När man är helt ny med hund…

ufot

Trådstartare
Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället.

Men, jag kan inte så mycket om det här med hund och är i grund och botten hundrädd. Trots det har jag under många år drömt om en egen liten hund (låter säkert jättekonstigt i mångas öron).

Rasmässigt är det Shetland Sheepdog jag länge tittat på. Jag älskar vallhundar, främst Border Colie, men självklart ska man inte köpa en BC som förstahund när man bor i lägenhet.

Jag har läst på mycket om olika hundraser och de jag fastnat för är dvärgpudel och Shetland Sheepdog och mest då den sistnämnda.

Jag vill ha en snäll, frisk, lättlärd, liten hund med massor av päls. En hund som vill vara med på det mesta, promenader, långsamma cykelturer, fjällvandring, kanske lite agility och andra roliga aktiviteter.

Valpkurser och andra kurser tänker jag självklart gå.

Köpa från etablerad uppfödare, anslutna till ssk, är också självklart.

Vad behöver man mer tänka på när man är förstahundsköpare? Alla tips mottages tacksamt.

Om någon har andra rastips mottages det också tacksamt.

Jag vill veta ”allt” om hur det är att ha hund, vad man behöver tänka på under första tiden med valp, rumsrenhetsträning, hunddagis osv…

Jag jobbar till viss del hemifrån, men ett par dagar i veckan kommer hunden att behöva vara på hunddagis. Innan jag går vidare med att köpa hund ska jag kontakta de hunddagis som finns i kommunen. Jag kommer inte att köpa hund förrän allt rent praktiskt är färdigt.

Jag har även två katter hemma. Den ena är jag inte det minsta orolig för. Hon är uppfödd med hund storlek gigantisk och visar tydligt när vi är ute på promenad att hon gillar hundar. Den andra däremot … är jag mer orolig för. Hon är i grund och botten en hare som är rädd för allt. Trygg i lägenheten, men vill absolut inte gå ut. Hon har aldrig träffat någon hund.

Hur gör man bäst för att introducera hunden för katterna? (då tänker jag framförallt på min lilla hare).

Jag har säkert flera tusen andra frågor också, som jag inte kommer på nu, men lär dyka upp längst vägen.

Tidsmässigt tänker jag framåt sommaren, om jag hittar valp från bra uppfödare så snabbt. Jag kommer inte att skynda och köpa första bästa.
 
Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället.

Men, jag kan inte så mycket om det här med hund och är i grund och botten hundrädd. Trots det har jag under många år drömt om en egen liten hund (låter säkert jättekonstigt i mångas öron).

Rasmässigt är det Shetland Sheepdog jag länge tittat på. Jag älskar vallhundar, främst Border Colie, men självklart ska man inte köpa en BC som förstahund när man bor i lägenhet.

Jag har läst på mycket om olika hundraser och de jag fastnat för är dvärgpudel och Shetland Sheepdog och mest då den sistnämnda.

Jag vill ha en snäll, frisk, lättlärd, liten hund med massor av päls. En hund som vill vara med på det mesta, promenader, långsamma cykelturer, fjällvandring, kanske lite agility och andra roliga aktiviteter.

Valpkurser och andra kurser tänker jag självklart gå.

Köpa från etablerad uppfödare, anslutna till ssk, är också självklart.

Vad behöver man mer tänka på när man är förstahundsköpare? Alla tips mottages tacksamt.

Om någon har andra rastips mottages det också tacksamt.

Jag vill veta ”allt” om hur det är att ha hund, vad man behöver tänka på under första tiden med valp, rumsrenhetsträning, hunddagis osv…

Jag jobbar till viss del hemifrån, men ett par dagar i veckan kommer hunden att behöva vara på hunddagis. Innan jag går vidare med att köpa hund ska jag kontakta de hunddagis som finns i kommunen. Jag kommer inte att köpa hund förrän allt rent praktiskt är färdigt.

Jag har även två katter hemma. Den ena är jag inte det minsta orolig för. Hon är uppfödd med hund storlek gigantisk och visar tydligt när vi är ute på promenad att hon gillar hundar. Den andra däremot … är jag mer orolig för. Hon är i grund och botten en hare som är rädd för allt. Trygg i lägenheten, men vill absolut inte gå ut. Hon har aldrig träffat någon hund.

Hur gör man bäst för att introducera hunden för katterna? (då tänker jag framförallt på min lilla hare).

Jag har säkert flera tusen andra frågor också, som jag inte kommer på nu, men lär dyka upp längst vägen.

Tidsmässigt tänker jag framåt sommaren, om jag hittar valp från bra uppfödare så snabbt. Jag kommer inte att skynda och köpa första bästa.
Kul att du ska skaffa hund!
Börja kontakta uppfödare redan nu, och etablera en kontakt. Många bra uppfödare har redan en lista med valpköpare som väntar.

Har du en lösning för dom första månaderna? Du kan inte lämna en liten valp på hunddagis, de flesta har en lägsta ålder som brukar vara kring minst 6 månader. Fram tills dess behöver du lösa det så att valpen inte är ensam längre stunder samt även ha tid att träna den att vara ensam.

Sheltie är annars en väldigt passande hundras för en förstagångsägare 😊
 
Kul att du ska skaffa hund!
Börja kontakta uppfödare redan nu, och etablera en kontakt. Många bra uppfödare har redan en lista med valpköpare som väntar.

Har du en lösning för dom första månaderna? Du kan inte lämna en liten valp på hunddagis, de flesta har en lägsta ålder som brukar vara kring minst 6 månader. Fram tills dess behöver du lösa det så att valpen inte är ensam längre stunder samt även ha tid att träna den att vara ensam.

Sheltie är annars en väldigt passande hundras för en förstagångsägare 😊
Tack för svar!

Jag har funderat en hel del på de här första sex månaderna. Det blir svårt i och med att jag jobbar heltid och bor själv. Men samtidigt jobbar jag en hel del hemifrån och har bara 10 minuters gångväg till jobbet.

Jag kollar redan nu på uppfödare och planerar att kontakta några snart.

En annan sak jag funderat mycket på är tik eller hane. De hundar som funnits i mitt liv har alla varit tikar. Jag vill nog pga det egentligen ha en tik, men hur löser man löpperioden? Jag tänker med tanke på hunddagis, kurser, träningar osv.

Jag har funderat mycket på det här med kastrering också och förstått och det är mycket diskussion kring detta ämne.

Helst vill jag nog ha en tik och kastrera den så snabbt som möjligt.
 
Jag som haft både hanar och tikar tycker det mer skillnad på individ än kön. Generellt har hanarna varit ganska okomplicerade när de kommit igenom könsmognaden medans tikarna haft lite egna idéer.
Många uppfödare ser inte med blida ögon att man planerar att kastrera en fullt frisk hund och kastrering är ett lite större (och kostsammare) ingrepp på en tik än en hane. Tikar brukar inte vara välkomna på hunddagis under löp och tikar löper oftast kring 1-2 ggr/år tiken jag har kvar hade otroligt långa och täta löp dessutom och blev tjuvparad en vecka efter jag trodde att hon var klar med löpet.
Veterinär och andra rekommenderar att hund3n ska vara färdigväxt både fysiskt och mentalt innan man kastrerar och ibland upplever folk att kastrering skulle inverka negativt på hundens psyke särskilt veka individer (iallafall de fall jag hört). Jag är inte emot kastrering på hund men jag ser inte heller att det finns nåt behov av att kastrera hundar på slentrian, stora merparten av hundpopulationen i Sverige är intakta och fungerar utmärkt ändå. Att kastrera pga problem med löp, problem med översexualiter, sjukdomsrisk mm absolut men att kastrera i förebyggande syfte känns onödigt.

Har haft katt och hund ihop tidigare och har aldrig upplevt nåt problem när den ena kommer in som valp/kattunge även om en skygg katt kan behöva nån vecka att acceptera nykomlingen. Se till att avgränsa tex med kompostgaller så att katterna får vara ifred när de vill i början.
 
Jättekul att du vill skaffa hund, och att du gör ditt bästa för att planera köpet så noga det går! :D

Du har redan fått bra svar ang ensamhetsdelen. Jag skulle kolla runt efter lämplig hundvakt, men också fråga på jobbet om det finns någon liten möjlighet att hunden kan få vara med på jobbet någon dag i veckan i början, tills den lärt sig vara hemma. Kanske kan den vara med någon dag i början i en valphage, sedan kan du börja att bara vara på kontoret någon enstaka timme/dag (när du vet att det fungerar att lämna så) osv.

Kompostgaller är en fantastiskt grej att ha när man har valp/hund hemma. Se till att katterna har ett lugnt rum eller en lugn zon. Om katterna inte har höga möbler/klösträd att hoppa upp på för att gömma sig från valpen när den är vild så är det också en bra sak att införskaffa. Sedan får man vara beredd på att träna valpen i hur man uppför sig. Lugn inne, fart och fläkt ute! Var inte rädd för att låta din valp busa runt rejält utomhus. En valp behöver röra sig för att utvecklas bra såväl fysiskt som psykiskt. Skogspromenader i valpens egna tempo är guld värt, gärna med långlina/flexi så att du kan träna inkallning utan att riskera att valpen försvinner.

Det är också bra att läsa på rasklubbens hemsida vilka krav som finns för avel. Många av de mindre raserna har krav eller åtminstone önskemål på tex ögonlysning med bra resultat för att valparna ska få annonseras på rasklubbens hemsida. Du kan hitta alla resultat från sådant på https://hundar.skk.se/hunddata/ och på https://hundar.skk.se/avelsdata. Köp inte en valp från en uppfödare som struntar i hälsoundersökningar, utan prata med uppfödaren och se vad hen gör för att uppmuntra valpköpare att undersöka sina hundar. Det är bra om föräldradjuren har relevanta hälsoundersökningar, men ännu bättre om stor del av släkten har det. Det är dels lättare att beräkna vad som går i arv till kommande valpar, det är dels så att de uppfödare med stor andel undersökta valpar brukar vara de mest engagerade och seriösa som verkligen bryr sig om hundarna de föder upp.

Sedan är det jättebra att gå valpkurs! Där får du lära dig mycket om hur du ska träna din valp. Kolla efter brukshundklubbar i närheten, eller googla efter valpkurs i den stad/ort där du bor.

Kön på hunden är sällan värt att bry sig om, om man inte behöver anpassa efter befintliga hundar i hushållet. Inom vissa raser är tikar lättare, inom andra raser är hanhundar lättare. Åter igen, prata med uppfödaren. MEN kastrera inte om det inte krävs av medicinska skäl.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
8
· Visningar
869
Senast: BornAgain
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 596
Senast: hundtant
·
Övr. Hund Hej alla, Jag har hamnat i en enormt svår situation i livet och funderar på möjligheten att låna ut mina hundar för en period tills jag...
Svar
4
· Visningar
1 019
Senast: Petronilla
·
Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 147
Senast: Praefatio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Försäkring - igen
  • Vackraste hundrasen
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp