När rättstvisten går ut över hästen

Att hästköp ibland reklameras är ingen nyhet. Men vad händer när hästen som köptes några månader tidigare lämnas tillbaka i bedrövligt skick? Frida som driver försäljningsstallet Shine Bright Equestrian har precis upplevt just det och efterfrågar strängare lagstiftning och hårdare krav på köpare.
 
Den här poängen "- Jag som hästförsäljare hamnar i tvister ibland men det är bara amatörer som reklamerar. Proffsen och folk utomlands har ett helt annat tänk i sitt hästköp. Dom gör mycket undersökningar före köp, istället för att leta fel i efterhand. Skulle man av någon anledning vara missnöjd och något inte funkar, så väljer man att antingen gör man något åt saken eller så accepterar man situationen. Köpt är köpt och pengarna är borta. Istället gör man det bästa och vårdar det man har, hästen! " PRECIS SÅ! Är en annan sak om folk luras, men i SÅ många saker så är köparen bara rent av idiot. Dom som faktiskt blivit lurade på riktigt verkar sällan få mycket utav sina reklamationer, medans köpare som denna i artikeln får förlikning. Man får en dålig smak i munnen.

Detta med:
"Hästen läggs ut till försäljning
Vid den här tidpunkten har köparen också lagt ut en annons på hästen med information om att blåsljudet finns men att det inte påverkar hästen. Priset är också satt högre än den ursprungliga köpesumman.
- Köparen värderar alltså hästen högre än köpeskillingen men ligger samtidigt i dispyt med mig som säljare för att hen vill reklamera. Det hela verkar väldigt oseriöst och snart startar köparen en rättsprocess."

Det säger verkligen mycket om köparen tycker jag.
 
Ser ut som två helt olika hästar!
Hoppas människan blir fälld för djurplågeri.
Förstår inte på folk som har noll hjärta. Jag menar vad har hästen gjort?! Bara för att man är missnöjd liksom 😭
Tyvärr såna människor som skall reklamera hästar inte alltid vara helt normalt funtade, enligt min upplevelse iaf. Då snackar jag inte folk som blivit lurade, men folk som skall reklamera sina hästar höger och vänster över saker som jag anser 1) dom faktiskt hade undersökningsplikt på innan köp, men valde att inte göra 2) saker som är "normala" när man har med djur att göra. Tex som i denna artikel med blåsljudet. Dessa människor verkar verkligen sakna empati (båda mot djuren och säljaren) och verkar tro dom har köpt en robot och inte ett levande djur. Jag anser faktiskt att köpt är köpt, så vidare att säljaren inte har blå ljugit och lurat köparen. Dom som luras på riktigt hamnar sällan i skiten, då dom sällan har pengar att betala tillbaka, så även när folk vinner i rätten, så ser dom inte en krona, då dessa säljare inte sällan har skulder hos kronofogden mm. Det är ju tyvärr dom seriösa aktörerna som drabbas av detta tillstånd med att man skall reklamera hästar för allt möjligt konstigt.

Så är väl inte riktigt förvånad att köparen visat hur vidrig denna är med att bete sig så mot ett stackars djur. :(
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En 30-nånting år gammal person borde inte behöva begravas. En mamma borde inte behöva begrava sitt barn. En storasyster borde inte...
Svar
7
· Visningar
1 247
Senast: Jenka
·
  • Artikel
Dagbok Jag hittade det här med dagbok här och tänkte att det kanske kan vara bra att skriva av sig lite och ifall nån vill läsa och har nån...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 358
Senast: Flixon
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok När jag jobbade med att stärka min självmedkänsla så var det vissa saker som fick mig att titta tillbaks på min barndom. Annars har jag...
Svar
12
· Visningar
2 080
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag tycker ju att jag har skalat ner mitt liv rejält, släppt en massa saker på min to-do-lista, för att bara göra sådant jag verkligen...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 740
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gårdar förr
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp