När man har en häst som är hyffsat lättfödd?

är så kvot är alltid = smältbart protein? tänker att vi skall köpa in kvot 8 och då utfodra istället.
Kvot = smbrp/MJ, alltså gram smältbart råprotein per MJ. 8 är bra, under 6 ganska dåligt, jag tror vi låg på 11-12 någon vinter och det var fantastiskt för de lättfördda islandshästarna!
 
precis denna grejen, har hört från flera håll som har stall med fri tillgång att stallägaren väljer då att köpa in hö med lägre protein så dom inte skall bli tjocka, men är ju intressant om du upplever detta tycker jag.
Ja, jag räknade ju alltså på det där proteinrika hösilaget. När jag lade på så mycket de behövde för tuggtiden, så kom de knappt upp i vad de behövde i MJ medan proteinbehovet var uppfyllt flera gånger om (nästan)! Klart att de går ner i vikt på det, särskilt om man också vet att det går åt en del energi för att bryta ner protein.
 
Det där med att man köper foder med lite protein till lättfödda måste väl vara en gammal rest från när man trodde att det var proteinet som orsakade fång?
Det kan jag tänka mig, men har stött på detta fenomenet flera gånger om, men upplever generellt att folk har väldigt gammalt tänk kring hästar här i området. Ena stallet menade dom ju på att hästarna inte skulle få något att äta ute alls och dom gav inte ens vatten, fast dom har haft uppfödning av halvblod i över 20 år.... Många ställen tar inte analys på sitt hö heller, utan det har jag fått göra själv, förutom i nya stallet.
 
Jag prioriterar grovfoder med lågt socker. Låg protein är relativt lätt att fylla på med potatisprotein. Men självklart är drömmen lågt socker, lågt MJ, hyfsad protein, lågt järn, bra balans mellan mineraler etc men hittar aldrig det…
 
Kan bara hålla med alla andra som rekommenderar att inte ha fri tillgång på hö. Testade det i vintras med min storhäst och han fullkomligt exploderade. Hann upptäcka det i tid och banta ner honom på utportionerat hö och fri tillgång på halm så han blev i ok skick innan gräset kom, men det är läskigt hur snabbt det går. Han gick endast 2 månader på fri tillgång, men tyvärr är han en sån häst som bara äter och äter och äter. Låter min gå på bete på sommaren, men har relativt magert bete så han brukar inte tjocka till sig så mycket av det.
Ridning i all ära, men det är nog oftast enklast att justera maten framför att försöka rida bort ett enormt överskott mat, tänker att man måste ut och rida väldigt långt annars. Plus då skaderrisken om hästen ev redan är lite överviktig och kanske inte i toppform.
 
Måste vara sällsynt att de blir förstoppade av halm? Hade fodrat på utan att oroa mig😊
Vet inte hur sällsynt det är, men läste om det för några år sedan. Slutade då helt med halm till häst som haft en historik av förstoppningskolik rätt frekvent trots förebyggande enligt konstens alla regler. Inte en enda kolik sedan dess! Peppar, peppar.... Sedan är det förstås svårt att veta om det är just därför men jag tänker inte chansa och börja ge halm igen. Hört att rätt många har slutat att ge halm av samma anledning. Rätt eller fel - who knows? Men för oss gjorde det stor skillnad. :)
 
Vet inte hur sällsynt det är, men läste om det för några år sedan. Slutade då helt med halm till häst som haft en historik av förstoppningskolik rätt frekvent trots förebyggande enligt konstens alla regler. Inte en enda kolik sedan dess! Peppar, peppar.... Sedan är det förstås svårt att veta om det är just därför men jag tänker inte chansa och börja ge halm igen. Hört att rätt många har slutat att ge halm av samma anledning. Rätt eller fel - who knows? Men för oss gjorde det stor skillnad. :)
Ja kan tänka mig att det finns individer som inte fixar det, men generellt är ju inte halm något man behöver oroa sig för😊
 
Jag har ett mycket lättfött sto på foder. Och visst är motion bra. Men hon kan inte äta mer mat när hon rids 1 - 1.5 h i trav och galopp mest jämfört med när hon skrittade 1 h. Hon är finare musklad och har bättre kondition när hon tränas mer men jag kan inte ens lägga på ett kilo hö.

Att motionera hårt som överviktig ger ökat slitage på kroppen med jmf om samma motion görs som normalviktig

Gräs är hopplöst, trots minimalt med gräs ökar vikten så fort det blir grönt. Jag skulle aldrig någonsin släppa henne på fritt bete. Utan då stripbete eller bokstavligt talat i skogen.

Så det bästa du kan göra för att din häst inte ska gå upp ännu mer i vikt är att strypa betet. Min egen erfarenhet av tidigare lättfödda är att betesreducerare inte räcker för de flesta, de måste bort från gräset helt större delen av dygnet för det ska funka.

Lycka till!
 
Vet inte hur sällsynt det är, men läste om det för några år sedan. Slutade då helt med halm till häst som haft en historik av förstoppningskolik rätt frekvent trots förebyggande enligt konstens alla regler. Inte en enda kolik sedan dess! Peppar, peppar.... Sedan är det förstås svårt att veta om det är just därför men jag tänker inte chansa och börja ge halm igen. Hört att rätt många har slutat att ge halm av samma anledning. Rätt eller fel - who knows? Men för oss gjorde det stor skillnad. :)
Det kan ju också handla om att man inte är noga med den hygieniska kvaliteten på halm - i alla fall tidigare upplevde jag att det var vanligare att ge dålig halm än dåligt hö. (menar absolut inte att din förstoppningskolik skulle bero på det, utan mer generellt att det kan vara en orsak till att folk tänker att "halm ger kolik") Det var ju till och med så att en del ville ha en regnskur på halmen för att den sög bättre om den blev lite smulig...
 
Det kan ju också handla om att man inte är noga med den hygieniska kvaliteten på halm - i alla fall tidigare upplevde jag att det var vanligare att ge dålig halm än dåligt hö. (menar absolut inte att din förstoppningskolik skulle bero på det, utan mer generellt att det kan vara en orsak till att folk tänker att "halm ger kolik") Det var ju till och med så att en del ville ha en regnskur på halmen för att den sög bättre om den blev lite smulig...
Kan säkert vara fallet ibland. Men jag har sett någon forskning/studie som visade att hästar som fick mycket halm var mer drabbade av kolik. Minns dock inte källan. Här nämns det i alla fall: https://langthastliv.se/sjukdomar/kolik/foerebyggande-av-kolik . Som sagt - rätt eller fel vet jag inte men det var en period det pratades mycket om risken med halm och det var då jag testade att sluta ge det. För oss hjälpte det. Vi hade alltid väldigt fin halm så i detta fall berodde det inte på dålig kvalitet. :)
 
Ja kan tänka mig att det finns individer som inte fixar det, men generellt är ju inte halm något man behöver oroa sig för😊
Nej, det tror nog inte jag heller egentligen men det är ju ändå något som har börjat diskuterats en hel del på senare år och många har börjat vara mer försiktiga med det. :)
 
Kan säkert vara fallet ibland. Men jag har sett någon forskning/studie som visade att hästar som fick mycket halm var mer drabbade av kolik. Minns dock inte källan. Här nämns det i alla fall: https://langthastliv.se/sjukdomar/kolik/foerebyggande-av-kolik . Som sagt - rätt eller fel vet jag inte men det var en period det pratades mycket om risken med halm och det var då jag testade att sluta ge det. För oss hjälpte det. Vi hade alltid väldigt fin halm så i detta fall berodde det inte på dålig kvalitet. :)
Olika halm är ju olika smakligt. Havrehalm brukar ju betecknas som väldigt smaklig och då är nog risken större att dom vräker i sig. Våra får vetehalm eller kornhalm beroende på vad som finns att tillgå. Då är dom inte likna sugna utan pillar mest i sig när dom är riktigt hungriga. Skulle aldrig fodra våra med havrehalm för det är fortfarande mj i halm med även om det för det mesta är mindre.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag antar att många hästar är lite runda efter sommaren, men nu börjar jag bli lite orolig för min. Jag har haft henne i många år...
Svar
19
· Visningar
2 993
Senast: skuggi
·
Foder & Strö Jag har en dponny som just nu är lat i ridningen, funderar då på att byta kraftfoder till något med mer energi i, tex havre. Han går i...
Svar
1
· Visningar
882
Senast: fjordtokan
·
Islandshäst Hej. Tänkte bara höra med er alla där ute som har sina hästar på lösdrift. jag och min sambo hyr ett hus med marker så vi har tänkt...
Svar
14
· Visningar
3 550
Senast: Cicci
·
Hästmänniskan Hur gör man? Varning för långt inlägg. Situationen ser ut såhär: I september-januari 2010/2011 stod min häst i ett ganska stort stall...
Svar
11
· Visningar
2 651
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp