När man måste välja.

Ariane

Trådstartare
För några år sedan gjorde jag och min kärlek valet att satsa på livet hos honom för att det fanns bättre förutsättningar där när det kom till det yrkesmässiga. Han hade ett etablerat företag som inte skulle vara möjligt att bedriva på orten som jag kom ifrån och jag hade större chanser att få jobb där.
Jag flyttade ner, vi bildade familj, jag har positioner i yrkeslivet som inte skulle vara möjliga där jag kommer ifrån och trivs väldigt bra med arbetssituationen.
Men...den sociala delen är usel. Sambon har trevliga vänner och vi umgås med jämna mellanrum men jag "klickar inte" med de personerna som jag skulle önska. Arbetet har gett mig nya kontakter och ett par personer som vi umgås med ibland men det blir fortfarande inte riktigt den där vän-känslan. De som man sitter och fikar med en kväll, pratar och upptäcker att "oj, klockan är 3. Nu måste jag åka hem".
Som grädde på moset är det väldigt svårt att hitta bra ridinstruktörer. Det finns inte så många och de bra har en lång kölista så där är det bara att stå med och vänta på de tillfällen som bjuds.

Så kommer jag "hem", där är det "som vanligt". Där är mina vänner sen "100 år", där finns instruktörerna, där finns mina föräldrar. Där finns allt, utom arbetet.
Det är omöjligt att kombinera mina världar pga avståndet, jag kan inte dra med hästarna över en helg för att träna (eller jo, kan kan jag väl egentligen men det är nästan 70 mil enkel resa så det är inte realistiskt att göra det varannan vecka).
När jag är "hemma" så vill jag inget hellre än att bo här och kan tänka mig att bita i det sura äpplet och leva med en sämre arbetssituation. Samtidigt är arbetet en så pass stor del av livet att det är inte hållbart i längden att ha något "bara för att". Det drar ner mig som människa alldeles för mycket (har provat i väntan på att hitta något där jag vill vara och kan utvecklas)
När jag är hemma så trivs jag med arbetet, är tacksam för att jag har den möjlighet jag har men det övriga är jobbigt att det inte fungerar så som jag önskar och har försökt få det till.

Anledningen till alla funderingar är nog det faktum att jag ska gå hem på havandeskapspenning någon gång i början av nästa år om allt går som det ska. Då blir ensamheten mer påtaglig och jag saknar vännerna mer än någonsin. När sambon jobbar och jag går ensam därhemma. När jag arbetar så kan jag ändå "trycka bort" det jobbiga ganska mycket...

Jag kan inte vara den enda i samma situation, hur har ni som gått igenom det resonerat?

(Sambon har sagt att han kan tänka sig att avsluta sitt företag och försöka hitta en sysselsättning på min hemort om det är viktigt för mig att bo där)
 
Du behöver skaffa nya vänner. Organisera en Buke-träff! Gå en kurs i någonting och hitta likasinnade människor. De vänner du har borde ju i sin tur ha vänner du inte känner, bjud in på en större nätverksmiddag och låt alla gäster ta med sig en gäst.

Står du inte i kö hos någon instruktör se till så att du ställer dig i kö, så du kommer in i svängen. Har man väl börjat hos någon är det lättare att byta sen.
 
@Ramona köar för instruktör gör jag, dock kommer jag att "åka ner" i listorna snart pga graviditet. Min förhoppning är att rida så länge som möjligt, iaf på den ena hästen (gick till slutet av 7:e månaden förra gången och jag hoppas jag får må lika bra den här gången också) och sedan kommer det vara några månader då jag inte kan rida och då flyttas man bakåt i kön.

Nätverksmiddag var en bra idé, det hade jag inte tänkt på. Tack!
 
För några år sedan gjorde jag och min kärlek valet att satsa på livet hos honom för att det fanns bättre förutsättningar där när det kom till det yrkesmässiga. Han hade ett etablerat företag som inte skulle vara möjligt att bedriva på orten som jag kom ifrån och jag hade större chanser att få jobb där.
Jag flyttade ner, vi bildade familj, jag har positioner i yrkeslivet som inte skulle vara möjliga där jagrr kommer ifrån och trivs väldigt bra med arbetssitdelen är usel. Sambon har trevliga vänner och vi umgås med jämna mellanrum men jag "klickar inte" med de personerna som jag skulle önska. Arbetet har gett mig nya kontakter och ett par personer som vi umgås med ibland men det blir fortfarande inte riktigt den där vän-känslan. De som man sitter och fikar med en kväll, pratar och upptäcker att "oj, klockan är 3. Nu måste jag åka hem".
Som grädde på moset är det väldigt svårt att hitta bra ridinstruktörer. Det finns inte så många och de bra har en lång kölista så där är det bara att stå med och vänta på de tillfällen som bjuds.

Så kommer jag "hem", där är det "som vanligt". Där är mina vänner sen "100 år", där finns instruktörerna, där finns mina föräldrar. Där finns allt, utom arbetet.
Det är omöjligt att kombinera mina världar pga avståndet, jag kan inte dra med hästarna över en helg för att träna (eller jo, kan kan jag väl egentligen men det är nästan 70 mil enkel resa så det är inte realistiskt att göra det varannan vecka).
När jag är "hemma" så vill jag inget hellre än att bo här och kan tänka mig att bita i det sura äpplet och leva med en sämre arbetssituation. Samtidigt är arbetet en så pass stor del av livet att det är inte hållbart i längden att ha något "bara för att". Det drar ner mig som människa alldeles för mycket (har provat i väntan på att hitta något där jag vill vara och kan utvecklas)
När jag är hemma så trivs jag med arbetet, är tacksam för att jag har den möjlighet jag har men det övriga är jobbigt att det inte fungerar så som jag önskar och har försökt få det till.

Anledningen till alla funderingar är nog det faktum att jag ska gå hem på havandeskapspenning någon gång i början av nästa år om allt går som det ska. Då blir ensamheten mer påtaglig och jag saknar vännerna mer än någonsin. När sambon jobbar och jag går ensam därhemma. När jag arbetar så kan jag ändå "trycka bort" det jobbiga ganska mycket...

Jag kan inte vara den enda i samma situation, hur har ni som gått igenom det resonerat?

(Sambon har sagt att han kan tänka sig att avsluta sitt företag och försöka hitta en sysselsättning


Jag tycker aktiviteter för föräldralediga bara poppar upp. Är hemma med bebis nu, och det finns massor att göra! Tipsar om sidan rullavagn.se för att hitta andra föräldralediga!
 
Känner igen det där med vännerna, det är verkligen inte lätt att flytta långt i vuxen ålder...
Min karl har jättetrevliga vänner här och ett par av dem har flickvänner som visserligen är trevliga de också men vi klickar inte. Jag har bott på den här (lilla) orten i två år nu och det blir bara mer tydligt hur ensam man är utan vänner. Att ha bra vänner på telefon tvärs över Sverige är inte samma sak.

Jag gör vad jag kan för att hitta nya vänner, men inuti längtar jag härifrån.

Jag önskar att jag hade ett bra svar till dig, men istället kämpar jag med samma problem. Här har jag ett bra jobb och min man men egna vänner är det sämre med. Jag får följa tråden och ta till mig de råd du får ;)
 
Jag tycker aktiviteter för föräldralediga bara poppar upp. Är hemma med bebis nu, och det finns massor att göra! Tipsar om sidan rullavagn.se för att hitta andra föräldralediga!

Det är nog väldigt olika beroende på var man bor ;)
Med första barnet fanns det öppna förskolan och babysim. Mammorna som befann sig på öppna förskolan umgicks i sina små grupper och släppte inte in några nykomlingar/utbölingar så det var inget för mig och barnet. Babysim har vi varit på, mest intressant för barnet och dåligt med "vän-material" för min del.
Ska ha sidan i åtanke tills det är dags, i dag var närmsta gruppen sex mil bort men jag får starta en egen och se om det finns några som läser där :)
 
@Dresden Följ tråden. Förhoppningsvis dyker det upp något klokt som vi inte tänkt på och som öppnar upp.

Det är jättejobbigt! Just längtan och saknaden. Sedan ställer jag det emot sämre jobb och lägre lön med allt vad det för med sig, alternativet är att skola om sig men till vad? Jag är inne på rätt väg nu och vet vart jag vill. Det blir lite pest eller kolera.
 
Eftersom det alltid är lättare att veta hur andra ska göra så kan jag ge rådet att koncentrera på vad som är positivt. Du har en bra sambo och bra jobb. Att vänner och instruktör inte står i kö kan du förhoppningsvis stå ut med. Det kommer säkert också att lösa om du har tålamod. Det är förmodligen bara tråkigt om allt är perfekt och man inte har något att kämpa för.
Så, uppskatta allt det positiva i ditt liv och häng inte upp dig på det som inte är riktigt som du vill ha det. Du kan kalla det förnöjsamhet eller vad du vill, men det gör livet lättare.
 
Nu när jag tänker efter så har jag gått genom livet utan några riktiga vänner, jag har en syster på samma ort. Inte ens där jag föddes hade jag några riktiga vänner , det var de som ville vara vän med mig. I Umeå hade jag inga vänner, nån bekant men ingen vän. I Stockholm på 5 år skaffade jag mig inte heller några vänner :crazy:. Har nu bott här sen 77 och har en handfull vänner genom stallet. I de allra flesta fall är det jag som drar mig ur, finns väl nån diagnos på det :D.
Men jag känner mig inte ensam. Hade det varit tvärtom hade livet varit en pina.
 
Jag har lite samma bekymmer. Jobb, gård och man men dåligt med lokala vänner. Funderar mycket på var jag egentligen vill bo, känner mig inte hemma någonstans.
 
Jag har lättare att klicka med vänner som jag delar intressen med. Mitt tips är alltså lite i linje med Ramonas, du får nog vara aktiv i dina vänletarförsök.
 
Jag har lite samma bekymmer. Jobb, gård och man men dåligt med lokala vänner. Funderar mycket på var jag egentligen vill bo, känner mig inte hemma någonstans.
Jag känner mig inte heller sådär hemma någonstans. Däremot trivs jag väldigt bra med min boendesituation just nu när jag flyttat ut på landet och ska sälja min lägenhet i Göteborg. Måste man ha den där hemma-känslan? Jag är uppvuxen på ett ställe, men därifrån kommer inte släkten och mina föräldrar har flyttat därifrån, så nu finns ingen koppling kvar där längre, förutom vänner som bor kvar. Därifrån flyttade jag till Irland och där har jag ju ingenting som lockar längre trots 8 år där. Sen 10 år i Göteborg och där känner jag mig kanske hemma, men jag vill inte bo där längre.

Så nu bor jag i Gudhem och det är väl rätt så nära dig om din profil stämmer. Vi får dra ihop en ny buke-träff så vi får fler vänner i närområdet. Speciellt fler hästbekanta behöver jag i trakten.
 
@Ramona köar för instruktör gör jag, dock kommer jag att "åka ner" i listorna snart pga graviditet. Min förhoppning är att rida så länge som möjligt, iaf på den ena hästen (gick till slutet av 7:e månaden förra gången och jag hoppas jag får må lika bra den här gången också) och sedan kommer det vara några månader då jag inte kan rida och då flyttas man bakåt i kön.[...]
Om det är ont om instruktörer så lär det ju vara fler ryttare som är i samma sits. Du har kontakter fast på annan ort. Boka en clinic en helg med en av dessa tränare och bjud in andra ryttare att vara med. I det billiga alternativet hyr ni ridhus/ridbana per timme. Alla betalar sin träning och delar på tränarens resa och boende. Funkar det kan ni kanske hyra en anläggning i framtiden och göra en träningshelg inklusive middagar mm.

En god vän har gjort detta i flera år för att få hit den tränare hon vill. Det är en del mickel före, men hon är alltid väldigt glad och nöjd efter dessa helger.
 
Jag har lättare att klicka med vänner som jag delar intressen med. Mitt tips är alltså lite i linje med Ramonas, du får nog vara aktiv i dina vänletarförsök.

Nu har jag förvisso varit ganska aktiv och rört mig på kurser och aktiviteter som varit relaterade till intresset och yrket, vilket inte framgår av mitt första inlägg så jag förstår att det tipset kommer. :) Det är ju inte så att blivande vänner kommer och knackar på ens dörr och frågar om man ska följa med ut ;)
 
Det är ju inte så att blivande vänner kommer och knackar på ens dörr och frågar om man ska följa med ut ;)
Så är det ju, och folk har dessutom fullt upp med sina egna liv och de är inte alltför proaktiva när det väl gäller, så man får vara lite driven själv för att någonting ska hända. På gott och ont.
 
Haha, som den datanörd jag är startade jag en sajt för folk som vill träffa nya vänner. Ingen som anmält sig som bor precis här där jag bor ännu, men vi växer varje dag så vem vet?

Jag känner att man behöver ta tag i de behov man har, ingen kommer ju att komma och knacka på ens dörr som du säger @Ariane. För dig kanske det fungerar att hitta vänner via ridningen, jag försöker hitta andra lösningar. Det är värt att testa i alla fall!
 
Jag förstår verkligen din sits! Vi har flyttat till en mkt mindre ort där varken sambon eller jag känner någon. Det är jättesvårt att skaffa vänner som vuxen, ändå tycker jag att jag verkligen har lagt manken till. Bekanta är en sak, vänner något annat. Det gäller ju inte bara att lära känna folk utan att även hitta människor som man har något gemensamt med. Därför skaffade jag nu ett konto här efter flera år av smygläsning :D

Jag ska vara föräldraledig i ett år och är rädd att det kommer bli väldigt ensamt. Samtidigt värderar jag vårt hus och orten så mycket- det är guld för barn att växa upp här! Så jag resonerar som så att vi har valt att bilda familj och då ska vårt barn få bästa möjliga förutsättningar till ett bra liv- vi får anpassa oss och dessutom så har vi i alla fall varandra :heart
 
Jag har flyttat med min sambo till hans släktgård, men jag är inte så beroende av umgänge utan håller kontakten med vänner via internet.
Bukefalos och Facebook är helt lysande när man sitter på en öde plats.
Och så får man åka och träffa sina vänner när man kan.
Jag har också hittat nya vänner här så vännerna blev flera, det är ju bra.
 
Min syster hittade en ny kompis på BVC. Den andra tjejen bara frågade om dom skulle gå en promenad en dag och vips så var dom vänner. :)
 

Liknande trådar

Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 038
Senast: Whoever
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 401
Senast: Nixehen
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 684
Senast: hollypolly
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 649
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp