När ska hysterin ta slut?

Nota

Trådstartare
Ja den enorma efterfrågan på hundar?när ska detta planas ut? Vad tror ni? Och varför har det blivit såhär extremt,är det verkligen bara pga covid-19?
 
Ja den enorma efterfrågan på hundar?när ska detta planas ut? Vad tror ni? Och varför har det blivit såhär extremt,är det verkligen bara pga covid-19?
Jag tror efterfrågan generellt sett alltid är hög, men kombinationen att många jobbar hemifrån under pandemin vilket ger dem tid för valp (vilket många kanske planerat länge men aldrig haft tillfälle, medan andra tänker ’nu när vi ändå är hemma’) och att seriösa uppfödare har svårt att göra alla tester/skaffa meriter/resa för avel gör att det blivit extremt lukrativt för oseriösa valpproducenter att kränga ut valpar för hutlösa priser.

Allt handlar om tillgång, efterfrågan och kunskap. Eller snarare, avsaknaden av kunskap som leder till att folk köper grisen i säcken. Hade folk varit noggranna med sitt hundköp hade inte dessa valpproducenter haft en så stor marknad, och då hade folk inte haft något val än att vänta på en bra kull, vilket skulle planat ut hysterin.
 
Jag tror att det faktiskt är ganska många som verkligen velat ha hund länge, men som inte lyckats lösa frågan om själv valptiden. Min uppfattning är att det iaf i min närhet finns flera personer som både vill ha hund och som är lämpliga som hundägare. Flera av dem har färdiga planer för hur hunden ska tas hand om under arbetstid. Den stora knäckfrågan för många har dock varit valptiden. De flesta dagis tar inte emot valpar yngre än 6 månader och det är svårt för många människor att vara lediga så länge från sina arbeten.

Covid-situationen med mycket hemarbete har öppnat upp möjligheten för många. Så tror jag att det ligger till iaf. Sen finns det naturligtvis de personer som "passar på" nu av samma orsak men som kanske har mindre bra idéer kring hur hundpassningen ska lösas framöver.
 
Jag har skaffat ny hund trots att jag egentligen inte tänkt att göra det när min gamla gick bort, vilket hon gjorde i mars. Det närmaste halvåret kommer jag att jobba hemifrån mycket och därmed klarar jag av första valptiden. Hur det blir sedan får vi se, dagis, privat hundvakt, byte av jobb eller kunna ta med hunden till det nuvarande. Jag har löst det förr och kommer att göra det igen.

För min del är det så att situationen som ensamstående i pandemi blev så tärande att jag inte fixade att vara utan hund. Sedan 1998 har jag varit med cocker spaniel och tydligen var jag inte redo att sluta med det, fast jag trodde det.
 
Många företag håller sina anställda med hemarbete året ut så jag räknar med att det kommer se ut såhär till nästa vår åtminstonde.
 
Jag skaffade vovve när jag hamnade i karantän. Han fick full uppassning och koll eftersom jag tvingas vara hemma å heltid (riskgrupp) och jag behövde någon att prata med och ha sällskap av i min ensamhet.
Han har bidragit till min mentala hälsa. ;)

Tror många har det likadant. Nu fanns möjligheten att skaffa den där hunden när så många jobbar hemma. Ett uppdämt behov som fylldes.
 
Frågan är hur många som planerat för hunden även när de börjar gå tillbaka till sina jobb...
En hel del av oss kommer nog inte göra det. Jag kommer sannolikt aldrig gå tillbaka till fulltid på kontoret. Vi håller på att genomföra en kontorsflytt, och mitt företag planerar kontorsplatser utifrån lite hur vi kan tänka oss jobba nu. Dvs ett visst antal av oss "kräver" att ha en egen skrivbordsplats, vissa som jag säger att vi kan sitta på flexplats. Dvs x antal platser som kan användas av x+y personer. Det verkar då vara tänkt att man är på kontoret 2-3 dagar i veckan, tex, beroende på vem man är och vad man gör.

Tror inte mitt företag är ensamt om detta.
 
En hel del av oss kommer nog inte göra det. Jag kommer sannolikt aldrig gå tillbaka till fulltid på kontoret. Vi håller på att genomföra en kontorsflytt, och mitt företag planerar kontorsplatser utifrån lite hur vi kan tänka oss jobba nu. Dvs ett visst antal av oss "kräver" att ha en egen skrivbordsplats, vissa som jag säger att vi kan sitta på flexplats. Dvs x antal platser som kan användas av x+y personer. Det verkar då vara tänkt att man är på kontoret 2-3 dagar i veckan, tex, beroende på vem man är och vad man gör.

Tror inte mitt företag är ensamt om detta.
Naturligtvis har en del absolut planerat för sitt hundägande även efter detta, men jag tror tyvärr inte alls att ens majoriteten har det...
 
Frågan är hur många som planerat för hunden även när de börjar gå tillbaka till sina jobb...

Jag planerade så att jag skrev in min pojk på hunddagis redan nu även fast jag får vara hemma till årsskiftet.
Han får vänja in sig så smått, jag har platsen säkrad, jag skulle inte våga vänta och hoppas det finns platser nästa år..

Tror dock att det finns risk att det kommer bli kaos, med helt fulla dagis/dagmattar, folk som inte har någon lösning och måste göra sig av med sin hund/oplanerade köp, och kanske mindre seriösa dagis/dagmattar som tummar på reglerna.

Hoppas jag har fel dock för hundarnas skull.
 
Jag planerade så att jag skrev in min pojk på hunddagis redan nu även fast jag får vara hemma till årsskiftet.
Han får vänja in sig så smått, jag har platsen säkrad, jag skulle inte våga vänta och hoppas det finns platser nästa år..

Tror dock att det finns risk att det kommer bli kaos, med helt fulla dagis/dagmattar, folk som inte har någon lösning och måste göra sig av med sin hund/oplanerade köp, och kanske mindre seriösa dagis/dagmattar som tummar på reglerna.

Hoppas jag har fel dock för hundarnas skull.
Jag hoppas du har fel.
Jag ser också en marknad för nystartade hunddagis som svar på den ökade efterfrågan. :)
 
En hel del av oss kommer nog inte göra det. Jag kommer sannolikt aldrig gå tillbaka till fulltid på kontoret. Vi håller på att genomföra en kontorsflytt, och mitt företag planerar kontorsplatser utifrån lite hur vi kan tänka oss jobba nu. Dvs ett visst antal av oss "kräver" att ha en egen skrivbordsplats, vissa som jag säger att vi kan sitta på flexplats. Dvs x antal platser som kan användas av x+y personer. Det verkar då vara tänkt att man är på kontoret 2-3 dagar i veckan, tex, beroende på vem man är och vad man gör.

Tror inte mitt företag är ensamt om detta.

Jag tror som du att många av de arbetsplatser som man kan jobba hemmifrån i framtiden kommer nyttja detta i större utsträckning. Jag har hör från i princip alla mina bekanta som i dag jobbar hemmifrån pga Covid att detta är något deras arbetsgivare tittar på. Flera säger att deras kontor ska downsiza och att möten, kundbesök och konferanser kommer tas mer online.
 
Jag tror som du att många av de arbetsplatser som man kan jobba hemmifrån i framtiden kommer nyttja detta i större utsträckning. Jag har hör från i princip alla mina bekanta som i dag jobbar hemmifrån pga Covid att detta är något deras arbetsgivare tittar på. Flera säger att deras kontor ska downsiza och att möten, kundbesök och konferanser kommer tas mer online.

Ja, man märker antagligen att pengarna rullar in ändå, och kontorsplatser är dyra :)
 
Precis. Och att det finns mycket pengar att spara på att ha mindre kontor, mindre resande och hotellnätter mm. Plus att det är klimatsmart och ligger i tiden.

Exakt. Även om jag kanske är lite cynisk och tror att det är pengarna som styr, och inte klimatfrågan... så blir ju klimatfrågan ännu ett bra argument till varför man gör förändringarna :)

Covid gav fördel i form av en påtvingad testperiod så både företag och folk fått chansen att vänja sig vid detta.
 
Exakt. Även om jag kanske är lite cynisk och tror att det är pengarna som styr, och inte klimatfrågan... så blir ju klimatfrågan ännu ett bra argument till varför man gör förändringarna :)

Covid gav fördel i form av en påtvingad testperiod så både företag och folk fått chansen att vänja sig vid detta.
Handlar det om klimatet så är det ju ganska ironiskt att det leder till att fler skaffar hund. Min lille äter ca 100 g/kött om dagen - är jag oförsiktig är det samma klimatkostnad som 5 km bilpendling per arbetsdag (nu äter han mycket whole prey och sällan nöt så beräkningarna är fel)
 
Handlar det om klimatet så är det ju ganska ironiskt att det leder till att fler skaffar hund. Min lille äter ca 100 g/kött om dagen - är jag oförsiktig är det samma klimatkostnad som 5 km bilpendling per arbetsdag (nu äter han mycket whole prey och sällan nöt så beräkningarna är fel)

Nej det jag menade var att klimatfrågan kommer som en bonus för de företag som fortsättningsvis kör Covid-19style även i en lightvariant. Tror nog inte fler hundar försämrar klimatet i jämförelse med vad det vinner med mindre resande.
Många flyger ju tom en del i jobbet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej allesammans. Vill bara höra vad ni tror då jag ligger sömnlös just nu och tänker på detta 😂 Och bara för att tillägga så jag...
Svar
14
· Visningar
2 199
Senast: AraSlei
·
Övr. Hund Jag har gått och blivit sjuk, tror jag. Har fått bland annat utmattningssyndrom och dom har hittat nånting avvikande i min hjärna. Under...
Svar
13
· Visningar
1 739
Senast: Guldaskig
·
Hundavel & Ras Jag skulle vilja uppmana alla som har bra hanhundar att spara sperma från era hundar för framtiden. Med bra hundar menar jag alltifrån...
2
Svar
30
· Visningar
2 235
Senast: Milosari
·
Övr. Hund Hej! Jag behöver er kloka hjälp i frågan om vår lilla franska bulldogg ska omplaceras eller i värsta fall avlivas. Hon är bara 2 år...
2
Svar
37
· Visningar
3 716
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp