När räknas det som hemfridsbrott? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på del 11)

I min värld är min gårdsplan en förlängning av mitt hus. Dvs sitter någon i en bil på min uppfart/gårdplan är hen fortfarande hemma hos mig. Dvs står man i min farstu eller på min gård är det samma sak.

Hade du tyckt det var ok att personen stått kvar i din hall och pratat i telefon?
Men den känslan har ju rätt lite att göra med vad som är hemfridsbrott.

Själv är jag nästan rädd för att andra har sådana känslor. Mina associationer går åt den amerikanska seden att skjuta på allt som rör sig på sin mark. (Jag tror givetvis inte att du skjuter!)
 
Jag har lite svårt att förstå alla svar som är kategoriska av typen "man ska inte..." "man gör inte..." etc.
Har ni inte alls någon tolerans eller öppenhet för att det på olika ställen i landet kan finnas olika kulturella normer och vanor? Så det faktiskt kan vara så att det inte är samma bestämda gräns som är självklart att alla alltid följer och att den är mer rätt än andra oavsett omständigheterna.
 
Finns det inte en lag i Sverige som säger att man inte får prata i mobil när man kör bil? Och bör man verkligen knappa på en GPS när man kör bil samtidigt? I min värld verkar det inte alls konstigt att han satt kvar i sin bil på uppfarten istället för att köra i väg med luren mot örat och fingrarna på GPSen.

Eller det var bättre att han körde ut från uppfarten och ställde sig på vägen, där det var automatiskt är större risk för olyckor kan ske, bara för att inte verka skrämmande för att det finns en drös kriminella i världen och att folk hellre misstänker alla människor för att vara oärliga än att ha ärliga avsikter?
Visst ska man vara uppmärksam och det finns oärliga människor som går in och stjäl när folk är hemma och liknande, men det som får mig att känna att det troligen inte var så i det här fallet var att han körde taxi. Nej de är ju inga gudar, men de flesta är ju inte korkade heller. Att gå in och stjäla hos folk i sin arbetsbil tror jag inte är fullt så vanligt och jag tror, till skillnad mot någon annan här, att folk visst skulle komma ihåg en taxi på landet. I staden, nej, på landet, ja. Absolut. Folk rör inte sig obehindrat på landet oavsett bil och säkerligen inte i en sådan tydlig bil som en taxi.
När jag bodde på landet visste folk ALLT om mig och vad som hände hos mig nästan innan det hände... jag visste däremot inget om mina grannar, jag kommer inte från landet, jag är en stadsmänniska och skvallrar inte om människor jag inte känner, jag är ointresserad. MEN jag visste klockslag mjölkbilen kom till grannen, när han släppte över korna i den andra hagen, när andra grannen körde i väg någonstans (förbi mitt hus) ett visst klockslag varje dag, man kunde ställa klockan, efter honom, och när ytterligare en granne blev hämtad med taxi tre dagar i veckan. Sådant märks.
 
Igår låg jag hemma i soffan, sjuk, när jag hör hur det knackar på dörren. Jag väntar inget besök och mår inte alls bra så jag ligger kvar i soffan. Hör hur det knackar igen så jag börjar resa på mig, tänker att det kanske är något viktigt. Sedan hör jag hur dörren öppnas, tänker förstås att det kanske är mamma eller pappa som hade vägarna förbi, vem annars skulle först knacka sen öppna dörren?!

Kommer ner från övervåningen och där står en okänd man!!! Har öppnat dörren och står och kikar in. En taxichaufför. Jag blir vansinnig direkt, man öppnar väl inte dörren och kikar in hos någon man inte känner, oavsett ärende!? Hans ursäkt var att han inte visste vart han skulle och ville fråga om vägen. Men för i helvete man öppnar väl inte någons dörr!!!

Jag gick ut och tog kort på bilen och loggan till taxibolaget. Sedan öppnade jag bildörren för att fota hans taxileg. Då gapar han om att jag inte får öppna hans bildörr. Skojar han med mig eller, han har ju precis öppnat dörren till mitt privata hem!!! Bor liksom i ett hus på landet, det är ju inte direkt otydligt att det är en privat bostad.

Var ju skärrad och upprörd hela dagen igår, ensam hemma och så öppnar en okänd man dörren och kikar in! Vet ju inte vad det är för människa, han kan ju ha gjort vad som helst!

Nu glömmer jag inte att låsa dörren...
Anmäl för fan!
Absolut inte ok!
Set till att Polisen tar anmälan.
Prata med en Kvinnlig journalist!
Make some fuking noice!
 
Tja, vad tror du? Att de kan förstå det och skriva om betendet.
Journalister behöver inte förståelse pga kön för att skriva om något. De ska ha samma kompetens vad det än gäller.

Och seriöst, har inte den här händelsen fått alldeles för stora proportioner nu? Make some noice? Taxichauffören gjorde nåt korkat, blev utskälld, hans arbetsgivare infomerades - det räcker väl så?
 
Jag har inte läst alla sidor.
Jag bor "lite lantligt till". Är jag hemma så står dörren på vid gavel. Är vi hemma är den olåst. Vi saknar ringklocka. Skulle någon kliva in och ropa "hallå" så skulle jag vara helt okej med det.

Går en metodik-kurs inriktning "inspektörsroll". Där är det absolut okej att ropa "hallå" om dörren är öppen. Är dörren stängd så öppnar man inte den själv. Känns som ett bra utgångsläge i arbetsroll.

Men sett som privatperson skulle jag absolut inte anmäla en stackars chaufför om han öppnade min dörr. Hade jag inte tyckt att det varit okej så hade jag haft dörren låst.

(OT. Sambon sov i soffan med hunden. Iklädd kalsonger. Med öppen dörr. Grannen klev in. Alla inblandade tyckte det var okej, dock lite roligt.)
 
Det finns absolut fall där den som blivit tillsagd att de inte får gå in på eller gena över någons tomt men ändå gjort det dömts för hemfridsbrott.
Fast då efter tillsägelse?

Alltså, jag vet absolut inget om hemfridsbrott. Men det verkar orimligt att det är ett brott man riskerar att begå genom.att tex svänga in på en gårdsplan, kolla gps och sen vända, när man har kört fel.
 
Fast då efter tillsägelse?

De jag känner till på rak arm är antingen efter tillsägelse. Var ett rätt uppmärksammat fall för ett tag sedan där hovrätten fällde en juridikprofessor för bl.a. hemfridsbrott när han gick in i sin gamla bostad för att hämta lite saker, trots att han visste att hans före detta partner motsatte sig detta. Det komiska var att han, innan han gick in i bostaden, hade pratat åtminstone litegrann med ytterligare ett par jurister (bl.a. en som senare blev justitieråd) om lämpligheten i det hela. Kan sägas också att tingsrätten friade honom eftersom han menade att han trodde att det var okej att gå in och hämta grejerna och det fanns inget som motsade de uppgifterna, varför uppsåtet inte var styrkt. Enligt hovrätten så visste han att han inte fick gå in och det räckte för att uppsåtskravet skulle anses uppfyllt.

Alltså, jag vet absolut inget om hemfridsbrott. Men det verkar orimligt att det är ett brott man riskerar att begå genom.att tex svänga in på en gårdsplan, kolla gps och sen vända, när man har kört fel.

Nej, jag tror varken polis, åklagare eller domstol - om det skulle gå så långt - skulle anse det vara ett brott heller.
 
Senast ändrad:
Vilket inte torde vara applicerbart här. Faktorn som saknas är att stanna kvar efter tillsägelse.
Och dörren var inte låst och ts har inte bett om sin nyckel tillbaka eller genomgått en bråkig skillsmässa från taxiföraren i fråga - så det är inte ett rättsfall som har bäring på den aktuella situationen - annat än att karlslokens tro på att han skulle klara sig och tingsrättens friande kanske visar hur mycket som krävs för hemfridsbrott.
 
Jag har lite svårt att förstå alla svar som är kategoriska av typen "man ska inte..." "man gör inte..." etc.
Har ni inte alls någon tolerans eller öppenhet för att det på olika ställen i landet kan finnas olika kulturella normer och vanor? Så det faktiskt kan vara så att det inte är samma bestämda gräns som är självklart att alla alltid följer och att den är mer rätt än andra oavsett omständigheterna.
Om inte ens stängda ytterdörr får vara ens privata gräns så vet jag inte vad som är privat. Jag är uppfostrad att man inte ens får öppna en stängd dörr hemma i någons hus för en stängd dörr betyder att man vill ha det rummet ifred. Det kan vara privat eller ostädat och därför respekterar man stängda dörrar. Att öppna en stängd ytterdörr hos främlingar i dagens våldsamma samhälle....jag förstår inte hur någon kan tycka det är ok?!
Hos goda vänner om man är väntad ja, då kan man öppna och hojta. Spontanbesök får vänta på att dörren öppnas annars kanske de överraskar någon i duschen eller vadsomhelst.
Det där med stol innanför dörren har jag läst om, så var det i det gamla bondesamhället för att tiggare och luffare skulle vänta tills man hade tid att tilltala dem men den tiden är över.
Jag skulle bli jättearg och jätterädd om en främling bara klev in i mitt hus. Det var illa nog att någon ryckte i dörren som var låst.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

  • Låst
Hemmet Hade ventilationstekniker här igår, medan jag inte var hemma. Inga problem. Men. De hade lämnat toalocket uppe. Och dörren till toan...
26 27 28
Svar
552
· Visningar
16 014
Senast: Mineur
·
Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 160
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 818
Senast: Zpunk
·
Tjatter Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
7 8 9
Svar
163
· Visningar
10 578
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp