När man ska komma igång med något riktigt tråkigt…

fejko

Trådstartare
Hur gör man?
Jag är ledig från jobbet och tänkte städa stallet men Gud så tråkigt! Hur kommer man igång? Jag är the Queen of Procastination…
 
Hur gör man?
Jag är ledig från jobbet och tänkte städa stallet men Gud så tråkigt! Hur kommer man igång? Jag är the Queen of Procastination…

Jag är också världsbäst på att prokastinera, men är det något jag måste få gjort, så brukar det bli bäst ifall jag delar upp sysslorna i huvudet, där sakerna följer den ordning det "måste göras".

T.ex. städa huset, tänker jag att jag måste städa hela huset så känns det för överväldigande, men tänker jag det i delar och att bara jag får gjort någon av delarna så är det bra.
Typ: plocka undan
Torka damm
Dammsuga
Torka golv

Så lägger jag på bra musik och så börjar jag på, och när jag väl börjat på och fått undan en sak, så är det lättare att fortsätta på nästa. Är jag riktigt trött eller har ont om tid så är jag nöjd med det jag fått gjort istället för att tänka på allt som är ogjort.
Jag har lärt mig att det är startmotorn som är trögast för mig, så jag undviker att ta paus och sätta mig, för då har jag svårt att få upp momentum igen.
 
Jag är också världsbäst på att prokastinera, men är det något jag måste få gjort, så brukar det bli bäst ifall jag delar upp sysslorna i huvudet, där sakerna följer den ordning det "måste göras".

T.ex. städa huset, tänker jag att jag måste städa hela huset så känns det för överväldigande, men tänker jag det i delar och att bara jag får gjort någon av delarna så är det bra.
Typ: plocka undan
Torka damm
Dammsuga
Torka golv

Så lägger jag på bra musik och så börjar jag på, och när jag väl börjat på och fått undan en sak, så är det lättare att fortsätta på nästa. Är jag riktigt trött eller har ont om tid så är jag nöjd med det jag fått gjort istället för att tänka på allt som är ogjort.
Jag har lärt mig att det är startmotorn som är trögast för mig, så jag undviker att ta paus och sätta mig, för då har jag svårt att få upp momentum igen.
Ja det brukar jag också göra. Dela upp. Ibland delar jag upp under flera dagar för att det inte ska bli för jobbigt och det känns onekligen skönt/bra när man blir färdig med en del.

Å glöm inte musiken! Så mycket lättare att få något gjort tycker jag.

83BD6ABF-E184-4C77-BF9E-9212D6D0E493.jpeg
 
Börjar med det roligaste/minst tråkiga. När jag väl är igång är det lättare att fortsätta (med de tråkigare sysslorna).
 
Jag brukar också bryta upp det i små delmål. Tänker jag på tråkiga saker som hela den tråkiga grejen (typ som att städa huset innefattar dammsugning, torka golv, städa badrum, vattna krukväxter, bädda rent i sängen) så kanske det blir ”urk, det här kommer ta hela dagen”. Men tänker jag bara på dammsugningen så går det ändå rätt okej.

Och när det gäller typ att tömma boxarna i stallet efter vintern brukar jag göra det en grå och regnig dag och motivera mig med att jag inte hade velat göra det när det är 30 grader och sol.
 
Föreläsningar på youtube är min nya grej:D
Poddar eller ljudböcker kan säkert fungera på samma sätt med att dra in en lite lättsamt och blir en motivation att få lyssna vidare medans man gör tråkiga saker! Men annars musik som folk nämnt, gärna nostalgisk och dansvänlig:cool:
 
Hur gör man?
Jag är ledig från jobbet och tänkte städa stallet men Gud så tråkigt! Hur kommer man igång? Jag är the Queen of Procastination…

Det kan funka för mig att skriva en lista där jag bryter mer den stora uppgiften (städa stallet) till mindre uppgifter (städa ryktlådan, sopa golvet i sadelkammaren, sortera schabrak, ta bort spindelnät osv). Då känns det mer överkomligt och jag ta en liten uppgift i taget och stryker den från listan är den är klar.

En bra ljudbok eller bra musik kan också hjälpa.
 
Angående städa stallet så älskar jag sådant. UT med ALLT. Sen städa o plocka in o organisera. Men idag ska jag ut och sätta upp 6-7 stolp och skruva i några isolatorer- fixa till en gammal hage till eventuella sommarhästar. Bääh va tråkigt.
 
Sedan vill jag även tipsa om en grej (som jag tyvärr är lite för dålig på att själv använda mig av) minitalko: att hjälpas åt kompisar emellan. Är man 2-3 stycken som alla har någon lite större sak som borde göras (storstäda stall, räfsa stor gräsmatta/tömma vinden/måla staket/o.s.v.) så gör man så att man en dag var är hos varandra och hjälper till.

Det är oftare så mycket roligare att reda upp andras "problem" än ens egna. Plus att då man är flera så är det lättare att t.ex. bära ut saker o.dyl.
Så fikar/äter man något gott och gör det till en rolig dag istället.

Minussidan med detta är ju att man dels behöver ha någon vän som detta fungerar med, dels så måste man anpassa sig enligt andras tidtabeller, men när det fungerar är det toppen.

Som de första orden i en österbottnisk dikt: He e en lykko
tå an kan arbeit i laag (det är en lycka då man kan arbeta tillsammans)
 
Jag tipsar återigen vidare om ett tips jag tror jag läste här första gången; ställ en timer på typ tio minuter och städa järnet! Motiverande att se hur mycket man hinner på den korta tiden och då när man kommit igång vill man oftast fortsätta :) men, det är valfritt och i så fall sätter man en timer till.

Jag får SÅ mkt mer gjort på det här sättet. Kan sitta en hel dag o tänka jag borde städa o inget görs, sen på 10-40 (10×4) min är allt klart.
 
Genom att "lura" mig själv. :D
Om jag har något tråkigt som måste göras så säger jag till mig själv: -"Ge det åtminstone 10 minuter."
När jag väl är igång har jag oftast inga problem att slutföra jobbet, det är att komma igång som är det svåra. Så för mig personligen så känns det helt enkelt mindre mottigt att börja, om jag intalar mig att det bara är 10 minuter, även om jag egentligen vet att jag kommer att göra mer om jag bara sätter igång.
 
Jag sätter mig inte i soffan innan jag gjort färdigt det tråkiga. Jag går upp, äter frukost, gör mig i ordning och sen sätter jag igång. Mellanlandar jag i soffan så fastnar jag där.
 
En metod som låter heltokig och kan vara väldigt stressande men effektiv är att ha fem olika uppgifter på gång samtidigt och en äggklocka. Först jobbar man fem minuter på uppgift 1, när klockan ringer byter man till uppgift 2 osv tills man har lagt 5 minuter på varje uppgift. Då får man fem minuter rast. Sen lägger man 10 minuter på varje uppgift osv. tills alla uppgifter är gjorda.

Tröskeln att starta är lägre om man vet att man bara behöver jobba i fem minuter.
 
Angående städa stallet så älskar jag sådant. UT med ALLT. Sen städa o plocka in o organisera.
Jag är likadan, om jag har sällskap. Annars gör jag bara det minimala jag behöver göra eller så svävar jag iväg och gör annat än det jag skulle göra.
 
Hur gör man?
Jag är ledig från jobbet och tänkte städa stallet men Gud så tråkigt! Hur kommer man igång? Jag är the Queen of Procastination…
Enda sättet för mig är att bara gå ut och göra det direkt när tanken dyker upp. Helt utan plan.
-jag gör det om en timma har en tendens att inte alls fungera :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Angel
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 970
Senast: Sasse
·
Samhälle Synpunkter på det? Jag läste någonstans att Sverige toppar Europa med mest korttransaktioner per capita. Vet inte om Swich räknas som...
18 19 20
Svar
385
· Visningar
12 788
Senast: Inte_Ung
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
39 266
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp