När man har en häst som är hyffsat lättfödd?

Hade inte ens tänkt på gräset som finns i hagen i samband med höet. Så ja definitivt så, min tanke inför vintern är att köpa in något smaskigt halm och då får hon gå på det istället och då köpa in lunch grind. Så dom får det ute. Dom går in på box nattetid, men när vädret är bra är dom ute till 8-9 på kvällen. Gräset är inte gödslat och sommarhagarna är kuperade, men har som sagt tillgång till en skogshage som har lite gräs och där kan hon gå med en ponny under sommaren med. Vi har skurit ner på hö tillgången rejält senaste veckan och jag tycker mig börja sen en skillnad. :) men kanske bara inbillar mig. I af har vi tagit håll på galoppen ute och hon bjuder till rejält, vilket är så roligt :)
Då löser sig nog mycket när ni slutat fodra! Bra jobbat med extra motionen 🌟 visst är det kul!
Och kanon med en plan till vintern så hon slipper bli rund igen. 😊
 
Det är tydligen inte helt ovanligt om man fodrar på med halm vid tex boxvila. Då de rör på sig för lite och kanske inte dricker jättebra.
Precis så har jag också varit med om. Jag stod i ett stall där en häst fick fång och ordinerades boxvila. Hästen var extremt fet och fick då halm istället för hö för att gå ner i vikt. Det tog några dagar och sedan fick den kolik. Jag tror det var främst omständigheterna runtomkring med glupsk häst, ingen rörelse etc som påverkade och säkert också att den inte drack ordentligt.
 
Fast då är det ju kombinationen av detta och inte enbart halmen som är orsaken och dom faktorer som nämns ovan är ju kända och något som dom flesta som har häst känner till. Lite rörelse, dåligt med vatten och mkt att äta är generellt en dålig kombination. Att som veterinär bara rakt av avskriva halm som ett bättre alternativ i de situationer där det kan vara nyttigt är väldigt märkligt. + Dom hästarna på boxvila kunde nog tyvärr fått kolik oavsett vad dom åt för typ av grovfoder.
 
Fast då är det ju kombinationen av detta och inte enbart halmen som är orsaken och dom faktorer som nämns ovan är ju kända och något som dom flesta som har häst känner till. Lite rörelse, dåligt med vatten och mkt att äta är generellt en dålig kombination. Att som veterinär bara rakt av avskriva halm som ett bättre alternativ i de situationer där det kan vara nyttigt är väldigt märkligt. + Dom hästarna på boxvila kunde nog tyvärr fått kolik oavsett vad dom åt för typ av grovfoder.

Fast halmen är torrare och innehåller mer fibrer än hö/silage och stoppar därför upp mer än andra fodermedel.
 
Fast halmen är torrare och innehåller mer fibrer än hö/silage och stoppar därför upp mer än andra fodermedel.
Absolut, och då är det extra viktigt att hålla koll på att dom får i sig vatten. Men att halm pga det aldrig skulle vara ett gott alternativ är det jag motsätter mig.
 
Enda anledningen till att halm känns som ett tveksamt alternativ för mig är för att det är svårt att få tag i ekologisk halm. Vanlig kan vara rejält besprutad, bland anmat med pyralider.

I höstas fick jag tag på gräsfröhalm, det blev ett toppenalternativ. Fick klämma på med proteintillskott såklart, men vi tog oss igenom vintern med tillräcklig tuggtid och långsam viktnedgång istället för uppgång.

Annars är det ju fruktansvärt svårt att få till tuggtiden med det låga kaloribehovet hos lättfödda.
 
Absolut inte!

Därför jag definierade med förstoppning vid boxvila. Inte i allmänhet.
Jag citerade inte ditt inlägg för att jag förstår din poäng. Blir ju att avväga för och nackdelar med olika foder, tror iof ändå halm kan vara bra för en del även på boxvila men att man som sagt måste ha lite översikt på vatten och kanske ha mindre givor. Det är svårt med dom, hästar är ju så tåliga men samtidigt rätt känsliga 😅
 
Jag citerade inte ditt inlägg för att jag förstår din poäng. Blir ju att avväga för och nackdelar med olika foder, tror iof ändå halm kan vara bra för en del även på boxvila men att man som sagt måste ha lite översikt på vatten och kanske ha mindre givor. Det är svårt med dom, hästar är ju så tåliga men samtidigt rätt känsliga 😅

Ja ;)

Brukar säga att det är ovanligt att de exploderar så sällan som de gör...
 
Annars är det ju fruktansvärt svårt att få till tuggtiden med det låga kaloribehovet hos lättfödda.
Förstår verkligen det. Min häst äter 15 kg hösilage men behöver ändå lite halm för att komma upp i tillräcklig tuggtid. Märker direkt annars att hon blir extra pillig osv om hon får för lite ts. Måste vara så himla jobbigt med de lättfödda🙁
 
Förstår verkligen det. Min häst äter 15 kg hösilage men behöver ändå lite halm för att komma upp i tillräcklig tuggtid. Märker direkt annars att hon blir extra pillig osv om hon får för lite ts. Måste vara så himla jobbigt med de lättfödda🙁

Jo :/. Jag kör alltså småmaskigt hönät, gräsfröhalm/lägsta MJ jag får tag i, kompletterar med kvistar... Och det är ändå gränsfall för det mesta, i mitt tycke. Jag får låta dom bli lite överviktiga och jobba bort det sommartid istället.

Lustigt nog så sätter viktnedgången igång nu när dom får beta en del. Jag håller betet kort - ja, det blir högre sockerhalt, men dom vandrar hela tiden och får i sig väldigt liten mängd jämfört med om dom skulle stå parkerade vid ett nät eller moffa loss på ett högt bete.

Hippson hade en intressant bild idag av sockerhalt i rajgräs för övrigt:
 

Bifogade filer

  • 276848.png
    276848.png
    64,7 KB · Visningar: 43
Lustigt nog så sätter viktnedgången igång nu när dom får beta en del. Jag håller betet kort - ja, det blir högre sockerhalt, men dom vandrar hela tiden och får i sig väldigt liten mängd jämfört med om dom skulle stå parkerade vid ett nät eller moffa loss på ett högt bete.
Kort bete är ganska proteinrikt också, och jag har sett på mina hästar att hög proteinhalt (och hög kvot) gör det lättare för dem att gå ner i vikt eller åtminstone hålla vikten. De har varit som finast de vintrar vi haft hösilage med skyhög kvot!
 
Kort bete är ganska proteinrikt också, och jag har sett på mina hästar att hög proteinhalt (och hög kvot) gör det lättare för dem att gå ner i vikt eller åtminstone hålla vikten. De har varit som finast de vintrar vi haft hösilage med skyhög kvot!
precis denna grejen, har hört från flera håll som har stall med fri tillgång att stallägaren väljer då att köpa in hö med lägre protein så dom inte skall bli tjocka, men är ju intressant om du upplever detta tycker jag.
 
precis denna grejen, har hört från flera håll som har stall med fri tillgång att stallägaren väljer då att köpa in hö med lägre protein så dom inte skall bli tjocka, men är ju intressant om du upplever detta tycker jag.
När min lättfödda häst åt foder med hög kvot, var det som att mätnads känslan kom fortare och hästen var inte lika hungrig
 
När min lättfödda häst åt foder med hög kvot, var det som att mätnads känslan kom fortare och hästen var inte lika hungrig
verkligen något att tänka på tycker jag. Stallägarens häst är svårfödd, nu är vårt hö väldigt fin kvalite annars, men kunna ha en högre kvot på protein. Så kanske värt att ta in detta till hösten.
 
precis denna grejen, har hört från flera håll som har stall med fri tillgång att stallägaren väljer då att köpa in hö med lägre protein så dom inte skall bli tjocka, men är ju intressant om du upplever detta tycker jag.
Ja det där är intressant! "Näringsfattigt" hö har ju för det mesta lågt protein, men inte så stor skillnad i energi, så det är stor risk att hästarna får i sig för lite protein och för mycket energi på sånt hö. Samma risk finns ju även med halm. Jag har hästar som kan äta mycket utan att bli tjocka. De får ett näringsrikt hösilage, men har även tillgång till fin äthalm (havrehalm) i ett stormaskigt nät i boxen. Det går inte att lägga in hur mycket hösilage som helst till dem, de tycker att det blir äckligt på golvet efter ett tag. Därför får de givor som de klarar av att äta upp och kan pilla med halm resten av natten. Det går en småbal ungefär var 10-14 dag, så det är inga stora mängder halm som går åt. För en lättfödd häst är ju risken stor att energinivån sticker iväg högt om man har ett hösilage med låg kvot och samtidigt lägger till (god) halm.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
2 983
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
879
Senast: fjordtokan
·
Islandshäst Hej. Tänkte bara höra med er alla där ute som har sina hästar på lösdrift. jag och min sambo hyr ett hus med marker så vi har tänkt...
Svar
14
· Visningar
3 535
Senast: Cicci
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 610
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Secret Easterbunny 2024
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Boräntorna

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Födda 2022
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp