När måste man tex ha vindskydd

Sv: När måste man tex ha vindskydd

Hej!

Enligt Djurskyddslagen (1988:534) och djurskyddsförordningen (1988:539) så skall alla utegångsdjur ha tillgång till ligghall och väderskydd under den kalla årstiden. Dock har jag inte hela lagen framför mig nu utan enbart broschyren som sammanställt lagen och där står inget exakt datum. Jag vet dock att det finns ett datum och det är anpassat till när bönderna tar in sina mjölkkor från sommarbetet.

Det är olika i olika delar av landet när man anser att det är den "kalla årstiden". I min kommun ska t ex alla betesdjur vara inne senast den 1/11 eller ha ligghall. Är det riktigt bra väder i början av november så kan man ringa kommunen och få dispens för längre utevistelse några veckor under förutsättning att man stödfodrar djuren.

Till TS: De flesta som anmäler något till djurskyddsinspektören är anonyma, så det är inget ovanligt. Det negativa är att anmälaren ej får någon feedback på vad som hände med anmälan, men det kan det kanske vara värt om man inte vill stöta sig med någon granne eller liknande.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Tack Immer för länken!!!!...
Ringa ska jag med, även om det kanske är jag som är övernojjig när det gäller skätsel av djur, menhellre en gång för mycket än en gång för lite
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Jag tycker inte du är övernojjig.
Jag blir glad när jag läser att folk bryr sig och inte bara sköter sitt och skiter i andra.:bow:
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

*kl av mig själv*

Tack alla för svar!!!

Jo jag ska och vill ringa, har jag fel angående det jag sett så har jag fel, det enda jag vet ialla fall då jag åker förbi när jag ska till mitt stall varje dag är att dom INTE har tillgång till vindskydd eller ligghall och nu fryser tjärn på där dom får sitt vatten.

Och visst, finns det belägg och jag är anonym så är det ju tråkigt om dom inte kan plocka in "vittne", men är det illa så behövs nog inte det.Och i en by som jag bor i så får man mer än halva byn på sig och en hundra motanmälningar, iofs så får dom mer än gärna inspektera mig,mina hästar,hund,katt,mitt stall,hagar å allt så det skulle inte göra mig nått men det är ju bara då slöseri för man kanske "sätter dit nån" när dom behövs på andra ställen där det verkligen går illa med djuren.

Jag vet inte men mina djur är mina barn och andras djur som sköts dåligt får mig att må illa.Jag blir så ledsen för hästarnas skull och vet att jag förmodligen är överbeskyddande med mina och även andras.Hellre täcke på för säkerhets skull ifall d blir regn,hellre ge dom mycket hö fast dom inte äter allt bara för att dom ska ha tillgång när dom vill,jag åker ut mitt i natten under sommaren tex vid full stormstyrka och hämtar in dom fast det är med mitt liv på spel typ,(deras hagar är mycket skogshagar med risk för fallande träd ect),jag kanske ringer vetrinären 2 gånger för mycket istället för en gång för lite.Deras välmående och liv hänger på mig och jag vill verkligen att dom ska få ha ett sånt behagligt liv som möjligt, kanske därför jag reagerar så när jag ser andra djur behandlas illa....

Tack än en gång ialla fall för svaren från alla och Immer för länken, nyttig information!!!
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Jag är likadan som du med hästarna och jag önskar att alla vore lika mån om och beskyddande av sina hästar, oavsett ras.

Det vore roligt att höra här vad dom säger när du anmäler. Kanske att det ringt någon annan redan? Är en koll på gång eller visste dom ingenting om detta? Själv är jag minst lika feg som du när det gäller att anmäla folk. Hoppas att du fixar det och framförallt att de där hästarna får det bättre med en ligghall eller får gå in på stall samt får ordentligt med foder. Nu måste man ju inte ge fri tillgång förstås.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Förstår hur du känner det.
Man vill ju inte först konfrontera djurägaren och om man sedan inte får någon respons så kommer djurskyddsmyndigheten... Troligt att de inte fattar vem det var som ringde... :(

Jag sitter i lite samma sits som du, borde ringa, men det kan tänkas att det blir uppenbart vem som ringt... :( Inget lätt val...
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Visst kan man få feedback även om man anmäler anonymt. Jag gjorde en anmälan för några år sedan och jag ringde och pratade med inspektören flera gånger efteråt. Hon berättade allt om när hon varit där och vad hon sett. Jag fick info om allt i frågan. Det fungerade jättebra.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Jag har endast hittat otydliga "riktlinjer". Man SKA ha vindskydd åt utegångsdjur, men NÄR de klassas som utegångsdjur är en annan sak. REKOMENDATIONEN är att vindskydd ska finnas from. 15 november om hästarna går ute dygnet runt. Men som sagt, det är en rekomendation vad jag förstår. Och det måste ju vara olika i olika delar av landet tycker man.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Det är som många säger inte lagligt att ha hästarna ute utan vindskydd nu om de går ute dygnet runt.
Det är din plikt att anmäla! Det är ju för hästarnas bästa, du ska inte tveka en sekund.
Nu finns det väl ingen lag på det här med foder mer än att de ska ha tillräckligt men jag tycker att det ska vara fri tillgång om de går ute dygnet runt och finns det dessutom årsföl med i flocken är det ju ett måste om de ska hinna äta vad de behöver.
Det kvittar ju om de lägger ut till dem 3 ggr om dagen för de vuxna hästarna har ju hunnit äta upp allt innan de små fått i sig så mycket.
Spelar ingen roll om du är feg eller ej. Var anonym om du vill men du måste se till att någon kollar upp detta ordentligt.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Hej
jag är ny här på Buke. Jag jobbar som djurskyddsinspektör och visst är det som många säger här tidigare att djur som går ute dygnet runt skall ha tillgång till skydd från väder och vind och en torr liggplats.

Vet inte om nån har skrivit det tidigare och om så är fallet ber jag om ursäkt för det...Alla lagstiftning angående häst (alla djur för den delen) finns på Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se) under djurskydd. Sidan är inte kanon men alla lagar finns där.

Tips till ia_74: Det är alltid bäst att prata med djurägaren först men om du inte vet vem det är blir det svårt. Förstår att du inte vill stöta dig med fastighetsägaren! En anonym anmälan kan man alltid göra men tänk på att om du gör det via mail slutar du ju vara anonym (beroende på hur din mailadress ser ut förstås). Där jag arbetar ser vi de flesta anmälningar som anonyma eftersom det i många fall är känsligt om man bor granne med den man anmäler eller på annat sätt känner varandra.

Om du vill ha uppföljning av fallet är det bättre att återkomma än att lämna namn och nummer. Anonymiteten än en gång. (Alla handlingar som inkommer till en myndighet per post, mail eller telefon är offentliga.) Hoppas att det går bra för dig! Och kom ihåg att det är bättre att anmäla en gång i onödan än ingen gång!
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Hej
jag är ny här på Buke. Jag jobbar som djurskyddsinspektör och visst är det som många säger här tidigare att djur som går ute dygnet runt skall ha tillgång till skydd från väder och vind och en torr liggplats.

Vet inte om nån har skrivit det tidigare och om så är fallet ber jag om ursäkt för det...Alla lagstiftning angående häst (alla djur för den delen) finns på Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se) under djurskydd. Sidan är inte kanon men alla lagar finns där.

Tips till ia_74: Det är alltid bäst att prata med djurägaren först men om du inte vet vem det är blir det svårt. Förstår att du inte vill stöta dig med fastighetsägaren! En anonym anmälan kan man alltid göra men tänk på att om du gör det via mail slutar du ju vara anonym (beroende på hur din mailadress ser ut förstås). Där jag arbetar ser vi de flesta anmälningar som anonyma eftersom det i många fall är känsligt om man bor granne med den man anmäler eller på annat sätt känner varandra.

Om du vill ha uppföljning av fallet är det bättre att återkomma än att lämna namn och nummer. Anonymiteten än en gång. (Alla handlingar som inkommer till en myndighet per post, mail eller telefon är offentliga.) Hoppas att det går bra för dig! Och kom ihåg att det är bättre att anmäla en gång i onödan än ingen gång!

som vi läst här på buke speciellt i denna tråd så är det olika från vilken tid man måste bör skall ha vindskydd :confused:
så när :confused:

citerar från tintilar inlägg

Jag har endast hittat otydliga "riktlinjer". Man SKA ha vindskydd åt utegångsdjur, men NÄR de klassas som utegångsdjur är en annan sak. REKOMENDATIONEN är att vindskydd ska finnas from. 15 november om hästarna går ute dygnet runt. Men som sagt, det är en rekomendation vad jag förstår. Och det måste ju vara olika i olika delar av landet tycker man.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Jag hade gått på det som står på www.sjv.se. En del av bestämmelserna har jag återgivit i inlägg #19.

Tintilar skriver ju inte var h*n hämtat sina uppgifter.

Immer
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

som vi läst här på buke speciellt i denna tråd så är det olika från vilken tid man måste bör skall ha vindskydd :confused:
så när :confused:
Visst är det olika i olika delar av landet, men jag upprepar det jag redan skrivit. Följande är kopierat från jordbruksverkets sida:

Hästar som går ute under den kalla årstiden ska ha ligghall. Under den kalla årstiden får alla hästar hållas ute upp till 16 timmar per dygn. Om du vill hålla dina hästar ute över 16 timmar måste djuren vara lämpade för det. Även terräng, underlag och andra yttre förhållanden måste vara lämpliga för djuren.

Om hästarna är ute mer än 16 timmar under den kalla årstiden ska de ha tillgång till ligghall eller annan byggnad som ger dem skydd mot väder och vind. De ska också ha en torr och ren liggplats. En ligghall för hästar bör normalt bestå av tre väggar och tak. Den öppna långsidan bör i normalfallet ha söderläge.

Den kalla årstiden är den tid då betestillväxt inte sker.


Något datum finns alltså inte. Det beror på om det är en mild höst, eller om regn och rusk kommer tidigt.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Uppge inte ditt namn när du ringer så är du ju anonym. Svårare än då är det inte.
 
Sv: När måste man tex ha vindskydd

Har för mig att från och med 1 okt eller 1 nov så måste hästar som går ute dygnet runt ha till gång till ligghall/vindskydd
 

Liknande trådar

Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
3 974
Senast: Efwa
·
Hästvård Vädret är riktigt tråkigt just nu hos oss (troligen hos många andra också), mina hästar går på lösdrift, dem har delar av hagen och...
Svar
9
· Visningar
1 118
Senast: Anemone
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 528
Senast: Pilot
·
Hästvård Vi har några hästar i en sto- och en valackflock i vårt stall. Idag har vi alla hästarna ute på dagen och inne på box på natten. Av...
Svar
11
· Visningar
1 183
Senast: lil-sis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp