När ringa vet? - sårskada...

Train

Trådstartare
Hur allvarlig ska ett sår verka för att ni ska ringa efter veterinären? Hur länge bör man avvakta annars?

Det är så att min lilla polle har lyckas få ett litet sår på insidan av skenbenet på v.b, en bit under hasen.
Första dagen verkade det helt ok, så jag bara sköljde rent det med Jodopax och lät det vara då jag inte trodde det var ngt allvarligt...

Igår var det lite svullet runt själva såret, så jag tvättade det mer noggrannt och han hade lite ont när man tryckte på svullnaden men han haltade inte och verkade pigg i övrligt. Red inte då men han gick i hagen hela dagen.

I morses var han svullen nästan hela vägen ner till kotan på insidan (fördjupningen vid senan var lika tjock som själva skenbenet), men antog att det skulle gå ner efter att han fått röra lite på sig, så sköljde det igen och släppte ut honom. Provade även att rida en sväng för att se om den gick ner eftersom han inte haltar och inte ömmade lika mkt idag. Sedan sköljde jag med sterilt vatten och väteperoxid då jag förstått att det inte är så bra med jodopax i sår... Tog även tempen innan ridningen men visade snarare undertemp än feber (ca 36,9 har jag för mig.. nästan 37 iaf)
Nu i kväll hade faktiskt svullnaden gått ner en bit, men det är fortfarande tjockare än det ska :crazy:
Tempen var fortfarande en aning under normal men han var lika nyfiken som vanligt och åt :)

Klippte även lite run såret som är ca 1-2 cm långt och några millimeter djupt vad jag kan se (vågar inte peta för mkt i det) det ser rent och fint ut, men är ju väldigt orolig för att svullnaden inte ska ge med sig :crazy:

Nu undrar jag lite vad jag borde göra? Vad ska man vätta med? Ska man lägga något bandage?
Är ju visserligen inte så haj på bandage och sånt med kan ju alltid försöka lära mig! ;)

// En orolig och frågvis Train
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

jag vet inte riktigt när och om du ska kontakta veterinär. det bestämmer du själv.

jag behövde inte det när min häst skadade sig. det var bara ett litet så på ena frambenet. gjorde rent det och hade hästsalva på.. (sån med tjära i..) den salvan är guld värd.. funkar till allt! (nästan)

koksaltlösning är jättabra att tvätta med så det kan du pröva.. tvätta varje dag och ha på salva.. går hästen ute så är det nog bra med bandage och om det är ett öppet sår så ska h*n nog ha bandage..

man brukar säga att allt rinner av en häst så bli inte rädd om svulladen flyttar sig neråt mot hoven..

hoppas att allt ordnar sig för dig och hästen / L_S
 
Senast ändrad:
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Jag hade av vaktat till i morgon sen ringt till vet och rådfrågat hur jag skulle gjort. Låter som lymfangit är inte att leka med. rörelse är bra då så promenixer är ju att rekomendera.
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Tack för svaret! :)
Ska se imorron om det ser bättre ut, annars blir det väl till att ringa vet och fråga lite om inte annat...

Skönt att svullnaden brukar flytta sig neråt, för det var nog mest den jag var orolig för just nu... :crazy:
Får lite halvt panik så fort det är minsta lilla men nu kanske jag kan sova lugnt iaf ;)

Ska kika om jag kan få tag på salvan och prova imorron :)

// Train :)
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Tack för svaret :)
Ska försöka få tag i vet. imorron om det inte blir bättre...

Jo, det är lymfagnit jag är mest rädd för just nu, men har "tyvärr" aldrig riktigt stött på det förut så har ingen aning om hur det ska se ut... :crazy:
Men nu vet jag iaf att jag kan ha anledning att misstänka det...
Hur svullet ska det vara isf? (fick för mig att det skulle vara värre.. han är än så länge bara svullen på insidan, men det kanske är olika från häst till häst..?)

// Train :)
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Jag har ett sto som får telefonstolpsben såfort hon får minsta lilla skrapsår på benet... Det som fungerar bäst för henne är att linda med back-on-track, det brukar ta ner svullnaden rätt snabbt.
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Tack för tipset! :)

Har tyvärr inga BoT-lindor :(
Finns det något annat som kan hjälpa?

// Train
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Linda benet när hästen står inne och se till att det inte kommer skit i såret när den är ute.
Ha koll på tempen, 36.9 är normal temp, vet du vad h*n brukar ha?
Går febern upp/det blir mer svullet/ h*n blir halt/äter dåligt/dricker dåligt, då är det dags att ringa vet.

Som du säger själv är det inte bra att tvätta med jodopax på nya sår, lactacyd och rent vatten är bäst, men om svullnaden inte går ner till i morgon så kan du lägga jodopax omslag, ta en tre-fyrdubbelvikt kompress eller lakansväv och dränk med jodopax och linda om på natten, det tar ner svullnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Synd att du inte har kollat hur djupt såret är, men om det är så "litet" som du beskriver det skulle jag inte ringa veterinären. Förutsatt att det inte är ett sticksår! Min häst sväller upp något ENORMT vid skador, efter några dagar sjunker svullnaden, och går ner vid motion. För att försvinna helt tar det åtskilliga dar!

Tvätta inte öppna sår med jodopax (det skadar mer än vad det hjälper), vanligt koksaltlösning är det bästa och om det blir infekterat väteperoxid!
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Det jag reagerar på är att du tvättat såret så mkt! Om mina hästar får ett sår så tvättar jag av det md vatten, och sen låter jag det vara. Såvida det inte sitter så långt ner att det kommer lera eller annat i. Tvättar man för ivrigt/ofta så stör man ju läkprocessen lite tycker jag.. Avvakta du ett tag till, svullna kan de ju bli av sår..
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Hur allvarlig ska ett sår verka för att ni ska ringa efter veterinären?

Lite enkelt som grundregel beroende på ens egna kunskaper kan man säga så här:
Om skadan hade suttit på dig hade du sökt läkarvård? Hade du det så är det dags för veterinär.
Hade du ringt sjukvårdsupplysningen och frågar? Då är det dags för telefonkonsultation med veterinären.
Klarar du av att fixa den själv? Då behöver du troligen inte veterinären.
Ser den ut att kunna påverka hästens försäkring? Då är det dags för veterinären.
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

om den har feber eller om såret är infekterat så att det behövs antibiotika så ringer jag.

om det sitter vid en led och är djupt.

om nåt behöver sys.
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Synd att du inte har kollat hur djupt såret är, men om det är så "litet" som du beskriver det skulle jag inte ringa veterinären. Förutsatt att det inte är ett sticksår! Min häst sväller upp något ENORMT vid skador, efter några dagar sjunker svullnaden, och går ner vid motion. För att försvinna helt tar det åtskilliga dar!

Tvätta inte öppna sår med jodopax (det skadar mer än vad det hjälper), vanligt koksaltlösning är det bästa och om det blir infekterat väteperoxid!

Kopierar mitt inlägg i en muggtråd eftersom produkten också funkar på sår - speciellt sticksår, gör på samma sätt som för muggen, men byt till nytt bandage direkt ca 3ggr per dygn (läst på paketen!)

Har tips på en produkt som inte verkar användas alls mycket här i sverige, men som dock finns att köpa har jag sett, om inte annat via internet. Robinsons Animalintex. Det är en slags kompress som man kan använda på olika sätt (står utförligt på paketen). För mugg/rasp har vi i stallet helt nyligen behandlat 2st hästar med mycket gott resultat.

Man klipper ut en lämpligt stor bit (detta är ganska dyrt) och blöter i kokat vatten - lägg på en tallrik med plasten uppåt och häll vatten runt om och tryck sedan bort överskottet så att det inte droppar om den - som sedan får svalna till kroppstemperatur, eller så att inte hästen bränns i alla fall.

Man sätter sedan kompressen mot muggen - se till så att det inte finns några salvor eller dylikt på utan att det är rent - och bomull runt kompressen och benet och lindar med vetflex eller liknande. Låt sitta kvar över natten och ta av på morgonen.

Hästarna har gått ute som vanligt på dagarna utan skydd. Bästa är om ev lera sedan får torka och borstas bort med mjuk borste innan man sedan sätter på nytt bandage över natten.

Förbättring märks redan efter 2 dagar och på en vecka är muggen i stort sett borta och man kan kanske då sätta på någon förebyggande kräm för att den inte ska komma tillbaka.
Testa!
Animalintex används också likadant på tex sticksår och hovbölder för att "dra ut" var. Funkar jättebra
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Tack för svaren!
Eftersom det verkar som om det är lite för tidigt att börja misstänka att det är något värre än en övergående svullnad, har jag inte ringt någon vet. än.
Dessuton kändes det som om det var en aning bättre idag :)

(Svarar alla på en gång)

TinyWiny:
Har tyvärr ingen aning om hans normaltemp, har många gånger tänkt kolla upp den men har aldrig blivit av :crazy: något som definitivt kommer göras när detta är över! men även idag visade den nästan på undertemp...

Idag var såret torrt och fint och började få sårskorpa men svullnaden var ungefär lika stor i morses som dagen innan...
Den gick dock ner ganska mycket efter att vi gått en sväng :) (myckte bättre än efter gårdagens motion iaf!)

Ska försöka mig på ett jodopaxomslag imorgon då!

Suuz:
Vågade som sagt inte peta för mkt i det, men det kanske hade varit bra att göra det iaf en gång så man fick reda på hur djupt det var... nu är det dock inte öppet längre så jag hoppas att det börjat läka.

Skönt att höra att det kan ta några dar för svullnaden att gå ner!

Tussilago:
Där sa du något!
Kanske ska lugna mig lite med allt tvättande :o
Brukar visserligen inte tvätta riktigt så ofta i vanliga fall, men eftersom det svullnade har jag nog överdrivit och kanske tvättat även om det inte behövdes varje gång...
dock verkar det som om det börjar läka ihop nu! :)

Masse:
Väldigt bra grundregel!
Fick en att tänka till lite och misstänker att jag visserligen skulle vara lite orolig om jag varit svullen i några dagar men eftersom det inte gör ont, skulle jag nog vänta några dagar och försöka mig på några huskurer istället :)

Centaur:
Tack för ett kort och lättförstått svar! :)


Eftersom det inte är öppet längre kanske jag ska börja smörja med nån mjukgörande salva istället så det inte spricker upp igen..?
Funkar det med vanlig Helosan då eller ska man ha något mer avancerat? (fick inte tag i nån salva med tjära... någon som vet vad den heter?)

Om jag kommer ihåg kameran imorron kanske jag kan ta några bilder också
// Train
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Inga jodopaxomslag på sår :crazy: endast på sticksår och sömstick eller hovbölder !
Oftast gör jag så att vid
Jag kontaktar vetrinär vid sår >svullnad >feber

eller sår >svullnad >feber >hälta = Finns inget att vänta på vet ska tillkallas ..

Och som det låter på dig så är det på bättringsvägen nu med benet :)

Mia
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Det är svårt att avgöra. Det är nog en del i hästeriet det där tror jag :crazy:

Ringa och rådgöra tycker jag man kan göra vid sår och skador man anser vara sig grön eller osäker på. Att åka till klinik eller ta ut någon om hästen är gravt halt, febrig eller allmän tillståndet är mycket nedsatt
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Ok, då stryker jag det då! ;)
Men vet inte om det kan vara ett sticksår.. dock inget jättedjupt iaf...

Hoppas verkligen att det börjar bli bättre och det inte bara är mitt önsketänkande :P men är ganska övertygad om att det fanns några små framsteg idag :)
Men kan alltså ta det ganska lugnt eftersom han inte har feber eller är halt just nu..?

Tack för svaret!
// Train
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Det är min första häst och vår värsta åkomma hittills, så jag är livrädd för att svullnaden inte ska gå ner :crazy:
Visserligen har jag stött på sår och sånt tidigare men det var varit på hästar som inte haft så fina ben från början, så där har jag inte vetat om såret jag skött om har svullnat och inte gått ner eller om det redan var svullet innan :(

Men borde nog ringa och höra efter lite om det inte fortsätter bli bättre imorgon!

Tack för svaret!
// Train :)
 
Sv: När ringa vet? - sårskada...

Ok, då stryker jag det då! ;)
Men vet inte om det kan vara ett sticksår.. dock inget jättedjupt iaf...

Hoppas verkligen att det börjar bli bättre och det inte bara är mitt önsketänkande :P men är ganska övertygad om att det fanns några små framsteg idag :)
Men kan alltså ta det ganska lugnt eftersom han inte har feber eller är halt just nu..?

Tack för svaret!
// Train


Hade det varit min häst enligt din beskrivning med ingen hälta ,ingen feber ,såret är torrt och fint ,och svullnaden går ner vid rörelse så skulle jag inte oroat mig :) Om inget förändrar sig .

Mvh Mia
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst rullade fast i boxen för ca 3 veckor sedan. Sparkade sig själv (såg ej så dramatiskt ut vid händelsen) men stod sen på 3 ben...
Svar
5
· Visningar
1 493
Senast: MiniLi
·
Hästvård Mitt 3-månaders föl rev sig på insidan av skenan vänster fram för ett par veckor sedan. Såret är ca 2x2 cm, inte djupt, inte infekterat...
Svar
7
· Visningar
819
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Är kanske något onödigt smånojjig nu. Har haft häst i knappt 1års tid så hästägare grejen är något nytt för mig när det kommer till...
Svar
3
· Visningar
844
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Min häst har flera gånger blivit (vad ska man säga...) "attackerad" av sin hagkompis. Den hästen är väldigt speciell. Min bestämmer...
Svar
1
· Visningar
381
Senast: ygenda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Kattbilder #9
  • Kaninskrik

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp