När och hur ska man pruta?

Dr3ssag3

Trådstartare
Prutar ni när ni köper häst? När gör ni det i så fall? Innan eller efter besiktningen? Hur lägger ni fram det?

Jag är jättedålig på att pruta, tycker att det är så obehagligt. Är rädd att säljaren ska bli förnärmad och sur på mig. Samtidigt vet jag att många annonserar hästen för mer än den är värd/vad de kan acceptera pga att de förväntar att köparen kommer pruta och att köparen blir mer nöjd om hen tycker att hen gjort en bra deal. Problemet är att jag ju inte vet hur en specifik säljare tänker.

Har nu hittat en häst jag vill ha, vilket inte varit lätt då jag har ganska specifika krav. Den kostar lite mer än jag hade tänkt mig, men vad är några tusen hit eller dit när det ändå handlar om så mycket pengar? Men det är ju väldigt dumt att betala mer än nödvändigt för att jag inte ens vågade försöka pruta.

Det är inte så att jag ser på hästar i en prisklass jag inte har råd med, begärt pris är 10-15.000 kr över det jag har budgeterat. Jag kan köpa hästen för begärt pris om jag måste, men för 10.000 kr kan jag tex få många träningar.

Ska jag försöka pruta? Ska jag vänta tills efter besiktningen eller göra det nu? Hur lägger man fram det på ett snyggt sätt utan att trampa säljaren på tårna? Frågar ni om säljaren kan tänka sig att diskutera priset eller lägger ni ett bud direkt? Lägger ni då ett lågt bud för att säljaren ska möta upp budet halvvägs eller bjuder ni det ni max kan/vill betala?

Hur känner ni som är säljare? Förväntar ni att köparen kommer pruta?
 
Har prutat en gång, tycker det känns lite pinsamt och ohyfsat att göra det. Sa ungefär "jag vill gärna köpa hen, kan du tänka dig att sälja för xxx?" Definitivt innan besiktning, sedan tycker jag att det är för sent för då har jag redan påbörjat köpet och kommer ju uppenbarligen köpa hästen oavsett. Men då har jag som köpare alltid betalat besiktning. När jag sålt har jag själv prutat ner mina hästar :D "vad roligt att du gillar hen! Du kan få hen för yyy"
 
Allt beror på hur det sägs. Jag har fått frågan: kan du tänka dig gå ner....... det är knappast nått jag tar illa vid mig. Man måste få fråga vad man får till svar ja det är en annan femma. Fråga innan besiktning. Dock om fynd hittas på besiktning och du ändå vill köpa hästen kan man erbjuda köp till reducerat pris
 
Har prutat en gång, tycker det känns lite pinsamt och ohyfsat att göra det. Sa ungefär "jag vill gärna köpa hen, kan du tänka dig att sälja för xxx?" Definitivt innan besiktning, sedan tycker jag att det är för sent för då har jag redan påbörjat köpet och kommer ju uppenbarligen köpa hästen oavsett. Men då har jag som köpare alltid betalat besiktning. När jag sålt har jag själv prutat ner mina hästar :D "vad roligt att du gillar hen! Du kan få hen för yyy"
Så brukar jag göra när jag säljer något också, noll sinne för ekonomi. :D
 
Har alltid prutat och säger ägaren att "Nej det är priset som gäller" så får man ta ställning till om det går ihop sig. När vi säljer räknar vi med en prutmån någonstans runt 10%. Det kan vara taktiskt att köparen får känna att de gjort en bra deal, samtidigt som vi får hästen såld.
 
F
Om hästen är värd det utannonserade priset hade inte jag prutat. Tycker inte det är relevant vad du hade tänkt dig för budget.

Jag hatar när folk försöker pruta.
Vad en häst är värd är ju så otroligt subjektivt, det är jättesvårt att svara på om inte hästen tex har tävlingsresultat som är lätta att jämföra med andra. Den här hästen är inte tävlad och outbildad för sin ålder. Om jag försöker jämföra med likvärdiga hästar är den bland de dyraste så ja, priset är lite i överkant. Det är dock inte ett fantasipris.
Du bekräftar varför jag tycker det är obehagligt att pruta, det är just den där reaktionen jag är rädd för. Jag vill ju helst inte pruta och definitivt inte på ett djur, det känns så fel. Men jag blir i princip idiotförklarad av människor i min omgivning om jag luftar den åsikten... 🙄
 
Det finns få skäl till att gå ner i pris för mig. Jag gillar inte när folk prutar för att de tror att priset är satt med prutmån, mina hästar är ute för det jag anser att de är värda. Inga fantasipriser åt något håll. Själv skulle jag aldrig titta på en häst över min maxbudget. Anser köparen att den inte är värd pengen så får de hitta en annan häst. Däremot om det visar sig ngt vid besiktning är det en annan sak
 
Jag tycker det beror på hur viktigt köpet känns, kan man gå miste om köpet är det bara att pruta. Vill man verkligen få igenom köpet tycker jag man ska vara lite mer försiktig. Lägga fram frågan om det går att diskutera priset kan man förhoppningsvis göra i de flesta fall, men kommer man med ett rakt bud som säljaren misstycker med så kanske man missar den hästen.
Jag tycker man ska kunna pruta lite, räknar alltid själv med prutmån när jag säljer saker, men det är ju inte alla som tycker så.
 
Jag prutar alltid men då handlar det också om att jag kan erbjuda något, en snabb, smidig affär tex eller att jag av någon anledning är attraktiv som köpare och det går ju att göra det på ett snyggt sätt. :)

Vill inte säljaren gå ner i pris så får det antingen vara eller så går jag med på utsatt pris, det beror på hur gärna jag vill ha hästen och om jag tycker den är värd priset, det har dock aldrig varit några sura miner eller någon som på något sätt tagit illa upp och jag har hittills alltid fått köpa till ett pris både jag och uppenbarligen säljaren varit nöjda med.
 
Jag har prutat på en häst. Men den hade legat på annons länge och säljaren hade höjt och sänkt priset både upp och ner. Jag svarade på annonsen när den låg ute för 59.000:-. En timma senare hade de ändrat till 74.000:- vilket var över budget för oss. Jag frågade då vad priset egentligen var. Fick ett vagt svar att det var förhandlingsbart. Vi provred ett par gånger, gillade den och då bjöd jag 59.000:-. Då hade vi också bestämt oss för att tar de inte 59 får det vara. Och de svarade snabbt att vi fick köpa henne för det. Besiktning bokades efter det.

att besikta först och hästen går igenom ua och sen börja pruta är fult. För då kanske ägaren lagt 5000kr på besiktning och sen blir snuvad på försäljningen ändå. Ev ny köpare vill säkerligen ha en färsk besiktning igen.
 
Om besiktningen går bra har jag köpt ny häst här under veckan. Jag la ett bud 20% under begärt pris, säljaren kom med ett motbud och accepterade 10%.

För min del innebär det att jag i min maximala budget nu får in kostnaden för besiktning samt en del över till ny utrustning och träning.

Prutar alltid, och innan besiktningen.
 
Jag tycker det beror på hur viktigt köpet känns, kan man gå miste om köpet är det bara att pruta. Vill man verkligen få igenom köpet tycker jag man ska vara lite mer försiktig. Lägga fram frågan om det går att diskutera priset kan man förhoppningsvis göra i de flesta fall, men kommer man med ett rakt bud som säljaren misstycker med så kanske man missar den hästen.
Jag tycker man ska kunna pruta lite, räknar alltid själv med prutmån när jag säljer saker, men det är ju inte alla som tycker så.
Håller med här. Sen hur det tas emot av säljaren beror nog mycket på hur frågan ställs. Det går ju att fråga snällt om priset är hugget i sten eller inte och det går att säga "jag bjuder XXX kr, punkt". Och allt däremellan...

Jag har gjort på lite olika sätt de gånger jag köpt hästar.
(fast jag inser att jag har köpt väldigt få hästar jämfört med hur många jag har ägt - de flesta är födda här)
och när jag har sålt hästar har jag oftast varit tydlig redan i annonsen om priset är fast eller förhandlingsbart
 
Tycker absolut man kan fråga om priset går att diskutera.
Inte bara pang slänga fram ett bud om ägaren inte ens är villig att gå ned något.
Dock gillar jag inte när folk inleder med det innan de ens kommit och tittat.
Sen måste ju frågan isf ställas innan besiktning mm.
 
Jag har prutat på en häst. Men den hade legat på annons länge och säljaren hade höjt och sänkt priset både upp och ner. Jag svarade på annonsen när den låg ute för 59.000:-. En timma senare hade de ändrat till 74.000:- vilket var över budget för oss. Jag frågade då vad priset egentligen var. Fick ett vagt svar att det var förhandlingsbart. Vi provred ett par gånger, gillade den och då bjöd jag 59.000:-. Då hade vi också bestämt oss för att tar de inte 59 får det vara. Och de svarade snabbt att vi fick köpa henne för det. Besiktning bokades efter det.

att besikta först och hästen går igenom ua och sen börja pruta är fult. För då kanske ägaren lagt 5000kr på besiktning och sen blir snuvad på försäljningen ändå. Ev ny köpare vill säkerligen ha en färsk besiktning igen.
Det är jag som betalar för besiktningen, så det är jag som förlorar pengarna om det inte blir ett köp.

Men när en köpare redan pröjsat 5000-6000 för en full besiktning är det ju osannolikt att hen inte köper till begärt pris om säljaren inte vill diskutera priset, så det är ju ett rätt dåligt förhandlingsläge för mig att vänta tills efter besiktningen. Förutsatt att hästen är ua. Har den anmärkningar som är såpass allvarliga att det påverkar hästens värde vill jag förmodligen inte köpa den, oavsett hur mycket säljaren sänker priset.
 
Om besiktningen går bra har jag köpt ny häst här under veckan. Jag la ett bud 20% under begärt pris, säljaren kom med ett motbud och accepterade 10%.

För min del innebär det att jag i min maximala budget nu får in kostnaden för besiktning samt en del över till ny utrustning och träning.

Prutar alltid, och innan besiktningen.
Var du beredd att betala begärt pris om säljaren hade sagt nej, eller hade du avstått köpet?
 
Håller med här. Sen hur det tas emot av säljaren beror nog mycket på hur frågan ställs. Det går ju att fråga snällt om priset är hugget i sten eller inte och det går att säga "jag bjuder XXX kr, punkt". Och allt däremellan...

Jag har gjort på lite olika sätt de gånger jag köpt hästar.
(fast jag inser att jag har köpt väldigt få hästar jämfört med hur många jag har ägt - de flesta är födda här)
och när jag har sålt hästar har jag oftast varit tydlig redan i annonsen om priset är fast eller förhandlingsbart
Ja, jag tänkte i så fall fråga snällt om priset går att diskutera. Det hade varit väldigt bra om det som du skriver framgick redan i annonsen om priset är fast eller förhandlingsbart, ibland står det att priset antingen är prutat och klart eller pris diskuteras vid snabb affär, rätt hem etc. Då vet man var säljaren står. Svaren jag fått här visar ju tydligt hur olika åsikter folk har.
 

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
6 924
Senast: Lobelia
·
Hästvård Häst som gått igenom besiktning UA, ung välstammad. Högt blod, pigg, sportig mycket rörelse och bakben. Enligt veterinär skjuter den in...
Svar
6
· Visningar
1 438
Senast: sorbifolia
·
Ekonomi & Juridik Försöker läsa mig upp och tycker sånt här är kul och interessant, men känns klokt att bolla lite med andra som har mera erfarenhet i...
2
Svar
35
· Visningar
2 808
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Ska det inte vara mer än så här? Räcker det inte snart? Igår fick jag ytterligare 2 käftsmällar nu ekonomiskt. Inte nog med att kroppen...
Svar
6
· Visningar
1 081

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp