När sätter ni på täcken?

Om man skall lägga täcke på beror vell på vad man använder hästen till, en unghäst behöver inngrt täcke men en tävligshäst vars muskler innte får bli kalla behöver täcke störe delen av året så det beror på hur man annveder hästen till om den behöver det eller innte.

Så om din häst behöver täcke eller innte vet du någ själv.

Kram
 
Tänk på att mär man rycktar hästarna tar man bort det nartuliga fettet som finns i pälsen som hjälper till att hålla dom varma.

Något att tänka på.

Kram
 
Jag började med regntäcke i Onsdags. Hon går fortfarande ute dygnet runt och har bara täcker på sig på nätterna, då det bara är runt 10grader nu. Hon blit lätt öm i ryggen om hon blir kall och blöt.
 
Där slår du huvudet helt på spiken. har man hästar som har mycket muskler och går i träning så får inte musklerna bli alltför kalla. Har man häst som går i måttlig ridning eller tex avelsston som inte tränas alls så behöver den kanske inte täcken. Men sen är hästar individer också.
 
men du, det beror ju på hur kallt det är i stallet! Jag har öppent rakt ut från min hästs boks nu i sommarhalvåret, så det blir samma temp som ute. Jag tar hellre på honom ett täcke så han får andas frisk luft och kolla ut på stallplan om han vill!
 
Först och främst så måste jag tvätta alla täcken innan jag kan använda så det är ifull gång nu. Inatt hade vi i mitt stall +7 grader. Det blir bara kallare och det blåser kalla vindar. Här verkar det som om hösten kommer redan :crazy:

Hon skall få stå med regntäcke på natten och sedan på dagen så skall hon få gå ute när solen är framme. Hon har gått utan täcke hela sommaren. Har inte lagt på en enda gång, inte äns flugtäcke, hon har varit vildhäst nu i sommar :)

Pratade med en vet, men vet ej om det stämmer att i Holland så går inte hästarna på bete :confused: Tycker det lät lite konstig att dom inte är vana att gå på grönt. Men det kan inte stämma eller :confused:

Kram Favina :bump:
 
Ja det stämer att i holland och tyskland föresprokar man en mer stillsam uppväxt/hästhantering men så har deras hopphästar en medelålder på 7-8 år innget att ta efter alltså medans man i england har hästarna praktist taget växtupp utomhus och ders hästar tävlar tills dom är 20 år ibland titta bara på två av Johns W hästar.

Kram
 
Ja det stämer att i holland och tyskland föresprokar man en mer stillsam uppväxt/hästhantering men så har deras hopphästar en medelålder på 7-8 år innget att ta efter alltså medans man i england har hästarna praktist taget växtupp utomhus och ders hästar tävlar tills dom är 20 år ibland titta bara på två av Johns W hästar gammla hästar

Kram
 
Ja det stämer att i holland och tyskland föresprokar man en mer stillsam uppväxt/hästhantering men så har deras hopphästar en medelålder på 7-8 år innget att ta efter alltså medans man i england har hästarna praktist taget växtupp utomhus och ders hästar tävlar tills dom är 20 år ibland titta bara på två av Johns W hästar gammla hästar

Kram
 
Håller med i att man bör vara försiktig när man klipper magen. Själv klipper jag ytterst ogärna där pga tarmarna. Kolikrisken ökar markant om man klipper magen därför att tarmarna inte mår bra av att bli oskyddade och kalla. Jag skulle nog tom hellre välja att klippa korset, än magen just för att korset är lättare att hålla varmt med täcken. Dessvärre är det skitfult att täckesklippa och strunta i att klippa magen... :crazy:
 
oj det hade jag ingen aning om, det har jag Aldrig hört förr, vad dumt.

Nej klippa allt lurv utom magens blir ju mindre charmerande speciellt som min påla blir shettis-lurvig :crazy:

Men räcker det med magtäcke på vintertäcket eller behövs det även om hösten? Kan man sätta på ett sånt på vanliga täcken?
 
Tidigare år har jag kohandlat med mig själv och klippt 1/3 del av magen. Har inte använt någon särskild magdel på täcket, men har dock varit noga med att se till att täcket går LÅNGT ner på sidorna och även att fodringen går långt ner. Tyvärr är det oftast ett rätt stort stycke som är ofodrat längst ner. De täckena går bort för min del. När jag sedan knäpper maggjordarna går nästan täcket ihop under magen på henne. Riktigt kalla dagar har hon elastisk gjord som sitter vid bakknäna och upp över korset. Just för att det ska hålla in täcket en smula (inte kittlig :D) Det som dock är lite svårare är om man rider ute mkt. Här i skåne blåser det rätt bra, och blåst blir man kall av. Men visst. Man kan inte skydda dem från allt. Önskar bara att någon kunde ta fram en bra och fin klippning som utesluter magen... :crazy:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver ett nytt täcke. Men det var alldeles för länge sen jag köpte ett så jag har ingen aning om vad jag vill ha! I nuläget har...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Lingon
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 410
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp