När ska allt trams försvinna?

B

Blaze_Of_Glory

Hästvärlden är nu inne i en ganska spännande utveckling, mycket på grund av NH-hysterin. För hysteriskt är just vad det blivit. Likt religionerna har filosofin gått från sundhet till idioti.

Det som från början var tänkt att bryta vanemönstret från ridskolorna och öppna upp en naturlig hästhantering, där människan skulle lära sig att se relationen utifrån hästens synvinkel för att därigenom kunna nå hästen på ett mer sofistikerat plan, har istället utvecklats till nån konstig religion där man dyrkar Repet och Repgrimman.

I början fanns bara ett ord. Ordet var Rep. Människan snurrade Repet mot hästen, och såg att hästen flyttade sig. Människan fortsatte därför att snurra Repet var gång hästen skulle utföra en rörelse. Och solen gick upp. Och solen gick ner, och det blev kväll på den 7e leken.

Och det är allt. Här har man fastnat. Man kommer inte längre än till sju lekar. Sju lekar, med ett djur som är så fulländat i både intellekt, styrka, smidighet och snabbhet. (hästen alltså. inte den arma människan).
Snurra repet mot hästens bak så gör den en framdelsvädning. Snurra repet mot hästens fram så gör den en bakdelsvändning. Snurra bakom hästen så går hästen runt dig på en volt. Snurra framför hästen så stannar hästen.
Ta en morotspinne och stryk hästen över kroppen. Ifall den nu inte skulle acceptera beröring efter åtskilliga generationer i fångenskap...


Och alltsammans är inbäddat i en enda regel: Ledarskap. Vad frågan än är, så är svaret alltid ledarskap. "Visa vem som bestämmer!" ropar en grupp. "...Men du får absolut inte använda våld!" fyller en annan i. Och i slutänden går allt ändå ut på att snurra repet genom de sju lekarna. Det är så man blir ledare över hästen. Inte genom att ge den en dask med ett spö, utan genom att träffa den med ett snurrande rep.
Målet med det hela är hursomhelst att hästen ska gå bakom sin ledare. En del hästar planerar att ramma människan vid första bästa tillfälle, en del går som zombies med död blick och en del kollar på allting utom människan.
Men det spelar ju ingen roll, för huvudsaken är att hästen går bakom. Då är man ledare.




Men stopp! Är detta verkligen vad Ni vill? Är detta verkligen kronan av hästens och din relation?
Var tog skaparglädjen vägen? Var på vägen dog den viktigaste av alla frågor: "Vad kan jag få min häst att göra, och genom hur små signaler?"


När ska hästmänniskan lära sig att se förbi den fysiska världen, och ta steget in till de energifält som tillhör det vardagliga språket för hästarna.
När ska hästmänniskan lära sig att läsa hästens signaler, från minsta muskelspänning till mental fokus?
När ska hästmänniskan möta hästen i tanken och med sin själ, istället för sin begränsade kropp och fysiska verktyg.
När ska hästmänniskan inse att repet inte längre behövs.
När ska hästmänniskan låta sig bli en hästmänniska, dvs en varelse som från början var en häst och en människa, men som smälte ihop till en varelse, en vilja.
 
Hej Blaze of Glory!

Egentligen vet jag inte om det är värt att svara på det här. Men...du kan inte sett insidan av Natural Horsemanship...bara blivit irriterad över grundövningarna i 7 Games och alla rep och repgrimmor.

Kan säga att du inte vet så mycket om 7 games för övrigt eftersom jag jobbar med dessa. Och om ledarskap som du säger att allt handlar om gäller fördelningen 51% ledare och 49% kompis. Att "jag ska minsann bestämma" tycker jag mer att man hör i "vanliga" sammanhang.

7 Games går ut på det du skrev om...och målet för PNH-are är i alla fall True Unity, vilket är när enhet är på alla områden. Alltså det djupaste möjliga förhållande två så olika väsen kan få. Om du redan har det - så dela med dig av det till oss andra - vi vill gärna få höra mer om det!

Synd bara att du inte sett eller hört mer om NH än du gjort. Du får gärna ta reda på mer om det du pratar om nästa gång - för inlägget får dig att framstå som...ja, låt oss kalla det oinformerad.

Ha det så gott i alla fall! Och "låt inte solen gå ner över din vrede" - i onödan!

:)

Hälsningar
Camilla
 
Hej
Jag är lite benägen att hålla med i trådskaparens inställning. Må vara att det är kanske lite påläst i NH, även jag är det, men trots allt har jag fattat poängen med själva filosofin och den är god.

Tyvärr och åter tyvärr får man lätt denna uppfattning att ledarskapet är A och O.
Läs bara här på Buke.Ofta rena rama katastroferna.
Någonstans har det faktiskt gått rejält snett och frågan är då varför.

Är det "hipp som hopp"- intruktörer som förmedlar filosofin på ett galet sätt?
Läser hästägaren bara de avsnitt som handlar om ett specifikt problem, just aktuellt för vederbörande?

Vilket pedagogiskt ansvar/utbildning har en ridlärare?
Hur bejakar man hästens individuella behov?
Att bevara glädje och "gnugg" i sin häst handlar mycket om känsla.

Att lära sig analysera sin hästs är inte helt lätt
när man startar upp. Man måste själv vara i stånd att ha en analytiskk förmåga, ha känsla, ha timing! Kunna vända på steken om det går galet. Pröva nya utgångslägen. Den informationen är väl inte helt utarbetad i NH-skolan eller...?

Ibland måste man faktiskt ge hästen ledarskapet. Jag skulle aldrig kunna hantera mina hästar om jag inte bjussa på det.
Jo, det skulle jag men på bekostnad av deras glädje och framåtanda.

Ett exempel är att ett av mina ston vill inte ta ett steg framåt om jag går före eller jämte men det går alldeles utmärkt om jag håller mej längre bak. Hon vill basa men det innebär inte att hon är omöjlig att styra dit jag vill. Det gör hon så gärna bara hon får vara lite ledare, får känna sig stolt och mäktig.
Lite tankar bara...och att det förhoppningsvis håller sig på en normal diskussionsnivå.
 
Du får gärna ta reda på mer om det du pratar om nästa gång - för inlägget får dig att framstå som...ja, låt oss kalla det oinformerad.

Här vill jag inte hålla med. Jag tycker att Blaze of Glorys inlägg var väldigt klokt :bow:. Jag tror inte att det ska upplevas vara vänt mot NH i allmänhet, utan mot alltför bokstavstrogna, oflexibla utövare som tror att hästen ska reagera enligt Boken och reagerar den inte enligt Boken så är det fel - på hästen.
 
"reagerar den inte enligt Boken så är det fel - på hästen"

Det där hör man oftare i den "vanliga" hanteringen. Hör inte hemma i NH-sammanhang. Är det något som poängteras här är det ju att vi behöver förändras först för att kunna ta våra hästar på ett bättre och visare sätt. :)

Men jag tycker nog att de som är utövare av NH borde läsa på lite mer om det de "tror" på - så kanske bilden av NH inte skulle bli så "skev". För NH är inte bara några övningar och lite svingande rep = klart. Det är vad Blaze of Glory skrev längst ner i sitt inlägg som allt går ut på. :)

Men repgrimman och grimskaftet och carrotsticken är en bra början på resan till det...och en bra "guru" är inte så dumt att ha i fickan heller... ;)

Ha det så gott!
Camilla
 
jag är själv instruktör i NH, så jo, jag är insatt. :)

Men vad jag pekar på i mitt huvudinlägg är inte att NH-filosofin är kass, för det är det sista den är. Det jag pekar på är hur det hela har utvecklats, eller bättre uttryckt: urartat.

Många är de instruktörer som inte lär ut hästens språk, utan som lär ut att använda en repgrimma och snurra med rep. Hela NH-grejen har gått från att vara naturlig, till att bli mer mekanisk än "ridskole-hanteringen".

Detta ger NHn dåligt ryckte. Det nyfikna möts av är inte längre "lär dig läsa din häst och lär dig använda kroppsspråket för att skapa kommunikation." Det de möts av är istället "snurra repet". De som har hästar som trängs eller kliver över folk får inte höra "sätt gränser, var tydlig med kroppsspråket och konsekvent". Det de får höra är att man aldrig, aldrig får slå en häst.
Eller, som jag nämnde tidigare "hästfan ska lyda". Antingen är man diktator, eller kaninkramare. Oavsett vilket så utgår man från människan. Diktatorn vill ha en häst som lyder, men har fel verktyg för att få den dit. Kaninkramaren förmänskligar hästen och blundar för hur hästar behandlar varandra.

Bara ett par exempel, och jag menar inte att jag är den ende sanna utövaren av filosofin. Men, att många som egentligen inte vet vad de håller på med utger sig för att vara instruktörer, och det här kommer snart att få förödande konsekvenser.
 
Jag har också reagerat över att många stirrar sig blinda på "ledarskap", "repviftande" och "seven games". :(

Bekräfta ledarskapet och kör 7-games, sen är du en fullfjädrad NH-människa! :confused:

NH är ju så mycket mer än bara det. :bow:
 
Hi hi :rofl: morsomt skrevet ;) NH har tatt litt av etterhvert... Dessuten synes jeg at man alltid har tatt hensyn til hestens instinkter? -Og lært om det! Det er jo grunnlaget for alt som har med hest å gjøre? Synes ikke at det er noe nytt å "lese hesten" jeg... Og midt oppi det hele så må man huske på at hesten lærer seg å "lese" mennesket litt også, den forstår at vi er noe annet enn den selv. Det er jo derfor den i utgangspunktet har respekt for oss (eller er litt redd oss)...

;)
 
"Och alltsammans är inbäddat i en enda regel: Ledarskap. Vad frågan än är, så är svaret alltid ledarskap."

Det kanske är förrymda hundmänniskor som börjat med NH? :D Även i hundvärlden har det urartat, redan för ett antal år sedan faktiskt. Vad än hunden gör "fel" (i andras ögon) så är det fel på ledarskapet! Hundar får inte längre vara hundar, de ska vara robotar annars är man en dålig ledare! Verkar som många sk NH-are lagt över den filosofin på hästar...

Själv vill jag varken ha hundrobotar eller hästrobotar. Jag vill ha en samvaro som bygger på tillit och respekt, att mina djur lyder för att de vill/tjänar på samarbete, inte för att de är rädda för mig.
 
Åh, vad jag håller med dig.
Det är sorgligt men sant.
Värsta jag hört var någon som trodde det skulle vara bra att köra Pat Parellis sju lekar på hunden.För att få bättre ledarskap...
 
jo, mina föräldrar hade en riesen tidigare som de tränade bruks med. De hade kanonpli på hunden i alla samanhang, oavsett om det var på träningen i klubben, på ett fält, promenader, huset, skogen...
Deras ledarskap var äkta och gällde överallt.

Däremot var det otroligt vanligt med hundägare som hade bra pli på hunden under givna moment i ringen, men som hade noll koll i vardagslivet...

Och det är så jag känner att NHn har utvecklats. Istället för att få en bättre hästhållning, så heter det att man tränar sin häst i NH. Man går till ridbanan med repgrimma och rep, leker sina sju lekar och sen drar hästen iväg med människan till hagen igen. :smirk:
Man får inte en uppfostrad häst/bättre relation, utan istället har man skaffat sig en ny mekanisk träningsform, likaväl som man tragglar runt på volten och försöker få hästen att gå i form och sedan kallar det dressyr.
 
"reagerar den inte enligt Boken så är det fel - på hästen"

Det där hör man oftare i den "vanliga" hanteringen. Hör inte hemma i NH-sammanhang.









Nja alltså VI (vanliga då)hanterar inte våra hästar efter böcker utan DET är nog mer än NH grej har jag förstått. Det finns nog i miljon böcker i NH ( som alla här verkar kunna utantill ) :devil: men inte speciellt många i "vanlig" hantering.
 
Utanför ämnet, men för säkerhets skull:
Jag har både på jobbet och här hemma försökt gå in på din hemsida, och båda gånger kraschade datorerna under processen. Kanske en tillfällighet?
Det verkade poppa upp ett antal nya sidor.

LIA
 
Naturligtvis hör det inte hemma i NH-sammanhang. Men det hör heller inte hemmma i 'vanlig' hantering. Det hör faktiskt inte hemma i någon som helst hantering av djur! - MEN - likt förbannat förekommer det. Både inom NH och 'vanlig' hästhantering.

Då är ju frågan: vad ska vi göra åt saken? Bara blunda för det? Nej, det låter ju inte som någon bra idé, då kommer ju aldrig en förbättring att ske. Det var därför jag tyckte att Blaze of Glorys inlägg var så bra - en uppmaning att lyfta blicken från en mekaniskt hästhantering (oavsett om man kallar sig NH:are eller ingenting alls) och våga vara flexibla, tänka själva och framför allt KÄNNA själva för att på sikt nå målet - bästa möjliga kommunikation och samspel med hästen.

Det jag säger ska inte uppfattas som att seven games per automatik är mekaniska - 'tryck här, få respons där'. Seven games kan vara ett bra verktyg i rätt händer - men liksom med andra 'verktyg' inom hästeriet så handlar det just om i rätt händer .

Sedan är det självklart så att få föds med 'rätt händer'. Man måste få prova sig fram, göra fel ibland, rätt ibland, lägga tonvikten på fel sak ibland... Hästar är fantastiska djur som går med på de mesta av våra upptåg :bow: - och som tack för det tycker jag att vi är skyldiga dem en så optimal tillvaro och samvaro med oss som möjligt. Det betyder inte att vi måste vara perfekta, men att vi har en strävan efter att hela tiden förbättra oss och vår relation till hästen - och då får vi aldrig, aldrig sluta KÄNNA.
 
Helt sjukt! Det är ju helt olika sorters djur och förmodligen gjorde de bara sin hund väldigt förvirrad! Ibland undrar man om folk verkligen Tänker?
 
Ja, visst är det roligt att se robothundar som lyder i ringen, undergivna, för att efteråt vara helt okontrollerbara! Lika kul som att se robothästar med tom blick, eller jätteförvirrade pga alla konstiga krav av husse/matte som ändå inte leder nånvart.

Jag tror att en del av problemet ligger ute på ridskolorna! Den sunda hästhanteringen verkar inte läras ut längre. Enkla saker som att göra hästen uppmärksam på att "nu kommer jag in till dig i spiltan" verkar vara föråldrat(?). Nu verkar det till stor del handla om att få in så mycket pengar/avgifter som möjligt och ingen (förälder?) vill betala för "skittråkig" teori, ungjäveln ska ju RIDA! Väldigt lite respekt för det fantastiska djuret Häst och dess behov... :crazy:

En bekanting började rida som vuxen för ett antal år sedan på en stor, välkänd och välrenommerad ridskola i södra Sverige. Efter ett års lektioner visste hon inte ens vad grimskaftet hette...och det viktigaste när vi diskuterade häst var huruvida ridbyxorna var skodda med mocka eller inte. Tydligen skulle de vara det för bästa sits...h*n höll på att få dåndimpen när jag föreslog att h*n kanske skulle föröka lära sig bättre sits under ridningen istället för att bry sig om vilket material ridbyxorna var i. Och inte var det hästarna som lockade heller. Det handlade bara om att sitta högt upp och se cool och sexig(!) ut! Hästar lyckades h*n inte lära sig nåt speciellt om...hoppas h*n inte skaffat/skaffar häst.
 
klena datorer du har! :devil:

för mig har det aldig hänt att det kraschat, så pova igen!
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 314
Senast: jemeni
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
6 819
Senast: Migo
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader...
2
Svar
22
· Visningar
5 807
Senast: yamyam
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp