När säger jag upp mig?

Vilmeräng

Trådstartare
Jag ska skriva på för ett nytt jobb på fredag. Allt gott så. Tänkte då att jag efter det tar ett samtal med nuvarande chef och ordnar med uppsägning. Nu visar det sig att chefen inte jobbar den dagen. Jag vill att uppsägningstiden startar så fort som möjligt. Vad gör jag, tar upp det imorgon torsdag eller på måndag? Funderar på om jag kan säga imorgon att jag vill säga upp mig dagen därpå. 🤔

Nya arbetsgivaren är pålitlig, men jag har så inpräntat att man säger inte upp sig förrän det nya är spikat. Annars är ju en tanke att säga upp mig imorgon.

Vore tacksam för lite råd eller tankgångar. :)

Anonymt konto. 👍
 
Jag ska skriva på för ett nytt jobb på fredag. Allt gott så. Tänkte då att jag efter det tar ett samtal med nuvarande chef och ordnar med uppsägning. Nu visar det sig att chefen inte jobbar den dagen. Jag vill att uppsägningstiden startar så fort som möjligt. Vad gör jag, tar upp det imorgon torsdag eller på måndag? Funderar på om jag kan säga imorgon att jag vill säga upp mig dagen därpå. 🤔

Nya arbetsgivaren är pålitlig, men jag har så inpräntat att man säger inte upp sig förrän det nya är spikat. Annars är ju en tanke att säga upp mig imorgon.

Vore tacksam för lite råd eller tankgångar. :)

Anonymt konto. 👍
Jag skulle maila uppsägningen när du skrivit på
 
Okej, det var ju ett bra förslag förstås. Det är bara det att vi är en rätt liten grupp kollegor och jobbar rätt nära varann. Känns lite väl opersonligt. Men vad gör jag, liksom. Jag måste kanske komma över det.
Måndag föreslår jag. Kan säkerligen inte göra någon skillnad i uppsägningstid . Jag har en gång sagt upp mig innan det blev skrivet, och det blev inte bra, s påskrift först.
Alternativet skulle kunna vara att du talar om för chefen att du sökt annat och att det blir påskrivet på fredag. Som en förberedelse för chefen då?
 
Jag har gjort både mailvägen samma dag som nytt är påskrivet och även två dagar före nytt avtal.
Har bara jobbat på små ”familjära” arbetsplatser.
 
Måndag föreslår jag. Kan säkerligen inte göra någon skillnad i uppsägningstid . Jag har en gång sagt upp mig innan det blev skrivet, och det blev inte bra, s påskrift först.
Alternativet skulle kunna vara att du talar om för chefen att du sökt annat och att det blir påskrivet på fredag. Som en förberedelse för chefen då?
På vilket sätt blev det inte bra?

För egen del har jag sagt upp mig från två jobb.
På första stället skulle det inte blivit bra oavsett när jag sa upp mig. Jag och ledningen kom inte överens öht och de gick i princip och hoppades på att jag skulle sluta eftersom de inte kunde säga upp mig.
På andra stället sa jag upp mig utan att ha nytt jobb att gå till, vilket jag även var tydlig med. Där är jag nu kvar som extremt uppskattad timmis.
 
På vilket sätt blev det inte bra?

För egen del har jag sagt upp mig från två jobb.
På första stället skulle det inte blivit bra oavsett när jag sa upp mig. Jag och ledningen kom inte överens öht och de gick i princip och hoppades på att jag skulle sluta eftersom de inte kunde säga upp mig.
På andra stället sa jag upp mig utan att ha nytt jobb att gå till, vilket jag även var tydlig med. Där är jag nu kvar som extremt uppskattad timmis.
Chefen ångrade sig i sista stund vilket medförde att jag för första gången i mitt vuxna liv blev av med en fast anställning. Hade varit tjänstledig från min fasta tjänst för den nya tjänsten och blev tillfrågad om jag ville börja jobba fast på den nya tjänsten. Det ville jag och jag uppfattade det som enbart formalia och pappersarbete så skulle tjänsten vara min. Så jag sade upp mig från den fasta tjänsten. När det sedan var dags att skriva på papper beslöt sig chefen för att anställa en annan person istället och jag stod där med skägget i brevlådan.

Efter den missen är jag väldigt noga med att allt ska vara påskrivet och klart innan jag säger upp mig från en fast tjänst.

Det är en annan sak om man själv är förberedd på risken eller väljer att säga upp sig utan att ha en annan tjänst att gå till.
 
Måste du säga upp dig på fredag ? Vad händer om du säger upp dig på måndag?

Varje gång jag byter jobb förbannar jag mig själv att jag sa till den nya arbetsgivaren att jag kan börja direkt efter uppsägningstiden och inte tar höjd för att det kan ta ett par dagar innan jag på ett enkelt sätt kan säga upp mig. Men nästa gång ska jag vara hård mot den nya arbetsgivaren och ge mig själv tid att säga upp mig och rejält med ledighet mellan.
 
Förväntar sig din nya arbetsgivare att du ska börja på dagen 3 månader eftet du har skrivit på anställningskontraktet? Nu antar jag att du har 3 mån uppsägningstid. Min erfarenhet är att arbetsgivare såklart är medvetna om uppsägningstid och såklart förstår att man inte vill säga upp sig innan man har skrivit på, dvs att uppsägningstid mest sannolikt börjar löpa några dagar efter man har skrivit på det nya avtalet.

En separat kommentarer gällande att vara ledig mellan anställningar, jag tror SGI kan påverkas om man har glapp mellan två anställningar, dvs även ett glapp på bara några dagar. Av den anledningen kan det vara negativ att ha glapp. Läste det i någon av trådarna på Barnforumet här. Tror dock det främst hade effekt vid föräldraledighet och det gäller såklart inte om man tar ut semester utan just om ena anställningen har uppghört och nästa anställning börjar först senare.
 
Förväntar sig din nya arbetsgivare att du ska börja på dagen 3 månader eftet du har skrivit på anställningskontraktet? Nu antar jag att du har 3 mån uppsägningstid. Min erfarenhet är att arbetsgivare såklart är medvetna om uppsägningstid och såklart förstår att man inte vill säga upp sig innan man har skrivit på, dvs att uppsägningstid mest sannolikt börjar löpa några dagar efter man har skrivit på det nya avtalet.

En separat kommentarer gällande att vara ledig mellan anställningar, jag tror SGI kan påverkas om man har glapp mellan två anställningar, dvs även ett glapp på bara några dagar. Av den anledningen kan det vara negativ att ha glapp. Läste det i någon av trådarna på Barnforumet här. Tror dock det främst hade effekt vid föräldraledighet och det gäller såklart inte om man tar ut semester utan just om ena anställningen har uppghört och nästa anställning börjar först senare.

Jag minns inte helt men jag läste på om det här eftersom jag trodde att jag skulle hamna i den situationen med glapp mellan anställningarna och vill minnas att jag kom fram till att SGIn var skyddad under en viss period. Men eftersom minnet sviker lite så kan det vara bra att läsa på vad som verkligen gäller.
 
Måndag föreslår jag. Kan säkerligen inte göra någon skillnad i uppsägningstid . Jag har en gång sagt upp mig innan det blev skrivet, och det blev inte bra, s påskrift först.
Alternativet skulle kunna vara att du talar om för chefen att du sökt annat och att det blir påskrivet på fredag. Som en förberedelse för chefen då?

Tja, det är ju tre dagar. Jag har varit på tjänster där de hållt en till sista timmen, även om en frivilligt går sista dagen fredag och börjar nästa jobb på måndag (uppsägningstiden löper även måndag). Tvingad att infinna sig. Vissa är inte så smidiga.

Jag hade också valt att maila uppsägningen fredag när pappren var påskrivna.
 
Jag ska skriva på för ett nytt jobb på fredag. Allt gott så. Tänkte då att jag efter det tar ett samtal med nuvarande chef och ordnar med uppsägning. Nu visar det sig att chefen inte jobbar den dagen. Jag vill att uppsägningstiden startar så fort som möjligt. Vad gör jag, tar upp det imorgon torsdag eller på måndag? Funderar på om jag kan säga imorgon att jag vill säga upp mig dagen därpå. 🤔

Nya arbetsgivaren är pålitlig, men jag har så inpräntat att man säger inte upp sig förrän det nya är spikat. Annars är ju en tanke att säga upp mig imorgon.

Vore tacksam för lite råd eller tankgångar. :)

Anonymt konto. 👍
Mailvägen alt. lämna påskriven uppsägningsblankett. Du bör ju göra det skriftligt (måste, om du jobbar statligt).
 
Förväntar sig din nya arbetsgivare att du ska börja på dagen 3 månader eftet du har skrivit på anställningskontraktet? Nu antar jag att du har 3 mån uppsägningstid. Min erfarenhet är att arbetsgivare såklart är medvetna om uppsägningstid och såklart förstår att man inte vill säga upp sig innan man har skrivit på, dvs att uppsägningstid mest sannolikt börjar löpa några dagar efter man har skrivit på det nya avtalet.

En separat kommentarer gällande att vara ledig mellan anställningar, jag tror SGI kan påverkas om man har glapp mellan två anställningar, dvs även ett glapp på bara några dagar. Av den anledningen kan det vara negativ att ha glapp. Läste det i någon av trådarna på Barnforumet här. Tror dock det främst hade effekt vid föräldraledighet och det gäller såklart inte om man tar ut semester utan just om ena anställningen har uppghört och nästa anställning börjar först senare.
Har man glapp mellan anställningarna måste man skriva in sig på AF för att skydda sin SGI. Superstelbent kan tyckas men det är i princip bara några knapptryckningar och att ticka i rutan att man har redan har nytt jobb, typ. Men ja, när jag jobbade på AF träffade jag då och då personer som hade totalsabbat sin SGI för att de inte var inskrivna den veckan de hade mellan jobb... hur dumt som helst.
 
Jag ska skriva på för ett nytt jobb på fredag. Allt gott så. Tänkte då att jag efter det tar ett samtal med nuvarande chef och ordnar med uppsägning. Nu visar det sig att chefen inte jobbar den dagen. Jag vill att uppsägningstiden startar så fort som möjligt. Vad gör jag, tar upp det imorgon torsdag eller på måndag? Funderar på om jag kan säga imorgon att jag vill säga upp mig dagen därpå. 🤔

Nya arbetsgivaren är pålitlig, men jag har så inpräntat att man säger inte upp sig förrän det nya är spikat. Annars är ju en tanke att säga upp mig imorgon.

Vore tacksam för lite råd eller tankgångar. :)

Anonymt konto. 👍
Jag skulle aldrig chansa och säga upp mig innan det nya kontraktet är påskrivet. Sa upp mig en gång när det var sommarsemestrar och cheferna var lediga, då mailade jag min närmsta chef och vår gemensamma "överchef". Det var inga sura miner, dom hade förståelse för att jag mailade.
 
Senast ändrad:
Har man glapp mellan anställningarna måste man skriva in sig på AF för att skydda sin SGI. Superstelbent kan tyckas men det är i princip bara några knapptryckningar och att ticka i rutan att man har redan har nytt jobb, typ. Men ja, när jag jobbade på AF träffade jag då och då personer som hade totalsabbat sin SGI för att de inte var inskrivna den veckan de hade mellan jobb... hur dumt som helst.
En sak jag funderar på, hur vet AF/Försäkringskassan det? A-kassan har ju sina regler, men de styr ju inte över SGI.
Det är alltså så att man trillar ned på lägsta SGI om jag hade en vecka utan jobb och jag blir av med nya jobbet ett halvår senare? Jag fattar att jag tappar inkomsten jag skulle fått veckan utan jobb, men att den skulle "nollas" förstår jag inte riktigt hur det funkar.
Edit Och hur går det ihop med socialförsäkringslagen? 26 kap. 18 § SFB
(Jag har gjort enligt regelboken, så ingen behöver oroa sig).
 
Senast ändrad:
Har man glapp mellan anställningarna måste man skriva in sig på AF för att skydda sin SGI. Superstelbent kan tyckas men det är i princip bara några knapptryckningar och att ticka i rutan att man har redan har nytt jobb, typ. Men ja, när jag jobbade på AF träffade jag då och då personer som hade totalsabbat sin SGI för att de inte var inskrivna den veckan de hade mellan jobb... hur dumt som helst.
Tack så mkt! Super att veta vad som krävs!
 
Har man glapp mellan anställningarna måste man skriva in sig på AF för att skydda sin SGI. Superstelbent kan tyckas men det är i princip bara några knapptryckningar och att ticka i rutan att man har redan har nytt jobb, typ. Men ja, när jag jobbade på AF träffade jag då och då personer som hade totalsabbat sin SGI för att de inte var inskrivna den veckan de hade mellan jobb... hur dumt som helst.
Fast enligt Fk så är SGI skyddad 3 månader efter anställning, men det förutsätter att man jobbat enligt deras regler fram till den dagen. Jag har själv fått sjukpenning efter att avslutat en anställning i mitten av februari, varit ledig utan anställning fram till 1 maj (ej anmäld hos AF), jobbat 5 månader på en säsongsanställning som sen tog slut (=mindre än 6 månader och inte SGI-grundande, men fungerar som skydd) och då fått SGI enligt det jobb jag hade fram till februari. Föräldrapenning har jag dock inte koll på om reglerna är annorlunda där. Men ja som sagt nu är det superenkelt att anmäla sig via nätet, så dumt att inte göra som back-up om man är orolig.


Till TS skulle jag maila min uppsägning.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
607
Skola & Jobb Jag kommer antagligen bli uppsagd, enligt vad min arbetsgivare har sagt. I övrigt har jag inte fått mycket info om vad som kommer...
2
Svar
29
· Visningar
2 935
Skola & Jobb Skriver med nytt nick här… Jag har hamnat i en, för mig, jättejobbig situation på jobbet. Vi är bara 4 personer, varav en är tf chef...
Svar
19
· Visningar
2 405
Senast: Bortglömd
·
Skola & Jobb Hej Buke, Jag skriver under anonymt nick pga att det är personligt och allmänt jobbigt. Bakgrund: Jag jobbar som konsult sedan några år...
2
Svar
28
· Visningar
3 682
Senast: monster1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp