När man har "fått" för många hästar

prinsessfeminist

Trådstartare
Hur resonerar ni som står med lite för många hästar för att det skall kännas riktigt bekvämt, men samtidigt är så fäst vid dem, att det känns som ett horribelt svek att sälja?

Jag kan inte vara ensam i världen om detta. :crazy: :(

Hur gör ni andra? Sticker huvudet i sanden, eller bara tar tag i det, biter i sura äpplet så att säga?
 
Jag har tänkt utifrån hästarnas behov istället för mina egna. Kommer det bli bättre för alla hästar om jag minskar på antalet så jag räcker till åt de jag har istället för att det blir halvdant för alla? I mitt fall var svaret ja så jag sålde en som då fick den stimulans hon behövde, och jag hade ork kvar åt de som blev kvar.
 
Jag har tänkt utifrån hästarnas behov istället för mina egna. Kommer det bli bättre för alla hästar om jag minskar på antalet så jag räcker till åt de jag har istället för att det blir halvdant för alla? I mitt fall var svaret ja så jag sålde en som då fick den stimulans hon behövde, och jag hade ork kvar åt de som blev kvar.
Det är väl dit man kommer, tänker jag. Samtidigt är det så lätt att klandra sig för hur man "ställt till det".

Det är också en grannlaga uppgift att hitta rätt hem.

Men när du sålt av, hur kändes det då? Lättnad eller vemod?
 
Det är väl dit man kommer, tänker jag. Samtidigt är det så lätt att klandra sig för hur man "ställt till det".

Det är också en grannlaga uppgift att hitta rätt hem.

Men när du sålt av, hur kändes det då? Lättnad eller vemod?
Jag hamnade i den situationen när mitt gamla sto fick två fina döttrar samtidigt som hon bara fortsatte att leva. Jag hade planerat att ha en som ridhäst och en som avelssto och hade inte räknat med att deras mamma skulle bli 28 år.

För mig blev det en utdragen historia då hästen jag bestämt mig för att sälja blev skadad och var konvalescent en längre tid, så när hon äntligen var kry och blev såld kände jag bara lättnad för alla hästarnas skull.
 
Jag är väl också i det läget... Sålde två i fjol men har ändå haft ännu fler hästar i vinter (dock mest andras) så känns fortfarande inte som att jag hinner med. Tror dock att jag kommer stoppa huvudet i sanden ett tag till!
 
Jag är väl också i det läget... Sålde två i fjol men har ändå haft ännu fler hästar i vinter (dock mest andras) så känns fortfarande inte som att jag hinner med. Tror dock att jag kommer stoppa huvudet i sanden ett tag till!
Det är ju det där med att hinna med. Det är inte roligt att ha dåligt samvete heller. Det drabbar också hästarna när de inte ges den uppmärksamhet som de skall ha.

I mitt fall handlar det dessutom lite om ungdomarna hemma. Skola och extrajobb är viktigt och jag har då servat med skötsel av hästarna.

Men det är inte hela sanningen, utan jag har också en unghäst till salu, där priset förmodligen är för högt för marknaden och han är så trevlig, och då vill jag ändå ha honom kvar...

Skall du sticka huvudet i sanden i höst också?
 
Det är ju det där med att hinna med. Det är inte roligt att ha dåligt samvete heller. Det drabbar också hästarna när de inte ges den uppmärksamhet som de skall ha.

I mitt fall handlar det dessutom lite om ungdomarna hemma. Skola och extrajobb är viktigt och jag har då servat med skötsel av hästarna.

Men det är inte hela sanningen, utan jag har också en unghäst till salu, där priset förmodligen är för högt för marknaden och han är så trevlig, och då vill jag ändå ha honom kvar...

Skall du sticka huvudet i sanden i höst också?
Ja det gör jag nog... 🙈😂
 
Jag har egentligen antagligen en för mycket sett till hur mycket tid jag har. Lovade dock förra ägaren att de två små skulle få fortsätta att hänga ihop när de flyttade till mig. Tänker att de inte lider så mycket av att bara gå i hage, att jag har mer tid på sommaren och liknande saker. Skaffat medryttare till den snälla ponnyn igen så det känns lite bättre. Sen finns det stora fördelar med att ha tre också, de utgör en flock på ett annat sätt än bara två och känns mindre sårbart..
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 312
Senast: animalasia
·
Anläggning Stallet där jag har hästen uppstallad har en ridbana som egentligen är alldeles för djup och lös. Stallägaren har haft ute...
Svar
14
· Visningar
3 294
Senast: ufot
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 736
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp