När ser man om fölet kommer bli skimmel?

H

harpatopar

Hejsan!

Jag undrar när man ser på ett föl om den kommer bli skimmel. Mitt sto fick en hingst som är svart med bläs och 3 vita ben. Mamman är skimmel och pappan isabell.

Mvh Elin
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

harpatopar skrev:
Hejsan!

Jag undrar när man ser på ett föl om den kommer bli skimmel. Mitt sto fick en hingst som är svart med bläs och 3 vita ben. Mamman är skimmel och pappan isabell.

Mvh Elin

Då blir fölis troligtvis skimmel. Om den skulle blivit Isabell hade den fötts vit. Sen kan du se i det svarta håret på diverse olika ställen om det finns vita stickelhår.
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

Han har inte vita hår i det mörka.. han är liksom svart/grå och vet att föl som kommer blir svarta är det när dom föds.. hehe kanske är olika..

Hoppas han blir svart, för det set så maffigt ut med hans bläs och vita fötter.. + ett blått öga.. :bump:

// Elin
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

Hur gammal är han? Jag fick ett fuxföl ett år, båda föräldrarna var skimlar, så jag antog att han skulle bli skimmel, men det tog 6 veckor innan han började få enstaka stickelhår först i huvudet, sedan på resten av kroppen. I dag är han 3 år och han har nu "vanlig" skimmel, i passet står det skimmel född fux.
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

harpatopar skrev:
Han har inte vita hår i det mörka.. han är liksom svart/grå och vet att föl som kommer blir svarta är det när dom föds.. hehe kanske är olika..

Hoppas han blir svart, för det set så maffigt ut med hans bläs och vita fötter.. + ett blått öga.. :bump:

// Elin


Finns mycket svart bakåt i stammen på både mor och far så finns det självklart chans att fölis blir svart men skimmel är så väldans dominant.
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

elle12 skrev:
Hur gammal är han? Jag fick ett fuxföl ett år, båda föräldrarna var skimlar, så jag antog att han skulle bli skimmel, men det tog 6 veckor innan han började få enstaka stickelhår först i huvudet, sedan på resten av kroppen. I dag är han 3 år och han har nu "vanlig" skimmel, i passet står det skimmel född fux.

Min pärla är också född fux. Hon har en fuxpappa och en skimmelmamma. Nu är hon flugskimmel.
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

Niqita skrev:
Då blir fölis troligtvis skimmel. Om den skulle blivit Isabell hade den fötts vit. Sen kan du se i det svarta håret på diverse olika ställen om det finns vita stickelhår.

Nja, behöver inte bli så. Vet du om stoet har dubbla eller enkla skimmelanlag? Det syns inte utanpå men för att stoet över huvud taget skall kunna ha dubbla skimmelanlag måste båda hennes föräldrar varit skimmel. Var bara en av hennes föräldrar skimmel har hon ett enkelt skimmelanlag.
Har hon dubbla (homozygot) kommer fölet bli skimmel.
Har hon enkelt är det 50% chans (risk:angel: ) att fölet blir skimmel oavsett om den är svart, fux eller brun i grundfärgen.
Chansen finns ju att det är ett gul-svart föl, dvs svart med en gul gen från pappan (från Isabellfärgen, fux med en gul gen). De kan bli lite ljusare/lite mer grå än vanlig mörk svart men är fortfarande svarta.
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

Hennes pappa är skimmel och mamman är svart.. hehe..

Får se..

/ Elin
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

harpatopar skrev:
Hennes pappa är skimmel och mamman är svart.. hehe..

Får se..

/ Elin

Då kanske det blir en liten skäck då :rofl:
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

knapplån.

min fölis är just nu svart med både vita och gula stickelhår ( främst på rumpan).
Mamman är skimmel med mestadels skimmel i släkten .
Pappan är mörkbrun med all slags färg i stammen , skimmel,mörkbrun,brun,gulbrun osv.

helbrorsan är gulbrun.
vad tror ni fölis blir ?
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

FT_ryttare skrev:
knapplån.

min fölis är just nu svart med både vita och gula stickelhår ( främst på rumpan).
Mamman är skimmel med mestadels skimmel i släkten .
Pappan är mörkbrun med all slags färg i stammen , skimmel,mörkbrun,brun,gulbrun osv.

helbrorsan är gulbrun.
vad tror ni fölis blir ?

Oj det var svårt...verkar bli i färg som en dubbelnougat :rofl:
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

Min häst hade både mamma & pappa som var skimmlar och 75% skimmel bak i leden.
Men hon blev fux med ljusman + svans (Har vita skickelhår)..
Betäcktes med en skimmel hingst och fick en fux..

Så man kan aldrig veta..:smirk:
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

LaMaya skrev:
Min häst hade både mamma & pappa som var skimmlar och 75% skimmel bak i leden.
Men hon blev fux med ljusman + svans (Har vita skickelhår)..
Betäcktes med en skimmel hingst och fick en fux..

Så man kan aldrig veta..:smirk:

Nej det är ett lotteri det där med färger också...generna spelar spratt ibland. Har försökt sätta mig in i detta med genitik men tusan...jag gav upp :smirk:
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

Jag med. :D

Min dam är dominerande. Hur man än ser det. :smirk:
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

LaMaya skrev:
Min häst hade både mamma & pappa som var skimmlar och 75% skimmel bak i leden.
Men hon blev fux med ljusman + svans (Har vita skickelhår)..
Betäcktes med en skimmel hingst och fick en fux..

Så man kan aldrig veta..:smirk:

Fast det är ju inte så 'konstigt' egentligen.

Om både mamma och pappa är skimmel och ingen av dem är homozygota så kommer du få 25% avkommor som är 'icke-skimmel'.

Ett skimmelanlag räcker för att du ska få skimmel.

Mamman kan endera ge skimmel eller icke skimmel.
Pappa kan endera ge skimmel eller icke skimmel.

Mamma ger skimmel, pappa ger skimmel = skimmelföl
Mamma ger skimmel, pappa ger ej skimmel = skimmelföl
Mamma ger ej skimmel, pappa ger skimmel = skimmelföl
Mamma ger ej skimmel, pappa ger ej skimmel = ej skimmelföl.

1 av 4, dvs 25% blir alltså icke skimmel.

(Är minst en av föräldrarna homozygot för skimmel får du 100% skimmelavkommor)

SÅ ditt sto tillhörde de där 25% som inte blir fux. Sen när du betäckte henne med skimmelhingst så hade du 50% chans/risk att få skimmel, och 50% chans/risk att få ickeskimmel.
 
Senast ändrad:
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

ja eller nått liknande.
söt är han hursomhelst och så länge han inte blir fux e jag nöjd :D
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

FT_ryttare skrev:
ja eller nått liknande.
söt är han hursomhelst och så länge han inte blir fux e jag nöjd :D

Va? Gillar du inte fuxfärgen? Den är den finaste jag vet :)
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

Joo, stämmer så bra!
Hon hade flyt. ;)
Har en helbror (?) till henne som är skimmel samt den ena av hennes två avkommor blev skimmel också.
Sen så har fux generna suttit i hos den andra som också gett fuxföl.
 
Sv: När ser man om fölet kommer bli skimmel?

Ibland har de "glasögon" runt sina ögon. De är gråa runt ögonen och sedan kan de ha vilken färg som helst på kroppen.
M vH A_Z
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
2 963
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 886
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 455
Senast: Masse
·
Avel Hej! jag har ett gulbrunt sto (mamman gulbrun och pappan svettfux tror jag, Luxus CML) jag har tänkt att betäcka och blir så förvirrad...
Svar
7
· Visningar
1 987
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp