När man har en häst som är hyffsat lättfödd?

QueenLilith

Trådstartare
20230416_133447.jpg


Skall se om jag kan ta ett nyare kort på henne. Detta är från april. Men hon har lagt på sig rejält nu. I vintras va hon lite för smal, men nu med bra hö kvalitet och gräs så verkar hon lätt lägga på sig
Hon får väldigt lite krafft endast för mineraler. Hur gör ni andra? Är det gallop och långa pass I skogen som gäller? Hon skrittas mest i skogen för tillfället i kuperat terräng och då pass på banan. Dom går på fri tillgång. Vilket kanske kan justeras om hon blir för tjock. Jag tycker ju den formen hon är i nu att hon är lite för tjock. Hur mycket förbränner hästar vid olika aktiviteter och hur skall man tänka som hästägare 🙈 j
 
Jag reglerar hö/gräsmängd och ger endast grovfodervarianter som kraft för mineralerna (lusern, betfor, gräspellets, etc).

Med vissa höananalyser får jag ligga på absolut minimum TS och komplettera med grenar för pysslet.

Ska du bränna kalorier via motion är det upp i flås som gäller, rejäl trav eller galopp-pass.
 
Jag reglerar hö/gräsmängd och ger endast grovfodervarianter som kraft för mineralerna (lusern, betfor, gräspellets, etc).

Med vissa höananalyser får jag ligga på absolut minimum TS och komplettera med grenar för pysslet.

Ska du bränna kalorier via motion är det upp i flås som gäller, rejäl trav eller galopp-pass.
Finns där något sätt utöver betesreducerare? Hade samma problem förre sommaren, på gräs blev hon tjock. Så jag tänker vi bara får ge oss ut i det och rida långa pass i skogen med en del galopp.
 
Fri tillgång och lättfödd är sällan en bra kombo tyvärr. Jag är all for mkt grovfoder och minimalt/inget kraftfoder, men upplever att med min som också är lättfödd att hon är för rund för tillfället och sommaren och bete är gaaaanska så nära inpå knuten...😔 Lite nojjig över att släppa henne på gräs faktiskt. Hon har gått ner hos mig ändå, när jag köpte henne var hon klotrund iom att hon stod på fri tillgång.
 
Har du backar eller vatten du kan rida i? Är inte det nya gräset som kommer nu extra näringsrikt? Jag hade kanske inte ändrat så väldigt på foderstaten än, men kanske gett lite mindre hö, får dom fri tillgång på det ute också? Men lägga till grenar som @skiesabove föreslog. Svårt att veta exakt hur mycket bete som finns utan att veta hur hagarna ser ut. Kanske lägga till ett tungt pass med flåsigt tempo i veckan och se om det ger resultat. Tänker gräset ger mindre näring längre fram i sommar?
 
Har du backar eller vatten du kan rida i? Är inte det nya gräset som kommer nu extra näringsrikt? Jag hade kanske inte ändrat så väldigt på foderstaten än, men kanske gett lite mindre hö, får dom fri tillgång på det ute också? Men lägga till grenar som @skiesabove föreslog. Svårt att veta exakt hur mycket bete som finns utan att veta hur hagarna ser ut. Kanske lägga till ett tungt pass med flåsigt tempo i veckan och se om det ger resultat. Tänker gräset ger mindre näring längre fram i sommar?
Ja vi rider mycket i backar för tiden, men är mer hur långa rundor man skall rida iså fall? Just nu går dom ute 24/7 och vi skall släppa dom på sommarbetet om några dagar. Vatten finns med, men vet fan inte om jag får henne att gå i det 😂 🙈 vatten på ridbanan går bra, men detta är en liten å. Men kanske säkert gå bredvid och gå med henne i det. Tror det är mer att hon behöver komma upp i flås, galoppera ute har vi inte gjort än (feg matte) men tänkte haka på dom andra som brukar rida runt 1 mil eller mer ute. Hon har inte varit van att ridas så mycket, så vi har byggt på långsamt. Funderar på betesreducerare när dom släps på gräs
 
Ja vi rider mycket i backar för tiden, men är mer hur långa rundor man skall rida iså fall? Just nu går dom ute 24/7 och vi skall släppa dom på sommarbetet om några dagar. Vatten finns med, men vet fan inte om jag får henne att gå i det 😂 🙈 vatten på ridbanan går bra, men detta är en liten å. Men kanske säkert gå bredvid och gå med henne i det. Tror det är mer att hon behöver komma upp i flås, galoppera ute har vi inte gjort än (feg matte) men tänkte haka på dom andra som brukar rida runt 1 mil eller mer ute. Hon har inte varit van att ridas så mycket, så vi har byggt på långsamt. Funderar på betesreducerare när dom släps på gräs
Haha, nä vet inte hur långa turer du har nu ^^ men jag kan rida upp å ner i alla gångarter flera gånger i samma backar. Blir hon riden även på betet? Kanske lite draghjälp med någon som älskar vatten? Tror absolut längre turer i högre tempo kan göra nytta, bra att skynda långsamt ☺️ kanske avsluta med att skritta en längre tur i vatten, lyckas man komma ut en bit med dom blir det ju tungt även i skritt (gärna över knähöjd lr mer) också får man kylt av benen. Är det en liten grund å så vet jag inte hur mkt det ger med en runda där på motionen men säkert bra som övning till att få ner henne i vatten iaf.
 
Ja vi rider mycket i backar för tiden, men är mer hur långa rundor man skall rida iså fall? Just nu går dom ute 24/7 och vi skall släppa dom på sommarbetet om några dagar. Vatten finns med, men vet fan inte om jag får henne att gå i det 😂 🙈 vatten på ridbanan går bra, men detta är en liten å. Men kanske säkert gå bredvid och gå med henne i det. Tror det är mer att hon behöver komma upp i flås, galoppera ute har vi inte gjort än (feg matte) men tänkte haka på dom andra som brukar rida runt 1 mil eller mer ute. Hon har inte varit van att ridas så mycket, så vi har byggt på långsamt. Funderar på betesreducerare när dom släps på gräs
Måste den gå på sommarbete då? Bättre vara kvar i vinterhagen?
 
Haha, nä vet inte hur långa turer du har nu ^^ men jag kan rida upp å ner i alla gångarter flera gånger i samma backar. Blir hon riden även på betet? Kanske lite draghjälp med någon som älskar vatten? Tror absolut längre turer i högre tempo kan göra nytta, bra att skynda långsamt ☺️ kanske avsluta med att skritta en längre tur i vatten, lyckas man komma ut en bit med dom blir det ju tungt även i skritt (gärna över knähöjd lr mer) också får man kylt av benen. Är det en liten grund å så vet jag inte hur mkt det ger med en runda där på motionen men säkert bra som övning till att få ner henne i vatten iaf.
Ja hon skall fortsätta ridas under sommaren :) Så kan absolut sätta upp motions mängden, att rida upp och ner från samma backe låter som en väldigt bra ide.
 
Måste den gå på sommarbete då? Bättre vara kvar i vinterhagen?
Hon blir så otroligt ledsen av att gå själv och tycker inte alls det är något roligt hästliv för henne att vara kvar där själv, när dom andra går i sommarhagen. Så får hon hellre gå med en betesreducerare. Är väldigt stora ytor dom kan röra sig på.
 
Hon blir så otroligt ledsen av att gå själv och tycker inte alls det är något roligt hästliv för henne att vara kvar där själv, när dom andra går i sommarhagen. Så får hon hellre gå med en betesreducerare. Är väldigt stora ytor dom kan röra sig på.
Du kanske kan ordna en kompis? Det finns säkert fler tjocka hästar som skulle behöva minimera gräsmängden i sommar. Om ingen av stallets nuvarande hästar kan gå kvar i vinterhagen så annonsera och se om det finns någon annan intresserad? Någon med fånghäst i liknande situation tex?
Vi har tex haft folk som kommer och stallar upp i vårt stall över sommaren just för att alla andra hästar i deras ordinarie stall ska släppas på bete men att deras hästar av olika skäl inte kan gå på så mkt gräs.

Jag tycker personligen att det är galet att släppa redan tjocka hästar på bete och skulle aldrig sätta på hästen betesreducerare innan jag undersökt alla andra alternativ.
 
Hon blir så otroligt ledsen av att gå själv och tycker inte alls det är något roligt hästliv för henne att vara kvar där själv, när dom andra går i sommarhagen. Så får hon hellre gå med en betesreducerare. Är väldigt stora ytor dom kan röra sig på.
Jag har ju inte problem med hullet på min, men han behöver blåsa av sig energi. Jag har en runda som är 4 km, upp på en ås och ner igen. Den kan jag köra på 2 eller 3 varv en vardagkväll, med galopp ca 2 km uppför, skritt när det är ordentligt nerför och galopp när det är nästan plant :-) Det brukar bli 8 el 12 km totalt, varav ca 5-6 km galopp. Två varv gör vi på drygt 40 min, tre på en timme. Effektivt och bra :D
 
Jag har ju inte problem med hullet på min, men han behöver blåsa av sig energi. Jag har en runda som är 4 km, upp på en ås och ner igen. Den kan jag köra på 2 eller 3 varv en vardagkväll, med galopp ca 2 km uppför, skritt när det är ordentligt nerför och galopp när det är nästan plant :-) Det brukar bli 8 el 12 km totalt, varav ca 5-6 km galopp. Två varv gör vi på drygt 40 min, tre på en timme. Effektivt och bra :D
Men exakt, kände det vi behöver är nog lite tips och inspiration, hon har inte fått upp flåset ordentligt, utan vi har väl tagit det rätt lugnt 😁
 
Ja vi rider mycket i backar för tiden, men är mer hur långa rundor man skall rida iså fall? Just nu går dom ute 24/7 och vi skall släppa dom på sommarbetet om några dagar. Vatten finns med, men vet fan inte om jag får henne att gå i det 😂 🙈 vatten på ridbanan går bra, men detta är en liten å. Men kanske säkert gå bredvid och gå med henne i det. Tror det är mer att hon behöver komma upp i flås, galoppera ute har vi inte gjort än (feg matte) men tänkte haka på dom andra som brukar rida runt 1 mil eller mer ute. Hon har inte varit van att ridas så mycket, så vi har byggt på långsamt. Funderar på betesreducerare när dom släps på gräs
Jag har islandshästar och har dem aldrig 24/7 ute på gräs. Just nu alternerar jag mellan mager hage (8-10 tim per dygn), hage med mera gräs (2-4 tim per dygn) och box nattetid, då de får 1-2 kg hö. Någon form av motion varje dag under den period som det är mycket grästillväxt, minimum 20 minuter med hög intensitet (trav, galopp, tölt i bra tempo).
 
Jag har två, en ponny som har haft fång för många år sedan och en lusitano som är lättfödd. Jag använder betesreduserare på ponnyn och håller igång båda ordentligt hela sommaren. Långa uteritter med mycket galopp och åker frekvent iväg på hopp- och dressyr träning.

Jag vet att en del är skeptiska mot betesreduserare men för min ponny funkar det bra. Hon kan gå med sin kompis och får möjlighet att röra på sig i en stor kuperad hage. När jag köpte henne var hon van vid att gå ensam i grushage på sommaren och jag upplever att hon är mycket gladare nu (och smalare).
 
Men exakt, kände det vi behöver är nog lite tips och inspiration, hon har inte fått upp flåset ordentligt, utan vi har väl tagit det rätt lugnt 😁
Min är ju outtröttlig :D Men skulle tro att ett liknande upplägg vore perfekt för viktminskning/hålla vikten, med en lämplig upptrappning då. Jag kan ju konstatera att jag får allt bättre kondition på detta sätt också!
 
Nu har jag lättfödd ponny och inte häst (våra hästar går på fri tillgång hö plus bete under sommaren och funkar bra på det hittills iaf, även helpensionärerna men dom är normal till svårfödda) och jag tiggde till mig en bit skog av vår markägare förra året. Dom har alltid begränsad tillgång på hö men mer lr mindre fri tillgång på halm när de funkar men sen hon som hyrde stallet innan oss pausade hästlivet blev det för få hästar och den mängden gräs som kom upp blev för mycket för två ponnier. Därav skogshageu. Jag försökte med munkorg ett tag, och även om det fungerat bra för mig för några år sedan (in regards to skav alltså, hon blev reeeejääält fet trots munkorg på den tiden) så gick det inte alls nu, då hon inte kunde gå ens ngn timma utan munkorg utan att få kraftig puls och med munkorg fick hon antingen skav, hade sönder dom på löpande band, tog sig ur dom samt slet ner framtänderna rejält på ganska kort tid. Provade flera modeller. Så ha i åtanke att munkorg kanske inte fungerar.

Men min är ju känslig för gräs, har du bara problem med hull så kanske det räcker för dig att öka upp motionen ordentligt. Jag försöker i största möjliga mån få hagarna såpass bra att dom kan gå och skrota i månader och ändå hålla sig friska i lagom hull. Men ibland får man ju ta vad man har och går det inte att hon går kvar i vinterhagen så går det inte.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
2 995
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
884
Senast: fjordtokan
·
Islandshäst Hej. Tänkte bara höra med er alla där ute som har sina hästar på lösdrift. jag och min sambo hyr ett hus med marker så vi har tänkt...
Svar
14
· Visningar
3 552
Senast: Cicci
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 660
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp