När räknas det som hemfridsbrott? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 11)

Jag har alltid låst när dörren är stängd. Blir så när man har hund som öppnar dörrar. Kommer fortsätta med det när hunden är borta åxå. Om någon skulle öppna dörren utan att jag vet att den ska komma så skulle jag bli fullkomligt vansinnig. Jag vill inte ha folk i mitt hem om jag inte mot all förmodan har bjudit hem dom. Hade någon gjort så när hunden var yngre så kan jag lova att den personen aldrig hade gjort om det.
 
Får och får. Nuppar man i hallen med olåst dörr är det väl en bra grej att intellektuellt förstå att risken finns att dörren öppnas. Och vill man inte det kan man ju låsa.
Det har jag inte förstått förrän nu att folk gör. Jag har trott att bara familjen, väntade gäster och inbrottstjuvar öppnar dörren själv. 😳
Ok, man lär så länge man lever. Skall hälsa ”grannen” det att de får sluta ha sex i hallen! 😎
 
Det har jag inte förstått förrän nu att folk gör. Jag har trott att bara familjen, väntade gäster och inbrottstjuvar öppnar dörren själv. 😳
Ok, man lär så länge man lever. Skall hälsa ”grannen” det att de får sluta ha sex i hallen! 😎
Jag säger inte att folk gör det, jag säger att det ju helt enkelt är möjligt att det kan hända. Och vill man minimera risken är det ju bara att låsa.

Ingen behöver sluta nuppa i hallen. Det är ett ickeproblem.
 
Nej han hade inte hunnit så långt än, tror att han hörde att jag kom nedför trappen så han klev inte in.
Men skulle du verkligen öppna dörren sådär hos någon du inte känner och som du inte har något egentligt ärende till?
Jag har nämligen svårt att förstå att någon skulle öppna dörren hos någon de inte känner bara för att t.ex. fråga om vägen. Jag tänker att om ingen öppnar, då får man acceptera det, antingen att det inte är någon hemma eller att den som är hemma inte vill öppna helt enkelt. Självklart annat i en nödsituation, men att inte hitta dit man ska kan ju knappast klassas som en nödsituation.

Hmm, beror lite på situationen, men så är jag uppväxt med att det inte är helt ovanligt att folk använde knackning/påringning som en förvarning om att de öppnar dörren.

I denna situation, om jag varit taxichauffören är det inte omöjligt. Om jag tänker att jag kanske varit lite småstressad, gps'en är till noll nytta och jag riskerar att bli sen.
Så då kan det hända att jag skulle ha gjort likadant, att jag provat öppna, och knacka i dörrkarmen/säga hallå, istället för att hoppa i bilen och köra till nästa hus direkt.

Skulle jag däremot vara ut och t.ex. sälja något, så då skulle jag knappast öppna dörren.
 
Alltså, har läst hela tråden, och är faktiskt lite förvånad över tonen i den stundtals. Påminner mer om något fuffens på gång? a'la ort/byagrupper på FB.

Ja, taxichauffören uppförde sig klumpigt och lite märkligt, och ja, TS har rätt att bli upprörd, men jag tycker överlag att TS skötte det hela på en bra och rimlig nivå.

Man behöver ju självklart inte vara överdrivet naiv, men att gå så långt som att anklaga någon för att ha haft kriminella intentioner, dra in polisanmälan och pressen, dessutom enbart baserat på en ensidig version på nätet, känns kanske lite väl i överkant.

Det finns ju massor av människor som inte har det där med sociala koder på klart, eller så kan det vara skillnad i hur man är uppväxt.

Eller hur?
Extra knorr på det hela är att TS själv inte bedömt läget alls på nivån som många övriga som läser som vrålar hemfridsbrott/smygförsök till inbrott, ring polis och kontakta pressen här i tråden 😅
 
Nej han hade inte hunnit så långt än, tror att han hörde att jag kom nedför trappen så han klev inte in.
Men skulle du verkligen öppna dörren sådär hos någon du inte känner och som du inte har något egentligt ärende till?
Jag har nämligen svårt att förstå att någon skulle öppna dörren hos någon de inte känner bara för att t.ex. fråga om vägen. Jag tänker att om ingen öppnar, då får man acceptera det, antingen att det inte är någon hemma eller att den som är hemma inte vill öppna helt enkelt. Självklart annat i en nödsituation, men att inte hitta dit man ska kan ju knappast klassas som en nödsituation.

Just utifrån att det var en taxiförare som tydligen tappat koll på adress så skulle jag kunna se det faktiskt . Bråttom/kanske man ändå har rätt adress/om inte behöver fråga .
 
Hur vet du det? Det finns folk som har sex i hallen, ska de inte få det om de glömt låsa dörren?
Nej, skulle du avbryta sex för att gå och öppna dörren? 😂😘
Är det så bra sex att de inte kommer av sig när det knackar på dörren lär de inte märka om jag gläntar och sedan springer därifrån skrikande blimey, blimey.
😁
 
Om inte ens stängda ytterdörr får vara ens privata gräns så vet jag inte vad som är privat. Jag är uppfostrad att man inte ens får öppna en stängd dörr hemma i någons hus för en stängd dörr betyder att man vill ha det rummet ifred. Det kan vara privat eller ostädat och därför respekterar man stängda dörrar. Att öppna en stängd ytterdörr hos främlingar i dagens våldsamma samhälle....jag förstår inte hur någon kan tycka det är ok?!
Hos goda vänner om man är väntad ja, då kan man öppna och hojta. Spontanbesök får vänta på att dörren öppnas annars kanske de överraskar någon i duschen eller vadsomhelst.
Det där med stol innanför dörren har jag läst om, så var det i det gamla bondesamhället för att tiggare och luffare skulle vänta tills man hade tid att tilltala dem men den tiden är över.
Jag skulle bli jättearg och jätterädd om en främling bara klev in i mitt hus. Det var illa nog att någon ryckte i dörren som var låst.

Jag hör också till dem som tycker att den som har ett ärende, får glänta på en olåst dörr och påkalla uppmärksamhet.
Även - faktiskt - den som sedan visar sig ha ett ärende till någon annan men som tagit fel.

Fast jag är uppväxt i ett ganska stort hus utan dörrklocka där det inte gick att höra om någon knackade, för den som befann sig på övervåningen.

Det har hänt att en person som varit hemma, kommit ner i köket och hittat en blombukett eller liknande liggande på köksbordet efter att ha missat en besökare som gjorde för lite väsen av sig.

Så det är helt enkelt olika och inte självklart vad som är rätt och fel.
 
Personligen får jag spunk på såna där som står och väntar på att man ska masa sig iväg och öppna dörren. Knacka och kliv på för bövelen, men det har i af de flesta jag känner lärt sig vid det här laget. Tack och lov :bow:
+1 på denna. Här kliver folk rakt in. Jag har för vana att låsa när jag har sex utanför sovrummet. Problem solved.
 
Familjen går rakt in här, så dörren är öppen liksom. Vänner knackar på och öppnar direkt och går in. Okända knackar på och står kvar. Och står kvar. Hörselskadade jag har antagligen inte hört det ändå. Väntar jag knackande gäster så håller jag mig i närheten av dörren så jag hör när det knackar.
Jag undrar hur många som stått här och väntat och väntat.... Jag menar, det är ju aningens meningslöst att knacka på hos någon som inte hör ändå. :D :angel:
 
:eek: Jag tycker att det otroligt oartigt och fräckt och invasivt att ens känna efter på hantaget om dörren är låst, om ingen öppnar när man knackar på hos en okänd.
Inget svar - då vandrar man vidare om det inte är ett absolut nödfall. Skulle aldrig falla mig in att glänta på en främlings dörr om jag inte fick svar! Jag skulle blivit både rädd och arg om det hände mig att random människa plötsligt stod i farstun (eller på tröskeln eller vad det nu vara månde.)
Tack och lov har jag larmande, arg hund. :heart

Tycker TS hanterade situationen helt rätt.
 
Familjen går rakt in här, så dörren är öppen liksom. Vänner knackar på och öppnar direkt och går in. Okända knackar på och står kvar. Och står kvar. Hörselskadade jag har antagligen inte hört det ändå. Väntar jag knackande gäster så håller jag mig i närheten av dörren så jag hör när det knackar.
Jag undrar hur många som stått här och väntat och väntat.... Jag menar, det är ju aningens meningslöst att knacka på hos någon som inte hör ändå. :D :angel:
Ett tips till dig från en annan som inte heller hör knackningar :angel: https://www.bauhaus.se/tradlos-dorrklocka-med-batteri Finns extra mottagare att köpa till. Vi har två. Perfekt för mig som bor i stort hus och mottagarna är enkla att ta med om det behovet finns.
 
Ett tips till dig från en annan som inte heller hör knackningar :angel: https://www.bauhaus.se/tradlos-dorrklocka-med-batteri Finns extra mottagare att köpa till. Vi har två. Perfekt för mig som bor i stort hus och mottagarna är enkla att ta med om det behovet finns.
Tack för tipset! Jag har funderat på att köpa en dörrklocka men det finns ju en del att välja mellan så bra att jag fick tips! :D
Jag bor ju på andra våningen och porten är/ska alltid vara låst. Det sitter 5 dörrklockor vid porten, sådana där gamla och ingen av dem fungerar. Ena grannen har satt upp en till så att hon i alla fall hör når någon ringer på där. Personligen kan jag tycka att hyresvärden borde ta sig i kragen och timer så porten är upplåst dagtid och sedan skruva upp ringklockor till oss vid våra lägenheter.... men det tycker nog inte han. :angel:
 
Tack för tipset! Jag har funderat på att köpa en dörrklocka men det finns ju en del att välja mellan så bra att jag fick tips! :D
Jag bor ju på andra våningen och porten är/ska alltid vara låst. Det sitter 5 dörrklockor vid porten, sådana där gamla och ingen av dem fungerar. Ena grannen har satt upp en till så att hon i alla fall hör når någon ringer på där. Personligen kan jag tycka att hyresvärden borde ta sig i kragen och timer så porten är upplåst dagtid och sedan skruva upp ringklockor till oss vid våra lägenheter.... men det tycker nog inte han. :angel:
Jag gillar dem iallafall och hör dem dessutom även om jag inte skulle råka befinna mig i hallen. Kanske för att vi har två men bor man mindre är det nog inga problem att höra en heller :) De går att ställa in hur högt man vill att de ska låta och de flashar dessutom. Smart om man har småbarn som kan bli väckta av en ilsken ringsignal. Jag hör inte några vanliga dörrklockor om jag inte står i hallen och den jag fick av hörselvården var ingen höjdare heller faktiskt. Inte för att den inte hördes utan för att den inte gick att sätta upp på vettigt sätt och ramlade ner stup i kvarten O_o

Illa av hyresvärden! Klart det ska fungera!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma. Inga problem. Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
16 017
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: Zpunk
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 578
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp