig vid ett tidigare tillfälle ungefär: ”du kan ansöka men jag kommer inte bevilja”.

Tråkigt att höra! Det verkar tyvärr ganska utbrett :(
 
Du verkar ändå klara av din vardag bra utan boendestöd?
Du har, vad du berättat om här, förmodligen inte rätt till boendestöd.

Vad felas denna gång?
Det där var en rätt trist kommentar till en som precis börjat lära sig att hantera sin vardag, med matlagning, tandborstning, städning och diskning. Och det går inte utan kamp heller. Känner att jag hela tiden precis har näsan över vattenytan och lyckas inte varje dag heller.
 
Tolkade det så också, men hittade inte just ordet "boendestöd" i lagtexten.

Jag tycker det var intressant att motionen lyfte att beslut enligt LSS riskerade skjuta över målet när den inte omfattade boendestöd. Dvs win-win både för kommun och den som behöver stöd om boendestöd ingår i LSS.

+ @MJLee
Diskuterat lite med en jurist nu (över en kopp glögg 😅 ) Det gjordes en översyn av LSS för ngt år sedan och då låg bla detta förslag på bordet. Det drevs av flertalet intresseorganisationer. Dock blev det ingen lagändring.

De nya insatser som föreslogs var:

Personlig service och boendestöd.
Personligt stöd till barn.
Förebyggande pedagogiskt stöd

Ni kan läsa mer här:

https://www.regeringen.se/rattsliga-dokument/statens-offentliga-utredningar/2019/01/sou-201888/
 
Du verkar ändå klara av din vardag bra utan boendestöd?
Du har, vad du berättat om här, förmodligen inte rätt till boendestöd.

Vad felas denna gång?

Dock är ju @Wille beviljad boendestöd så ngn har ju gjort en bedömning att hon anses behöva det.

Det som blir märkligt är ju dock om kommunen anser att behovet bara finns under den tid deras boendestödjare är schemalagda.

Det verkar ganska vanligt att vissa insatser via SOL endast ges under dessa premisser. Frågan en kan ställa sig är om insatserna snarare skulle vara behovsstyrt.
 
Dock är ju @Wille beviljad boendestöd så ngn har ju gjort en bedömning att hon anses behöva det.

Det som blir märkligt är ju dock om kommunen anser att behovet bara finns under den tid deras boendestödjare är schemalagda.
Ja. Och som jag minns det är det en stökig historia. Utan att gå in på detaljer i denna tråd. Det finns att läsa om i tidigare trådar.
 
Min första fråga är, har kommunen en skyldighet (juridiskt alltså) att erbjuda boendestöd på obekväm arbetstid? Påverkar ju en del vilka möjligheter man har att strida för saken.
Enligt SoL ska man bevilja det bistånd som behövs för att den enskilde ska få en skälig levnadsstandard.

Man kan alltså inte på ett principiellt plan säga om det är rätt eller fel att ge hjälpen begränsad till vissa tider. Det man ska göra är att pröva hur individens behov ser ut. Sedan ska den insats som behövs beviljas och utföras så att den fyller avsedd funktion. Då är det kommunens uppgift att skaffa fram de resurser som behövs för att verkställa sitt beslut.

Så om någon konstateras inte kunna nå skälig levnadsstandard (exempelvis kunna diska regelbundet) om hen inte får hjälp så ska man ge det. Om denna person samtidigt anses arbetsför så bör det anses som en del av skälig levnadsstandard att kunna gå till sitt arbete. Och rimligen på motsvarande sätt för en arbetslös kunna söka och med kort varsel ta ett arbete under rimligt normala arbetstider.

Den argumentation man kan förvänta sig av kommunen i ett beslut är alltså en motivering till varför personen behöver insatsen eller inte, relaterat till om hen når skälig levnadsstandard eller inte. Så länge det är "boendestöd" opreciserat som sökts.

Om ansökan däremot preciseras till att gälla "boendestöd som är möjligt att kombinera med normalt förekommande arbetstider" (eller liknande formulering alt. tider för xx insats genom AF eller dyl.) så behöver beslutet (förutsatt att behovet av boendestöd konstateras i avvägningen ovan) göra ett ställningstagande kring tiderna. Och då måste kommunen motivera sig om de avslår.

Vilket i sin tur då går att överklaga. Det är först när man har ett beslut i det enskilda fallet som det är fastställt vad det är som kommunen är skyldig att utföra. SoL är uttryckligen skriven så att det inte ska finnas några begränsningar på vad som kan ges, just eftersom man aldrig helt kan förutse alla situationer och då inte ska vara begränsad till att inte kunna ge det som behövs, för att det alltid ska vara möjligt att nå skälig levnadsstandard för alla. Och då är man tillbaka i att ytterst får domstolen tolka vad som är skälig levnadsstandard sett till de konkreta detaljerna.
 
Enligt SoL ska man bevilja det bistånd som behövs för att den enskilde ska få en skälig levnadsstandard.

Man kan alltså inte på ett principiellt plan säga om det är rätt eller fel att ge hjälpen begränsad till vissa tider. Det man ska göra är att pröva hur individens behov ser ut. Sedan ska den insats som behövs beviljas och utföras så att den fyller avsedd funktion. Då är det kommunens uppgift att skaffa fram de resurser som behövs för att verkställa sitt beslut.

Så om någon konstateras inte kunna nå skälig levnadsstandard (exempelvis kunna diska regelbundet) om hen inte får hjälp så ska man ge det. Om denna person samtidigt anses arbetsför så bör det anses som en del av skälig levnadsstandard att kunna gå till sitt arbete. Och rimligen på motsvarande sätt för en arbetslös kunna söka och med kort varsel ta ett arbete under rimligt normala arbetstider.

Den argumentation man kan förvänta sig av kommunen i ett beslut är alltså en motivering till varför personen behöver insatsen eller inte, relaterat till om hen når skälig levnadsstandard eller inte. Så länge det är "boendestöd" opreciserat som sökts.

Om ansökan däremot preciseras till att gälla "boendestöd som är möjligt att kombinera med normalt förekommande arbetstider" (eller liknande formulering alt. tider för xx insats genom AF eller dyl.) så behöver beslutet (förutsatt att behovet av boendestöd konstateras i avvägningen ovan) göra ett ställningstagande kring tiderna. Och då måste kommunen motivera sig om de avslår.

Vilket i sin tur då går att överklaga. Det är först när man har ett beslut i det enskilda fallet som det är fastställt vad det är som kommunen är skyldig att utföra. SoL är uttryckligen skriven så att det inte ska finnas några begränsningar på vad som kan ges, just eftersom man aldrig helt kan förutse alla situationer och då inte ska vara begränsad till att inte kunna ge det som behövs, för att det alltid ska vara möjligt att nå skälig levnadsstandard för alla. Och då är man tillbaka i att ytterst får domstolen tolka vad som är skälig levnadsstandard sett till de konkreta detaljerna.

Precis och det är här jag tänker att det skulle kunna borga för högre kvalitet och flexibilitet på insatsen om den fanns som insats i LSS.
 
Jag har just nu ett beviljat boendestöd och enligt muntlig information skulle beslutet sträcka sig över 6 månader.

Eftersom jag just nu är arbetslös så funkar det med boendestöd, (förutom att den som kommer är så oerhört tafflig), men det kommer att ändras i ett slag så fort jag får jobb. Då kommer inte boendestödet att verkställas längre.
Det är bara att kontakta kommunen och säga att du vill få ditt beslut skriftligt så får du det hemskickat.

Du kan också be att få hela utredningen också så ser du vad de har har för syn på hur dina behov ser ut. Om de försöker slingra sig för att komma undan att bevilja en mer preciserad ansökan så går det att plocka argument därifrån om att inget i det bakomliggande behovet av boendestödet som sådant förändrats.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 351
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 312
Senast: Rosett
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 380
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp