När såg ni att er tik var dräktig?

L

lundborg

Min tik parades för 47 dagar sedan dvs 7 veckor sedan på lördag.

det vi har märkt på henne var illamående i vecka 3 och mera gosig och lite lugnare. tuttarna har rosa, men har nu bleknat lite.
ngt rundare, men vi har bytt foder för ett par veckor sen.

OM hon är dräktig.. borde hon inte vara rundare runt magen och ha större tuttar?

när märkte ni olika tecken?
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

Tiken min som är dräktig nu och ska valpa i dagarna, syntes det på tämligen omgående.

Utgångsläget:

DSC_0207.jpg


1½ vecka efter parning:

charmie-mage.jpg


Dag 38:

091114-1.jpg


Dag 48:

091124-4.jpg


Dag 55:

DSC_0028.jpg


Men det finns ju tikar som det inte syns nästan någonting på förrän de kommer till vecka 5-6 och då sväller upp som ballonger, så det är tämligen individuellt.

Vid 7 veckors dräktighet bör det synas ganska tydligt + att man kan känna valparna buffa omkring inne i magen. Kan ju hända det inte är så många valpar också.
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

oj vilken fin bäbismage :D

jaa. jag börjar tveka faktiskt att hon ÄR dräktig...
OM hon nu är det så är det nog bara 1-2 valpar. jag har inte kännt något mer än lite grann, som jag tror att det kan vara tikens egna tarmljud ..
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

Samma sak med en av mina tikar. Hon parades den 28 oktober så hon e på dygn 37 idag. Hon har stora tuttar, har gått upp 2 kilo i vikt, men de syns inte så mkt på henne. Hon har blivit bredare över ryggen. Sen har hon oxå blivit 2 cm tjockare runt magen. Men hon har absolut ingen sån där "hängmage" som Gnist tik hade på dag 38..

Just de i vecka 3 va hon gosigare än normalt och hon e de fortförande!
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

min tik har inte större tuttar. bara att de varit lite mera rosa
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

Min senaste kull var något av en "smygare" fram till dygn 34-35, då åkte jag in och röntgade och INGEN trodde det var några valpar! :)
Inga tecken fanns, tiken var precis som vanligt - inga illamåenden, viktökningar, förändringar av juver eller nått.

Vet. klämde och konstaterade att "nej, tyvärr här är tomt!", men för sakens skull röntgade vi.

6 små skelett syntes tydligt och väl hemkommen DÅ blev tiken super dräktig! På tre dygn fick hon sedan stor mage, började leta "ny bostad", började bete sej som en dam på promenaderna istället för en hysterisk bus-boll osv.

6 perfekta valpar och en mycket liten "pelle valp" föddes sedan på dygn 61. (Den illla valpen avlivade jag dock.)

/Swat
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

jag börjar tveka om min tik är dräktig.
hon är nu på dygn 49 (7 veckor sedan parning)

och INGA rörelser i magen som jag kan känna. Magen är inte större mer än att hon är grövre. (kan ju bero på foderbytet)
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

Första tecknet jag kollar efter är om vulvan gått ner i svullnad. Gör den inte det efter löpet, så är de oftast dräktiga.

Har en tik här som ska ha gått 20 dagar nu och jag är helt säker på hon är dräktig. Vulvan har inte gått ner i svullnad..
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

Är hon fortsatt lite svullen och mjuk runt vulvan och har hon någon genomskinlig slemmig flytning?
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

jaa, vulvan är svullen. Och flytningar har jag sett liite när hon kissade i v 4. hon är snabb på att tvätta sig där, så jag tycker det är svårt att hinna se något.

men har de flytningar hela tiden? eller mest när de kissat?
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

Då är chansen stor att hon är dräktig trots att det inte finns så mycket synbara tecken att gå efter, eftersom den där genomskinliga smått sega flytningen inte finns vid skendräktighet mig veterligen. Därav att den kallas för dräktighetsflytning :laugh:

Kan hända hon bär valparna högt och när de sjunker ner så kommer det att synas ordentligt. Är det en stor eller liten ras?
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

Det är en dvärgpudel. och hon är den smala sorten....

en kompis till mig hade samma sak med en liten tik. fanns 3 valpar, och inget syntes förrens de sista 8-10 dagarna..

så jag får ha is i magen 1 vecka till kanske
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

nej, ingenting.
jag tror inte hon har några valpar tyvärr :(
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

Du har inte ett stetoskop/kan låna ett och lyssna efter hjärtljud hos ev. valpar?
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

nej, jag har inget sånt tyvärr..
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

det som är konstigt är att hon BETER sig som en dräktig tik.

(min andra tik är skendräktig och har mjölk)det har hon aldrig varit tidigare
 
Sv: När såg ni att er tik var dräktig?

Du kan ju prova att lägga henne på rygg, lägga örat emot och lyssna!

Så gjorde jag innan jag fick ett stetoskop och det funkade det med ;)
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 134
Senast: Sassy
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 506
Hundavel & Ras Nora är konstaterat dräktig och idag på dag 33, dvs slutet av vecka 4 om jag har räknat rätt. Jag har ingen erfarenhet av dräktiga tikar...
Svar
16
· Visningar
2 294
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 621
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp