När sätter ni på täcken?

Favina

Trådstartare
Några i stallet har satt på sina hästar regntäcken för det har varit dåligt väder i några dagar.

Min häst har gått ute dygnet runt och sedan gick hon bara ute på natten för dey blev för varmt på dagen. Men hon har börjat sätta päls :crazy: så nu står hon inne på natten och är ute på dagen istället.

Hon tränas och tävlas och jag vill inte att hon skall få så mycket vinterpäls och inte redan! Jag vill helst inte klippa henne, dels för att hon aldrig har blivit klippt och dels för att hon skall ha lite päls kvar.

Så vad skall jag göra? Vill inte lägga på regntäcke redan, det är alldeles för tidigt tycker jag men ett sommartäcke på natten kanske då det är lite kallare?

Kram Favina :bump:
 
Pälssättningen styrs i första hand av avtagande av ljus...inte om man slänger på täcke..utan främst är det ljuset som styr det.
 
vi sätter på när det börjar bli kallt, å när vi klippt hästarna :smirk:
 
joo, nu blir man väl påhoppad :crazy: men jag har haft täck på min gammla kompis hela sommarn. Flugtäcke vid soligt väder, och tunt regntäcke om det har regnat. Han är 22 år, och blir stel om han står ute i regnet och blir våt (dessutom är han vit och gillar att skita ner sig :p)

Men vad pälsen angår, så hjälper det självklart litegrann att täcka, men du måste nog ändå klippa!
 
Min gamla vallack får lätt värk i ryggen om han blir våt och kall. Men de flesta i mitt stall med hästar i träning och tävling håller dem med regntäcke, då de lätt blir ömma i ryggen efter regn.
 
Jag (fd. stallkamrat med fliflop här ovan)
har regntäcke om det regnar, och sommartäcke på natten om det är mycket insekter och han har varit svettig.
Nu har jag haft det på honom på nätterna, han har haft några dagars boxvila, och då inte kan röra sig och hålla värmen.
/A
 
Vinafina stelnar lätt till i bakdelen, så hon får ha täcke inne på nätterna (undrar hur många som hoppar på mig nu...:angel:). Ute har hon ett tungt regntäcke, om det vräker ner - annars är hon nakenfis :D.
 
Patsy kommer få ha regntäcke ute iaf på nätterna om det regnar flera dagar i sträck eller är relativt kallt då de inte har ngt skydd i hagen ännu.
 
Min har tunt regntäcke på sig på dagarna om det regnar, hon får inte bli kall om ryggen. Hon är redan installad(på inrådan av vet.) och i stallet behöver hon inte täcke än på ett tag.
 
Tycker det låter jätte bra.
Bra så slipper pållen insekter också.
 
Våra går fortfarande ute dygnet runt, om det regnar måttligt får dom regntäcke på sig,men blir det mer rust nu så åker dom in.

//Becky :banana:
 
Jag fattar inte varför alla ska ha på täcken jämmt och ständigt,, det är hästar och inga porslinsfigurer som smälter bort av lite regn.
Tycker faktiskt synd om hästarna som blir påsatta täcken hela tiden. Kan förstå regntäcke på vintern, el ett täcke utomhus,, men nu på sommaran och inomhus på vintern.. :( :mad: :mad:
 
Om du vill slippa lite päls så är det bara att börja täcka redan nu...
Har inte gjort det själv eftersom jag inte har någon häst igång, men hade jag det skulle jag börja med regntäcke nu. Just nu har jag ändå hästen inne nattetid eftersom den är konvalescent, och stoet med föl klarar sig bra ändå.
 
Mina som är inne på nätterna o ute på dagarna har endast regntäcke om det vräker ner regn, annars är dom utan nu, såpass varmt ännu på dagarna ju... :)
 
Men inte stoppar man ut en elitidrottare utan kläder när det regnar? Det är väl likadant med hästar i träning? Muskler behöver värme för att byggas upp och mår inte alls bra av att bli blöta och kalla.

Mina hästar har regntäcke när det regnar och ett tunt fleecetäcke om natten. Hästen tränas och tävlas i hoppning.
 
äh själv lägger jag inte på några täcken förrän jag börjar stjäla päls från hästen, dvs efter jag klippt henne. Hon går ute dygnet runt en vecka till, sen får hon gå ute 8 till 20-21-tiden, men lägga på täcke innan jag klippt henne tycker inte jag är schysst alls.

Om JAG fick bestämma skulle jag nog tycka det är schysstare att låta hästen gå utan täcke tills hon satt lite lurv och det börjar bli höstkyla (dvs inte skitkallt).
Även om din häst aldrig blivit klippt innan behöver hon ju inte var arädd för det? Ta det i lugn takt, klipp lite varje dag och ta god tid på dig. Det är ju bättre att vänja henne vid att bli klippt om du ska tävla och träna mycket?

När jag köpte min häst sa de att hon inte GICK att klippa, hade inte varit klippt de senaste 5 åren. Men vi är polare jag och pållan, jag kände på mig att hon nog skulle gå att klippa och lånade en klippmaskin samma dag som jag köpte henne. Först när jag satte på maskinen HOPPADE hon och tryckte ut sig mot väggen, men närj ag började klippa lugnade hon ner sig och sen stod hon jättecool och lugn resten av klippningen, helklippning! :cool: Det var första gången nånsin jag klippte en häst.

Har det inte hänt nåt nån gång tror jag att nästan alla hästar går att klippa om det görs på rätt sätt och av rätt person. Du behöver ju inte helklippa om du vill ha päls kvar? -bara mitt tips :) Tycker inte det är ett så där jättebra sätt att täcka hästar för att undvika pälssättning, det blir så mkt överskottsvärme och det har ju hästarna mkt svårare för än kyla.

Lycka till!
 
rengtäcke utomhus,, ja! det förstår jag,.. men flistäcke i uppvärmt stall, de har ju päls, och även fast de är klippta klarar de att stå utan täcken i stallet.. och stallen har ju en viss förmåga att bli varmare på natten än vad det är på dagen. (vet ifs inte hur ditt stall funkar) men jag tycker absolut att det är onödigt larv att täcka in hästen dyngnet om,, jämför med om du skulle ha mössa på dig dygnet runt, :confused:

jag har praktiserat i både trav och galopp stall och där hade dom inte täcken på hästarna inomhus, och dom kan vi kalla för elitidrottare..
 
Det man ska tänka på är att hästen behöver gå naken ute för att kunna bilda A och D vitaminer. Under sommarhalvåret lagrar hästen upp dessa vitaminer, med hjälp av solen. När man lägger på täcke på hästen få har den ingen möjlighet att lagra upp dessa vitaminer. En sak är om man måste pga insekter, eksem m.m. Men man ska ta sig en tankeställare så att man inte gör det för sin egen bekvämlighets skull (smutsig häst annars).

Vad gäller pälssättningen så styrs den av ljuset, hur tjock pälsen blir beror ju på vart man bor och vilka anlag hästen har.

Min pålla får gå naken tills hon klipps någon gång i oktober. Dock helklipper jag inte, utan jag klipper hals, bringa och mage, så kallad täckesklippning. Pälsen behöver finnas kvar på ryggen.
 
Regntäcke på vintern och naken inne??

vart bor du? Spanien? Hos mig brukar stallet ha en temp på ca -10 inne på vintrarna och då krävs termo för att mitt fullblod (som för övrigt aldrig klipps men aldrig sätter vinterpäls) inte ska frysa.

Visst att det är hästar vi har men de är rätt hårt avlade och att jämföra fullblod med kallblod och säga att det är hästar = samma behov är bara dumt.

jen80= har du ett tunGt täcke på vina? Inte ett tunt då?? :cool:
 
Jag sätter på täcken så sent som möjligt för att hästen ska få ordentligt med päls inför vintern. Förr (när jag tävlade) så brukade jag raka mina hästar under magen och på undersidan av halsen för det var där den blev svettigast när jag red. Jag tycker inte att man ska raka mer än vad man behöver(bara för att det är snyggt med en viss rakning) Man ska raka hästen där den blir som svettigast och inget mer.Kolla var din häst svettas mycket och raka ett "mönster" efter det. Den blir ju så lätt kall där den är rakad. Och alla ni som rakar era hästar under magen.......tänk på att tarmarna inte mår bra av att bli kalla använd magplatta som håller magen varm.
:bump: :banana: :bump: :banana: :bump: :banana:
 

Liknande trådar

Hemmet Jag behöver ett nytt täcke. Men det var alldeles för länge sen jag köpte ett så jag har ingen aning om vad jag vill ha! I nuläget har...
Svar
11
· Visningar
675
Senast: Lingon
·
Utrustning Nu står vi i en så där roligt tid när det är 4 grader på natten/morgon och 20 grader mitt på dagen. Min ena häst är klippt sen tidigare...
Svar
11
· Visningar
1 410
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 888
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp