När man inte har kompisar som känns "rätt"

ingensomjag

Trådstartare
När jag var mindre hängde jag i ett stall och vi var ett sammansvetsat gäng, mellan 3-10 pers under årens lopp. Vi hittade på massa skoj, ville någon göra något var alla på. Moralen var hög, vi ställde upp för varandra och var noga med att göra rätt för sig. Vi hade alltid skoj och utforskade vad livet hade och ge och jag kände inte att jag saknade nått. Dock, för många år sedan, splittrades detta gänget och jag har aldrig hittat kompisar som dessa efter det.

Jag flyttade, har hästarna själv och började jobba. Allt blev nytt. En kollega på mitt jobb var väldigt öppenhjärtad och bjöd in mig att umgås med hans kompisar som brukade spela fotboll. Det är mina enda kompisar nu. Jag umgås med denna skara (kanske 10pers som mest) och vet inte om jag trivs helt. Visst, vi har roligt och dom är trevliga, men det är så mycket som inte klickar.

Ett problem är att dom verkar inte vilja göra rätt för sig, utan åka lite på andra. t.ex. så var det en som fyllde år och ville gå på bio och frågade mig om jag ville se nån film, jag gav några förslag. Då tyckte han att jag hade koll på läget och undrade om jag inte kunde boka, vilket jag gjorde. Tillika blev det jag som betala, INGEN ifrågasatt detta. Ingen sa något om att betala sin del eller så. Jag ville inte ta upp det då med respekt för han som fyllde år, ville inte tjafsa. Sen glömde jag bort det och tydligen alla andra med... Nu har det gått så lång tid så det känns bara dumt att ta upp det.

Samma sak när jag fyllde år, jag frågade om dom ville med ut och köra laserdoom, visst. Jag betala hela notan för det, närmare 1000kr. EN betalade mig pengar för det. Ingen av dom åtta andra. Ingen frågade eller undrade varför det var "gratis". Jag vet inte om det blev något missförstånd, att dom trodde jag bjöd? Orkade inte ta upp det heller, utan jag tycker man som kompis kan visa lite välvilja. Bara principen, att man inte vill(?) göra rätt för sig.

Men samtidigt är alla dom väldigt noga med att få pengar. Speciellt en kompis har jag varit fyllechaffis åt flera gånger, jag har åkt ensamt ärende för att köra hem honom. Han har frågat om jag vill ha betalt och jag har svarat att det jämnar ut sig, han kan köra mig nån gång. Efter alla gånger jag kört honom så har han kört mig en gång (tillsammans med andra) och ville då ha bensinpengar, vilket han fick av mig...

Sen har vi inte riktigt samma åsikter, känns som alla är SD:are, vilket jag hatar! Då känns helt plötsligt mina glada, roliga vänner så främmande... Sen lite allmänt också, när jag är med mina kompisar kan jag känna lite "vad gör jag här?". Det är roligt och så, men det är inte direkt så tiden flyger fram...

Det som utlöste detta och jag kände att jag måste skriva av mig var att jag och en kompis hade bestämt att dra ut ikväll. En tredje kompis skulle uppträda på ett ställe och vi skulle dit och heja på, hade vi lovat den "tredje". Jag är taggad och ringer min kompis för att fråga om jag ska hämta upp honom så vi kan åka in, får då till svar att han inte vill. Kom du på det nu frågade jag? Då svarar han att han vetat det enda sen han tackade ja, men inte sagt något! Och jag har inte lust att dra in själv, speciellt inte så depp som jag plötsligt känner mig... Jag har inte sagt något till den tredje kompisen att jag inte kommer, och jag vet inte om min kompis sagt något heller. Blev så matt bara.

Jag vill bara ha mitt roliga, okomplicerade kompisgäng tillbaka, vilket aldrig kommer ske. Så hur hittar jag ett nytt roligt gäng? Vart börjar man? Jag mår så dåligt över detta, jag känner att mitt liv rinner iväg och jag bara går runt och hoppas på bättre tider. Jag vill bara kunna ringa någon och vips så är vi ett gäng som drar ut på skojigheter, som det var förr.

Jag kan väl inte vara ensam med att känna såhär? Att ens kompisar kanske inte är helt 100? Eller att man längtar efter något mer? Jag känner mig bara så otillfreds. Jag har ingen som jag helt fritt bara kan prata med, och jag saknar det så fruktansvärt mycket. Bara ha skitskoj och hitta på helt sjuka spontana grejer som jag gjorde förr. Nu ska allt planeras för att sen ändå inte bli av...

vet inte vad jag vill med detta, men det kändes skönt att skriva av sig lite
 
Sv: När man inte har kompisar som känns "rätt"

Har inga direkta råd att ge dig men kan trösta dig med att du inte är ensam. Själv har jag känt så många ggr under mitt liv och det är inte förrän nu som jag börjar få den där riktiga gängkänslan. ;) Om du nu känner så som du gör med att "vad gör jag här?" så hade jag rådit dig till att faktiskt försöka få fler (andra!) bekantskaper.. Pluggar eller jobbar du? Kan det vara så att du tidigare aldrig har behövt "leta kompisar" då du har haft det här gänget? Isåfall hur mycket visar du "framfötterna" idag då för att hitta nya bekantskaper? :)
 
Sv: När man inte har kompisar som känns "rätt"

Har heller inga direkta råd, förutom att vad sjutton! Säg att du vill ha betalt för både bio och laserdome, det är ju skitmycket pengar att lägga ut utan att ens få ett tack! Vilken jäkla stil!! :mad:

Förutom det så känner jag igen mig lite..

Jag flyttade 60mil ifrån världens bästa kompisgäng för drygt fem år sen, och har ännu inte hittat "ett nytt". Hade varit mer än nöjd med en enda riktig vän att vara kompis med i ur och skur, men det är svårt.

Jag har ett gäng bekanta som jag tycker om, men ingen jag klickat med helt 100, så jag pratar mycket med min familj och sambo när det inte räcker till. :)
 
Sv: När man inte har kompisar som känns "rätt"

Till TS

Hoppas in från S, hoppas att det är okej.

Jag har flera gånger bytt umgängeskrets pga att vi har olika värderingar och att vänner i de tidigare grupperna hade "konstiga" åsikter. Jag skulle börja leta upp andra att umgås med, börja med ett nytt intresse eller samla ihop till buketräff. För i längden tror jag inte att du kommer att orka umgås med dessa människor.

Sedan skulle jag i fortsättningen se till att du får betalt innan du hämtar ut biljetter och liknande.
 
Sv: När man inte har kompisar som känns "rätt"

Har heller inga direkta råd, förutom att vad sjutton! Säg att du vill ha betalt för både bio och laserdome, det är ju skitmycket pengar att lägga ut utan att ens få ett tack! Vilken jäkla stil!! :mad:

Jag har inte tänkt på det innan, att jag just inte ens fått ett tack? Då kan dom ju inte förväntat sig att jag skulle bjuda (för då säger man väl alltid tack)? Sjukt detta.

Kom på en till sak, jag ska på festival i sommar med några kompisar och en bad mig köpa en biljett åt honom, visst. Drygt 2000kr, jag sms:ade honom när jag hade köpt biljetten och fick till svar typ "fan vad bra". Ingen tack, eller när han skulle betala eller så. Jag har fortfarande inte fått betalt (över en månad sen) och han har inte gjort anspråk om att få sin biljett. Fast då sa faktisk en annan kompis att jag aldrig skulle gjort det och att jag skulle se till att "begära" pengar av honom så fort som möjligt. Varför kunde han inte köpa sin biljett själv liksom?

Mina kompisar gör mig fattig...

Jag är mer kompis med en, funderar på att prata med honom om det. Att jag inte har råd att hänga med ut mer gånger, att jag betalade hela laserdoomet och inte fick ett tack eller så (inte ens av kompisen jag tänker prata med, kan ju han få känna sig lite dum). Man vet ju att snacket går, kanske han tar upp det med dom andra.

Sen är det inte så lätt att hitta nya kompisar eller så. Jag är väl inte direkt översocial av mig. Men jag kommer stalla in mina hästar i ett stall vid månadsskiftet och då kommer dom få mycket mer fokus, kanske man kan släppa detta lite. Och ev. hitta nya kompisar där.

Det var någon som frågade om jag jobbade eller pluggade, jag jobbar. Jag har inga planer på att sluta på mitt jobb eller så.

Men samtidigt måste man ju vårda sina vänner, jag är rädd att om jag lägger fokus på att hitta nya kompisar så åsidosätter jag mina gamla. Och om det inte faller väl ut med mitt letande så kanske inte mina gamla finns kvar... Eller jag vet inte, är rädd för att förlora kompisar. Är nog därför jag ställer upp så fort någon frågar. Det är ju inte så skoj att sitta hemma själv direkt, vilket det lätt blir (egen erfarenhet) om man inte har någon/några att söka sig till.

Bor inte i en jättestor stad, funderar på att flytta till en storstad (kan behålla samma jobb å så), men det är så gött att ha nära (och då menar jag nära) till både jobb o häst som det e nu...
 
Sv: När man inte har kompisar som känns "rätt"

Sluta köpa saker åt dom. Du vet ju att de varken kommer betala tillbaka eller ens säga tack.

Kräv pengarna för biljetten så snart som möjligt.

Jag känner igen mig lite grann, men jag är hellre ensam än umgås med personer som inte känns ''rätt'.
 
Sv: När man inte har kompisar som känns "rätt"

Låter som att dom inte behandlar dig på ett speciellt trevligt sätt utan låter tyvärr som dom utnyttjar dig lite ibland.Kanske dom inte ens tänker på det?!
Jag har några vänner men det var länge sen jag tillhörde ett `gäng`.
Hade dock inte haft något emot det eller lite fler vänner.
 
Sv: När man inte har kompisar som känns "rätt"

Alltså, jag skulle bli tokig :eek:
Om man köper en dricka till kompisen är det väl en sak om den förmodar att man bjuder, när det handlar om småsummor. Men större pengar kan man väl inte bara anta på det sättet att man får?!

Jag tycker det låter vettigt att prata med den bättre kompisen om ditt problem att du aldrig får tillbaka pengar du lägger ut åt andra. Och vad det gäller festivalbiljetten, kan du inte säga typ "Jag behöver pengarna för biljetten ganska snart, skulle jag kunna få dem senast den 26e (eller när du nu vill) för annars måste jag nog sälja din biljett är jag rädd". Ge kompisen en chans att betala tillbaka och berätta att du faktiskt behöver pengarna, kan han inte skaka fram det trots att du ber honom så är det ju fullt rimligt om du måste sälja biljetten.
Dina kompisar måste ju förstå att du inte kan (eller vill, vilket som) bjuda dem på dyra aktiviteter utan att någonsin få tillbaka.
 

Liknande trådar

L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 975
Senast: LiviaFilippa
·
  • Låst
Relationer Jag har på senare år reflekterat över att det fanns en tjej jag inte var så snäll mot i grundskolan. Jag kommer inte ihåg så mycket...
13 14 15
Svar
286
· Visningar
13 846
Kropp & Själ Hjälp, Jag har en kompis i USA som jag arbetat ihop med för ett antal år sedan, nu vill jag hitta på någon bra julklapp till henne. Hon...
Svar
18
· Visningar
673
Senast: Flixon
·
Tjatter Fram tills jag var 30 blev jag kollad typ jämt, även när jag köpte typ trisslotter. Nu fyller jag 38 i år och jag skulle säga att det...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
1 865
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp