När räknas man som rik? Och fattig?

I skolan (högskola) går vi nu igenom detta med klass som tydligen är påväg tillbaka. Nu ser det ut såhär;

Överklass
Medelklass
Arbetarklass
Underklass

Underklassen blev införd främst pga massinvandringen där de allra flesta är bidragsberoende.

Arbetarklassen är inte längre lägst eftersom att man är självförsörjande och skattar för att andra ska kunna få bidrag.
Det där är extremt förenklat. Och osant. Vad är det för en högskola som lär ut sånt? (Jag är själv universitetslärare, och det får väl förhoppningsvis finnas gränser för hur tokiga saker folk lär studenterna).
 
Bidragsberoende har funnits långt innan massinvandringen..... Tror alla städer alltid haft s k bättre och sämre områden, så är det iaf här.
Ekonomiskt sett är jag nog fattig, dvs pengarna räcker inte till just nu då jag får ut under existensminimum.
Hästarna klarar jag genom att byta till mig foder etc mot tjänster, skulle aldrig ha råd med dem annars.
Men jag känner mig rik ändå, bor på min drömgård och har en härlig bekantskapskrets. :love:
 
I skolan (högskola) går vi nu igenom detta med klass som tydligen är påväg tillbaka. Nu ser det ut såhär;

Överklass
Medelklass
Arbetarklass
Underklass

Underklassen blev införd främst pga massinvandringen där de allra flesta är bidragsberoende.

Arbetarklassen är inte längre lägst eftersom att man är självförsörjande och skattar för att andra ska kunna få bidrag.
Nu blir jag nyfiken. Du har ju sagt att du läser juridik vill jag minnas. Vad har klasstillhörighet med ämnet att göra? Vore intressant att få veta vilken kurs det kommer in i.
 
I skolan (högskola) går vi nu igenom detta med klass som tydligen är påväg tillbaka. Nu ser det ut såhär;

Överklass
Medelklass
Arbetarklass
Underklass

Underklassen blev införd främst pga massinvandringen där de allra flesta är bidragsberoende.

Arbetarklassen är inte längre lägst eftersom att man är självförsörjande och skattar för att andra ska kunna få bidrag.
Jag har tänkt på det där lite.

vad har det med en juridisk utbildning att göra?

Ärligt talat om det är något de undervisar på din högskola skulle jag byta genast!

Helt klart är nivån på kursen fel och osaklig.
 
@Vogue det där kan vara den sämsta klassanalys jag någonsin sett, och den mest historielösa. Hört talas om statare, daglönare, tattare? Fattighus och bortakutionering av barn till lägstbjudande? Omyndigförklaring och indragen rösträtt? Allt förekom i Sverige, under 1900-talet.
 
Vem har infört den och vem påstår det?

Det kan på inget sätt vara seriöst. Ingen med någon som helst historiekunskap skulle komma med påståendet ”arbetarklassen är inte längre lägst”.

Sen vore det ju iofs smått ironiskt om en högskola skulle lära sina icke självförsörjande studenter att underklassen består av de som inte är självförsörjande :grin:
Där tog du upp en grej jag inte ens tänkte på. Källorna. Det hade varit intressant att få veta.
 
@Vogue det där kan vara den sämsta klassanalys jag någonsin sett, och den mest historielösa. Hört talas om statare, daglönare, tattare? Fattighus och bortakutionering av barn till lägstbjudande? Omyndigförklaring och indragen rösträtt? Allt förekom i Sverige, under 1900-talet.
Vi får ju bara analysen av vad som undervisades, inte själva undervisningen. Kanske allt är en tolkningsfråga...?
 
När jag googlar tex underklass i samhället så får i alla fall jag upp resultat som överensstämmer med @Vogue inlägg, men de resultaten är alla från de senaste åren. Det verkar vara nytt att definiera så som @Vogue gör, men troligtvis korrekt då det görs i etablerade tidningar (svd osv) och av etablerade skribenter.
 
När jag googlar tex underklass i samhället så får i alla fall jag upp resultat som överensstämmer med @Vogue inlägg, men de resultaten är alla från de senaste åren. Det verkar vara nytt att definiera så som @Vogue gör, men troligtvis korrekt då det görs i etablerade tidningar (svd osv) och av etablerade skribenter.
Marknadsliberal socialliberalism i sin värsta form. Klassanalys och klassamhällets betydelse är i princip bortglömd av det nya 'klasslösa' samhället.
 
Marknadsliberal socialliberalism i sin värsta form. Klassanalys och klassamhällets betydelse är i princip bortglömd av det nya 'klasslösa' samhället.
Jag vet inte riktigt om jag förstår vad du menar, men jag hittade även någon vetenskaplig artikel om att klassamhället är på väg tillbaka...
 
Marknadsliberal socialliberalism i sin värsta form. Klassanalys och klassamhällets betydelse är i princip bortglömd av det nya 'klasslösa' samhället.

Att reducera klassanalysen till en individuell ekonomisk analys är bara så fattigt. Någonstans där blir jag alltid så trött på liberaler som glömt historien och lever i en minst lika overklig verklighetsuppfattning som de konservativa nissarna som tror att Sverige var bättre på 50-talet.
 
Menar du att underklass skulle vara något nytt? Underklass är detsamma som arbetarklass och inget nytt på något vis. Du har missförstått något rejält.

För att kunna hävda att de flesta som kommit hit under massinvandring är bidragsberoende behövs en definition av vad bidrag är. T ex är den som studerar med studiemedel bidragsberoende. Dessutom har de som kom hit under massinvandringen 2015 varit här så pass länge nu att många börjar ta sig in på arbetsmarknaden.
Var placerar du trasproletariatet, de som inte lönearbetar utan har alternativa försörjningar som tiggeri, kriminalitet etc., eller är livslångt bidragsberoende? Med andra ord, den riktiga underklassen, de som de facto är i botten på den sociala stegen. Nu för tiden träffar jag många sådana personer i sant utanförskap som aldrig kommer att bli etablerade på arbetsmarknaden (däribland en stor grupp som inte har någon som helst målsättning att skaffa sig ett lönearbete), många fler än för några år sedan.

Nu antyder jag på intet sätt att bidrag eller transfereringar är en tveksam eller kriminell metod att försörja sig, (så alla sorters pensionärer, sjukskrivna, arbetslösa som har en realistisk möjlighet att komma in på arbetsmarknaden, och föräldralediga behöver inte bli upprörda).

Att kalla väletablerade, hårt jobbande arbetare som i ofta har högre löner och betalar mer skatt än många akademikerkategorier, för underklass är felaktigt och nedlåtande.
 
När jag googlar tex underklass i samhället så får i alla fall jag upp resultat som överensstämmer med @Vogue inlägg, men de resultaten är alla från de senaste åren. Det verkar vara nytt att definiera så som @Vogue gör, men troligtvis korrekt då det görs i etablerade tidningar (svd osv) och av etablerade skribenter.

Att vi har fått en ”ny underklass” i samhället när ett stort antal människor kommit hit som står långt ifrån möjligheten till självförsörjning är ju något som det debatterats ganska mycket om, även om det absolut inte är tal om något officiellt som ”införts” som @Vouge vill påstå. Det har ju även pratats om utförsäkrade och långtidssjukskrivna som den nya underklassen i politiska debatter. Det är inte någon ”officiell” klass det heller...(eller sant)

Och när påståendet om denna nya ordning som ”införts” intehåller saker som att ”arbetarklassen är inte längre lägst” (det har den aldrig varit) så blir det uppenbart att det är ingen med historiekunskaper som påstått det där
 
Yes, båda mina farföräldrar var sockenbarn.
Min mamma också. Till en kvinna med träben pga TBC och som hade ett cafe där man spelade kort och söp fram till på småtimmarna. Så mamma fick inte sova riktigt och fick en kopp kaffe innan hon gick till skolan.
 
Fundera ibland på det här med klasstillhörighet, finns det något syfte med att sortera in och kategorisera människor? Görs det fortfarande?

Jag har varit sjukskriven sen gymnasiet med uppehåll för en period då jag läste journalistik. Jag har väldigt lågt bidrag från FK men har ända lite sparpengar, så jag är ju inte arbetarklass för jag jobbar inte och jag är inte underklass för jag har lite pengar i alla fall (som jag fått pga mina sjukdomar så det är ju inte nöjespengar eller tur på lotteri) så jag klarar mig och har ju nyss köpt en bostadsrätt. Vet inte ens om jag passar in i någon klass men tänker att det ju inte betyder något alls, bara något jag tänker på i politiska sammanhang. Går det att placera alla i en kategori? Att jag ska ut på arbetsmarknaden den närmsta framtiden eller alls känns för tillfället långt bort och då kommer ju pengarna sina och jag gå från att ha ok ekonomi till fattig som en kyrkråtta, lite därför jag placerar pengarna i en bostadsrätt.

Upplever mycket snokande i min ekonomi i och med mitt köp av bostadsrätt, så att jag liksom känner att jag måste ljuga om lån osv.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 074
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 052
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 896
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 403
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kaninskrik
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp