När man lindar benen...

domino

Trådstartare
Tycker det är så svårt, alltså inte själva lindningen utan hur hårt man ska linda.. Tycker jag lindar rätt hårt men ändå glider hela "paketet" ner.. :o Hur hårt kan man dra åt egentligen?! :crazy:
Uppenbarligen lindar jag för löst, någon som är bra på detta? :)
 
Om du ska ha lindorna när du rider är det meningen att du skall dra åt dem ganska hårt, annars ger de inget stöd och åker dessutom lätt ner. Det som är viktigt är att: för det första, använd en tjock padd under lindorna (jag gör det alltid vid lindning av ridbandage, oavsett vad jag använder för lindor) för det andra, se till att lindan går bakåt på utsidan av hästens ben, och för det tredje, dra åt lindan när du drar den bakåt på utsidan av benet och linda sedan lite lösare det halva varvet som är på insidan hästens ben. På detta sätt undviker man att det blir alltför hårt tryck på senorna. Hästens skenben är inte lika känsliga för tryck som senorna är. Hoppas att detta kan hjälpa dig!
 
Tack för svaret och tipsen! Som sagt vet jag hur man lindar men är lite ovan och är rädd att dra åt för hårt. Får prova mig fram, övning ger ju färdighet :) Paddar har jag alltid under!
 
Får du inte in fingrarna innanför lindan har du lindat för hårt.

M.
 
Använder du elastiska lindor...? Då måste du dra åt "rätt hårt", annars glider dom ner. Övning ger färdighet heter det ju, du kommer o märka efter några ggr hur hårt som är lagomt. :)
 
Äntligen någon som frågar det jag tänkt länge!
Är "oskuld" på detta med lindande - vilken effekt ger det egentligen, jämfört med olindat/benskydd? Är det stödet man vill åt?
Och om man lindar stallbandage - vilken effekt vill man ha då - och vad finns det belägg för att det ger?
Värme = mindre gallor, snabbare läkning?
Men är det så att säga bevisad effekt, om ni förstår min fråga?
 
Ja det är elastiska lindor. Nu blir det jättebra! :D Som sagt övning ger färdighet :p
 
Vid ridning kan man linda som stöd, och även lite skydd åt benen.
Stallbandage kan man linda "lagom hårt" så de inte glider ner under natten, men inte riktigt lika hårt som vid ridning tycker jag. Kan användas vid gallor som du sa, om hästens ben svullnar mkt under natten när den står still eller efter hårt arbete t.ex ett träningspass.
Jag lindar inte stallbandage, men ska kanske köpa bandagetter, ser ut som benskydd, så man slipper linda ;), och ger lite skydd ändå.
Min häst är 23 år så det kanske är bra i förebyggande fall?
Vad har ni andra för åsikter om stallbandage?
 
Jag lindar benen på min pålle under en period på sommaren när han lätt får lite gallor. Sen lindar jag honom när han har broddar för att han inte ska riva sig (jag tar inte ur dem. Står i kollektivstall och det blir mycket jobb att skruva i och ur broddar på alla 4...)

Jag tycker att det funkar rätt så bra mot gallorna och bara man inte lindar för hårt så är det inget fel att linda tycker jag.

(Mitt andra inlägg på den här tråden gällde ridbandage)

M.
 
jag brukar linda så att man får in ingrarna emellan, du lär märka efter ett tag, som stall bandage har jag typ ett slags "benskydd" dom är jättebra!
 

Liknande trådar

Utrustning Hej, Jag har länge varit sugen på incrediwears exercise circulation bandages, då jag har testat deras humanprodukter. Jag har förstått...
Svar
2
· Visningar
942
Senast: zarmino
·
BH
Kläder & Bli fin Efter corona, då jag spenderade nästan två år med att jobba hemifrån, så har jag haft svårt att gå tillbaka till att använda vanliga...
2
Svar
21
· Visningar
1 209
Senast: Cattis_E
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
799
Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 463
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp