När någon behöver deodorant

Vem bör jag prata med pojken?

  • Jag

    Röster: 4 4,2%
  • 24-åriga kollegan

    Röster: 1 1,1%
  • Chefen 50+

    Röster: 2 2,1%
  • Mamman

    Röster: 90 94,7%

  • Antal omröstningsdeltagare
    95

Seabaz

Trådstartare
Mitt jobb är på en bensinmack + biluthyrning samt mer småprylar än andra butiker inom fiske, bad, turism mm.

Nu har en god vän till mig, hennes son börjat jobba. Han är 13 år. Detta är hans första jobb och detta var hans tredje eller fjärde dag. Än så länge är han suverän i det han tillför teamet, som består av chefen 50+ och hans fru, mig själv (36) och en till 24 årig kille.

Nu då till varför jag skriver detta inlägg. Han (13-åringen) kom in i morse och redan innan några arbetsuppgifter kan jag känna en stark.doft av armsvett.

Ju mer han jobbar (fylla upp dricka i kylarna, städa nån hyrbil, damsuga och moppa golv tex), ju starkare blir denna doft av svett.

Dilemmat nu är, hur talar jag om för pojken att han behöver deo?

Detta är en glad pojke men tyvärr råkat ut för mobbning i skolan (han berättade detta till mig själv för 3 dagar sedan när några av mobbarna hade varit inne i 'vår' butik)

Eller bör jag be chegen ta det med honom? Chefen är en genuin riktigt god människa med barn själv.

Eller bör jag fråga min 24-åriga manliga kollega att ha snacket med honom?

Eller mamman? Som jag känner väldigt bra.

Det är ju ändå.väldigt känsligt att tala om för någon att den luktar illa? Och nu hans första jobb. Osäker och tidigare mobbad..........

Jag vill verkligen inte att pojken känner något fel i detta. Själv har jag min deo i väskan varje dag och bättrar på då och då.

Jag vet ju heller inte om han använder deo alls och om han gör det på morgonen så behöver den bättras på senare i så fall.
Jag känner hans mamma bra men såklart har vi aldrig pratat om hennes 13-åriga sons hygien liksom, dooh....

Jag kan prata med pojken själv men vill inte att det framstår illa. Kanske en pojke i 13-årsåldern hellre hör det från en 24-årig man han ser upp till? Eller den manliga chefen? Mig? Mamman?
 
Ta det med mamman. Bättre att mamman får säga till pojken att han luktar illa än att han behöver skämmas för att inte sköta sig hygien inför någon kollega.
Mamman behöver ju inte säga att det är en kollega som påtalat det utan bara ta tag i ’problemet’.

Kan ju finnas något bakomliggande också.


Mitt jobb är på en bensinmack + biluthyrning samt mer småprylar än andra butiker inom fiske, bad, turism mm.

Nu har en god vän till mig, hennes son börjat jobba. Han är 13 år. Detta är hans första jobb och detta var hans tredje eller fjärde dag. Än så länge är han suverän i det han tillför teamet, som består av chefen 50+ och hans fru, mig själv (36) och en till 24 årig kille.

Nu då till varför jag skriver detta inlägg. Han (13-åringen) kom in i morse och redan innan några arbetsuppgifter kan jag känna en stark.doft av armsvett.

Ju mer han jobbar (fylla upp dricka i kylarna, städa nån hyrbil, damsuga och moppa golv tex), ju starkare blir denna doft av svett.

Dilemmat nu är, hur talar jag om för pojken att han behöver deo?

Detta är en glad pojke men tyvärr råkat ut för mobbning i skolan (han berättade detta till mig själv för 3 dagar sedan när några av mobbarna hade varit inne i 'vår' butik)

Eller bör jag be chegen ta det med honom? Chefen är en genuin riktigt god människa med barn själv.

Eller bör jag fråga min 24-åriga manliga kollega att ha snacket med honom?

Eller mamman? Som jag känner väldigt bra.

Det är ju ändå.väldigt känsligt att tala om för någon att den luktar illa? Och nu hans första jobb. Osäker och tidigare mobbad..........

Jag vill verkligen inte att pojken känner något fel i detta. Själv har jag min deo i väskan varje dag och bättrar på då och då.

Jag vet ju heller inte om han använder deo alls och om han gör det på morgonen så behöver den bättras på senare i så fall.
Jag känner hans mamma bra men såklart har vi aldrig pratat om hennes 13-åriga sons hygien liksom, dooh....

Jag kan prata med pojken själv men vill inte att det framstår illa. Kanske en pojke i 13-årsåldern hellre hör det från en 24-årig man han ser upp till? Eller den manliga chefen? Mig? Mamman?
 
Mamman. Självklart mamman. Att tonåringar luktar svett är ett vanligt problem som många tonåringar lider mycket av. Det finns ju en anledning till att tonåringar ofta duschar flera gånger per dag. Det här är något man som tonårsförälder behöver hjälpa sina barn med. Inte konstigare än mycket annat man lär sina barn. En bra deo är guld värd och som med allt annat är det individuellt vad som fungerar för en och man kan behöva prova igenom ett gäng innan man hittar rätt.
 
Jag hade helt klart pratat med mamman.

Som kan ta upp det på ett neutralt plan i hemmet, som att det är hon själv som märkt det.
Behöver väl inte heller ha med brist på deo att göra, utan att han kanske helt enkelt inte heller tvättar sig ordentligt under armarna och tar på fräscha kläder efter tvätt. Sådant lär mamman ha bättre koll på.
 
Jag hade helt klart pratat med mamman.

Som kan ta upp det på ett neutralt plan i hemmet, som att det är hon själv som märkt det.
Behöver väl inte heller ha med brist på deo att göra, utan att han kanske helt enkelt inte heller tvättar sig ordentligt under armarna och tar på fräscha kläder efter tvätt. Sådant lär mamman ha bättre koll på.
Eller så gör han allt det men luktar ändå. Inte ovanligt alls. Mitt ena barn använde absolut torr i tonåren. Det var det enda som motverkade svettlukt fem minuter efter dusch, deo och rena kläder.
 
Mamman eftersom hon ändå är där och ni verkar ha en bra relation. Annars chefen, tänker jag? Min pappa är i chefsposition och han fick ta det snacket med en anställd för något år sen. Risken om man inte säger något (på ett trevligt sätt) är att någon lackar ur till slut. Vi hade en kollega ett tag som stank armsvett. Verkligen så till den milda grad att man inte kunde vistas i samma rum som personen. Detta var sommaren 2018, som dessutom var så fruktansvärt varm. Till slut var det en kollega som helt tappade det och röt vet du ens vad en deodorant är?! Hjälpte inte, personen verkade inte ens koppla att han frågade för att hen luktade illa.

Jag vet att när pappa höll på med sin anställd så kom han fram till att deras arbetströjor i något syntetiskt material gjorde svettlukten mycket värre. Har ni såna nylonliknande tröjor så kanske det kan vara en god idé att alla byter till tröjor i ett bättre material också, då pekas inte just den här killen ut heller utan alla byter.
 
Eller så gör han allt det men luktar ändå. Inte ovanligt alls. Mitt ena barn använde absolut torr i tonåren. Det var det enda som motverkade svettlukt fem minuter efter dusch, deo och rena kläder.
Ja självklart kan det vara så. Och det lär väl mamman ha koll på, så därför tycker jag att TS ska ta det med mamman och inte med pojken som kan ta illa upp och bli ledsen.
 
"Nu när du är tonåring kan du behöva använda deo ibland som oss vuxna *ger en deo*"

- sagt av mamma till honom tänker jag.

Enligt mig är det lite samma sak som att ge mensskydd, schampo och munskölj liksom. Barn växer upp och det är förhoppningsvis föräldrarna som kan ge bäst stöd och vägledning. Hade tyckt det vore sååå jävla jobbigt om någon annan antydde att man luktade skunk.
 
Absolut inte direkt med honom. Jag skulle tagit upp det med mamman.
Min äldsta dotter började lukta svett ganska tidigt, jag köpte en deo till henne och sa att den kunde hon använda om hon ville. Sa inte att hon luktade svett utan sa att när man blir äldre svettas man mer och kan behöva en deo. Hon har använt den sen dess.

Jag kan lukta svett ibland även om jag använder deo regelbundet, skulle tagit illa upp och skämts om ngn kollega sa det. Bättre da om min man eller barn säger det.
 
Det hade jag tagit upp med mamman. Tänker att han är bara 13år och det är en rätt känslig sak.
Vi har ”lukta gott policy” på mitt jobb (jobbar på gym) och alla som tränar uppmanas att komma i rena och hela kläder plus ren kropp, det händer dock att vi får ta upp det med medlemmar att dom luktar illa och det är inte nån lätt sak att ta upp, hade det funnits en mamma att ta det med så hade jag hellre gjort det än säga det rakt till personen oavsett ålder på denne.
 
Det hade jag tagit upp med mamman. Tänker att han är bara 13år och det är en rätt känslig sak.
Vi har ”lukta gott policy” på mitt jobb (jobbar på gym) och alla som tränar uppmanas att komma i rena och hela kläder plus ren kropp, det händer dock att vi får ta upp det med medlemmar att dom luktar illa och det är inte nån lätt sak att ta upp, hade det funnits en mamma att ta det med så hade jag hellre gjort det än säga det rakt till personen oavsett ålder på denne.
Alltså hade någon anställd på ett gym påpekat för min mamma att jag luktar svett hade det varit mitt ex gym, lite hyfs och takt får man allt ha. Sen tycker jag att det är tämligen naturligt att lukta svett periodvis på ett gym. Att ta en paus i träningen för att byta kläder och sätt på deo är jag direkt skeptisk till.

Angående killen som luktar svett är det mer naturligt att ta det med mamman. Sen får man kanske tänka på att den som har ett fysisk arbete svettas, i synnerhet om det dessutom är varmt och att jämnt trolla bort svettlukt är kanske lite overkill beroende på situation. Frågan är ju också om det är någon annan som noterar det än @Seabaz, en del är väldigt känsliga för sådant och andra inte. Det är ju rent krasst chefen som bestämmer standarden och inte de anställda, eller borde vara det.
 
Alltså hade någon anställd på ett gym påpekat för min mamma att jag luktar svett hade det varit mitt ex gym, lite hyfs och takt får man allt ha. Sen tycker jag att det är tämligen naturligt att lukta svett periodvis på ett gym. Att ta en paus i träningen för att byta kläder och sätt på deo är jag direkt skeptisk till.

Angående killen som luktar svett är det mer naturligt att ta det med mamman. Sen får man kanske tänka på att den som har ett fysisk arbete svettas, i synnerhet om det dessutom är varmt och att jämnt trolla bort svettlukt är kanske lite overkill beroende på situation. Frågan är ju också om det är någon annan som noterar det än @Seabaz, en del är väldigt känsliga för sådant och andra inte. Det är ju rent krasst chefen som bestämmer standarden och inte de anställda, eller borde vara det.
Jag menar inte att jag skulle säga det till någons mamma på gymmet utan jag menar att jag hellre sagt det till nåns mamma eftersom jag är obekväm med att ta upp en sån sak eftersom folk blir ledsna/stötta/tycker det är pinsamt. Men jag gör det ändå om det behövs då det ingår i mitt jobb.

Ang 13åriga killen så tycker jag det ska tas upp med förälder.
 

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp