När man ska ta analys

V

veronican

Vart fasen beställer man de där påsarna som man ska lägga höet i? Har aldrig skickat in på analys själv och inen jag frågar vet. Ringer man direkt till Analycen, eller kan man beställa via nätet?

Tacksam för svar :bow:
 
hahaha ja jag gjorde ju det!! kom på det efteråt men då vågade jag inte skicka ett till PM.... :o

Men VAR? Har kollat på deras hemsida, men jag måtte vara blind? Försöker igen... Hur lång tid tog det innan du fick tillbaka ditt resultat?
Tack :bow:
 
:confused: :confused: är det "beställa emballage"??
och isf, VAD är det jag ska beställa av alternativen?? *trög*

Kylväska?
Sterila provburkar?
Tryckplattor för hygienkontroll?
Följesedlar?
Egenkontrollbroschyr?

Hjääääääääääääääääääääääääääääälp :D
 
:rofl: har försökt i över en vecka utan att hitta den där sidan!! :o Vilken tur att du finns! :love: :D

Skriver jag en ETTA framför Hö då eller?? inget jordprov väl??

hooho vad jag är smart! :angel:
 
Du behöver inget specialemballage - ta en vanlig plastpåse. Jag talade med en kille på AnalyCen idag angående att analysera årets hö-skörd. Han sa såhär: ta några tussar hö från tre-fyra höbalar, klipp dem i 5-6 cm långa bitar, lägg ca 1 liter klippt hö i en plastpåse, skriv en lapp med namn o adress + vilket djurslag analysen skall vara för + vilken analys du vill ha (mj+smbrp+ts och/eller mineraler). Tar ca 3 dagar att få svaret. Jag skickade iväg min plastpåse i ett vanligt brev idag. Således inget specialemballage.
/M
 
Nej klart att man inte behöver något specialkuvert. MEN, du får ju med följesedel med exakta instruktioner, prislista etc.. Dessutom tycker jag att det är mer praktiskt att få ett "färdigt". Men jag kanske är lat. :angel:
 
Ja en etta, om du inte vill ha fler för senare bruk då förstås.
 
Vanlig höanalys med protein/energi + mineraler gick för mig på 605 kr inklusive moms. Utan moms är priserna 308 kr för protein/energi och 173 kr för mineralerna. :)
 
Jag fick min följesedel för analys från analycen idag.
Men det står inget om priser? Nu vet jag iofs vad det kostar, men det fanns ingen prislista med i brevet.

Jo det är en sak jag undrar om ifyllandet va följesedeln.
Under Provtyp: ska man kryssa i ngt mer än Hö där?
Det står t.ex, övervägande gräs, klöverrikt, och 1:a, 2:a,3:e skörd. Ska man fylla i ngt där med?
Jag vet ej vilken skörd det är.

Och sen på paketanalyser.
Jag kryssade i
Torrsubstans, råprotein och energi och
Mineraler
Räcker det? Eller ska man kryssa i
Mögel och bakterier
Ammoniumkväve,smörsyra o pH
eller några enskilda analyser?

Nån som gjort detta innan får gäran förklara ;)


tacksam för svar!!
 
Du kryssar bara i hö. Sedan protein/energi samt mineralerna. Inte mögel/bakterier etc, om du inte vill göra en hygienanalys då..

På min följesedel stog priserna med.. Konstigt.
 
Jag vet inte om jag ska göra hygienanalys nu eller inte...
ska man inte alltid göra det? eller är det bara om man misstänker att höet är dåligt?

tack för hjälpen iallafall, då hade jag ju gjort rätt ;)
 
Klart du kan göra hygienanalys om du vill. 443 kronor kostar det.
 
Analycen håller på byta ut sina följsedlar till nya, på de nya står priserna utsatta men inte på de gamla. Så sa han Roland till mig när jag ringde.
 
hm, måste man ta analys på mineralerna också, eller kan det bli galet om man säkrar med att ändå rekommenderad giva mineraler per dag, utan att ta analys??
 
Ta mineralanalys! Kan bli hur galet som helst, även om det oftast inte blir det.. Men det är alltid bäst att vara på säkra sidan..
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 743
Senast: Migo
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Twihard
·
Katthälsa Tant siames är 12 år i vinter och har aldrig haft urinproblem. Tills nu. I skrivande stund är hon helt nyopererad för urinsten. Stenar...
Svar
1
· Visningar
587
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 811
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp