När minska högivan (bete)?

Problematisk

Trådstartare
Ungefär hur länge ska era hästar beta för att ni ska minska på högivan?
Mina kommer troligtvis inte gå på bete i år, som det ser ut nu, utan bara betas för hand. Än så länge bara uppåt en halvtimme/dag, men när ungefär ska man börja tänka att man drar ner lite på höet för att de får i sig någon mängd bete? Eller gör ni inte alls det om hästarna inte går i beteshage?
 
Ungefär hur länge ska era hästar beta för att ni ska minska på högivan?
Mina kommer troligtvis inte gå på bete i år, som det ser ut nu, utan bara betas för hand. Än så länge bara uppåt en halvtimme/dag, men när ungefär ska man börja tänka att man drar ner lite på höet för att de får i sig någon mängd bete? Eller gör ni inte alls det om hästarna inte går i beteshage?

Handbete är ju mer som ”godis” och går inte att jämföras med bete i hage under många timmar eller dygnet runt..

Så möjligtvis kraftfoder men inte något annat :)
 
Det beror så mycket på häst. En häst som går på gräs en begränsad tid kan äta fortare än en häst som går på bete hela tiden. Det är därför det inte fungerar att låta en överviktig häst gå på bete viss tid på dygnet, hen kan hinna äta tre gånger så mycket på den tiden jämfört med om hen hade gått på gräs hela tiden. Det betyder att en häst som handbetas en timme kan få i sig lika mycket eller mer än en häst som går på gräs hela tiden får på tre timmar. Samtidigt beror det ju på var hästen handbetas. Är det i dikeskanter eller står man på en gödslad vall? Dvs. är gräset näringsrikt eller näringsfattigt? Har man en häst som går som en gräsklippare och vräker i sig så mycket hen kan eller har man en finsmakare som letar upp det godaste och därmed hinner äta mindre?
Så det enda svaret som finns är, det beror på. Man får ha koll på hästens hull och jag brukar på lättfödda framförallt räkna i ättid eftersom ättiden är det som avgör hur tillgodosett tuggbehovet blir. Om det tar säg 30 minuter för hästen att äta upp 1 kg hö så kan man uppskatta att det tar lika lång tid att äta 1 kg gräs om tillgången är god. Så får man räkna om det, gräs har i snitt en ts-halt på 20% och ett hö en ts-halt över 84% och räknar man på ett snitt på energiinnehållet så har man där ungefär vad hästen har fått i sig och kan minska högivan utefter det. Det här sättet att räkna är inget vetenskapligt utan enbart och bara det sätt jag själv tänker med mina lättfödda hästar.

Så om jag skulle handbeta mina hästar en timme så hade jag med snabb överslagsräkning tänkt att de hade fått i sig ca 2 Mj och dragit ner motsvarande på övrigt foder och då i första hand kraftfoder om de hade fått det och i andra hand på grovfodret. Hade hästen varit överviktig och fått sitt behov av fibrer tillgodosett ändå på övrig grovfodergiva hade jag kunnat räkna helt i ättid och då bantat hästen på det sättet. Dvs. jag hade då kunnat handbeta hästen en timme och sett det som motsvarande ättid på hö vilket då innebär att hästen fått i sig säg 2 Mj istället för 8 Mj.

Men som sagt, svaret är; det beror på.
 
Jag drar in på hö när de lämnar självmant, lämnar de inget hö och äter gräs i hagen så är det kraften som jag drar ner på.

Är iofs alltid kraftfodret jag justerar före jag drar in på stråfodret.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu när det efterlängtade regnet kommit så uppstår genast frågan om det här med socker i betet. Jag har en "frisk" fånghäst som gick på...
Svar
7
· Visningar
1 191
Senast: skiesabove
·
Avel Går i valet och kvalet om avelsstoet ska betäckas efter att årets föl har fötts, eller om hon ska få gå tom ett år. Rent ekonomiskt är...
Svar
5
· Visningar
733
Senast: Ramona
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 255
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 193
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp