När räknas man som rik? Och fattig?

Qelina

Trådstartare
Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik och om det finns någon sådan gräns? Är det relativt till umgänges kretsen? Hur man växte upp som barn och har den ekonomin i huvudet och därför sätter gränsen lägre?

Och i samma anda undrar jag när man är fattig, är det när man klarar sig precis på inkomsten men inte har råd med några utsvävningar, måste vända och vrida på allt, dra in på sånt men egentligen vill ha/behöver? Eller är det först när man hamnar hos soc?


Och alla med häst som äter upp halva inkomsten, kan ett ägande av ett djur göra att man klassas som rik? Upplevde det när jag hade häst.

Jag har sjukt låg sjukpenning som gör att det inte går ihop sig utan jag går back varje månad, som tur är har jag ett sparkonto med en relativ "hög" summa som jag får ta av fast det ska sparas, fast snart räcker ju inte dom heller. Lite därför jag väljer att flytta från en etta på 37kvm, sliten, missnöjd med att ingen av hyresvärdarna aldrig brytt sig om mina försök och samtal för att få hjälp och när jag sett dom irl. så händer inget, experter på att sjuta allt på framtiden men när kommer den, har väntat 8, 5 år det.

Kostnaden på hyra och el där jag bor nu hamnar totalt ca 5000 kr för en etta som är sliten som inte är renoverad och nu flytta till en jätte fin tvåa

. Så när jag flyttar kommer el och hyra bakas i och allt kommer gå på 2130 kr/ månad och förening går så bra att det alltid är en hyresfri månad varje år, för mig passar det utmärkt eftersom jag flyttar in i januari och den fria månaden är februari hoppas få ta del av den. Då kommer jag ju känna min rikare, för att det liksom är stort för mig, definitivt inte rik men kanske mer åt det neutrala hållet.
Finns det klasskillnander som förr? Använd begreps som underklass, arbetarklass, medelklass och överklass fortfarande?

Vad skiljer deras i vardag? Lägger man automatiskt pengar på dyra saker om man är rik eller är man sparsam då också, typ när man handlar mat och sånt?

Så frågan är, när är rik, när är man fattig och när är man där i mellanskiktet?Finns det något objektiv eller är det upp till var och en eller på samhällsnivå?

Hur mycket påverkas livsstandardern?

Räknas man som rik om man köper en bostadsrätt istället för hyres? Många som är sjuk, sjukt intresserad av vad den kostar, hur jag ska lägga upp lånet. kommentera att det kanske blir dyrare med lån osv och folk snokar runt och vill hitta detaljer.
 
Kännns som att du har många frågor som blandas ihop. Att vara rik som i att ha mycket pengar (om det är det du avser) har inte alltid med klass att göra. Sen är det ju skillnad mellan kapital och likviditet tänker jag. Och det är ju inte säkert att känslan av rikedom baseras på något av dem.
 
Jag är uppväxt arbetarklass, är numera medelklass och har rört mig bland övre-övre medelklassen och överklassen en hel del. Jag har haft insyn i livet hos allt från soc-bidragare till miljardärer. Jag sätter nog gränsen för vad jag kallar rik rätt högt, där man ska ha både kapital och likvida medel, men jag sätter nog också gränsen för fattig rätt lågt. Har man allt det basala (mat kläder etc) men kanske måste hålla sig till de billigare grejerna så tycker jag inte att man nödvändigtvis är fattig. Fattig är man när man inte har råd med det som gör en lycklig skulle jag snarare säga, eller när pengar är det enda hindret för att ha ett lyckligt liv.
Jag vet folk som lever fantastiskt lyckliga liv på nästan inga pengar, och jag känner olyckliga miljardärer. Äkta rikedom mäts i mina ögon i lycka och glädje och kvalitetstid, inte pengar.
 
Kännns som att du har många frågor som blandas ihop. Att vara rik som i att ha mycket pengar (om det är det du avser) har inte alltid med klass att göra. Sen är det ju skillnad mellan kapital och likviditet tänker jag. Och det är ju inte säkert att känslan av rikedom baseras på något av dem.

Exakt. Jag är väl kanske inte rik men tämligen välbeställd om man ser till mina tillgångar... men majoriteten är bundna i min fastighet, dvs inte kapital jag har tillgängligt på ett bankkonto. Jag är dessutom vansinnigt ointresserad av andras ekonomi, det är deras problem :D

I övriga saker anser jag mig vara rik. Jag får jobba i en vacker miljö med något jag älskar och jag har många bra människor omkring mig :love:
 
jag har några människor i min omgivning som nog kan betrktas som rika. De har inkomster som gör att de inte behöver fundera om de vill köpa något. Pajar bilen t.ex. så köper de en ny bara.
Genomgående för de jag känner är också att de inte slösar med sina pengar. De kan köpa eller investera men gör det sällan.

Fattig är den som måste vända på slantarna för att kunna klara det vardagliga.

För egen del har jag aldrig varit fattig, men under flera perioder i livet varit väldigt pank. Dvs så at tja måst plnera matinköp extremt noga för att det ska gå ihop. Men jag har ägt saker som jag inte kunnat/velat realisera i pengar.

En god vän brukar säga att det finns en anledning till att folk har pengar - de gör itne av med några. En av våra kända tävlingsryttare bodde alltid i hästlastbilen, blev bjuden av de andra på vin och mat för att hen inte ville lägga pengar på sånt. Förmägenhetsmssigt tillhörde hen de riktigt välbeställda.-
 
Jag har funderat på en sak, jag vet att pengar är ett väldigt laddat och känsligt ämne men undrar var gränsen går för att räknas som rik och om det finns någon sådan gräns? Är det relativt till umgänges kretsen? Hur man växte upp som barn och har den ekonomin i huvudet och därför sätter gränsen lägre?

Och i samma anda undrar jag när man är fattig, är det när man klarar sig precis på inkomsten men inte har råd med några utsvävningar, måste vända och vrida på allt, dra in på sånt men egentligen vill ha/behöver? Eller är det först när man hamnar hos soc?


Och alla med häst som äter upp halva inkomsten, kan ett ägande av ett djur göra att man klassas som rik? Upplevde det när jag hade häst.

Jag har sjukt låg sjukpenning som gör att det inte går ihop sig utan jag går back varje månad, som tur är har jag ett sparkonto med en relativ "hög" summa som jag får ta av fast det ska sparas, fast snart räcker ju inte dom heller. Lite därför jag väljer att flytta från en etta på 37kvm, sliten, missnöjd med att ingen av hyresvärdarna aldrig brytt sig om mina försök och samtal för att få hjälp och när jag sett dom irl. så händer inget, experter på att sjuta allt på framtiden men när kommer den, har väntat 8, 5 år det.

Kostnaden på hyra och el där jag bor nu hamnar totalt ca 5000 kr för en etta som är sliten som inte är renoverad och nu flytta till en jätte fin tvåa

. Så när jag flyttar kommer el och hyra bakas i och allt kommer gå på 2130 kr/ månad och förening går så bra att det alltid är en hyresfri månad varje år, för mig passar det utmärkt eftersom jag flyttar in i januari och den fria månaden är februari hoppas få ta del av den. Då kommer jag ju känna min rikare, för att det liksom är stort för mig, definitivt inte rik men kanske mer åt det neutrala hållet.
Finns det klasskillnander som förr? Använd begreps som underklass, arbetarklass, medelklass och överklass fortfarande?

Vad skiljer deras i vardag? Lägger man automatiskt pengar på dyra saker om man är rik eller är man sparsam då också, typ när man handlar mat och sånt?

Så frågan är, när är rik, när är man fattig och när är man där i mellanskiktet?Finns det något objektiv eller är det upp till var och en eller på samhällsnivå?

Hur mycket påverkas livsstandardern?

Räknas man som rik om man köper en bostadsrätt istället för hyres? Många som är sjuk, sjukt intresserad av vad den kostar, hur jag ska lägga upp lånet. kommentera att det kanske blir dyrare med lån osv och folk snokar runt och vill hitta detaljer.


I skolan (högskola) går vi nu igenom detta med klass som tydligen är påväg tillbaka. Nu ser det ut såhär;

Överklass
Medelklass
Arbetarklass
Underklass

Underklassen blev införd främst pga massinvandringen där de allra flesta är bidragsberoende.

Arbetarklassen är inte längre lägst eftersom att man är självförsörjande och skattar för att andra ska kunna få bidrag.
 
Senast ändrad:
I skolan (högskola) går vi nu igenom detta med klass som tydligen är påväg tillbaka. Nu ser det ut såhär;

Överklass
Medelklass
Arbetarklass
Underklass

Underklassen blev införd främst pga massinvandringen där de allra flesta är bidragsberoende.

Arbetarklassen är inte längre lägst eftersom att man är självförsörjande och skattar för att andra ska kunna få bidrag.
Vilken högskola går du på? Nivån på undervisningen låter som något som en tolvåring klurat ut, därav min förundran.
Pinsamt om den skolan har examinationsrätt tänker jag, om skattesystemet förenklas till att utgå ifrån att skatt betalas för att möjliggöra bidrag. Får ni ingen djupare samhällsekonomisk analys till livs alls?
 
Vilken högskola går du på? Nivån på undervisningen låter som något som en tolvåring klurat ut, därav min förundran.
Pinsamt om den skolan har examinationsrätt tänker jag, om skattesystemet förenklas till att utgå ifrån att skatt betalas för att möjliggöra bidrag. Får ni ingen djupare samhällsekonomisk analys till livs alls?

Givetvis, men det var snabbt förklarat här och nu varför en ny klasstillhörighet har införts.
 
Vilken högskola går du på? Nivån på undervisningen låter som något som en tolvåring klurat ut, därav min förundran.
Pinsamt om den skolan har examinationsrätt tänker jag, om skattesystemet förenklas till att utgå ifrån att skatt betalas för att möjliggöra bidrag. Får ni ingen djupare samhällsekonomisk analys till livs alls?
Jag tycker klass är intressant och ännu mer intressant när man ser hur det har varit, hur det är nu och hur det kanske blir i framtiden!
 
Vilken högskola går du på? Nivån på undervisningen låter som något som en tolvåring klurat ut, därav min förundran.
Pinsamt om den skolan har examinationsrätt tänker jag, om skattesystemet förenklas till att utgå ifrån att skatt betalas för att möjliggöra bidrag. Får ni ingen djupare samhällsekonomisk analys till livs alls?

Ja, det var skrattretande. Tror att jag fått mig till livs mer nyttig samhällskunskap än så på tekniska högskolan (trots inga kurser alls i ämnet) än vad som återspeglas där. Definitivt på gymnasiet.
 
Givetvis, men det var snabbt förklarat här och nu varför en ny klasstillhörighet har införts.

Menar du att underklass skulle vara något nytt? Underklass är detsamma som arbetarklass och inget nytt på något vis. Du har missförstått något rejält.

För att kunna hävda att de flesta som kommit hit under massinvandring är bidragsberoende behövs en definition av vad bidrag är. T ex är den som studerar med studiemedel bidragsberoende. Dessutom har de som kom hit under massinvandringen 2015 varit här så pass länge nu att många börjar ta sig in på arbetsmarknaden.
 
Givetvis, men det var snabbt förklarat här och nu varför en ny klasstillhörighet har införts.

Vem har infört den och vem påstår det?

Det kan på inget sätt vara seriöst. Ingen med någon som helst historiekunskap skulle komma med påståendet ”arbetarklassen är inte längre lägst”.

Sen vore det ju iofs smått ironiskt om en högskola skulle lära sina icke självförsörjande studenter att underklassen består av de som inte är självförsörjande :grin:
 
Ja, det var skrattretande. Tror att jag fått mig till livs mer nyttig samhällskunskap än så på tekniska högskolan (trots inga kurser alls i ämnet) än vad som återspeglas där. Definitivt på gymnasiet.

Definitivt högstadiet skulle jag säga :crazy:

Att koka ner klassystemet till en så banal analys som @Vogue gör är skrattretande, det är betydligt mer komplext än så.

Plus att sedan när blev arbetarklassen något annat än lägst...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
899
Senast: Wille
·
  • Artikel
Dagbok Jag kämpar på med att skola om mig från ekonomiskt vidlyftig till kostnadsmedveten. Det är verkligen nyttigt och välbehövligt! Och jag...
Svar
2
· Visningar
1 032
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel
Dagbok När jag köpte mitt nuvarande lilla hus så ”avslöjade” säljarna på kontraktsdagen att de inte skulle komma att tömma huset, utan att det...
Svar
7
· Visningar
1 817
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 333
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Hat
  • Konstigt simsätt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp