När ringa 112 - när ringa 11414? (Spinoff på knivtråden)

Såhär står det på polisens hemsida:
Ring 112 för att larma polisen:

-om du är eller nyligen varit utsatt för brott – oavsett hur allvarligt brottet är.
-vid pågående eller nyligen inträffade händelser som innebär fara för liv, egendom eller miljö.
-om du vet att ett brott kommer att begås, att ett brott pågår eller att ett brott nyligen har skett – oavsett hur allvarligt brottet är.
-om du varit med om en viltolycka i trafiken.

Jag hade alltså ringt 112 för väskryckningen (brott som nyligen skett). Ja och pistolen såklart. Efterlyst person hade kanske berott lite på. Snackar vi en person som klassas som farlig och instabil eller en där det är ett bankrån utan döda? Hur säker är jag på att det är just den personen?
 
Jag har ringt 11414 några gånger och det har varit som att tala med nån med mindre förstånd.
Förvirrat, omständligt och rätt meningslöst. Drar mig för att ringa dem om jag inte absolut verkligen måste. T.ex om trafikfara.
 
Jag har ringt 11414 några gånger och det har varit som att tala med nån med mindre förstånd.
Förvirrat, omständligt och rätt meningslöst. Drar mig för att ringa dem om jag inte absolut verkligen måste. T.ex om trafikfara.

Ringt 112 när det stod ett rådjur på fel sida av viltstängslet på E18, ganska stor risk för allvarlig olycka när det blir rusningstrafik när man kör i de hastigheterna. Larmoperatören skulle kontakta viltvårdare på studs sa hon.
 
Såhär står det på polisens hemsida:
Ring 112 för att larma polisen:

-om du varit med om en viltolycka i trafiken.

Ringde 11414 när en älg sprang rätt in i sidan på bilen, skubbade iväg med en jäkligt öm bog och lämnade bilen "en smula" bucklad och hårig.
Vilket var korrekt gjort enligt den jag pratade med på 11414, eftersom det fanns ca 0 och inget akut i den situationen, så man får ju använda lite sunt förnuft också.

Markerade självklart för viltolycka och eftersöksjägare åkte ut dan efter, för även om djuret skubbar iväg i stort sett oskatt, så är eftersök ett måste.
 
Tror det beror på kommun. Här är det lång väntetid.
Det finns nog inte 11414 i varje kommun och inte dygnet runt. Tänker på glesbygd och småkommuner då.

Kl
Jag läste förresten ett gammalt dokument om 11414 och där står det att de ska svara inom tre (!) minuter, annars kopplas man vidare till något kontaktcenter som det inte är telefonkö till.
 
Det finns nog inte 11414 i varje kommun och inte dygnet runt. Tänker på glesbygd och småkommuner då.

Kl
Jag läste förresten ett gammalt dokument om 11414 och där står det att de ska svara inom tre (!) minuter, annars kopplas man vidare till något kontaktcenter som det inte är telefonkö till.
Så är det säkert. Jag har gett upp efter någon halvtimme, hyfsat stor kommun.
 
Better safe than sorry?

Alltså, alla är ju "pågående".
Vid en väskryckning som precis skett går det ju att få tag på eventuell gärningsman.

En pistol i ett dike är ju livsfarligt, plus att chansen att säkra spår blir betydligt större ju snabbare man får fatt i den.
Risken att den använts vid ett våldsbrott finns ju alltid (såklart vid kniv också, men slängda knivar är ju vanligare..).

Är det en person som är så pass känd att den är efterlyst lär det vara av yttersta vikt att denne fångas in (annars lär inte gemene man vet att den är efterlyst) och därav ska polis kontaktas så skyndsamt det bara går = 112.
 
Alltså, alla är ju "pågående".
Vid en väskryckning som precis skett går det ju att få tag på eventuell gärningsman.

En pistol i ett dike är ju livsfarligt, plus att chansen att säkra spår blir betydligt större ju snabbare man får fatt i den.
Risken att den använts vid ett våldsbrott finns ju alltid (såklart vid kniv också, men slängda knivar är ju vanligare..).

Är det en person som är så pass känd att den är efterlyst lär det vara av yttersta vikt att denne fångas in (annars lär inte gemene man vet att den är efterlyst) och därav ska polis kontaktas så skyndsamt det bara går = 112.
Bra svar! :up:

Men om man är osäker i andra fall om vilket som är lämpligast, är det bättre att ringa 112 först för säkerhets skull?
 
Ringde 11414 när en älg sprang rätt in i sidan på bilen, skubbade iväg med en jäkligt öm bog och lämnade bilen "en smula" bucklad och hårig.
Vilket var korrekt gjort enligt den jag pratade med på 11414, eftersom det fanns ca 0 och inget akut i den situationen, så man får ju använda lite sunt förnuft också.

Markerade självklart för viltolycka och eftersöksjägare åkte ut dan efter, för även om djuret skubbar iväg i stort sett oskatt, så är eftersök ett måste.
Halvt kl

Undrar om samma gäller vid påkörning av björn? En skadad björn kan vara väldigt farlig, tror inte jag skulle gå ur bilen och markera platsen då. Kanske bättre ringa 112 så de kan spåra var man är, antingen via SOS-appen eller att de skickar en länk man klickar på så de får upp ens position.
 
Har fått anledning att uppdatera tråden.
Polisen var här idag och behövde hjälp med att komma in i låsta utrymmen i garaget. En turist har blivit bestulen på en cykel och gps visar att den finns i detta hus.
De hittade inte den men jag frågade hur den ser ut.
Om jag ser nån person med en sån cykel på väg ut eller in, ska jag ringa och tipsa på 11414 då eller 112? Det är ju ett pågående brott (egenmäktighet).
T.ex om nån är på väg ut med en sån.
Nu verkar de ju ha koll på den via gps men den som har cykeln kan ju ta bort sändaren.

Suck! Känner mig som en detektiv. :D
 
Har fått anledning att uppdatera tråden.
Polisen var här idag och behövde hjälp med att komma in i låsta utrymmen i garaget. En turist har blivit bestulen på en cykel och gps visar att den finns i detta hus.
De hittade inte den men jag frågade hur den ser ut.
Om jag ser nån person med en sån cykel på väg ut eller in, ska jag ringa och tipsa på 11414 då eller 112? Det är ju ett pågående brott (egenmäktighet).
T.ex om nån är på väg ut med en sån.
Nu verkar de ju ha koll på den via gps men den som har cykeln kan ju ta bort sändaren.

Suck! Känner mig som en detektiv. :D
På väg ut = pågående brott, polisen behöver komma direkt för att få tag på tjuven = 112.

På väg in tänker jag att man kan ju hålla koll på var personen/cykeln tar vägen först och sen ringa 112? Gissar friskt!
 

Liknande trådar

Relationer I tisdags natt spårade det ur hemma, som det så ofta gör. Skillnaden var dock att min bror på 13 år även var hemma hos oss denna natt...
Svar
13
· Visningar
2 858
Senast: Lickety
·
T
Övr. Barn Jag vet inte längre vart jag ska vända mig, så jag vänder mig hit. Historien är rätt lång och komplicerad, så jag hoppas att ni orkar...
Svar
10
· Visningar
2 446
Senast: YorkWann
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp