När och hur ska man pruta?

Var du beredd att betala begärt pris om säljaren hade sagt nej, eller hade du avstått köpet?
I det här fallet hade jag sagt nej, hästen var en aning för högt prissatt för sin kunskapsnivå och försäljaren sa redan vid första telefonkontakt att säljaren inte var omöjlig med priset.
Men jag provar inte hästar som ligger utanför min budget för att jag är övertygad om att jag ska kunna pruta.
 
Pruta och pruta - jag frågar om det går att göra nåt på priset.
Så gjorde jag också när jag köpte min häst, i det fallet gick det att få lite billigare och ingen utrustning medföljde (vilket jag då tyckte var helt okej och skaffade sedan utrustning som passade både mig och häst).
Känns bättre att prata om det och bolla lite tankar idéer kring det, tycker det är lite svårt att förklara på ett bra sätt. 🙈
 
När jag säljer hästar sätter jag alltid priset så det kan vara ok att gå ner lite. Tex 100.000 så kan jag tänka mig att släppa för 95.000. Jag har bestämt mig för ett minimipris innan och det håller jag hårt på plus att det som sagt bara handlar om någon liten summa.

De som försöker pruta ner massor utan att ens ha sett hästen kommer aldrig att få köpa den heller. Jag sätter ett pris som jag tycker den är värd.
 
Jag säljer och köper en hel del saker och djur och jag har bara en grej jag följer och det är att aldrig pruta eller acceptera en pruta när det kommer till djur.

Undantaget då om det visar sig något vid besiktningen. Då tycker jag att jag som säljare har ansvaret att sätta ned priset till en skälig nivå sen får köparen bestämma om den vill fortsätta.

Innan jag började sälja själv trodde jag faktiskt inte att prutandet var så utbrett här, jag hade själv inte prutat på något då. Jag tänkte att säljaren satt det priset den ville ha och så fick köparen bestämma innan den ringde om det var värt det eller ej.
 
Kom på att jag faktiskt prutade när jag köpte nuvarande häst. Dock bara för att en gemensam vän till säljaren visste att hon kunde tänka sig att gå ner i pris. Jag skämdes dock jättemycket, fy!
I det fallet prutade jag inte för att jag tyckte hästen var för högt prissatt utan hon låg över min budget. Då pratade jag om det i första kontakten med säljaren, ville inte slösa hennes tid om min budget inte var aktuell. Normalt hade jag aldrig hört av mig om en häst som låg över min budget men nu peppade min kompis som visste att priset gick att diskutera.
 
När jag sålt hästar accepterar jag inte ett lägre pris än det jag satt så länge jag har fler spekulanter som är intresserade. Däremot har jag gett en köpare som jag gärna ville sälja till ett pris som var klart under marknadsvärdet.
Senaste hästen jag köpte fick jag film och prislapp på som förslag från en bekant. Jag svarade att den var fin men lite över min budget dessvärre, då fick jag ett nytt pris 10% ner, som närmade sig min budget. Jag köpte sedan hästen för det priset. Hästen innan var det en före mig som ville köpa, men de ville pruta. Då fick jag frågan om jag ville köpa för utsatt pris, vilket jag gjorde.
 
Den jag köpte senast köpte jag osedd och all konversation med säljaren skedde på Messenger. Bjöd begärt pris inkl besiktning och frakt, fick besiktning men stod för frakten själv.

I de flesta fall då jag köpt häst har jag lagt ut köpesannons och redan där skrivit budget. Det har varit det bästa tycker jag.
 
Min devis är att man prutar om priset är över marknadsvärdet. Då finns ett utrymme.

Ligger varan rätt och man vet att det faktiskt är ett bra och rättvist pris, då skall det mycket till för att jag skall pruta.

Undantaget och något framkommer som faktiskt minskar värdet. Då måste priset gå att diskutera.

Dogmatiska säljare passar inte mig. Det skall kännas som en bra affär för båda parter.
 
Min devis är att man prutar om priset är över marknadsvärdet. Då finns ett utrymme.

Ligger varan rätt och man vet att det faktiskt är ett bra och rättvist pris, då skall det mycket till för att jag skall pruta.

Undantaget och något framkommer som faktiskt minskar värdet. Då måste priset gå att diskutera.

Dogmatiska säljare passar inte mig. Det skall kännas som en bra affär för båda parter.
Haha, ja det gäller inte bara att hitta rätt krake, det ska helst stämma överens mellan människorna också, säljare och köpare annars blir det bara jobbigt.

Jag frågar ofta om priset går att diskutera, men det betyder inte att jag tittar på hästar över min prisklass, utan de annonser jag svarar på, det priset kan jag tänka mig att lägga. Men man kan fråga snällt så får man se vad man får för svar 🙂
 
Jag diskuterade faktiskt priset på min ponny, det är enda gången. Jag hade haft henne på foder ett år, bjöd 5k och fick betala 7-8 tror jag? Ägaren ville aldrig ha tillbaka henne då hon hade stora problem när jag tog henne på foder som sällskap. Sålde henne några år senare för 30k (fortfarande mycket speciell), nu har hon startat fälttävlan med sin nya familj. :love:
 
Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det?

Jag är jättedålig på att pruta, tycker att det är så obehagligt. Är rädd att säljaren ska bli förnärmad och sur på mig. Samtidigt vet jag att många annonserar hästen för mer än den är värd/vad de kan acceptera pga att de förväntar att köparen kommer pruta och att köparen blir mer nöjd om hen tycker att hen gjort en bra deal. Problemet är att jag ju inte vet hur en specifik säljare tänker.

Har nu hittat en häst jag vill ha, vilket inte varit lätt då jag har ganska specifika krav. Den kostar lite mer än jag hade tänkt mig, men vad är några tusen hit eller dit när det ändå handlar om så mycket pengar? Men det är ju väldigt dumt att betala mer än nödvändigt för att jag inte ens vågade försöka pruta.

Det är inte så att jag ser på hästar i en prisklass jag inte har råd med, begärt pris är 10-15.000 kr över det jag har budgeterat. Jag kan köpa hästen för begärt pris om jag måste, men för 10.000 kr kan jag tex få många träningar.

Ska jag försöka pruta? Ska jag vänta tills efter besiktningen eller göra det nu? Hur lägger man fram det på ett snyggt sätt utan att trampa säljaren på tårna? Frågar ni om säljaren kan tänka sig att diskutera priset eller lägger ni ett bud direkt? Lägger ni då ett lågt bud för att säljaren ska möta upp budet halvvägs eller bjuder ni det ni max kan/vill betala?

Hur känner ni som är säljare? Förväntar ni att köparen kommer pruta?
De gånger jag har prutat har hästen antingen stått hos en förmedlare och varit överprissatt (problemhäst) eller så har det varit snabb affär och jag har mer köpt på det lilla jag har sett (insutten och ej igång) och då har jag tagit upp det direkt vid besöket eller straxt efteråt, då jag har meddelat säljaren att jag är intresserad. Jag har då angett en summa och säljaren har båda gångerna direkt svarat ja. Det är ju så olika. Vissa hästar återkommer på annons-då är kanske priset för högt pga olika anledningar men är det åtgång får man kanske mer vara snabb och betala vad den kostar. Värdet beror ju på efterfrågan med. Och vad man själv tycker är värt pengarna. Senast jag köpte låg hästen över sitt ”marknadsvärde” och hade legat ute ett tag men jag ville inte pruta då jag verkligen tyckte vi matchade och han var vad jag ville ha, det finns ju en risk att säljaren säljer till någon annan med.
 
Vill du pruta/diskutera pris så tycker jag det är bäst att göra det vid första kontakt så behöver ingen av er ta upp varandras tid mer än nödvändigt om ni inte tycker samma. Annars så visst om det hittas fel som inte framkommit innan.

Undrar varför det aldrig diskuteras om att pruta på smöret på Ica.
 
Min devis är att man prutar om priset är över marknadsvärdet. Då finns ett utrymme.

Ligger varan rätt och man vet att det faktiskt är ett bra och rättvist pris, då skall det mycket till för att jag skall pruta.

Undantaget och något framkommer som faktiskt minskar värdet. Då måste priset gå att diskutera.

Dogmatiska säljare passar inte mig. Det skall kännas som en bra affär för båda parter.

Frågan är ju mest vem som kan bedöma marknadsvärdet?

Jag anser ju att jag som säljare som vet exakt vad jag har borde ha bättre koll än en köpare som helst vill betala så lite som möjligt.
 
Frågan är ju mest vem som kan bedöma marknadsvärdet?

Jag anser ju att jag som säljare som vet exakt vad jag har borde ha bättre koll än en köpare som helst vill betala så lite som möjligt.

Och som köpare erfar man kvickt att många inte har en susning om vad de faktiskt har och vill tjäna så mycket som möjligt på sin häst ;) Ser ibland tex hästar jag Vet har gedigen skadehistorik eller trauman som annonseras för orimliga priser. Naturligtvis utan ett ord om dessa, enbart meriter.
 
Och som köpare erfar man kvickt att många inte har en susning om vad de faktiskt har och vill tjäna så mycket som möjligt på sin häst ;) Ser ibland tex hästar jag Vet har gedigen skadehistorik eller trauman som annonseras för orimliga priser. Naturligtvis utan ett ord om dessa, enbart meriter.
Många "amatörridna" hästar beskrivs dessutom som mer utbildade än de verkligen är. Så det behöver inte heller vara så att säljaren har koll, men det betyder ju inte att köparen vet bäst om marknadsvärdet heller. Till syvende och sidst handlar det ju om både vad jag är beredd att betala och även vad andra är beredda att betala.
 
Kom på att jag försökt pruta på en ponny till! Men det var för jag inte tyckte hon var värd utsatt pris efter vi provridit. Den låg ute för 60.000:- hade en fin meritlista men var 18 år, lite tanttjurig, kunde frysa fast vid uteritt, galet slö, hoppade bara LD numera och ville bara starta en klass per tävling annars gick klass nr 2 dåligt. Hade dessutom diabetes och var tunn i hullet vintertid. Gammal helt enkelt. Kanske äldre i kropp och knopp än på pappret. Jag bjöd 45.000:- och de sa nej. Då fick det vara. Med facit i handen var det tur för det hade aldrig blivit bra för dottern.

Jag tänker egentligen som så att en häst/hus/ eller vad som är värt det köparen är villig att ge. Så egentligen är det inte fult att pruta men jag gillar inte att göra det. På mina hästar har jag inte prutat, men de hade inte varit till salu länge och jag ville verkligen ha dem.

På en jag sålt prutade köparen och jag godtog det priset för jag ville bli av med hästen. De andra två jag sålt har inte köparen prutat på.
 
Och som köpare erfar man kvickt att många inte har en susning om vad de faktiskt har och vill tjäna så mycket som möjligt på sin häst ;) Ser ibland tex hästar jag Vet har gedigen skadehistorik eller trauman som annonseras för orimliga priser. Naturligtvis utan ett ord om dessa, enbart meriter.
Fast det är ju i så fall oseriösa säljare.

Jag kan bara tala för mig själv.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästvård Häst som gått igenom besiktning UA, ung välstammad. Högt blod, pigg, sportig mycket rörelse och bakben. Enligt veterinär skjuter den in...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp