När livet tar slut.....

S

stintan

Vår ponny lämnade oss helt oväntat under långfredagen. Jag ser honom liggandes på sidan långt från de andra hästarna, förstår på en gång att det är mycket illa. Väl framme ser jag blod rinna ur mun och näsa och det finns inte några tecken på liv. Jag ringde hem till den vet. vi anlitar. Hon förklarade att någonting brustit ex. kroppspulsådern och att det inget fanns att göra . Gråtande berättade jag för våra barn vad som hänt. Är detta något som andra har upplevt? Man hör inte ofta hästar som självdör, de flesta avlivas, eller har jag fel . Vår ponny var gammal och sliten efter många år som ridskole häst, men han mådde bra och var pigg enda till slutet. Vi saknar honom enormt mycket.
 
Sv: När livet tar slut.....

Usch vad trist :(
Men ni får glädjas åt att han fick siina sista bra år hos er!
 
Sv: När livet tar slut.....

Usch vad tråkigt, har innte varit med om att en häst har dött av det men för 14år sedan dog pappas jakthund på detta sätt, han hade kommit hem från jakten och la sig för att villa som han brukade göra men reste sig inte mer då ett stort kärl hade gått sönder och han blödde ur munen.

Många tröst kramar till er.
 
Sv: När livet tar slut.....

Har sett två hästar dö p.g.a. brusten kroppspulsåder och händelseförloppet för dessa hästar gick mycket fort och till synes utan smärtor.
Den ena hästen dog under tävling och den andra i hagen.
 
Sv: När livet tar slut.....

Så ledsen jag blir för eran skull :cry: ,
men skulle önska mig ett snabbt slut för min "gamlan" här hemma.
 
Sv: När livet tar slut.....

Fy vad tråkigt :cry: !
Enda trösten är väl att det var ett snabbt och skonsamt sätt att dö på, hemma i sin egen trygga hage.
vi miste en liten fölis för ett tad sedan och det var hemskt. Det allra värsta var att se barnens sorg.
Tänker på er!
 
Sv: När livet tar slut.....

Usch vad tråkigt...
Jag hittade min ponny död i hagen i november. Han var tjugotre år men visade inga sjukdomstecken.
Han blödde inget så vet. tror att hjärtat bara stannat på honom. Jag tror och hoppas att det kom väldigt hastigt och att han inte lidit för han låg så konstigt till att han förmodligen bara ramlat omkull.
Inget roligt alls och jag lider med er.
 
Sv: När livet tar slut.....

Åh, jag fick tårar i ögonen direkt när jag läste ditt inlägg. Vår ena ponny är 22 år och jättepigg, men jag fasar att hitta honom död i hagen. Nu efter vintern tycker jag att han gått ner i vikt och tappat muskler, och det gör att han känns som en gammal häst för första gången.
Trösta er med att han hade det bra sina sista år, det var han värd!

KRAM!!!!!!!!
 
Sv: När livet tar slut.....

:cry: Tårar i ögonen.... alltid lika hemskt när något av ens älskade djur vandrar vidare, tog själv bort en gammal hund i går, snyft!
Nu till din fråga, för många år sedan hittade vi en nordis valack på fyra år död i hagen. Ägaren hade inte råd att obducera, men han hade blod och "fradga" runt munnen, var även genomsvettig. /Kicki
 
Sv: När livet tar slut.....

Det är alltid lika hemskt när något sånt här händer :cry:
Men ni kan ju alltid trösta er med att det gick kvickt och att allt hände hemma i hagen i tryggheten.

Var med om en liknande grej för många år sedan:
Ponnyn var 19 år och kärnfrisk, tävlade och tränade aktivt. Vi hittade henne liggandes död i hagen en solig vår morgon. Inget blod som du beskriver, hennes hjärta hade nog bara lagt av för hon hade fallit ihop pang bom och nästan bitit av sig tungan.
Var oerhört smärtsamt och man stod där väldigt förvånad och förstod ingenting.
Kommer ihåg att jag var ute och red kvällen innan och hon hade varit jätte pigg och livlig, så det fanns absolut ingenting som kunde förvarnat om detta :(
 
Sv: När livet tar slut.....

jag var inte med, men min bekanta hade en häst som dog så förra sommaren. Han gick på sommarbete och när hon stod utanför hagen och visslade på honom kom han sättandes, men halvvägs fram till henne bara rasade han ihop. Brusten kroppspulsåder var svaret...
 
Sv: När livet tar slut.....

Oj vad tråkigt, hemskt ledsen för eran skull :cry:
Haft inte mindre än två ponnyer som dog i hagen på samma sätt, enl. veterinär brusten åder pga ålderdom. vet att det inte är sån jättstor tröst, men ändå: det är nog ett av de bättre slut en häst kan få, att bara dö hemma i sin hage.....
 
Sv: När livet tar slut.....

:cry: Skickar många kramar, vet hur det känns alltför väl. Min nordis var bara 8 år när hans kroppspulsåder brast, han bara skönk ihop och den enda trösten jag kunde hitta var att han aldrig led.

Ti_Ti
 
Sv: När livet tar slut.....

Jag vet en shetlandsponny som dog i hagen också. Den ponnyns hjärta hade troligtvis bara stannat. Hästen hade dött en fridfull död.

Vår gamla ponny som vi sålde för över 3 år sedan dog i december förra året. Hon hade blivit sjuk så ägaren ringde oss och berättade att det nog var dags för henne. Vi fick komma och ta farväl av henne. Ägaren hade ringt till en som skulle komma och avliva henne på eftermiddagen. Men på morgonen dog hon i armarna i boxen hos sin ägare. Så slaktbilen fick komma och hämta hennes kropp i stället.
Hon dog också en fridfull död men hon var 26 nästan 27 år gammal.
Usch var orolig jag blir nu. Mitt halvblod är ju 21 år nu.
 
Sv: När livet tar slut.....

Vill börja med att skicka många tröstekramar.
Vet precis hur du känner dig. Dagen innan sin tvåårsdag (på långfredagen oxå) för fyra år sedan dog min egen uppfödning en "fullt frisk" hingst.
Sprang och lekte i hagen och friade med brudarna mitt emot hela dagen. Helt plötsligt lade han sig ner och bonden som satt i fönstret och såg allting skrattade och sa " oj nu blev han trött och la sig och vilade".
Reste sig upp igen och började vingla rätt in i staketet och föll ihop igen. Bonden rusade då ut direkt och när han kom fram var hästen död. Ringde direkt till mig (var på scandinavium) och sade att hästen var död. Jag fick en total chock. Två veckor innan detta så hade min andra häst, en varmlodshingst på tio år blivit påkörd av en lastbil och fick avlivas omedelbart. Tufft!! Det värsta jag varit med om. Har fortfarande mardrömmar.
På lillkillen kan jag inte minnas att jag såg ngt blod. Han blev obducerad men tyvärr var ju detta under påsken så de hämtade inte honom förrens efter tre dagar och då hade förruttnelseprocessen redan börjat så de kunde tex inte se levern om han typ fått i sig ngt giftigt. Inte heller brusten åder.
Det hon däremot knde se var stressfaktorer runt hjärtat som man kan se på djur som stressats till döds (hare, gris) så hon frågade om han varit uppjagad. Inte mer än vanligt hagbus sa jag, och därav vet jag inte egentligen vad som hände.
Men sörjer och saknar min skrutt gör jag och varje dag jag ser hans gamla mamma som är 25 år och så lik honom, så tänker jag att det är ju så här jag vill att hon ska gå bort. Snabbt och smärtfritt.

Ibland kan jag inte låta bli och undra om han sörjde sin hagkompis, varmblodshingsten, för det var ju hans "pappi". Men då borde han väl typ ha matvägrat eller liknande innan... eller?
Nu blev detta långt men ville bara berätta att jag vet vad du går igenom och har många gånger själv velat skriva av mig.

Sorgen kommer att ge sig men minnena består. Kram från P
 
Sv: När livet tar slut.....

Väldigt tråkigt med er häst. En tröst i det hela är ju att hästen mådde bra fram till slutet och att han säkerligen dog snabbt och troligen slapp lida. Skulle faktiskt vilja att min häst fick avsluta sitt liv på samma sätt än att jag själv måste bestämma att det är dags att avliva henne. Det blir sån sorg fram till det är dags.
 
Sv: När livet tar slut.....

Tack för era tröstande rader, Jag blir varm i hjärtat när jag tänker på vilken fin tid vi fick tillsammans. För min äldsta dotter som är 10 år har chocken nu lagt sig något. Hon har till och med försiktigt frågat om vi kan skaffa en annan ponny, vilket vi givetvis ska göra om hon vill. Jag är förvånad att så många hästar dör hemma, det hade jag ingen aning om.
 
Sv: När livet tar slut.....

Jag blir orolig när jag läser hur många som råkat ur för den här hemskheten med brustna ådror.
Har själv förlorat ett sto. (Ska kopiera in hennes berättelse om en stund)
Och nu har jag en Palominovalack som är mitt allt. Kommer vara ständigt orolig att förlora honom.
Många varma kramar och lyckotankar till allihopa!
 
Sv: När livet tar slut.....

Här kommer historien om mitt älskade danska halvblodssto. Pari Girl.

Mörkt brun med en halvmåne formad stjärn.
Ganska högrektangulär. Smäcker och ädelt utseende.
Fina gångarter. Dock lite gallig i benen.
Hoppade som en gud och hoppade allt man satte framför henne, dock farlig i vissa lägen :p
Men så hände de som inte fick hända. I ett ljuvligt år hade jag henne.
Men sommaren -04 fick hon en "knöl" stor som ett äpple i ansiktet. På käkbenet typ...
Ingen visste vad det var, vi trodde att hon fått en spark och sedan benpålagrringar.
Men snart började hennes öga att vara, hon hade feber och blev sjuk.
Min ridlärare tog in henne på kliniken (Hon var en ridskolehäst) och jag minns såväl den hemska dagen.
Jag stod inne i omklädningsrummet på skolan (en måndag) när min mobil ringde. Det var pappa. Pari hade fått cancer. Hon var tvungen att avlivas. :cry:
Jag satte mig på bänken och bara grät, jag var så chockad.
Jag känner hur tårarna stiger bara av att skriva det här.
Jag åkte hem samma eftermiddag för att ta farväl, veterinären ville avliva Pari på kliniken men min ridlärare vägrade. Jag skulle få ta farväl.
jag satte mig i hennes box , med en hästfilt. Bara satt där och tittade på henne. Från den söta pussmulen, över dom små ponnyöronen till hennes stubbman ner mot den vassa manken. hennes rygg, som gjorde så ont att rida barbacka på. Det pga. sjukdommen omusklade korset och den korpsvarta svansen.
Satt bara där, så sjöng jag,lågt och nynnande. Alla sånger ja kunde komma på. tillägnade henne. Så rann tårarna igen. Så lugnade ja mig, tänkte att jag såg henne för sista gången och tårarna började åter rinna.
Jag borstade henne om och om igen, och pratade. långt och nynnande om hur mycket jag älskade henne.
Jag önskar att jag fick en dag till med henne, då skulle vi gå en promenad hon och jag. Jag skulle fråga hur hon hade det, berätta hur mycket jag saknar och älskar henne.

Jag kommer aldrig att glömma.
Jag har sett hennes sammetsögon för sista gången, kommer aldrig mer få borsta hennes sidenhårrem. Aldrig mer få flyga som en hök över hindren på hennes rygg. Aldrig mer våra barbacka turer ute i skogen. Aldrig mer få dundra fram över terrängbanorna som bara hon kunde. Aldrig mer få spränga fram över en äng i en ursinnig galopp. Aldrig mer sitta i hennes box och berätta hur ja känner mig och om ja är ledsen eller glad. Aldrig mer få stryga den silkeslena halsen eller reda ut den korpsvarta svansen
Aldrig mer, Aldrig mer. jag kommer aldrig mer få se henne!

Allt roligt vi gjort, barbacka galopperna i skogen mot vagnforsen. Alla hinder vi hoppade tillsammans, både på bushumör och på allvar. Hennes otroliga hoppförmåga, hellikoptersprång och snäva vändningar. Hennes pipande ljud innan hon stack mot hindren, hennes krabbliknande gång då hon ville ivåg mot hindret. För att en annan dag sväva fram längst fyrkantspåret i en ökad trav. Eller hennes underbara gunghästgalopp på stora mittvolten.
Våran tävling i Strömsund, när hon vägrade ut sig och vi kom ändå 2:a *ler*

Nu är hon en riktig ängel! :cry:
 
Sv: När livet tar slut.....

vilken vacker och sorlig historia=(.
det verkar som om det är många hästar som dör av att kroppspulsådern brister. är det mest gammla hästar eller är det även unga??? det måste ju bero på något att det händer?
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 412
Senast: Lisa2014
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Funderar vidare kring min ridning på ridskolan, efter den katastrofala lektionen på Bukett. Varför gick det så dåligt, vad kan jag lära...
Svar
0
· Visningar
274
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Jag har valt att posta den här tråden anonymt, då det är känsliga saker, och det kommer dessutom förmodligen bli långt, men jag behöver...
Svar
10
· Visningar
3 425
Senast: a1agnlju
·
P
Ekonomi & Juridik Hej, Jag har en del saker som jag skulle vilja få lite synpunkter och kanske till och med svar på. Det rör en vän som haft häst i...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp