När kräva kompensation?

Bluefish

Trådstartare
Chansar på att lägga tråden här, får flyttas om det är missvisande. Iallafall, vi har beställt en byggnad utav ett lokalt företag. Vid det här laget är vi missnöjda med det allra mesta och kontentan är väl att den leveranstid som vår kontakt garanterat (jag citerar) är överskriden. Kan vi kräva någon kompensation för detta? Långa versionen följer.

Vid den första kontakten i augusti var kravet för att beställa att det hela skulle kunna levereras i september. Det skulle gå att ordna. Olika mått diskuterades och fler förslag skulle komma, men uteblev så vi godkände skriftligt den offert vi redan fått på ett större alternativ. Dock fick vi inget konto att betala in handpenning på. Först 4 veckor senare får vi kontakt med företaget igen som förklarar att de prioriterat bort mindre beställningar till fördel för en större. Jahapp, vi var naiva och trodde att vår beställning var i produktion men iom att vi inte betalt något ännu var det väl inte orimligt. Fick välja att vänta ytterligare 4-6 veckor eller annullera beställningen. Vid det laget var det för sent att välja en annan firma kände vi så vi betalade handpenning på denna.

6 veckor har passerat, ingen leverans. Under tiden har företaget hört av sig till oss och velat ha mer betalt, med anledning att byggnaden ju blev större än vi diskuterat. Hänvisade till offerten, att det priset som vi fått enligt den gällde just den byggnad som skulle produceras, att ingen annan varit aktuell. Oj hoppsan, de hade misstagit sig, självklart var det så. Nästa gång vi hör av oss får vi en dag då det "förhoppningsvis" ska kunna komma, men det gjorde det inte. Så nytt samtal och denna gång uppfattar vi det som att vi bestämmer en eftermiddag. Vår kontakt hävdar dock att hen uppfattade det som ett önskemål och inte lovade något. Men efter denna dag går ju leveranstiden ut så vi väntade oss att det skulle komma. Anledningen enligt dem till att de inte kört ut är för att DE räknat fel på offerten och det således saknas material. Så de avvaktade med leverans för att höra om vi ville köpa till detta. De menar på att det blivit så för att vi "ändrat oss" ang storlek på byggnaden, och det känns absurt då det enda vi fått ritning, offert och mått på är den här byggnaden. Nu är jag skitless verkligen, förseningen innebär att vi fått hyra in hästarna och släpat maskiner fram och tillbaka som inte kunnat användas för att montera.

Vilka rättigheter har vi i det här läget? Tänkte ringa kommunens konsumentrådgivning på måndag men vi har sporadisk kontakt med företaget även nu under helgen så jag vill ha mer att stå på. Är det bara att hoppas att de tar hänsyn till att vi är missnöjda och vill kompensera eller kan vi kräva något? Helst ser jag att de skickar med det som saknas, det rör sig inte om någon större summa (jag tror vi pratar typ 500, totalpris är ca 35 000 om det spelar roll). Väldigt tacksam för svar!
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 412
Senast: lundsbo
·
Skola & Jobb Hej här kommer en liten berättelse I december kom jag på vad jag ville plugga till på Högskolan. Jag är 25 år gammal och de flesta av...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 753
M
Utrustning Vad skulle ni göra om ni beställt en vara och den inte kommer inom överrenskommet/utlovat leveransdatum? I detta fall gäller det en...
Svar
12
· Visningar
1 098
Senast: Lydia
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
6 769
Senast: Madick
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp