När man räknar ut en foderstat med ensilage

Estivuz

Trådstartare
Jag har alltid använt mig av värdena Smrp per Kg TS och MJ per kg TS.
Är jag ute och cyklar helt nu, i flera trådar jag läser räknar folk på per Kg foder.

När det gäller ensilage så är väl resten vatten, det som inte är torrsubstans? Nu blir jag förvirrad värre!:o
 
Sv: När man räknar ut en foderstat med ensilage

Du ska räkna pr kg foder. :) Mitt i natta så jag klarar inte av att förklara varför mer ingående :o
 
Senast ändrad:
Sv: När man räknar ut en foderstat med ensilage

Nu gör du mig förvirrad! För jag räknar på 1 kg = 1kg TS. Med TS på 50% blir ju det 2kg ensilage. Något annat sätt att räkna verkar helt lustigt. Sen är det ju en annan sak vad 1kg TS innehåller.
 
Sv: När man räknar ut en foderstat med ensilage

Oj vad ni förvirrar mig! :D Förklaring tack! :idea:
 
Sv: När man räknar ut en foderstat med ensilage

Per kg TS används bara då man ska jämföra olika partier Ensilage med varandra, eller jämföra hö med ensilage. I foderstatsberäkningar används per kg foder, för det är ju i den torra delen näringen sitter. 1 kg ts i hö är 1,2 kg hö, har man då ensilage med ts 50% och ger 2 kg av detta så blir det 1,1 kg hö. Man måste ha ca 52% ts i ensilaget för att 2 kg ska motsvara 1,2 kg hö.


När man köper ensilage bör man köpa det per kg ts och inte per kg foder.
 
Sv: När man räknar ut en foderstat med ensilage

Jag har alltid använt mig av värdena Smrp per Kg TS och MJ per kg TS.
Är jag ute och cyklar helt nu, i flera trådar jag läser räknar folk på per Kg foder.

Du kan naturligtvis använda vilket av värdena du vill men det enklaste och mest logiska är att använda de värden som anges per kg foder. Detta eftersom det är fodret (inklusive vatten) som du väger. Om du använder TS i beräkningen får du räkna om resultatet för att få fram hur mycket foder du behöver ge. Hö har vanligtvis en TS-halt på ca. 84%. Räknar du med TS-värdena får du ge 1/0.84 = 1,19 ggr mer av fodret än vad TS beräkningen visar.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
Foder & Strö Hejsan Jag behöver lite hjälp med hur jag ska tänka kring min hästs foderstat:) hon är en lättfödd fjordhäst som tidigare varit i...
Svar
18
· Visningar
1 201
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 584
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Eurofins skriver på sin hemsida ”socker (ESC)” i vissa analyser och sen i andra analyser bara socker. Har någon en analys från Eurofins...
Svar
2
· Visningar
2 014

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp