När och hur ska man pruta?

Frågan är ju mest vem som kan bedöma marknadsvärdet?

Jag anser ju att jag som säljare som vet exakt vad jag har borde ha bättre koll än en köpare som helst vill betala så lite som möjligt.
Jag tycker nog att som köpare som kanske tittat runt ett tag så har man rätt bra hum om marknadsvärdet medan en säljare som säljer en häst vart femte år kanske inte har det?

Eller tvärtom, en säljare som säljer regelbundet kontra en köpare som tittar på sin första häst.

Mao så tror jag inte det är givet vem som har bäst koll helt enkelt och i slutänden är hästen värd så mycket någon är villig att betala. 🙂
 
Jag tycker nog att som köpare som kanske tittat runt ett tag så har man rätt bra hum om marknadsvärdet medan en säljare som säljer en häst vart femte år kanske inte har det?

Eller tvärtom, en säljare som säljer regelbundet kontra en köpare som tittar på sin första häst.

Mao så tror jag inte det är givet vem som har bäst koll helt enkelt och i slutänden är hästen värd så mycket någon är villig att betala. 🙂
Det är helt sant. Jag vet bara att den som börjar med att pruta är ingen jag vill sälja till.
 
Det är helt sant. Jag vet bara att den som börjar med att pruta är ingen jag vill sälja till.
Håller med, jag upplever det som att det inte spelar någon roll vad det är för häst, bara den är billig...

Jag frågade om besiktning kunde ingå i priset en gång, vilket säljaren sa ja till. I övrigt har jag alltid betalat det pris säljaren bett om, just för att det känns så fel för mig att pruta på en levande individ. Tror inte det blir någon prutning den här gången heller. Skönt att höra att det är fler än jag som inte prutar! :)
 
Det har hänt både att jag accepterat begärt pris utan att blinka och att jag har prutat alltifrån en mindre summa till ganska rejält. Allt beroende på omständigheter. Jag har dock alltid fått med mig de hästar jag velat ha hem och säljarna har varit nöjda.

Det är många faktorer som spelar in och det krävs lite fingertoppskänsla.
 
Jag sålde en häst som jag annonserade ut för 45.000. När provridningen var klar säger dom "du får 25.000 kr". Skrattretande och det blev en stunds diskussion.

Jag stod på mig och gick slutligen med på 40.000 kr.
 
Jag undrar samma som TS. Men i mitt fall handlar det om import från Spanien via en förmedlare.

Hästen är ung och varit ute på annons i 3 månader. Jag kommer ju inte ha sett eller ridit hästen i verkligheten eftersom den finns i Spanien t🙈.
Jag tänker att i Spanien så prutar man väl hej villt?!? Eller?
Vågar man lägga ett bud på 20% lägre än utsatt pris?
 
Jag undrar samma som TS. Men i mitt fall handlar det om import från Spanien via en förmedlare.

Hästen är ung och varit ute på annons i 3 månader. Jag kommer ju inte ha sett eller ridit hästen i verkligheten eftersom den finns i Spanien t🙈.
Jag tänker att i Spanien så prutar man väl hej villt?!? Eller?
Vågar man lägga ett bud på 20% lägre än utsatt pris?
Jag hade frågat om priset går att diskutera, mest för att den annonserats i 3 månader.
 
När det handlar om en förmedlare tänker jag att man inte behöver tassa på tå. Man kan lika gärna tala om vad man är beredd att betala och se om det accepteras, förutsatt att man är beredd att avstå den aktuella hästen.
Ja, där har du nog svaret. Jag frågar helt enkelt om de kan acceptera ett pris. Och i värsta fall så får jag ju leta efter en annan häst, för jag har absolut inte bråttom.
 
Frågan är ju mest vem som kan bedöma marknadsvärdet?

Jag anser ju att jag som säljare som vet exakt vad jag har borde ha bättre koll än en köpare som helst vill betala så lite som möjligt.
Nja, man kan nog ha en ganska god uppfattning även som köpare om man gör sin läxa.

Research är nyckeln.

Men visst, säljaren behöver också veta. Annars kommer ju ingen köpare, alternativt man blir nedringd...

Min uppfattning är att man kommer överens. Det är viktigt i alla affärer.
 
Jag prutade på min häst efter provridningen, eller rättare sagt erbjöd mig köpa direkt om den gick genom besiktningen för den summan som var satt i annonsen exl sadel inkl sadel istället.

De var helt med på det och hade hållt tummarna att jag skulle velat köpa honom.
 
Jag prutade på min häst efter provridningen, eller rättare sagt erbjöd mig köpa direkt om den gick genom besiktningen för den summan som var satt i annonsen exl sadel inkl sadel istället.

De var helt med på det och hade hållt tummarna att jag skulle velat köpa honom.
Fast då får man vara beredd på att säljaren säger nej.

Poängen är nog hur gärna man vill ha hästen.

För mig är det svårt att vara en riktig "prutare" eller "säljare".

Jag lägger in för mycket känslor. Vill jag ha hästen så ger jag ett bud som är rimligt, för om jag chansar och prutar för mycket, så kanske säljaren inte accepterar. Då står jag ju där... och anledningen till att jag gav ett bud var ju för att jag ville ha hästen. Om det kunde kvitta, då är jag ju inte intresserad, typ.

Å andra sidan är jag ju lika usel säljare. Jag går med på att sänka priset för den som verkar kunna erbjuda hästen ett bra hem. Jag vill inte chansa utan ser hellre att det blir rätt, än inväntar köpare med rätt plånbok.

Men jag erkänner, jag tycker om smidiga affärer och vill folk pruta, inom rimligt pris, då ger jag efter. Precis som jag uppskattar säljare som är flexibla gentemot mig.

Skambud, långt från marknadsvärdet, är dock inte rimligt.

@Retnac - din köpare gjorde ju en fuling, tycker jag.
 
Fast då får man vara beredd på att säljaren säger nej.

Poängen är nog hur gärna man vill ha hästen.

För mig är det svårt att vara en riktig "prutare" eller "säljare".

Jag lägger in för mycket känslor. Vill jag ha hästen så ger jag ett bud som är rimligt, för om jag chansar och prutar för mycket, så kanske säljaren inte accepterar. Då står jag ju där... och anledningen till att jag gav ett bud var ju för att jag ville ha hästen. Om det kunde kvitta, då är jag ju inte intresserad, typ.

Å andra sidan är jag ju lika usel säljare. Jag går med på att sänka priset för den som verkar kunna erbjuda hästen ett bra hem. Jag vill inte chansa utan ser hellre att det blir rätt, än inväntar köpare med rätt plånbok.

Men jag erkänner, jag tycker om smidiga affärer och vill folk pruta, inom rimligt pris, då ger jag efter. Precis som jag uppskattar säljare som är flexibla gentemot mig.

Skambud, långt från marknadsvärdet, är dock inte rimligt.

@Retnac - din köpare gjorde ju en fuling, tycker jag.
Jag ville jättegärna ha hästen, blev jättekär direkt. Dock var det ingen stor summa jag prutade på... 6700 visade det sig för sadeln som satt minst sagt superdåligt. Ägaren skulle själv sälja den då den inte passade hennes andra hästar. Och den skulle snabbt bli för liten för min med vilket den redan var. Hästen hade tagits för tidigt och hårt av fd fodervärden som 4 åring (tävlat 7 helger i rad både hopp och dressyr) och stått ett halvår hos ägaren så jag fick aväga om det kändes rimligt. Hade de sagt nej hade jag garanterat erbjudit mig att köpa den ändå.

Men är också lite för känslomässigt engagerad för att vara bra säljare/köpare känner jag. Men hjärtat känns inte tungt efteråt iaf 😂 men plånboken tunn.
 
Jag avskydde folk som prutade till varje pris. Det fanns en del köpare som föreställde mig som nån typ av oseriös hästhandlare.
En köpares pappa klappade sig på bröstfickan och sa att han hade X kr i kontanter där. Med ett flin. Typ halva det pris vi begärt. Grrrr.

Seriös diskussion om hästen var OK. Men de där som helt klart var ute efter att lura av oss hästen - de var inte så välkomna.
En köpare dök upp oannonserad och krävde att få hästen inledd från den leriga hagen. De ville komma så, för att vi inte skulle få möjlighet att "trixa" med hästen.
Ja, jag har nog träffat på de allra flesta sorter. :meh:

Upplevde nog att de värsta prutarna var sådana som skulle köpa dotterns första häst och själva inte kunde något
Halleluja för trevliga kunniga köpare. :) Tyvärr var det alldeles för många av den andra sorten.
 
Jag avskydde folk som prutade till varje pris. Det fanns en del köpare som föreställde mig som nån typ av oseriös hästhandlare.
En köpares pappa klappade sig på bröstfickan och sa att han hade X kr i kontanter där. Med ett flin. Typ halva det pris vi begärt. Grrrr.

Seriös diskussion om hästen var OK. Men de där som helt klart var ute efter att lura av oss hästen - de var inte så välkomna.
En köpare dök upp oannonserad och krävde att få hästen inledd från den leriga hagen. De ville komma så, för att vi inte skulle få möjlighet att "trixa" med hästen.
Ja, jag har nog träffat på de allra flesta sorter. :meh:

Upplevde nog att de värsta prutarna var sådana som skulle köpa dotterns första häst och själva inte kunde något
Halleluja för trevliga kunniga köpare. :) Tyvärr var det alldeles för många av den andra sorten.
Herregud!

🤢

Vilka människor det finns!

/Priffe - naiv och orutinerad och ännu lycklig
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 923
Senast: Lobelia
·
Hästvård Häst som gått igenom besiktning UA, ung välstammad. Högt blod, pigg, sportig mycket rörelse och bakben. Enligt veterinär skjuter den in...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp