När räknas det som hemfridsbrott? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 11)

Oj vilken debatt det blev av detta, det var inte alls min mening. Därav att jag la det i "störiga saker" tråden och inte skapade en egen.

Nej, jag tycker inte att jag behöver polisanmäla, men ja, det var obehagligt/störigt. Främst på grund av taxichaufförens uppförande.
@Inte_Ung , hade jag kommit på en person som tjuvlånar min toalett, då hade jag blivit rosenrasande. Helt annat om de knackar på och frågar förstås. Men att bara kliva in i någon annans hus och låna toaletten? Jag vet inte en enda vettig människa som skulle ens tänka tanken att göra så.
 
Utifrån det TS beskriver är det definitivt inte solklart att brott har begåtts. Sedan kan man självklart polisanmäla ändå, för att göra det behöver anmälaren inte kunna styrka att brott har begåtts.

Oavsett juridiken är min uppfattning att det var olämpligt att gå in utan att göra sig hörd och påkalla uppmärksamhet och jag förstår absolut att det kändes obehagligt för TS.
 
Det känns livsfarlig att stövla in hemma hos någon annan utan att få det godkänt innan. Jag har tex både en hund av modell större (som nog visserligen mest skulle bli överlycklig) och jobbar oregelbundet. Skulle jag vakna efter nattjobb av att någon okänd plötsligt stog i köket skulle jag antagligen flyga upp helt naken och slå människan på käften innan jag ens riktigt hann vakna ordentligt.
 
Fy så obehagligt. Det är helt oväsentligt egentligen vad han påstår sig ha haft för ärende; det kan ju lika gärna ha varit ett tänkt inbrott eller vad som. Jag hade anmält; vem vet vilka fler hus han går in i.

Jag tänker att det finns en risk att han gick in för att se om han kunde stjäla nåt. Ringde på först och då ingen öppnade så gick han in i hopp om att kunna stjäla nåt. Sen dök ts upp och då var han tvungen att komma på en ursäkt och fråga om vägen var det bästa han kunde komma på. Känns osannolikt då taxibilarna väl har GPS.
 
Oj vilken debatt det blev av detta, det var inte alls min mening. Därav att jag la det i "störiga saker" tråden och inte skapade en egen.

Nej, jag tycker inte att jag behöver polisanmäla, men ja, det var obehagligt/störigt. Främst på grund av taxichaufförens uppförande.
@Inte_Ung , hade jag kommit på en person som tjuvlånar min toalett, då hade jag blivit rosenrasande. Helt annat om de knackar på och frågar förstås. Men att bara kliva in i någon annans hus och låna toaletten? Jag vet inte en enda vettig människa som skulle ens tänka tanken att göra så.
Min tolkning av det hela utläst av dina inlägg är att det var en mycket nonchalant människa med lite eller mycket lite respekt för andras egendom. Men tanke på också den starka reaktionen då DU öppnar bildörren. Det tycker jag nästan var märkligast. Han borde ju ha sagt tusen gånger om ursäkt och hojtat innan åtminstone. Väldigt skumt beteende. Kanske en föredetta brottsling som extraknäcker som taxichaufför 🤔
 
Fast vore det ett stöldförsök skulle man väl knappast åkt dig med sin företagsbil, knackat flera gånger och sedan stannat kvar efter man blivit påkommen? Jag tycker som sagt inte att det är rimligt med en polisanmälan efter händelserna som beskrevs i TS, hade någon däremot kommit dit anonymt utan bil eller parkerat en bit ifrån, smugit in i huset så tyst som mjöligt osv, då hade det varit en helt annan sak.
Tvärtom, nu hade han en "legitim" orsak att ringa på, är det då ingen hemma är det en minuts verkan att gå in, ta en plånbok på byrån, en bärbar dator från skrivbordet eller ringar från smyckeskrinet. Ingen som såg taxibilen kommer att uppmärksamma den men en anonym bil som ställs undanskymt och en person utan ärende reagerar de flesta på idag. Det här är ju ingen planerad större kupp mot någon som tros ha stora värden hemma.
 
Jag tänker att det finns en risk att han gick in för att se om han kunde stjäla nåt. Ringde på först och då ingen öppnade så gick han in i hopp om att kunna stjäla nåt. Sen dök ts upp och då var han tvungen att komma på en ursäkt och fråga om vägen var det bästa han kunde komma på. Känns osannolikt då taxibilarna väl har GPS.
GPS hjälper inte till 100% här omkring, det är inte alltid de visar rätt. Så jag tror faktiskt att han helt enkelt ville fråga om vägen, vi behöver inte spinna vidare och få det till rekande inför inbrott. :) Självklart var det olämpligt att öppna dörren, men jag tror inte han var ute efter att stjäla något.
 
GPS hjälper inte till 100% här omkring, det är inte alltid de visar rätt. Så jag tror faktiskt att han helt enkelt ville fråga om vägen, vi behöver inte spinna vidare och få det till rekande inför inbrott. :) Självklart var det olämpligt att öppna dörren, men jag tror inte han var ute efter att stjäla något.

Fast det är ju ingen mening att öppna dörren när de som bor inte öppnar. Då hade jag antagit att de inte är hemma eller inte hade möjlighet att öppna. Han ringde ju på och fick inget svar. Då är det ju ingen mening att öppna och gå in? Om poängen var att fråga efter vägen. Då måste det ju först finnas någon att fråga.
 
GPS hjälper inte till 100% här omkring, det är inte alltid de visar rätt. Så jag tror faktiskt att han helt enkelt ville fråga om vägen, vi behöver inte spinna vidare och få det till rekande inför inbrott. :) Självklart var det olämpligt att öppna dörren, men jag tror inte han var ute efter att stjäla något.

Fast det är ju hans problem inte någon annans och det ger honom inte rätt att gå in i ett hus där de som bor i huset inte vill öppna.
 
Fast det är ju ingen mening att öppna dörren när de som bor inte öppnar. Då hade jag antagit att de inte är hemma eller inte hade möjlighet att öppna. Han ringde ju på och fick inget svar. Då är det ju ingen mening att öppna och gå in? Om poängen var att fråga efter vägen. Då måste det ju först finnas någon att fråga.
Jag vet inte varför han öppnade dörren, kanske skulle han hämta någon som han inte visste om den kunde ta sig ut själv? Kanske skulle han se om han kunde stjäla något? Kanske han bara inte tänkte sig för? Kanske hann han inte ropa innan han såg mig, och blev lika förvånad som jag? (Det är inte var dag man ser en kvinna i pyjamasbyxor med rävar på?! 😂 ) Ingen ide att spekulera, ingen skada skedd mer än att jag blev lite skärrad och arg.
 
Olovligen ska det tolkas som att man måste brutit sig in eller räcker det att man gått in i ett öppet fönster eller en dörr?

I kap 4 står det såhär:

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Du menar "intränger" i lagtexten antar jag och svaret är nej, det behövs inte att man bryter sig för att det skall vara hemfridsbrott.
 
Olovligen ska det tolkas som att man måste brutit sig in eller räcker det att man gått in i ett öppet fönster eller en dörr?

I kap 4 står det såhär:

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Bryter man sig in är det sannolikt inbrott. En annan sak.
 
Jag har haft en taxi här som sprungit runt och letat efter grannar som kunde hjälpa henne att hitta rätt.
Vit fläck på kartan där GPSen tappar mottagning pga naturhinder i terrängen.
Eftersom hon visste att det var en sjukresa till akuten så var hon tämligen stressad.
 
Olovligen ska det tolkas som att man måste brutit sig in eller räcker det att man gått in i ett öppet fönster eller en dörr?

I kap 4 står det såhär:

6 § Den som olovligen intränger eller kvarstannar där annan har sin bostad, vare sig det är rum, hus, gård eller fartyg, dömes för hemfridsbrott till böter.
Intränger eller kvarstannar någon eljest obehörigen i kontor, fabrik, annan byggnad eller fartyg, på upplagsplats eller på annat dylikt ställe, dömes för olaga intrång till böter.
Är brott som i första eller andra stycket sägs grovt, dömes till fängelse i högst två år.
Det ska nog främst tolkas som "när du inte har lov till det". Antingen för att den boende har sagt att den inte vill ha dig där, eller för att det är såpass tydligt intrång att man skulle ha begripit att det var över gränsen.
Därav otydligheten med att öppna en olåst dörr. Det beror på en massa faktorer i situaionen och är ibland ok och ibland inte. Däremot är det aldrig ok om det har sagts ifrån om det.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma. Inga problem. Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
16 021
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 167
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 819
Senast: Zpunk
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 623
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp