När räknas man som rik? Och fattig?

Mina 10 000 är med bostadstillägg inräknat. Det är ett jätte konstigt system fast jag tror jag knäckt koden varför det är så men ersättningen är på 3000 kr/månad och bostadstillägget är för alla oavsett hyra är 7000 kr.

Trist. Det blir inte mycket att leva på.
 
Trist. Det blir inte mycket att leva på.
Nej mycket spelrum blir det inte, har gått back länge nu för att jag inte riktigt klarat att hålla mig till 10 000 kr men nu är jag tvungen att vara strängare mot mig själv och hålla mer i slantarna. Tycker inte jag är oekonomisk förutom en period jag köpte lite mer kläder än vanligt men inte ens dom inköpen kan förklara var pengarna tagit vägen men jag har haft lite svårt med kläder för att jag vägt olika mycket i olika perioder, varit i behandling och gått upp i vikt= köpa nya större kläder, varit hemma och gått ner lite i vikt= lite mindre kläder, varit hemma och gått ner mycket i vikt= köpa ännu mindre kläder. Så jag har liksom byggt upp tre olika "garderober" under viktresan sen jag kom hem från behandlingshemmet och innan också under alla år såklart men det blir ju en del pengar. Så nu är det inga mer kläder som kommer in, och inga onödiga prylar.

En viktigt del är ju att hyran och elen där jag bor nu går på 5000 kr och sen tillkommer ju telefon 400 kr, mat till hunden, mat till mig, försäkringar av både mig, hund och lägenhet, hushållsprodukter som typ tvål, disktrasor, toapapper mm och bussresor till kompisen som inte bor på promenadavstånd, brukar alltid gå annars, näringsdrycker och mediciner osv. Men halva bidraget äts ju upp på en gång och lämmar mig 5000 kr att klara allt annat jag skrev ner på. Då räknas varje krona.

Om någon vill gå på bio har jag följt med slentrianmässigt även om jag inte velat se filmen men nu i och med att jag börjat lyssna mer på mig själv, satt köpstopp och ska starta ett sparande så är ju även sådana saker något jag kan spara in på för jag kommer ju aldrig ångra att jag inte såg en film som verkar dålig. Jag äter ALDRIG ute, jag dricker inte alkohol, är aldrig ute och festar, röker inte, reser sällan och nu ska jag inte köpa kläder åt varken mig eller hunden. Har "råkat" köpa sisådär 13 täcken och 6 tröjor till honom:angel: Inte bara nu så klart men senaste åren, haft sjukt svårt att hitta bra täcken åt honom för han är lång i ryggen men väldigt smal, typ som en vinthund så dom som är lagom på längden är för stora runt om, men nu har jag hittat bra till slut så han behöver alltså inte något mer på ett bra tag.

Ska bli spännande att se om mitt nya projekt att leva på 10 000 kr och samtidigt spara 1000-2000 kr/månad.
 
Ska bli spännande att se om mitt nya projekt att leva på 10 000 kr och samtidigt spara 1000-2000 kr/månad.
Det går, ger man sig bara f*n på det så går det. Jag gör av med c:a 6000:- i månaden, har liten gård, bil, bygger just nu ny bostad och investerar lite då och då i "nya" maskiner och annat som behövs.

Kläder köps inte, jag har fått kläder och skor från div. företag mm. när dom bytt logga tex. och byggmaterial finns på Blocket både billigt och gratis och gratis från företag som blivit över. Mat dumpstras till största delarna och enda försäkring jag har är en halvförsäkring på bilen.

Det viktigaste är att skaffa kontakter som har kontakter som har ytterligare kontakter och sitta som spindeln i nätet samt att inte vara rädd för att kliva fram och fråga och där gäller det att vara ärlig. Jag fick en hög arbetskläder, vissa var tom. nya med "fel" logga och vem tackar nej till ett svindyrt vinterställ trots att det var varselkläder? :D

Det finns oändliga möjligheter att spara trots små ekonomiska möjligheter men det gäller att vara uppfinningsrik. :up:
 
Det går, ger man sig bara f*n på det så går det. Jag gör av med c:a 6000:- i månaden, har liten gård, bil, bygger just nu ny bostad och investerar lite då och då i "nya" maskiner och annat som behövs.

Kläder köps inte, jag har fått kläder och skor från div. företag mm. när dom bytt logga tex. och byggmaterial finns på Blocket både billigt och gratis och gratis från företag som blivit över. Mat dumpstras till största delarna och enda försäkring jag har är en halvförsäkring på bilen.

Det viktigaste är att skaffa kontakter som har kontakter som har ytterligare kontakter och sitta som spindeln i nätet samt att inte vara rädd för att kliva fram och fråga och där gäller det att vara ärlig. Jag fick en hög arbetskläder, vissa var tom. nya med "fel" logga och vem tackar nej till ett svindyrt vinterställ trots att det var varselkläder? :D

Det finns oändliga möjligheter att spara trots små ekonomiska möjligheter men det gäller att vara uppfinningsrik. :up:
Jag skulle inte klara att leva så, jag går mest i mjukiskläder hemma och tar samma dag efter dag tills jag tvättar dom och så åker dom på igen. Med undantag då jag ska göra något socialt utöver hundpromenader. Jag är inte fåfäng, jag går till city och i vissa affärer i centrum i mjukisbyxor ibland och jag sminkar mig sällan, jag sätter behov framför snygghet i vardagen men ibland går det liksom inte, det passar sig inte och jag är inte bekväm med det och då är det skönt att kunna ta på sig fina saker. Typ om vi ska handla lite mer på något ställe man syns mer, gå på café, bio, träffa vänner som inte är helt på det här med mjukistrenden, firanden, möten osv...

Försäkringar är bland det sista jag skulle ta bort, ersättningen från personförsäkringen pga sjukdom har rent ut sagt räddat hela min ekonomi och räddat mig så att jag har en fungerande vardag trots minimal inkomst och gjort att jag nu sparat en del. När min dyra Mac book pro gick sönder så fick jag en helt ny med bara 1500 i självrisk, jag hade betalat 14 000 kr för den men sen bara ett år efter hade priset höjts till 16 000 och jag fick ut allt det.

Efter att ha räknat på allt tror jag att min minimum nivå ligger på 7000-8000 kr/månad om jag inte lyckas hålla mig borta för bufferten för oförutsädda utgifter för då blir det ju lite mindre. Håller sig allt enligt planen kan jag ta lite av dom 1500 kr bufferten är på och lägga i ett särskilt buffert sparkonto jag har nu med noll kronor men som är tänkt att fyllas på lite. Det behöver ju inte vara mycket men det är kul att se konton växa:D Och en trygghet om något problem uppstår i nya boendet.

Jag skulle kalla min vardag fattig på ett sätt men vet inte om det är gamla minnen och från uppväxten eller min personlighet, för som det är nu med ett litet kapital sparat är jag ändå rustad för oförutsedda situationer och vad jag förstår är det många som inte har det alls. Jag är nog inte rik men jag tror att jag har kanske lite medelklass nivå på banken, vet visserligen inte vad som är medelklass men jag passar inte in i varken rik eller fattig.

Alla dom där ekonomerna man hör om och läser om är att man ska ha ett par månadslönader sparade ifall något händer, och det förstår jag är väldigt svårt att komma upp och kanske i princip omöjligt för många och jag tror det är viktigt med det skyddet men det kanske sticker i ögonen på alla som kämpar och sliter och jobbar men inte kan spara något.
 
Senast ändrad:
Jag skulle inte klara att leva så, jag går mest i mjukiskläder hemma och tar samma dag efter dag tills jag tvättar dom och så åker dom på igen. Med undantag då jag ska göra något socialt utöver hundpromenader. Jag är inte fåfäng, jag går till city och i vissa affärer i centrum i mjukisbyxor ibland och jag sminkar mig sällan, jag sätter behov framför snygghet i vardagen men ibland går det liksom inte, det passar sig inte och jag är inte bekväm med det och då är det skönt att kunna ta på sig fina saker. Typ om vi ska handla lite mer på något ställe man syns mer, gå på café, bio, träffa vänner som inte är helt på det här med mjukistrenden, firanden, möten osv...

Försäkringar är bland det sista jag skulle ta bort, ersättningen från personförsäkringen pga sjukdom har rent ut sagt räddat hela min ekonomi och räddat mig så att jag har en fungerande vardag trots minimal inkomst och gjort att jag nu sparat en del. När min dyra Mac book pro gick sönder så fick jag en helt ny med bara 1500 i självrisk, jag hade betalat 14 000 kr för den men sen bara ett år efter hade priset höjts till 16 000 och jag fick ut allt det.

Efter att ha räknat på allt tror jag att min minimum nivå ligger på 7000-8000 kr/månad om jag inte lyckas hålla mig borta för bufferten för oförutsädda utgifter för då blir det ju lite mindre. Håller sig allt enligt planen kan jag ta lite av dom 1500 kr bufferten är på och lägga i ett särskilt buffert sparkonto jag har nu med noll kronor men som är tänkt att fyllas på lite. Det behöver ju inte vara mycket men det är kul att se konton växa:D Och en trygghet om något problem uppstår i nya boendet.

Jag skulle kalla min vardag fattig på ett sätt men vet inte om det är gamla minnen och från uppväxten eller min personlighet, för som det är nu med ett litet kapital sparat är jag ändå rustad för oförutsedda situationer och vad jag förstår är det många som inte har det alls. Jag är nog inte rik men jag tror att jag har kanske lite medelklass nivå på banken, vet visserligen inte vad som är medelklass men jag passar inte in i varken rik eller fattig.

Alla dom där ekonomerna man hör om och läser om är att man ska ha ett par månadslönader sparade ifall något händer, och det förstår jag är väldigt svårt att komma upp och kanske i princip omöjligt för många och jag tror det är viktigt med det skyddet men det kanske sticker i ögonen på alla som kämpar och sliter och jobbar men inte kan spara något.
Gå på kafé och bio existerar inte här alls, käka ute nån gång händer men då är det för att jag är nånstans och ska göra något och det råkar bli middagsdags för på krogen eller restaurang av finare snitt än pizzeria har jag aldrig varit, dels intresserar det mig inte alls och så anser jag att det är bortkastade pengar som behövs till bättre saker.

Försäkringar behövs inte här, min bästa dator är en all-in.one med pekskärm som varit kassadator i en butik och var gratis, tillsammans med en massa annat, bla. flera laptops som används i andra specifika applikationer. Nyaste fånen är en Samsung note 3 som jag fick för butikens inköpspris då det var ett skyltexemplar och skulle bort. Jag har mycket gamla grejer men allt är väl underhållet och skulle nåt paja så gråter jag inte utan tar nåt i högen av grejer, ersätter eller bygger om och så funkar det igen. Gissa var mitt nick kommer från? :p
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
900
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 033
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 818
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 333
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp