När räknas det som hemfridsbrott? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 11)

Fast det är ju ingen mening att öppna dörren när de som bor inte öppnar. Då hade jag antagit att de inte är hemma eller inte hade möjlighet att öppna. Han ringde ju på och fick inget svar. Då är det ju ingen mening att öppna och gå in? Om poängen var att fråga efter vägen. Då måste det ju först finnas någon att fråga.
Många inbrott går till så. Inbrottstjuvar vill oftast undvika konfrontationer, de är oftast småkriminella och vill inte ge sig på folk handgripligen. Så man knackar på och om ingen öppnar hoppas man att ingen är inom hörhåll och då kan man få tag i plånböcker i hallen och sticka.
 
Tvärtom, nu hade han en "legitim" orsak att ringa på, är det då ingen hemma är det en minuts verkan att gå in, ta en plånbok på byrån, en bärbar dator från skrivbordet eller ringar från smyckeskrinet. Ingen som såg taxibilen kommer att uppmärksamma den men en anonym bil som ställs undanskymt och en person utan ärende reagerar de flesta på idag. Det här är ju ingen planerad större kupp mot någon som tros ha stora värden hemma.
Nja, att åka i en taxibil där bolaget troligen håller koll på var bilen är ökar troligen risken för att åka fast.
 
Ja, det finns skillnader stad-land och jag misstänker att de är praktiska. Och kulturella.

I min lägenheet i stan och vänners lägenheter fanns inte en chans att man missade att nån knackade eller ringde på.
Hus är större och har inte sällan två våningar. Jag vet flera som har vardagsrum en trappa upp.
På en väns gård "vet" alla att man tutar när man kommer. En knackning hörs inte.

Finns ingen hund som skäller när man knackar så kan man missa besöket. Alltså gläntar de flesta på dörren, om knackningen inte observerats, och hojtar. Att bara kliva in är nog extremt sällsynt.

På många gårdar finns det dessutom fortfarande (vanligare när jag var barn) en stol innanför dörren i köket där besökaren förutsattes sätta sig :D

(själv monteradde jag omedelbart bort villa-ringklockan vid dörren när jag flyttade in)
Fast det är lätt att missa att det ringer på dörren även i stan. Om inte till och med lättare. Alla möjliga ljud och oljud och så kanske man har headset eller är upptagen med någonting och de som ringer på ringer bara någon enstaka gång och så får man springa ut och ropa hallå och så kommer personen tillbaka och säger att den trodde inte att någon var hemma :meh:
 
och jag hade nog faktiskt ringt polisen om han satt kvar på gården i tio minuter efteråt. Anmälan om hemfridsbrott hade jag nog inte tänkt åt ena eller andra hållet, jag hade varit arg och rädd. Har man upptäckt en främmande man halvvägs in i ens hus, grälat om saken, och sen sitter han kvar i bilen utanför huset? Det hade jag upplevt hotfullt.
Jag förstår inte det konstiga med att han satt kvar i bilen, han pratade väl antagligen i telefon/radion, kollade gps eller nånting?
 
Nej det är inte solklart hemfridsbrott, troligen skulle det avskrivits direkt. Hade han inte gått på uppmaning, då kan det bli hemfridsbrott.

Nja, solklart kan jag hålla med om att det möjligen inte är, men eftersom att (som jag uppfattade det) han stannade kvar i sin bil, på TS tomt typ 10 min efter att han lämnat huset, är det absolut tal om det ändå.
 
Nja, solklart kan jag hålla med om att det möjligen inte är, men eftersom att (som jag uppfattade det) han stannade kvar i sin bil, på TS tomt typ 10 min efter att han lämnat huset, är det absolut tal om det ändå.
Var står det att bilen stod på tomten och att TS avvisade personen från tomten?

Rent generellt så är det svårt att få något till hemfridsbrott om man inte bryter sig in, gör något annat brottsligt, eller uppehåller sig någonstans där men inte blivit avvisad, åtminstone i Sverige.
 
Jag förstår inte det konstiga med att han satt kvar i bilen, han pratade väl antagligen i telefon/radion, kollade gps eller nånting?
I min värld är min gårdsplan en förlängning av mitt hus. Dvs sitter någon i en bil på min uppfart/gårdplan är hen fortfarande hemma hos mig. Dvs står man i min farstu eller på min gård är det samma sak.

Hade du tyckt det var ok att personen stått kvar i din hall och pratat i telefon?
 
I min värld är min gårdsplan en förlängning av mitt hus. Dvs sitter någon i en bil på min uppfart/gårdplan är hen fortfarande hemma hos mig. Dvs står man i min farstu eller på min gård är det samma sak.

Hade du tyckt det var ok att personen stått kvar i din hall och pratat i telefon?
Enligt mig är det en väsentlig skillnad mot att folk håller till på gårdsplanen mot att de är inne i bostaden.
 
I min värld är min gårdsplan en förlängning av mitt hus. Dvs sitter någon i en bil på min uppfart/gårdplan är hen fortfarande hemma hos mig. Dvs står man i min farstu eller på min gård är det samma sak.

Hade du tyckt det var ok att personen stått kvar i din hall och pratat i telefon?
Fast det är skillnad i bedömning av hemfriden beroende på var du är: i sovrummet, en meter innanför ytterdörren, en meter utanför eller i en bil på infarten.

Jag uppfattade TS ursprungliga inlägg som att hon hade avvisat honom ur huset, men inte från tomten. Iofs kanske TS förväntade sig att han skulle försvinna därifrån också som en följd av det, men inte att det var sagt till honom att det skulle ske omedelbums utan fördröjning. Om han nu var vilse så är det väl inte orimligt att kolla upp vart han egentligen skulle innan han far iväg?
 
Alltså, jag känner hur min sociala ångest går i taket av den här tråden.
Jag är inte den som vill tränga mig på.
Vill jag inte att folk öppnar min dörr låser jag. Om jag söker kontakt med någon i ett hus och inte får reaktion på (minst) två knackningar gläntar jag absolut på dörren. Då kan det nog tänkas att jag gluttar i någon sekund, innan jag hojtar, för att se om någon är i antågande.
Det kan alltså leda till att någon skäller ut mig och polisanmäler mig!
 
I min värld är min gårdsplan en förlängning av mitt hus. Dvs sitter någon i en bil på min uppfart/gårdplan är hen fortfarande hemma hos mig. Dvs står man i min farstu eller på min gård är det samma sak.

Hade du tyckt det var ok att personen stått kvar i din hall och pratat i telefon?
Oj, så har jag aldrig sett det när jag bott i hus/på gård. Bryr mig verkligen inte ett skit ifall nån sitter i sin bil en stund på gårdsplanen om jag inte har anledning att oroas, och så som det är beskrivet i trådstarten skulle jag anta att personen pratade i telefon/radio, kollade gps/karta eller så.
 
Oj vilken debatt det blev av detta, det var inte alls min mening. Därav att jag la det i "störiga saker" tråden och inte skapade en egen.

Nej, jag tycker inte att jag behöver polisanmäla, men ja, det var obehagligt/störigt. Främst på grund av taxichaufförens uppförande.
@Inte_Ung , hade jag kommit på en person som tjuvlånar min toalett, då hade jag blivit rosenrasande. Helt annat om de knackar på och frågar förstås. Men att bara kliva in i någon annans hus och låna toaletten? Jag vet inte en enda vettig människa som skulle ens tänka tanken att göra så.
Varför skulle någon behöva låna en toalett mitt i skogen 😂
 
Fast det ger de ju inte frikort att gå in till vem som helst. De får ju bara gå där de fått tillåtelse i förhand.

Han bad ju inte om ursäkt vad jag förstår eller gav en vettig förklaring. Fråga om vägen köper jag helt enkelt inte.
De har oftast inte fått tillåtelse på förhand hand men vet att när det är färdtjänst blir det ofta så att man måste hjälpa till.
 
Alltså, jag känner hur min sociala ångest går i taket av den här tråden.
Jag är inte den som vill tränga mig på.
Vill jag inte att folk öppnar min dörr låser jag. Om jag söker kontakt med någon i ett hus och inte får reaktion på (minst) två knackningar gläntar jag absolut på dörren. Då kan det nog tänkas att jag gluttar i någon sekund, innan jag hojtar, för att se om någon är i antågande.
Det kan alltså leda till att någon skäller ut mig och polisanmäler mig!

Men alltså va? Öppnar du ytterdörren om du inte får svar på knackning/dörrklocka?
Men du skriver samtidigt att du inte vill tränga dig på?

Det får i sin tur Min sociala ångest att gå i taket.
Den enda som får öppna hos mig och min sambo är hans dotter - och hon har också lärt sig den hårda vägen vad som händer när man klampar in oanmält den veckan hon har mammavecka :angel:

(Ja man kan självklart låsa dörren men inte alltid vi gör det, min sambo är glömsk till förbannelse)

Tänk om man alltså typ.. har sex? Går runt naken efter duschen? Ligger i fosterställning och gråter och har en livskris?
Det finns så mycket som är så privat att inte ens bara glutta och ropa ”hallå” är acceptabelt. Vill man inte öppna så ska man få vara ifred!
 

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma. Inga problem. Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
15 649
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 051
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 793
Senast: Zpunk
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 476
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp