NÄR ska han lugna sig vid tandborstning?

Jag tycker BVC ska vara lite återhållsamma med att säga att man ska hålla fast ett barn och tvinga... det blir ju att förstärka en försvarsmekanism hos barnet :mad:.

Precis vad jag också tycker,och då göra grejen ännu mer obehaglig,och då VERKLIGEN skapa problem.. Jag frågade som sagt vad vi skulle göra och fick svar att lägg ner han i knät och kila fast huvudet i armvecket,och håll i armarna med den armen,och borsta med andra,och jag ifrågasatte det om det verkligen var så klokt,att då blir han väll ännu mer rädd,men "han skulle vänja sig" och "han lär sig snabbt att han inte kommer undan".... Tandläkaren nu på 18 månaderskollen sa ungefär samma sak,och när jag påpekade att det blir inte bättre så var jag "inte tillräckligt bestämd" och han "måste lära sig"...

Och visst förstår jag att han måste borta tänderna,det är ju inget vi struntar i bara för att vi bråkar,men jag önskar ju att dom kunde ge lite mer pedagogiska svar/tips. Jag har inte ens fått några tips,utan bara att det ska göras,går han inte med på det så ska man tvinga han och göra det då.

Det enda dom sa på bvc var ju i början när två tänder tittade upp i nederkäken att det var ok att han bara tuggade på borsten själv,men nu när han har 12 tänder så ska det göras riktigt.
 
ALLT som fungerar är väl bra? Självklart ska du använda youtube om det fungerar! Din son är ju bara 1,5 år och jag tycker faktiskt att det är väldigt hårda ord från tandläkare/bvc att tvångshålla jag skulle faktiskt backa massa steg som ni gjorde ikväll och vispa runt med tandkräm om det är vad som inte ger strid. Visst man kan vålda sig till en lösning men eftersom det är något som MÅSTE göras varje kväll känns det som helt fel väg att gå då det bara brukar trappas upp särskilt med så små barn som faktiskt inte förstår.

Vi har hitta på sagor om tandtroll som vi ska borsta bort så de inte mumsar på tänderna (till föjd att min son en kväll stod och låtsas tuggade i luften i badrummet och svalde tandtroll och stolt sedan deklarerade att han nu ätit upp trollen och inte behövde borsta :p ), borstat liggande (tycker de är jättekul) eltandborste var en hit så den kan vi rekomendera brummade roligt så låtsades vi att det var ett flygplan) en tandkräm som smakar godis
pepsodent.jpg
är denna men den är från 2 år Å andra sidan så är det kanske det som hjälper?

Får kanske prova en godistandkräm endå,om det funkar så är det ju bättre än inget alls. Vet inte om jag sett nån för hans ålder,men det kan väll inte spela någon större roll? Han blir ju två om 5 månader ca...
 
Jag vill inte hellar använda våld,utan att det som du säger ska förknippas med något bra (därför jag har "nappburken" efter som belöning) men både tandläkaren och bvc säger att det är bara att hålla fast han,att han kommer lära sig tillslut... Såg idag att det är påväg en tand till nu,så det kanske har gjort ont i munnen nu ett tag? Hur som så borstar jag väldigt väldigt försiktigt iallafall,så jag tror då inte att vi varit för hårdhänta någon gång. I dag gick det väldigt bra,så får hoppas att det fortsätter någorlunda.

Han har ett favoritklipp på youtube,kan man slå på det medans man borstar,eller är det dumt? (Är en pekbok typ med teknade djur och hur dom låter)

Youtube är ju toppen att använda! :)
 
Precis vad jag också tycker,och då göra grejen ännu mer obehaglig,och då VERKLIGEN skapa problem.. Jag frågade som sagt vad vi skulle göra och fick svar att lägg ner han i knät och kila fast huvudet i armvecket,och håll i armarna med den armen,och borsta med andra,och jag ifrågasatte det om det verkligen var så klokt,att då blir han väll ännu mer rädd,men "han skulle vänja sig" och "han lär sig snabbt att han inte kommer undan".... Tandläkaren nu på 18 månaderskollen sa ungefär samma sak,och när jag påpekade att det blir inte bättre så var jag "inte tillräckligt bestämd" och han "måste lära sig"...

Och visst förstår jag att han måste borta tänderna,det är ju inget vi struntar i bara för att vi bråkar,men jag önskar ju att dom kunde ge lite mer pedagogiska svar/tips. Jag har inte ens fått några tips,utan bara att det ska göras,går han inte med på det så ska man tvinga han och göra det då.

Det enda dom sa på bvc var ju i början när två tänder tittade upp i nederkäken att det var ok att han bara tuggade på borsten själv,men nu när han har 12 tänder så ska det göras riktigt.

Men fy :(
Blir ledsen över vad de lär ut..

Visserligen tyckte dotterns tandläkaren också att det var ok att vara bestämd, vi skulle visst lägga ner henne.
Jo tjena, ligga stilla har aldrig varit hennes grej.

Nej då sköter vi det bättre på vårt sätt utan våld, lägga ner eller tvinga sig på.
 
ALLT som fungerar är väl bra? Självklart ska du använda youtube om det fungerar! Din son är ju bara 1,5 år och jag tycker faktiskt att det är väldigt hårda ord från tandläkare/bvc att tvångshålla jag skulle faktiskt backa massa steg som ni gjorde ikväll och vispa runt med tandkräm om det är vad som inte ger strid. Visst man kan vålda sig till en lösning men eftersom det är något som MÅSTE göras varje kväll känns det som helt fel väg att gå då det bara brukar trappas upp särskilt med så små barn som faktiskt inte förstår.

Vi har hitta på sagor om tandtroll som vi ska borsta bort så de inte mumsar på tänderna (till föjd att min son en kväll stod och låtsas tuggade i luften i badrummet och svalde tandtroll och stolt sedan deklarerade att han nu ätit upp trollen och inte behövde borsta :p ), borstat liggande (tycker de är jättekul) eltandborste var en hit så den kan vi rekomendera brummade roligt så låtsades vi att det var ett flygplan) en tandkräm som smakar godis
pepsodent.jpg
är denna men den är från 2 år Å andra sidan så är det kanske det som hjälper?

Jag håller med! Jag brukar göra så ibland när vår son (också 1,5 år) ska äta. Han är ibland lite rastlös och vill kila iväg och leka, trots att han bara har ätit som en mygga. Får han då titta på Stadens Hjältar eller Bondgården i min mobil, då slinker ofta hela portionen ner. :-)
 
Jag funderar på om du inte skulle borsta innan bad och pyjamas. Titta på Youtube och god tandkräm innan man blivit trött och sömnig.
Allt som är jobbig är ju extra hemskt när man börjar bli trött.
 
Vi började inte borsta regelbundet förrän sonen var 2 år. Första tandläkarkollen var vid 3 år och då fick vi med beröm godkänt. Jag var ärlig och sa att vi borstar så ofta det går men att vi ibland inte valt att ta striden. Tandläkaren var ganska laid back och sa att det är lugnt att skippa nån gång då och då. Ta det lugnt och försök få in vanan bara.

Vi har jagat tandtroll. Ibland smiter tandtrollen under hakan och då borstar vi bort dem där. Ibland springer de upp i håret och då tar vi dom små jäklarna. Ibland springer de upp på mina armar och då jagar vi dem där med. Brukar vara en poppis lek. När sonen skrattar hinner man dra ett par drag i munnen.

Räkna högt baklänges från 10. När man kommer till 1 är det över. Sonen lärde sig räkna baklänges innan han kunde räkna 1-10.

Köp fina klistermärken. Sätt upp en kartongbit eller ett papper på väggen i badrummet. När ni är klara med tandborstningen får han sätta ett klistermärke på "tavlan".

Jag skulle personligen tagit en paus på ett par veckor och börjat om på ett sätt som känns mer ok för er alla. Glöm det gamla tråkiga och förbered ett par dagar genom att tex berätta om tandtroll med strunta i borstningen. Prata om att om två dagar ska vi börja kolla om du har tandtroll. Köp klistermärken tillsammans och berätta när och varför de ska användas. Skapa en positiv förväntan och kör sedan tandborstningen i 10 sekunder och sen är det klart. Beröm och så det ni nu kommit överens om.

Hoppas det löser sig!

Mvh Miks
 
Jag måste vara tillägga att jag är imponerad över att ni tagit striden. Det är inte många jag får höra om som faktiskt håller i barnen.

Vi har valt att ta fajten vid andra tillfällen. Nässpray har varit en sån grej tex men vi är ganska ensamma i vår kompiskrets.

Mvh Miks
 
Här jagar vi också tandtroll! Och räknar.
Nu är dottern 3,5 och blir förtvivlad om vi missar att borsta. För några veckor sedan somnade hon i bilen när vi hade vart nånstans på kvällen och vi bar bara in henne i säng när vi kom hem. Då vaknade hon efter tre timmar och vi fick lov att gå upp och borsta för annars kom ju tandtrollen!
 
Det där med tandborstning är verkligen ett gissel. Det ska ju vara lika självklart att borsta tänderna som att man alltid sitter fast i bilen men man ska ju komma dit också...

När jag läste om hur eran tandläkare och BVC anser att ni ska hålla fast honom kastades jag 23 år tillbaka i tiden då min son var lika gammal som din är nu. Jag fick exakt samma råd som dig. Håll barnets armar bakom ryggen och bara borsta. Det var inte ens några råd utan det var en order! Det gör mig ont att de inte har kommit längre på över tjugo år.

Jag kämpade för att hålla och samtidigt försöka borsta försiktigt, sonen grät och kämpade för att bli fri och jag grät ibland efteråt när han hade somnat :cry: Jag ville ju verkligen inte hålla fast honom eftersom det kändes som ett övergrepp men jag var ju precis som du osäker vilket man ju är vid första barnet. En dag fick jag bara nog. Jag visade hur jag borstade mina tänder och han härmade så gott han kunde. Med dottern tog jag aldrig fajten utan jag visade hur hon skulle göra, hon härmade och det gick jättebra. När de väl hade fått borsta själva en stund så fick jag också borsta lite efteråt om det inte var en tand som var påväg upp för då gjorde det för ont och eftersom jag då respekterade att de inte ville så var det bra med det och jag fick borsta när det inte gjorde ont. Då, när lugnet hade lagt sig så kunde jag berätta sagor och vi kunde ha en trevlig stund istället. De fick själva välja tandborste och tandkräm i affären vilket också gjorde att det var roligare att borsta tänderna. När de var lite äldre, typ 8-10 år skaffade jag eltandborstar till dem för att det skulle vara roligare att borsta. Enligt tandläkaren skulle jag borsta mina barns tänder tills de blev 12 år gamla men jag slutade med det någon gång när de började skolan. Då kollade jag bara så att det såg rent ut och efter ytterligare ett tag så skötte de det helt själva. Mina barn har alltid haft och har fortfarande mycket bra tandstatus.

Faktum är ju att tandhälsan är enormt viktig men att hålla fast ett barn är ett övergrepp för mig och jag ångrar så att jag gjorde det mot min son.

Följ ditt hjärta. Försök borsta så gott det går och avled om det är möjligt. Köp tandkräm som smakar godis om det underlättar tandborstningen för huvudsaken är att det blir något positivt att borsta tänderna och att vanan sätter sig. Ett tips är att köpa en sådan tandborste som borstar på alla sidor samtidigt. Då blir det snabbare rent än med en vanlig tandborste. Jag menar alltså en sådan här tandborste: http://www.apotea.se/proxident-superbrush-special-2 Var noga med att bara köpa supermjuka tandborstar och låt honom borsta själv också.

Pepp och stor kram!
 
  • Gilla
Reactions: Sol
Vi har iaf 3 olika sortes tandkräm,men alla smakar lätt mint,har ingen som smakar godis typ. Vill inte riktigt ha det,men har funderat på om det kanske kan hjälpa lite?... Har en colgate och zendium och något mer,alla för barn naturligtvis.

Ni har ingen utan någon form av mintsmak?
För mig är mint i tandkrämer och nässpray pest och pina. Får t.ex. mer ont i näsan av ta nässpray med minttouch än att vara totalt täppt i näsan. Det svider/bränner typ.
 
Vi hade samma problem. Antingen sög han på tandborsten så det var omöjligt att komma åt tänderna eller också var han totalt hysterisk. En kamp varenda eviga dag från det att första tanden tittade upp. Nu är han snart tre och under de sista månaderna har det börjat hända något. Nu får man oftast borsta, men det måste gå fort.

Har inget tyvärr tips att ge. Vi försökte med precis allt, men det var bara tid han behövde.
 
kl*
Men förlåt för en dum fråga, men varför måste tandkrämen smaka mint? Varför krångla och tvinga barnen att vänja sig vid det? Det är ju en väldigt stark smak!
Smakar det gott så blir det ju en positiv grej, även om de inte ska äta tandkräm för det.
Lycka till TS, skönt att det gått framåt!
 
kl*
Men förlåt för en dum fråga, men varför måste tandkrämen smaka mint? Varför krångla och tvinga barnen att vänja sig vid det? Det är ju en väldigt stark smak!
Smakar det gott så blir det ju en positiv grej, även om de inte ska äta tandkräm för det.
Lycka till TS, skönt att det gått framåt!

Alltså det är ju långt ifrån stark mintsmak som det är i vuxentandkräm! ;) Smakar sött,men inte typ hubbabubba. är tandkräm från "första tanden" så den är ju gjort för väldigt små barn,och jag tror inte att någon använder stark minstsmak till bebisar. Svårt att förklara,men luktar och smakar fräsch,men absolut inte starkt,och det är inte tandkrämen som är problemet då han gärna vill ha den (på morgonen när han får borsta själv så slickar han av tandkrämen först),utan är själva tandborsten.

Idag körde vi "djurens pekbok" på tuben,och det gick över förväntan! :banana::bump: Nu är det andra kvällen vi inte bråkat det minsta! :love: Känns mycket mycket skönare i mammahjärtat redan. Sen struntar jag i vad tandläkare och bvc säger,jag borstar det jag kan,blir bara en snabbis,men vi börjar så. Jag känner att det är mycket mer rätt än att tvinga honom till något,och tänderna vart ju inte renare då iallafall iom att han bara kastade runt med huvudet.

Glad unge+glad mamma = vinnare endå! Sen att vi inte fångar alla tandtroll varje dag är faktist ok. :up:
 
Precis vad jag också tycker,och då göra grejen ännu mer obehaglig,och då VERKLIGEN skapa problem.. Jag frågade som sagt vad vi skulle göra och fick svar att lägg ner han i knät och kila fast huvudet i armvecket,och håll i armarna med den armen,och borsta med andra,och jag ifrågasatte det om det verkligen var så klokt,att då blir han väll ännu mer rädd,men "han skulle vänja sig" och "han lär sig snabbt att han inte kommer undan".... Tandläkaren nu på 18 månaderskollen sa ungefär samma sak,och när jag påpekade att det blir inte bättre så var jag "inte tillräckligt bestämd" och han "måste lära sig"...

Och visst förstår jag att han måste borta tänderna,det är ju inget vi struntar i bara för att vi bråkar,men jag önskar ju att dom kunde ge lite mer pedagogiska svar/tips. Jag har inte ens fått några tips,utan bara att det ska göras,går han inte med på det så ska man tvinga han och göra det då.

Det enda dom sa på bvc var ju i början när två tänder tittade upp i nederkäken att det var ok att han bara tuggade på borsten själv,men nu när han har 12 tänder så ska det göras riktigt.
Det finns en trevlig app också den heter borsta borsta. Tanden Florian sjunger en svängig sång i en minut. -Nu tar vi hööger sida - utsida - o tuggyta. Treåringen älskade den. Löste våra problem på nolltid.
 
Vi hade också problem under lång tid. Det var bara att hålla fast och borsta trots tårarna. Men det gick över och är nu inga problem alls.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Har en liten bichonblandning på 8 1/2 år som jag nu ikväll hittade en lös tand på när jag borstade hennes tänder. Sist jag var hos...
Svar
12
· Visningar
1 737
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
2 966
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp