När man kör i diket.

Grazing

Trådstartare
Ja, när man kör fast på en tom landsväg och man inte vet exakt vart man är och det inte räcker med att berätta närmsta ort eller vad vägen heter, vad gör man i en sådan situation?

Jag råkade ut för detta häromdagen i stormen som var. Mycket snö, väldigt blåsigt, jag körde uppenbarligen alldeles för nära kanten och körde för nära kanten och bilen satt fast. Första gången jag kör den vägen, självklart inte många bilar på den vägen, inte ett hus i närheten heller.

Jag ringde efter bärgning och sa att någon behöver dra loss mig, hon i luren frågar såklart vart jag är någonstans och jag säger att jag inte riktigt har koll men säger vad vägen jag står på heter. Dock är problemet att den vägen är relativt lång, ett par km är den, närmsta ort sa tyvärr inte mycket heller tydligen.

Då säger hon att hon måste ha exakta positioner annars kan hon ju inte skicka någon bil till mig. Jag säger att om man kör in på den vägen och kör rakt fram så skulle bärgaren se mig men nej, det gick inte. Vägen gick längs med E20 en bit så den var inte svår att hitta på det sättet.

Jag frågar då vad jag ska göra, lite bensin, lite kläder, och det stormar och snöar som bara den, då säger denna männska att då får jag lämna bilen, ta mig till en plats dit bärgaren kan möta upp mig och sen åka till bilen. Liksom okej, då skulle jag förmodligen frysa halvt ihjäl. Men jo, det var det enda hon sa att jag kunde göra och bad mig återkomma när jag hade hittat vart jag var.

Vad gör man när man inte har exakta positioner, inte nära till något hus och få bilar på vägen? Desperat som jag blev tillslut så ringde jag 112 för att höra vad jag skulle ta mig till men dom kunde inte göra något sålänge jag inte var skadad, vilket kanske är förståeligt.

Och jag vet, jag skulle ha varma kläder, spade och filtar i bilen och eventulla säckar med sand så att jag kunde få fäste. Nyligen köpt ny bil och glömt att lägga in allting i den nya annars brukar jag vara väl förbered. Är ju van att köra annars på svårframkomliga oplogade vägar till olika stall osv och har ofta i tanken att vara förberedd vid eventuell faståkning.

Nu slutade det bra ändå, det körde förbi en bil som kunde dra upp mig iallafall, men vad skulle jag gjort om inte denna underbara människa drog upp mig? Hade jag helt enkelt bara fått skylla mej själv att jag var tunnklädd och glömt allt jag hade behövt hemma?
 
Senast ändrad:
Sv: När man kör i diket.

Ja, vad skulle du annars gjort? Det går som sagt inte att skicka ut en bil om man inte vet var man ska skicka den. Jag antar att du inte har någon sorts smart phone?
 
Sv: När man kör i diket.

Vad fånigt av hon på bärgningsfirman!

Det är klart att bärgaren hade hittat dig när du vet vilken väg du var på. Det är ju bara att säga åt vilket håll man var på väg och uppskatta ungefär hur långt man kan tänkas ha åkt.
 
Sv: När man kör i diket.

Ja, vad skulle du annars gjort? Det går som sagt inte att skicka ut en bil om man inte vet var man ska skicka den. Jag antar att du inte har någon sorts smart phone?
Så du menar på allvar att jag skulle tunnklädd gå ut i snöstormen i mörkret och gå i den kylan flera km till närmsta ort? Jag skulle inte överlevt det där antagligen. Varför hade det varit konstigt att be bärgaren köra den vägen tills den såg mig?

Och jo, jag har en smartphone men det står ju bara som sagt vad vägen heter och är det en relativt lång väg så vet ju dom ändå inte exakta positioner.
 
Senast ändrad:
Sv: När man kör i diket.

Ja herreminje - innan mobiltelefonerna kom klarade bärgningsbilarna alldeles ypperligt av att hitta en dikeskörd bil på ett vägavsnitt på 2 km. Jäkligt konstigt att dom inte kan det nu.
 
Sv: När man kör i diket.

Vad fånigt av hon på bärgningsfirman!

Det är klart att bärgaren hade hittat dig när du vet vilken väg du var på. Det är ju bara att säga åt vilket håll man var på väg och uppskatta ungefär hur långt man kan tänkas ha åkt.

Jo, det var vad jag tänkte också, det var ju bara en väg där och inte särskilt svår att hitta heller. Jag kollade ju på gps:en och det enda som står är ju just vad vägen heter, jag sa att jag hade åkt ca 10min på den men det dög inte. Så ja, något desperat blir man ju när det stormar såpass att man knappt ens får upp bildörren i blåsten.

Funderade bara om det alltid är så när man beställer en bärgningsbil, om man måste veta exakt eller om det helt enkelt är kört om man inte vet riktigt. Utan hjälp att komma upp så hade jag lätt kunnat frysa ihjäl i bilen om bensinen tog slut.
 
Sv: När man kör i diket.

Ja herreminje - innan mobiltelefonerna kom klarade bärgningsbilarna alldeles ypperligt av att hitta en dikeskörd bil på ett vägavsnitt på 2 km. Jäkligt konstigt att dom inte kan det nu.

Hur tänkte du nu?

Innan mobiltelefonerna var du tvungen att ta dig till närmaste bebodda hus med telefon för att kunna ringa efter bärgare:banghead:
 
Sv: När man kör i diket.

Så du menar att huset man gick till kunde säga exakt position VAR bilen låg i diket alltså? Dunk i väggen på dig själv.
 
Sv: När man kör i diket.

Smartphones kan ge dig dina exakta koordinater. (eller nu vet jag inte att ALLA kan det, men skulle tro det)
 
Sv: När man kör i diket.

Smartphones kan ge dig dina exakta koordinater. (eller nu vet jag inte att ALLA kan det, men skulle tro det)
På vilket sätt mer än vad vägen heter?

Om det är tex som det var för mig, en landsväg, ett par km, eventuellt någon mil mellan närmsta avvikande väg, en liten ort på ena sidan där jag körde in på den här landsvägen från E20 och på andra sidan så är det en påfart till E20 igen. Och det står ett namn på vad den vägen man står på heter. Jag har både google maps och den gps:en som följer med iphonen och hitta.se. Det stog samma sak på alla ställen. Står helt enkelt vad vägen heter och inte något mer. Är vägen då lång så är det svårt att veta exakt hur många km på den man kört tex.

Hur hade jag hittat exakta positioner?
 
Sv: När man kör i diket.

Hur tanker ni har?

Nagot man varje vinter varnar strangt for har i NordAmerika dar de har "blizzards" varenda vinter ar just att lamna bilen. Det ar aldeles for manga som irrar av vagen och inte hittas forran de dott ... sitter man daremot kvar i bilen (och nu under mobiltelefonernas tid) ringer efter hjalp kan de skicka nagon som kan hjalpa. Har man en mobil lar det ga att hitta den for myndigheter ... varesig man har en smartphone eller inte.
 
Sv: När man kör i diket.

Det låter helt barockt i mina öron, klart hon skulle ha skickat en bil!
 
Sv: När man kör i diket.

Den kan ge dig koordinaterna, alltså vilken longitud och vilken latitud = exakt plats på en karta att skicka en bil till.

Nu minns jag inte exakt var/hur och kan inte fippla fram det eftersom jag inte har telefonen nära till hands, men det är säkert enkelt att googla fram. Kan vara riktigt bra att veta så om det händer igen så kan du ta fram det!
 
Sv: När man kör i diket.

Ja, vad skulle du annars gjort? Det går som sagt inte att skicka ut en bil om man inte vet var man ska skicka den. Jag antar att du inte har någon sorts smart phone?

Tja varför inte? Det går utmärkt för oss jägare att få veta att någonstans längs den vägen körde en bil eventuellt på ett djur... Då är det bara att ge sig ut och leta, och under tiden hoppas på att de övriga bilisterna ser en under tiden man letar. Vi har hittat djur 5 km ifrån där bilisten har sagt att djuret ligger... Och då är det djur som alltså har dött vid kollisionen. Så jag anser nog att bärgningsfirman var ganska så ointresserad av att få en kund, och det är klart, antagligen hade de fullt upp och ville inte ha något mer jobb men det kunde hon ju inte säga i telefon.
 
Sv: När man kör i diket.

kl.

Jag som inte har någon smart fån hade ringt till någon vän/bekant/kollega. Är det kris så är det. Någon hade nog kunnat åka ut och plocka upp mig (eller dra upp bilen om det var möjligt).
 
Sv: När man kör i diket.

Tycker att det även handlar om dålig service då jag utgår från att bärgningsföretaget inte har fastpris. Utan säkert gladeligen fakturerar tid/mil, även de extra som de skulle köra fel p.g.a. en enligt dem bristfällig beskrivning.
Härligt att höra att en förbipasserande hjälpte till då de som borde/ska ställa upp (och t.o.m. för betalning) misslyckas så grovt i sina åtaganden.
 
Sv: När man kör i diket.

Ja, det är ju sant förstås. Eftersom jag själv inte åker så långt hemifrån (max några få mil) så tänkte jag inte så långt.
 

Liknande trådar

Fordon Fredagen 15 september köpte jag en bil av en bilfirma. Den var nybesiktigad, kamremmen bytt, rostfri, bra sommardäck och ok vinterdäck...
18 19 20
Svar
384
· Visningar
24 810
Senast: ptr
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 608
Senast: Ramona
·
  • Artikel
Dagbok Min pappa har supit sen tonåren. Mamma har alltid städat efter honom. Han blev nykter för ca 15 år sen (han fyllde 80 idag) och det har...
Svar
8
· Visningar
1 177
Senast: fijja
·
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
2 598
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp