När och hur ska man pruta?

Sen tycker jag det beror på utgångspriset på hästen.
Att pruta på ex 10000kr ner till 6000kr blir väldigt mycket men att pruta från 90000kr ner till 86000kr är nått helt annat
 
sen tycker jag det beror på utgångspriset på hästen.
Att pruta på ex 10000kr ner till 6000kr blir väldigt mycket men att pruta från 90000kr ner till 86000kr är nått helt annat

Jag kan hålla med dig där. Det finns liksom ett "acceptabelt" fönster av prutning också.

En häst i stallet skulle säljas. Låg ute för 90k. En potentiell köpare kommer och tittar på hästen. Får den visad, rider själv. Konstaterar att hästen är som utlovat i annonsen och precis en sådan häst som de letar efter/vill ha. De erbjuder sedan 40k. Alltså mindre än hälften.
 
Jag kan hålla med dig där. Det finns liksom ett "acceptabelt" fönster av prutning också.

En häst i stallet skulle säljas. Låg ute för 90k. En potentiell köpare kommer och tittar på hästen. Får den visad, rider själv. Konstaterar att hästen är som utlovat i annonsen och precis en sådan häst som de letar efter/vill ha. De erbjuder sedan 40k. Alltså mindre än hälften.
Jag skulle bli tokig! Jag tänker såhär, att "stämmer" allt med hur hästen är beskriven i annonsen är 10% rimligt att pruta, om inte priset är satt helt galet. Snacka om slöseri med säljarens tid!
 
Jag kan hålla med dig där. Det finns liksom ett "acceptabelt" fönster av prutning också.

En häst i stallet skulle säljas. Låg ute för 90k. En potentiell köpare kommer och tittar på hästen. Får den visad, rider själv. Konstaterar att hästen är som utlovat i annonsen och precis en sådan häst som de letar efter/vill ha. De erbjuder sedan 40k. Alltså mindre än hälften.

Usch för pinsamma spekulanter! Liksom åk och titta på/provrid hästar i den prisnivå du är beredd att betala, pucko? :rage:
 
Jag kan hålla med dig där. Det finns liksom ett "acceptabelt" fönster av prutning också.

En häst i stallet skulle säljas. Låg ute för 90k. En potentiell köpare kommer och tittar på hästen. Får den visad, rider själv. Konstaterar att hästen är som utlovat i annonsen och precis en sådan häst som de letar efter/vill ha. De erbjuder sedan 40k. Alltså mindre än hälften.
Såna skulle man vilja sätta upp på någon sorts hästköparnas svarta lista ...
 
Jag kan hålla med dig där. Det finns liksom ett "acceptabelt" fönster av prutning också.

En häst i stallet skulle säljas. Låg ute för 90k. En potentiell köpare kommer och tittar på hästen. Får den visad, rider själv. Konstaterar att hästen är som utlovat i annonsen och precis en sådan häst som de letar efter/vill ha. De erbjuder sedan 40k. Alltså mindre än hälften.

Haha men vilka stollar!
 
Jag kan hålla med dig där. Det finns liksom ett "acceptabelt" fönster av prutning också.

En häst i stallet skulle säljas. Låg ute för 90k. En potentiell köpare kommer och tittar på hästen. Får den visad, rider själv. Konstaterar att hästen är som utlovat i annonsen och precis en sådan häst som de letar efter/vill ha. De erbjuder sedan 40k. Alltså mindre än hälften.
Det var jag med om i höstas men hade lite mig själv att skylla. Hästen låg ute för 85, köparen frågade om priset var fast och jag sa att hen kunde lägga ett bud. Tyckte att det var en väldigt bra köpare så kunde absolut gå ner lite men ville inte pruta med mig själv. Hen bjöd 45'. Där kunde jag gett upp men vi hade en bra dialog och hästen såldes för 75'. Kan tillägga att budet kom innan köparen sett hästen vilket jag tycker var mycket artigt.

Har själv lagt lågt bud på häst och jag förväntar mig då ett motbud från säljaren. Självklart måste en ju få prova? Det är så enkelt att bara säga nej och ha sitt lägstapris klart. Ibland är köparen viktigare än priset.
 
Jag har aldrig varken prutat eller haft någon köpare som gjort det. På senast köpta hästen drog säljaren av 1000 kr för att hovarna var dåliga, vi var dock beredda att köpa ändå (ganska lågt pris). När jag sålde en häst hade jag ett pris som var prutbart, men hästen såldes för utsatt pris (priset var inte över hästens värde, men möjligtvis i närheten av övre gränsen. Då hade det hade varit rimligt om någon ville få ner priser 5-10 000kr.
 
Det var jag med om i höstas men hade lite mig själv att skylla. Hästen låg ute för 85, köparen frågade om priset var fast och jag sa att hen kunde lägga ett bud. Tyckte att det var en väldigt bra köpare så kunde absolut gå ner lite men ville inte pruta med mig själv. Hen bjöd 45'. Där kunde jag gett upp men vi hade en bra dialog och hästen såldes för 75'. Kan tillägga att budet kom innan köparen sett hästen vilket jag tycker var mycket artigt.

Har själv lagt lågt bud på häst och jag förväntar mig då ett motbud från säljaren. Självklart måste en ju få prova? Det är så enkelt att bara säga nej och ha sitt lägstapris klart. Ibland är köparen viktigare än priset.
Det handlar om hur man prutar, tycker jag.

Attityden att "jag har en plånbok putades i bröstfickan med sedlarna för dig om, och jag tar den direkt", har jag svårt för.

Respekt och vänlighet är ett måste!

Men @Fiorano - det måste ändå varit en fantastisk dialog? Från 45' till 75'?

Jag hade nog inte tippat att man kunde mötas med den utgångspunkten.

🙂
 
Det handlar om hur man prutar, tycker jag.

Attityden att "jag har en plånbok putades i bröstfickan med sedlarna för dig om, och jag tar den direkt", har jag svårt för.

Respekt och vänlighet är ett måste!

Men @Fiorano - det måste ändå varit en fantastisk dialog? Från 45' till 75'?

Jag hade nog inte tippat att man kunde mötas med den utgångspunkten.

🙂
Haha ja hon försökte verkligen chansa😂. Där jag menar att en måste ändå kunna mötas nånstans och ett skambud kan gå att förhandla med.
 
Prutar inte och är inte så förtjust i fenomenet. Har haft folk som prutat 500:- på en ponny för 6500:-. Jag tog budet men förstår inte varför de inte skäms? Jag hade skämts ögonen ur mig att pruta 500:-.
Jag tycker ibland att det känns som ett tvångsbeteende av vissa att alldeles oavsett om de tycker att varan eller djuret är värt priset pruta ändå. Jag hade en rolig typ som köpte en bil för 15000kr och började pruta med jag var benhård då jag tyckte att jag redan satt ett för lågt pris och prutandet började. Det slutade med att jag gick ner 200kr och han sken upp som en sol, men det roliga var att han hade bara femhundringar och jag hade ingen växel så han åkte in till samhället nästan två mil bort och växlade.

Nu är det kanske inte så roligt egentligen då de pengarna kanske var väldigt viktiga för honom och gjorde skillnad men där och då kändes det mer som att det var för prutandets skull och att han tyckte att vann rent principiellt.
 
Har man en budget på en viss summa som man inte kan eller vill gå över har jag ingenting emot att folk prutar. Jag prutar själv också.

Tex om en köpare har 50.000:-, men hittar en häst på annons för 60.000:- så ser jag verkligen inte det fula i att säga att man är intresserad, men att man bara har 50.000:- och fråga hur säljaren ställer sig till det. Vill säljaren inte sälja så får man ju gå vidare i livet, det är ju inte mer med det.

Men apropå det där med att ha kontanter i fickan. Det fungerar i 99 fall av 100, även om folk i denna tråden inte tror det eller erkänner det. Det har dock mycket med att göra varför man säljer en häst. Jag har många gånger fyndat eftersom jag kunnat betala och ta hästen direkt, men då har de haft panik eller läget har på ett eller annat sätt varit akut.
 
Har man en budget på en viss summa som man inte kan eller vill gå över har jag ingenting emot att folk prutar. Jag prutar själv också.

Tex om en köpare har 50.000:-, men hittar en häst på annons för 60.000:- så ser jag verkligen inte det fula i att säga att man är intresserad, men att man bara har 50.000:- och fråga hur säljaren ställer sig till det. Vill säljaren inte sälja så får man ju gå vidare i livet, det är ju inte mer med det.

Men apropå det där med att ha kontanter i fickan. Det fungerar i 99 fall av 100, även om folk i denna tråden inte tror det eller erkänner det. Det har dock mycket med att göra varför man säljer en häst. Jag har många gånger fyndat eftersom jag kunnat betala och ta hästen direkt, men då har de haft panik eller läget har på ett eller annat sätt varit akut.
Precis! Står man som säljare och har en köpare som är beredd att göra affär på plats säljer man ofta billigare. Speciellt om köparen verkar vettig och man ska sälja en häst, det är inte helt lätt alla gånger.
 
Nu har jag bara köpt en häst på traditionellt sätt.
Jag hann både hälsa på och provrida innan jag kom fram till att jag inte var beredd att ge det utannonserade priset. Däremot var jag så långt ifrån det priset att jag inte kunde med att lägga ett bud utan var inställd på att backa helt från köp.
Då förmedlaren känner mig tryckte denna på att jag skulle säg vad jag beredd att ge. Jag köpte hästen för någon tusenlapp mer än mitt bud.

Det kan finnas saker som dyker upp i samtal när man träffar säljaren som påverkar hur man ser på prisbilden. Alla som börjar pruta en bit in i förloppet gör inte det för att vara gnidna. Det kan vara så att informationen som dyker upp ändrar ens inställning till priset på hästen.

Jag har ägt hästen drygt ett halvår och tycker att det jag gav för hästen var rimligt.
 
Samma ämne, så jag livar upp en gammal tråd.

Om man nu lagt ett bud och säljaren är tveksam, för att den har så många andra intresserade. Säljaren vill testa av marknaden mer och vill få ut mer.

Vad gör ni då. Släpper och går vidare, eller väntar snällt? Alternativt hör av er och bjuder mer, utan att priset diskuterats mer?

Jag förstår att det beror på hur gärna man vill ha hästen och givetvis vilken budget man har, men jag tänker mer på taktik.

Är det vettigt att pressa lite mer för att få ett svar, eller är det bara att vänta och se, som gäller?
 
Samma ämne, så jag livar upp en gammal tråd.

Om man nu lagt ett bud och säljaren är tveksam, för att den har så många andra intresserade. Säljaren vill testa av marknaden mer och vill få ut mer.

Vad gör ni då. Släpper och går vidare, eller väntar snällt? Alternativt hör av er och bjuder mer, utan att priset diskuterats mer?

Jag förstår att det beror på hur gärna man vill ha hästen och givetvis vilken budget man har, men jag tänker mer på taktik.

Är det vettigt att pressa lite mer för att få ett svar, eller är det bara att vänta och se, som gäller?
Jag tycker inte alls om den sortens försäljningstaktik, såvida nu inte säljaren har ett pris men jag bjudit under. Då kan jag ta om de vill vänta, speciellt om fler uttryckt intresse, och får fråga mig om jag kan och vill betala mer. Vill jag det så varför dra ut på det? Jag hade bjudit högre.
Känns det mer som att säljaren spelar svår eller hästen inte är värd mer för mig hade jag sagt att budet ligger fast, take it or leave it, och så hade jag letat vidare under tiden.
 
Samma ämne, så jag livar upp en gammal tråd.

Om man nu lagt ett bud och säljaren är tveksam, för att den har så många andra intresserade. Säljaren vill testa av marknaden mer och vill få ut mer.

Vad gör ni då. Släpper och går vidare, eller väntar snällt? Alternativt hör av er och bjuder mer, utan att priset diskuterats mer?

Jag förstår att det beror på hur gärna man vill ha hästen och givetvis vilken budget man har, men jag tänker mer på taktik.

Är det vettigt att pressa lite mer för att få ett svar, eller är det bara att vänta och se, som gäller?

Jag provred en häst för ett par år sedan, sa redan under provridningen att jag ville köpa hästen men säljaren ville att flera skulle provrida så att hon kunde välja köpare. OK tänkte jag, lite optimistiskt med tanke på pris och i november men inte mycket som jag kan göra så mycket åt.

Säljaren hörde inte av sig förrän 10 dagar senare då hon glatt meddelar att hon håller på att besiktiga hästen just nu och att hon har valt ut mig som köpare. :jawdrop: Nåja, hästen visade sig ha rtg förändringar som jag inte tyckte var så roliga och det blev inget köp men jäklar vilken känslomässig berg-och-dalbana jag hade den dagen.:crazy:
 
Samma ämne, så jag livar upp en gammal tråd.

Om man nu lagt ett bud och säljaren är tveksam, för att den har så många andra intresserade. Säljaren vill testa av marknaden mer och vill få ut mer.

Vad gör ni då. Släpper och går vidare, eller väntar snällt? Alternativt hör av er och bjuder mer, utan att priset diskuterats mer?

Jag förstår att det beror på hur gärna man vill ha hästen och givetvis vilken budget man har, men jag tänker mer på taktik.

Är det vettigt att pressa lite mer för att få ett svar, eller är det bara att vänta och se, som gäller?
Om jag inte hade kunnat gå upp mer i bud eller känner att hästen inte är värd mer, så hade jag väntat. Om jag absolut vill ha just den hästen och kan lägga mer pengar, så hade jag hört av mig och frågat hur det går och ev lagt ett högre bud då. :)
Om hästen känns helt rätt hade jag inte vågat pruta särskilt mycket från början, med risk för att missa chansen annars.
 
Jag prutade rejält på ena pållen. Den låg ute på annons för långt mer än vad jag hade i budget, ev var foder av intresse.
Så jag svarade att jag var intresserad av foder då jag inte hade budget för vad de begärde. Skrev en liten kort info om mig och hur jag var bekant med hästen sedan tidigare.
Efter lite dialog kom frågan "vad kan du ge" jag svarade och efter några dagar kom svaret "tar du x idag får du för det priset".
Det var 20% av begärt pris.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästvård Häst som gått igenom besiktning UA, ung välstammad. Högt blod, pigg, sportig mycket rörelse och bakben. Enligt veterinär skjuter den in...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 077

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp