När måste man tex ha vindskydd

I

ia_74

Har en liten undran..

När måste man ha vindskydd och åtminstonde en torr liggplats för hästar?

Varför jag undrar är att i vår by går det ett tiotal hästar ute dygnet runt sen i somras och nu med vårt väder ömson snö, hagel,regn,5 plus ena stunden till 10 minus nästa stund.blåst, även vart stormvindar, helt öppet fält,några stackars bladlösa träd på ett ställe men annars totalt öppet:
Finns inget skydd nånstans dom kan gå undan vid storm,blåst,regn ect, inga liggplatser som är torra och skyddade från väder och vind,dom får äta det som finns och just nu nästan dygnet runt fruset gräs, det yttepytte lilla som finns kvar.Inget annat i matväg som hö eller en stor bal av hö eller ensilage i hagen.

Vi bor i värmland då och hur säger reglerna här om vindskydd, ligghall ect...eller får man ha det så som dessa hästar nu??

Har lite smått eller mycket då funderat på att ringa vår djurskyddsinspektör i kommunen om detta men skulle gärna vilja ha lite hull på benen om nån/några vet nått...

För jag tycker då INTE man ska ha hästar ute dygnet runt NU utan vare sig ligghall eller vindskydd och extra tillskott av foder som hö då ialla fall.Kan tillägga att det finns årsföl med i den flocken.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Går dom ute dygnet runt SKA det enl. lag finnas ligghall/vindskydd. Om de däremot står inne nattetid vet jag ej vad som gäller.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Även jag vet ett stall där hästar står ute dygnet runt utan skydd. Dock får de mat, men de har ingenstans att få skydd. Det finns även en liten ponny som står i en liten sjukhage dygnet runt i alla väder, för hon smiter... Man skulle kunna tycka att de åtminstone kunde ta in henne över natten då lediga boxar finns.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Dom står ute dygnet runt som sagt, finns inget skydd,ingen ligghall,inte ens täckade vid svårt väder.I somras i gassande solsken hade dom inte ens skydd.Inge mat förrutom fruset gräs.

Åker förbi denna hage ett par gånger per dag då det ligger efter vägen till mitt stall...

Kanske ska ringa då och låta djurskyddsinspektören åka på koll??

Han som har gården där äger inte hästarna heller utan dom lånar bara mark av honom.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Dom står ute dygnet runt som sagt, finns inget skydd,ingen ligghall,inte ens täckade vid svårt väder.I somras i gassande solsken hade dom inte ens skydd.Inge mat förrutom fruset gräs.

Åker förbi denna hage ett par gånger per dag då det ligger efter vägen till mitt stall...

Kanske ska ringa då och låta djurskyddsinspektören åka på koll??

Han som har gården där äger inte hästarna heller utan dom lånar bara mark av honom.

en :idea: är ju att ringa till hästägaren och fråga själv varför det blivit som det blivit då får du ju ett ärligt svar:confused:
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Jag vet ju inte vem eller vilka som äger hästarna :(
Och fråga han som lånar ut marken känns knasigt för då kan det komma fram vem som ringt och anmält till inspektören kanske och det är av han som vi lånar stall som lånar ut marken och eftersom vi slipper betala hyra för stallet vill jag inte stöta mig i onödan då tillgång till stall och i denna prisklass om man säger så är näst intill obefintligt där vi bor och jag vill behålla stallet uatn att det blir nått knas med allt bara för jag är nojjig mot hästhanteringen:(
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Hästar ska enligt lag ha tillgång till vindskydd med torr och ren liggplats när betestillväxt ej sker. Det vill säga när det är så kallt att gräset inte växer mer, och det är nog ett bra tag sedan i Värmland skulle jag tro.
Förut var gränsen för utevistelse utan ligghall 12 timmar. Jag tror att det är ändrat till 16 timmar nu, men jag är inte helt säker på detta.
Jag hade pratat med den som äger marken i första hand. H*n måste ju veta vems hästarna är, och h*n är inte skuldfri när vanvården sker på hans/hennes gård. Inte heller i kommunens ögon.
Att inte anmäla för att du riskerar att mista dina egna fördelar är ju att aktivt delta i vanvården.
 
Senast ändrad:
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Märkligt att de öht lever när de inte får något foder alls?

Hästar som går ute dygnet runt ska ha tillgång till ligghall under tiden på året som betestillväxt ej sker - dvs nu. De får vara ute 16 timmar/dygn utan ligghall. Och ligghall krävs inte på sommaren, hur mycket solen än gassar.

Gör en anmälan, även om du inte vet vem som äger hästarna. Det kan miljö- och hälsokontoret ta reda på på annat sätt.

Immer
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Jag vet ju inte vem eller vilka som äger hästarna :(
Och fråga han som lånar ut marken känns knasigt för då kan det komma fram vem som ringt och anmält till inspektören kanske och det är av han som vi lånar stall som lånar ut marken och eftersom vi slipper betala hyra för stallet vill jag inte stöta mig i onödan då tillgång till stall och i denna prisklass om man säger så är näst intill obefintligt där vi bor och jag vill behålla stallet uatn att det blir nått knas med allt bara för jag är nojjig mot hästhanteringen:(

men jag vet inte om jag skulle bli så mycket gladar av att få en anonym anmälan jag skulle ta kontakt med hästägarna och förklar situationen :D
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Hästar ska enligt lag ha tillgång till vindskydd med torr och ren liggplats när betestillväxt ej sker. Det vill säga när det är så kallt att gräset inte växer mer, och det är nog ett bra tag sedan i Värmland skulle jag tro.
Förut var gränsen för utevistelse utan ligghall 12 timmar. Jag tror att det är ändrat till 16 timmar nu, men jag är inte helt säker på detta.
Jag hade pratat med den som äger marken i första hand. H*n måste ju veta vems hästarna är, och h*n är inte skuldfri när vanvården sker på hans/hennes gård. Inte heller i kommunens ögon.
Att inte anmäla för att du riskerar att mista dina egna fördelar är ju att aktivt delta i vanvården.


Det är ju därför jag SKA anmäla, inget sagt att jag ska dra egna fördelar bara jag som inte vill stöta mig med stallägaren för att sen stå utan stall utan jag frågade helt enkelt OM det är lagligt att hantera hästar så här vid denna årstid:crazy:, därav frågan för jag tycker synd om hästarna och inte riktigt VET hur det är när man ska ha hästar ute dygnet runt nu då jag själv som sagt har mina inne på nätterna.Ska ringa redan imorrn,hittar inget nr i katalogen för vår kommun men ska ringa växeln och be bli kopplad till inspektören.För jag tycker det är otroligt att dom ska få gå så nu och nu har jag iofs inte kollat dom närmre än 3 meter men på håll ser hullet bra ut men mer som hömage och det vet jag kan vara tecken på undernäring.Och ja här i värmland där jag bor har vi INGEN tillväxt av gräset sen länge.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

:bow: Instämmer!

Immer

JA och vad förstår ni inte??
Inge otrevligt menat men hoppa på mig när jag frågar efter regler för att ha hästar ute dygnet runt, eftersom jag inte besitter dom reglerna och frågar för att ha lite kött på benen inför morgondagen när jag ska ringa.Om vad det står i lagen och så, om jag bara visste om man kunde läsa nånstans på nätet om det hade jag gjort det men tänkte fråga människor här inne som kan men då blir dom otrevliga istället..skulle vilja se hur många här inne som skulle anmäla nån helt öppet med namn och allt när man bor i en liten mini by eller överhuvudtaget.
Tror INTE det alls är många som skulle uppge sitt vanliga namn vid anmälan.

Förlåt då att jag gick in här och undrade....:cry:
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

men jag vet inte om jag skulle bli så mycket gladar av att få en anonym anmälan jag skulle ta kontakt med hästägarna och förklar situationen :D


Okej...jag erkänner mina brister...jag ÄR feg..jag vill inte få en massa skit efter mig om det blir nått av detta efter anmälan och dom kan få reda på vem som gjort det..sånt skulle jag inte palla...och har man inget befog för anmälan så vad gör det om det är anonymt eller inte?Bara man anmäler hur dom håller hästarna...

Men ursäkta en gång till för att jag kom in å frågade efter lagstöd...ska inte besvära mer om sånna frågor...blev faktist ledsen nu...:cry:
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Hej!

Enligt Djurskyddslagen (1988:534) och djurskyddsförordningen (1988:539) så skall alla utegångsdjur ha tillgång till ligghall och väderskydd under den kalla årstiden. Dock har jag inte hela lagen framför mig nu utan enbart broschyren som sammanställt lagen och där står inget exakt datum. Jag vet dock att det finns ett datum och det är anpassat till när bönderna tar in sina mjölkkor från sommarbetet.

Självklart skall djur ha foder då det inte finns bete! Självklart skall de tas om hand!

Såg på nyheterna för ett par dagar sedan att ett 40-talet djur fått stå inne, i 3-4 dm flytande dynga, och svälta (från i våras) tills samtliga dog. Då ringde ägaren själv till LRF som tog kantakt med polisen. Bilder från gården visade att det låg ensilagebalar utanför kostallet.
Människors grymmet är fruktansvärd!!

Ring till Länsstryrelsen (du får vara anonym) och be att få tala med den som har hand om djurskyddet. Sedan är det upp till dem att åka ut och titta. Det kan ju vara så att hästarna tas om hand när du inte ser, men då förklarar ju ägaren det och om de inte tas om hand så upptäcks ju det i tid. Att inte reagera är fruktansvärt och att reagera och inget göra kan vara ännu värre......

Jag har själv min häst på lösdrift och får försvara det ibland, trots att de har ligghall, skog och fri tillgång på hö och vatten.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Det är ingen fara att ringa och anmäla något man tycker verkar fel även om man inte vet vad lagen säger. Djurskyddsinspektören du talar med kan ju lagen och gör ju ingenting om det du anmält inte är ett lagbrott.
Det jag skrev om att inte anmäla är att delta i vanvården skrev jag inte för att kritisera dig. Jag uppfattade det som att du ville anmäla men inte riktigt vågade ta det steget. Det var menat för att peppa dig, inte för att vara elak.
Jag ber om ursäkt för att jag gjorde dig ledsen, det var inte menat så.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Jag vet dock att det finns ett datum och det är anpassat till när bönderna tar in sina mjölkkor från sommarbetet.
Nej det finns inget datum. Det är betestillväxten som styr.

Ring till Länsstryrelsen (du får vara anonym) och be att få tala med den som har hand om djurskyddet.
Det är kommunen man ska ringa till.

10101010101010
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Okej...jag erkänner mina brister...jag ÄR feg..jag vill inte få en massa skit efter mig om det blir nått av detta efter anmälan och dom kan få reda på vem som gjort det..sånt skulle jag inte palla...och har man inget befog för anmälan så vad gör det om det är anonymt eller inte?Bara man anmäler hur dom håller hästarna...

Men ursäkta en gång till för att jag kom in å frågade efter lagstöd...ska inte besvära mer om sånna frågor...blev faktist ledsen nu...:cry:

Hej. Ville bara säga att du är säkerligen inte ensam om att vara "feg" och anmäla anonymt!

Det kan verkligen bli tråkigt för en själv om sådant kommer ut och man får kanske halva samhället mot sig. Tyvärr är det nog så att man i så fall blir väldigt ensam och säkert är det ingen av de mer "rättframma" som då visar sitt stöd. :smirk:

Så anmäl du anonymt. Skulle jag också gjort. Det är sedan upp till inspektören att bedöma om det var befogat eller ej. :)
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Men ursäkta en gång till för att jag kom in å frågade efter lagstöd...

Lagstöd hittar du här:
http://www.sjv.se/amnesomraden/djur...utevistelse.4.394d9f45113e42376618000612.html

Bland annat detta om utevistelse:

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall
Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.


Det borde väl räcka för att du ska kunna göra en anmälan?

Immer
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Självklart ska du ringa djurdkyddsinspektören. Då kollas saken upp. Det är ju för hästarnas skull. Jag har ett liknande ställe i närheten (bor ju också i Värmland, är det vanligt här tro?) Har tänkt att ringa djurskyddsinspektören, men nu håller de på att bygga vindskydd i hagen åt dem så det behövdes inte.
Många är så rädda för inspektörerna, men hellre ringa en gång i onödan tycker jag. Om det inte finns brister så är ju ingen skada skedd.
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 968
Senast: Efwa
·
Hästvård Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och...
Svar
9
· Visningar
1 118
Senast: Anemone
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 525
Senast: Pilot
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp